Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

ISO-waardes van het fototoestel

Voor al je eigengemaakte kiekjes, mooie plaatjes of foto's en nabewerkingen daarop!

Moderators: Ann, VinnyTheDuke

Post Reply
kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

ISO-waardes van het fototoestel

Post by kefke »

Ik begin zo het :r te krijgen van mijn fototoestel!
Toen ik het fototoestel kocht stoorde ik me aan de ruis op de foto's.

Na wat info (van oa. Ann ivm de f waarde) en ervaring ben ik volgens mij achter de oorzaak gekomen.
Mijn fototoestel kan dus GEEN fatsoenlijke foto trekken met ISO hoger dan 400

De keuze zijn:100, 200, 400, 800 en 1250

Dus van het moment dat het iets of wat donker wordt of bewegende beelden heb ik dus ruis. (want dan moet het toestel op ISO 800 staan)
Is het fototoestel gewoon rommel, of zie ik wat over het hoofd (hoop dat het het laatste is [V] )

Voorbeeldje:

Image

gegevens:

Image

Ik geef toe, de f waarde moest hoger zijn, en vooral de sluitertijd kleiner. Maar ik had net fel gezoomd waardoor je een kleine sluitertijd nodig omdat ik fel beef.
Maar desondanks is foto waardeloos, alsof het met een gsm genomen is.
En ISO 100 en 200 gebruik ik eigenlijk nooit, maar dat kan je alleen maar gebruiken met een statief

Dus, ben ik de schuldige of verder sparen voor een reflex?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
musli
Shoarma eter
Posts: 3336
Joined: Thursday 27 November 2008 01:19
Location: Westerhoeven

Re: ISO-waardes van het fototoestel

Post by musli »

als je op een gewoon heldere (niet extreem zonnige!) dag op auto instellingen een foto maakt, is er dan ook ruis? Dan zeg ik, het ligt aan de camera.

Ik heb dus echt geen verstand van f-getallen en ISO's daar kan ik je niets over vertellen. heb 2 boeken liggen over fotografie, maar elke keer als ik erin begin ben ik binnen een pagina de aandacht weer kwijt -__-
Toch kan ik dus met standaard instellingen prima foto's maken (iig zonder ruis enzo) Heb dus wel een spiegelreflex. Die is heel lief voor mij [:I]
Broem broems: Subarrel Legacy & MX5

Ik heb geen föhn, ik heb een cabrio

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: ISO-waardes van het fototoestel

Post by kefke »

Als ik durf op automatisch te zetten dan mag ik het helemaal vergeten.
Ik kan ook niet iemand anders een foto laten trekken, want als die op "dummie-mode" staat dan neemt die de sluitertijd zo groot dat je altijd onscherpe foto's hebt.
(heb mijn fototoestel aan mijn ma uitgeleend, en dat was een ramp. Volgende keer de oude Canon en dat ging al veel beter [B)] )
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

Post Reply