Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Tips voor de NS en ProRail

Voor wanneer je geen specifiek forum kunt vinden voor je onderwerp.

Moderators: Ann, Jos

User avatar
otterkoppie
Shoarma voorproever
Posts: 1213
kuchnie na wymiar
Joined: Saturday 26 September 2009 18:24
Location: VINYLLAND

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by otterkoppie »

ze mogen mijn bonus wel hebben
maar dan moet ze ook stoppen met die kloten goederen trein bij ons achter het huis die ze wel midden in de nacht kunnen laten rijden met sneeuw en vorst en die negens last van heeft
ben gestopt met bier drinken

het bier is op

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Tjabbo »

Tja, je wist dat het spoor er lag toen je er ging wonen. Dan moet je maar ergens anders naar toe gaan.
Zelfde geldt voor mensen die vlakbij schiphol wonen en klagen over vliegtuigen, en het geldt ook voor mensen die in een uiterwaard van de maas (limburg) hun huis hebben gezet en dan gaan klagen dat eens per jaar hun kelder vol water staat.

Je wist het van te voren. niet klagen, suck it up. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Tjabbo »

Kenji wrote:Het grootste probleem binnen zowel NSR en ProRail? Managers. Er zijn simpelweg teveel managers die menen ergens wat van te moeten vinden, en domme regeltjes opleggen aan de mensen die het werk daadwerkelijk moeten uitvoeren.
Ik wil best zorgen dat er treinen rijden hoor. Sterker nog, daar wordt ik voor betaald.
Maar als je weet hoe me het werk op allerlei manieren wordt gefrustreerd en tegengewerkt door omhooggevallen stropdasjes.....

En dan ook nog eens het feit dat er dusdanig is bezuinigd in de buitendienst zodat er bijvoorbeeld voor de gehele regio van mijn verkeersleidingspost (Den Haag Centraal, Zoetermeer, Den Haag Hollands Spoor, Delft, Mariahoeve en Leiden) slechts 3 sneeuwploegen zijn om wisselproblemen op te lossen... Tja, dan verloopt het niet zo mooi als men in een test hartje zomer op een zondagmiddag heeft nagespeeld.


En dan nog iets: de grootste problemen waren op de vrijdag dat het zo hard sneeuwde. Inderdaad, toen reed er zo goed als niks. En mensen maar klagen over het spoor. Maar men vind het blijkbaar wel normaal dat er die middag om 3 uur al 830 km file stond? En men vond het ook normaal dat 40% van de vluchten op Schiphol gecancelled werd?
Feit blijft nou eenmaal dat een auto ergens omheen kan sturen. Een vliegtuig kan ook uitwijken. Een trein kan dat niet, dus als er ook maar 1 dingetje tegenzit, staat de boel stil.
De afgelopen dagen heeft men met de aangepaste dienstregeling gereden, en dat verloopt perfect. Wel minder treinen, maar langer dan normaal. En het rijdt wel allemaal.

Dat het management het probleem is wil ik ook wel geloven. Waar het nog steeds op neer komt is bezuinigingen. geld.
Ik snap je vergelijk met de auto(snel)wegen dan ook niet zo goed. Op de weg strooien ze zout, kondigen van te voren aan dat er waarschijnlijk veel files zullen staan etc etc. veel extra's is er niet aan te doen op de weg.

De Prorail (NS?) had ook meer mensen kunnen huren voor die weken. En voor mijn part 's nachts de wissels gangbaar (warm?) houden. Je wéét dat het komt, en toch een reactief beleid en geen proactief beleid.

Dat is wat er aan schort in mijn ogen, niet gehinderd door kennis van zaken. :@
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Ann
Shoarma eter
Posts: 3764
Joined: Wednesday 22 February 2006 21:36
Location: Vroomshoop

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Ann »

Tjabbo wrote:Tja, je wist dat het spoor er lag toen je er ging wonen. Dan moet je maar ergens anders naar toe gaan.
Zelfde geldt voor mensen die vlakbij schiphol wonen en klagen over vliegtuigen, en het geldt ook voor mensen die in een uiterwaard van de maas (limburg) hun huis hebben gezet en dan gaan klagen dat eens per jaar hun kelder vol water staat.

