Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Filters

Voor al je eigengemaakte kiekjes, mooie plaatjes of foto's en nabewerkingen daarop!

Moderators: Ann, VinnyTheDuke

Post Reply
kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Filters

Post by kefke »

Ik heb mijn fototoestel nu een dikke 2 jaar denk ik en dan is het tijd om een nieuwe filter te steken op mijn fototoestel hebben ze me wijs gemaakt.
Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn fototoestel. Alleen mis ik wat contrast in mijn foto's. Ik vind ze wat "flets"
Nu had ik al wat instellingen aangepast waardoor het al veel beter is MAAR soms is het dan gewoon "te".

Eerst wou ik kijken voor een andere lens, maar uiteindelijk na wat nadenken ben ik zelf (verbeter me als het niet waar is) tot het besluit gekomen dat een betere lens alleen inhoudt dat je meer licht hebt waardoor je grotere sluitertijd/ grotere A/F (kleinere opening, groter getal op camera) hebt. Helemaal niets te maken met het contrast dus.

Toen ik in Japan was wou ik een filter meebrengen, maar er zijn ZOVEEL verschillende (in die winkel waren er echt 100-den) dat ik nog niet eens wist waar beginnen dus ik wou eerst om wat raad vragen.

Dus bij deze, welke filter schroef ik best op mijn lens?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Filters

Post by Kenji »

Welke camera en lens gebruik je?

Ikzelf gebruik een Canon 50D met diverse lenzen, maar mijn allround lens is een 15-85 IS USM.

Aan contrast geen gebrek.

Ik denk dat een filter je niet zal helpen, om eerlijk te zijn. De foto wordt gemaakt door je glaswerk, daar zal een filter niet veel aan veranderen, contrastgewijs.
Image

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Filters

Post by kefke »

Ik heb 450D met kitlens en 70-300 :)

dus contrast zit in de lens?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Ann
Shoarma eter
Posts: 3764
Joined: Wednesday 22 February 2006 21:36
Location: Vroomshoop

Re: Filters

Post by Ann »

Kan je een paar voorbeelden plaatsen van foto's waarvan jij vind dat ze te flets zijn? En de instellingen die je daarvoor hebt gebruikt?
De ideale echtgenoot is hij die begrijpt wat z'n vrouw niet zegt.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Filters

Post by kefke »

Sory voor de late reactie:

Hier zijn de kleuren "ok" maar toch mis ik wat in de foto.
Deze foto is in Japan getrokken. Prachtige tuin, felgekleurde bloemen diep groene beplanting.
Helaas zie ik dat niet terug in de foto:

Image

Nu heb ik de kleuren instelling van mijn toestel op het max staan en dat is al veel beter.
Maar dan heb je soms dat het TE is en dat het net een ingekleurde prent lijkt.

Image

Dit is al veel beter hé. Maar toch mis ik er wat in. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar volgens mij mis ik er gewoon contrast in.
Ik heb het gevoel dat andere merken (Nion, Sony) camera's daar beter in zijn.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Filters

Post by Kenji »

Als het zo zonnig is kan je best een stopje onderbelichten. Wordt het al een stuk beter van. Het zonlicht is dusdanig fel dat daardoor wat overbelichting ontstaat, en de foto flets wordt.
Je kan eventueel ook al met een polarisatiefilter aan de gang, maar in mijn ervaring is een stopje onderbelichten vaak al afdoende.

Hier een foto van mijn afgelopen vakantie in Rome vorige week. Zelfde omstandigheden. Zeer felle zon.
Alleen heb ik een stopje onderbelicht.

Image
Image

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Filters

Post by kefke »

Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar zelfs als er minder zon is "mis" ik mijn kleuren :(
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

Post Reply