Je wist het van te voren. niet klagen, suck it up. :)
Bijna eens.

Er zijn nu eenmaal zaken waarvan je weet. Je weet dat als je bij een spoor gaat wonen, er treinen rijden. True. Maar, als er volgens de regeling en wettelijke regels gereden wordt, betekend dit dat er op het spoor waaraan wij wonen geen goederentreinen mogen rijden. Het is simpel, het spoor en de grond eronder en erom heen zijn te zwak om de zware last te dragen. Het is een gewoon een binnendoorweg voor machinisten die illegaal gebruik maken van de rails om eerder thuis te zijn. Oké, je woont aan een spoor, maar regels blijven regels. Pas als er een regeling wordt getroffen heb je niks meer te klagen. Nu wordt er nu al geprocedeerd maar tot op heden zonder resultaat helaas.

Die bonussen, dikke bull. Uberhaubt vind ik bonussen belachelijk. Ieder mens in de keten van werkenden is even belangrijk. Het maakt geen fuck uit wie er bij de ns een trein bestuurd, de wissels omzet, of de planning maakt. Zonder elkaar is iedereen hopeloos. Idioot dat mensen extra beloond worden voor het doen van hun werk. Dat is gewoon winst op strijken die naar elke schakel had gemoeten.

Er moet eens kritisch gekeken worden naar of en welke fouten er nu werkelijk zijn geweest en wat daar de reden van is. Ook of er verstrekkende gevolgen zijn geweest. Daarop moet de regering niet de bonussen intrekken, maar de vervoersbewijzen goedkoper maken zodat de bonussen sowieso niet uitgekeerd kunnen worden oid.
Nog steeds vergeet de ns waar het allemaal om draait, de reiziger. Ze zijn drukker met zichzelf en hun welbevinden dan de betaler van hun salaris.

De mensen die de nacht van de sneeuw extra hard hebben gewerkt om toch e.e.a in gang te zetten, of om mensen naar hun bestemming te brengen extra diensten hebben gedraaid, die verdienen een extra'tje.
De ideale echtgenoot is hij die begrijpt wat z'n vrouw niet zegt.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by DeSchouten »

Tjah maja zo zit de hele wereld in elkaar, de wijsneuzen in het nette pak die de handen niet vies maken strijken het geld op van de werkende mens die hard moet werken om zn gezinnetje te kunnen onderhouden.
Maar het ergste nog is dat die stropdassen de hele crisis hebben veroorzaakt, en dat de hard werkende mens er weer dupe van is en het op mag lossen!
Of is dat kort door de bocht?
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by DeSchouten »

Maar Kenji, wat ik me dan afvraag, wat is nu het verschil met bijv Duitsland, daar hoor je niks over treinen als het sneeuwt.

Matrieel (dus bijv die niet verwarmde wissels) of verkeerde / te weinig inzet van personeel.

dat het wegennet niet functioneerd komt hier puur door de mensen die voor geen meter kunnen (en vooral niet durven) rijden. Als hetbijvoorbeeld in Duitsland of denemarken sneeuwt staat ook niet gelijk alles vast.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
otterkoppie
Shoarma voorproever
Posts: 1213
Joined: Saturday 26 September 2009 18:24
Location: VINYLLAND

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by otterkoppie »

Tjabbo wrote:Tja, je wist dat het spoor er lag toen je er ging wonen. Dan moet je maar ergens anders naar toe gaan.
Zelfde geldt voor mensen die vlakbij schiphol wonen en klagen over vliegtuigen, en het geldt ook voor mensen die in een uiterwaard van de maas (limburg) hun huis hebben gezet en dan gaan klagen dat eens per jaar hun kelder vol water staat.

Je wist het van te voren. niet klagen, suck it up. :)
klopt wat ann zegt
snacht`s mogen er geen goederen treinen rijden maar ze doen het wel anders moeten ze via zwolle en dat is een heel stuk om voor hun en kost geld
ben gestopt met bier drinken

het bier is op

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Kenji »

Ann wrote:Maar, als er volgens de regeling en wettelijke regels gereden wordt, betekend dit dat er op het spoor waaraan wij wonen geen goederentreinen mogen rijden. Het is simpel, het spoor en de grond eronder en erom heen zijn te zwak om de zware last te dragen. Het is een gewoon een binnendoorweg voor machinisten die illegaal gebruik maken van de rails om eerder thuis te zijn.
Dit lijkt me heeeel erg sterk. Goederentreinen mogen inderdaad op sommige trajecten niet rijden.
Maar dat zal niet op dat traject zijn, en al helemaal niet door "machinisten die er illegaal rijden". Want machinisten beslissen niet welke route ze rijden, dat gaat via de Verkeersleiding (ProRail), en de treindienstleider weet prima waar welk materieel wel en niet is toegelaten.
Vind het een vreemd verhaal in ieder geval.
DeSchouten wrote:Maar Kenji, wat ik me dan afvraag, wat is nu het verschil met bijv Duitsland, daar hoor je niks over treinen als het sneeuwt.

Matrieel (dus bijv die niet verwarmde wissels) of verkeerde / te weinig inzet van personeel.
In landen waar het vaak sneeuwt zoals Zwitserland of Oostenrijk, houdt men er rekening mee dat op dat soort momenten complete treinlijnen niet rijden. En in Duitsland zal ongetwijfeld bij sneeuwval ook worden overgegaan op een uitgedunde dienstregeling. Daar anticipeert men denk ik een stuk beter op de komende weersomstandigheden.

Negen van de tien keer loopt het hier spaak doordat er te laat pas een beslissing wordt genomen. Afgelopen winter was het een dag vantevoren bekend dat het zou gaan sneeuwen.
Op dat moment beveelde proRail aan dat NS-R met een uitgedunde dienstregeling moest gaan rijden.
NS-R wilde dat echter niet, die wilde een volledige dienstregeling blijven rijden.
Toen het die vrijdag begon te sneeuwen, en door het drukke treinverkeer icm de sneeuw de eerste wisselstoringen optraden, was het al te laat.
Met die sneeuwvoorspelling is het het beste om niet-crusiale wissels in de voorkeursstand te leggen (links- of rechtsleidend) en dan "vast te leggen" (dan kunnen de wissels niet meer omlopen door een bedieningsverhindering in ons systeem), en cruciale wissels wel vrij te laten, maar wel met een parate storingsploeg ter plaatse, zodat bij een eventuele storing er snel gehandeld kan worden.

Als dan weer blijkt dat er voor onze regio maar 2 a 3 storingsploegen zijn (regio van mijn post is Leiden - Den Haag - Delft - Zoetermeer)... tja, dan houdt het snel op. 1 cruciaal wissel wat het niet meer doet, en je kan inpakken.
Meeste wissels hebben wel verwarming (gasbranders die de wisseltongen warm houden), maar ja, een gasvlam kan uit, en op sommige plekken is geen gas meer (Hollands Spoor in Den Haag is onlangs afgesloten van gas doordat ze bij een (niet-spoors) bouwproject aan de overkant van het station een gasleiding hadden doorboort en dat niet hadden gemeld, dus ook daar kwamen we pas achter toen het te laat was).

Maar er werd te lang afgewacht, en er waren te veel stropdassen die er allemaal een ei over wilden leggen, en de mensen die het werk moesten uitvoeren, werden simpelweg teveel tegengewerkt door bureaucratie en bezuinigen om het nog enigszins beheersbaar te houden.

Als ik een panklare oplossing zou hebben voor ProRail, dan zou ik dat zeker opperen. Hell, als ik de oplossing zou hebben, zou ik er de jaarlijkse Spoorprijs mee winnen ook.

Zoals het is gelopen is uiteraard ronduit kut, en ik schaam me er, beroepshalve, ook voor dat het zo is gegaan. Ik vond het een dieptrieste bedoening, en al helemaal nu dat blijkt dat de hoge heren wel lekker hun bonussen op gaan strijken. Dat gaat bij mij ook tegen alle principes in (ik ben zowiezo fel tegen die hele bonus-business die managers elkaar geven).

Maar het oeverloze gelul van aan wal staande stuurlui slaat ook nergens op. Ik vertel de bakker ook niet hoe hij een brood moet bakken.
Image

User avatar
Ann
Shoarma eter
Posts: 3764
Joined: Wednesday 22 February 2006 21:36
Location: Vroomshoop

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Ann »

Kenji wrote:
Ann wrote:Maar, als er volgens de regeling en wettelijke regels gereden wordt, betekend dit dat er op het spoor waaraan wij wonen geen goederentreinen mogen rijden. Het is simpel, het spoor en de grond eronder en erom heen zijn te zwak om de zware last te dragen. Het is een gewoon een binnendoorweg voor machinisten die illegaal gebruik maken van de rails om eerder thuis te zijn.
Dit lijkt me heeeel erg sterk. Goederentreinen mogen inderdaad op sommige trajecten niet rijden.
Maar dat zal niet op dat traject zijn, en al helemaal niet door "machinisten die er illegaal rijden". Want machinisten beslissen niet welke route ze rijden, dat gaat via de Verkeersleiding (ProRail), en de treindienstleider weet prima waar welk materieel wel en niet is toegelaten.
Vind het een vreemd verhaal in ieder geval.


Tja, ik werk niet bij pro-rail en weet dat dus niet. Ik weet wel dat het gemeld wordt bij de gemeente (door bewoners, wij dus), die vervolgens een mannetje van pro-rail opbelt om te zeggen dat er wéér is gereden op het traject, en dat dit niet conform de afspraken is.
Vervolgens word de gemeente in het gelijk gesteld (en wij, de bewoners) en zegt men dat dit toch gedaan wordt vanwege besparing. Vervolgens wordt er dan de discussie gestart waar iedereen donders goed weet wat de afspraken zijn, ze niet nakomen maar er ook niets aan gedaan wordt.
De ideale echtgenoot is hij die begrijpt wat z'n vrouw niet zegt.

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Kenji »

Als ik vragen mag, welk traject is dat dan? Misschien kan ik dat binnenkort eens op m'n werk uitzoeken.
Image

User avatar
otterkoppie
Shoarma voorproever
Posts: 1213
Joined: Saturday 26 September 2009 18:24
Location: VINYLLAND

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by otterkoppie »

almelo /marienberg
ben gestopt met bier drinken

het bier is op

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Tjabbo »

Is het spoor op dat traject wel van prorail?
het is iig niet de NS die daar treinen laat rijden, dat is connexxxxxxxxion.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
otterkoppie
Shoarma voorproever
Posts: 1213
Joined: Saturday 26 September 2009 18:24
Location: VINYLLAND

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by otterkoppie »

Tjabbo wrote:Is het spoor op dat traject wel van prorail?
het is iig niet de NS die daar treinen laat rijden, dat is connexxxxxxxxion.
fout
Syntus rijd er d
ben gestopt met bier drinken

het bier is op

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Tjabbo »

ah ja. die.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Kenji »

Tjabbo wrote:Is het spoor op dat traject wel van prorail?
het is iig niet de NS die daar treinen laat rijden, dat is connexxxxxxxxion.
ProRail beheert AL het spoor in Nederland. En Connexxion, Syntus, Noordnet, Wâldnet, NS-Reizigers, Strukton, Nedtrain, DB Schenker e.d. zijn klanten van ProRail.
Die vragen hun rijwegen aan, en ProRail verwerkt ze in het rijwegenplan.

En er zijn gewoon staten beschikbaar welk materieel waar wel en niet is toegelaten, en de treindienstleiders weten ook welk materieel er bij hun wel en niet is toegelaten, inclusief eventuele beperkingen in goederentransport.
Image

Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

Re: Tips voor de NS en ProRail

Post by Digital »

Wat hier opvalt, net als bij IEDER ander bedrijf, is dat het altijd een ander ligt.

Arbeiders zeggen "de managers!". Managers zeggen "de sneeuw!". Sneeuw zegt "koud he!".

En de directeur zegt "nog een cognacje Amice?"..
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply