Page 1 of 2

Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 18:41
by Supra99
Ik zal me eens even voorstellen vooral ik vragen ga stellen.
Mijn naam is Peter en ben sinds donderdag een trotse bezitter van een Toyota Supra mk4 *O*
Waarvan ik nog niet al teveel foto's heb.
De Supra die nu in mijn bezit is eentje uit 95 en voor het eerst ingeschreven in 99.
Het is een targa met 6 bak en is links gestuurd.
Hij heeft wel wat mankementen.

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 18:59
by Casper
Welkom Peter! Ik neem aan dat dit een import is?
Voor vragen en gezelligheid ben je hier op het forum aan het juiste adres.

Veel plezier!

Casper

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 19:08
by toyota87
welkom *O*

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 19:13
by Supra99
Casper wrote:Welkom Peter! Ik neem aan dat dit een import is?
Voor vragen en gezelligheid ben je hier op het forum aan het juiste adres.

Veel plezier!

Casper
Nee hoor het is een echte Belgische( ik ben ook Belg trouwens)
Maar van een Supra ken ik nog niet zoveel en denk ik dat het een MK4 is [B)]

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 19:20
by Tjabbo
Welkom kerel!
Was het een showroom model dat de auto pas later ingeschreven werd ?

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 19:25
by Casper
Als die uit '95 is dan heb je zeker een MK4 ;)

Celica Supra MK1 gemaakt van 1978-1981.

Celica Supra MK2 gemaakt van 1982-1985. Overschot van '85 is verkocht als '86 met een speciale spoiler in de USA.

Supra MK3 gemaakt van 1986-1992.

Supra MK4 gemaakt van 1993-1996 in Europa, tot 1998 in de USA en 2001 in Japan. Het overschot van 2001 is als 2002 verkocht.
Tevens zijn er nog 20 stuks van 1992 in de USA. Extreem zeldzaam, maar de Jasper drift Supra is er een van.

Casper

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 19:35
by Dude
Cool een LHD mk4, welkom *O* Wel even wat foto's plaatsen. Wat mankeert er aan?

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 19:38
by Supra99
Tjabbo wrote:Welkom kerel!
Was het een showroom model dat de auto pas later ingeschreven werd ?
Ja hij stond een paar jaar op garage platen en werd in 99 verkocht aan de eigenaar waar ik hem van kocht.
Ik moet wel zeggen dat hij er stevig mee gereden heeft. :'(
En hoop dat hij dit wel aan kon.(ik ben nogal zuinig op mijn wagens) O-)
Hij heeft nog geen 93 km op de teller ^O^ .

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 19:48
by Supra99
Dude wrote:Cool een LHD mk4, welkom *O* Wel even wat foto's plaatsen. Wat mankeert er aan?
Ik dank jullie,wat er aan scheelt?
De eerste turbo wil niet opspoelen(soms wel) zei de vorige eigenaar en hij is er al bij 2 Toyota garages geweest.
Die hem niet konden helpen. [V]
Nu heeft hij de Supra binnen gedaan bij iemand die die denkt dat hij het kon en heeft er een Apexi kastje in gezet maar kent zelf niets van dat kastje en ik nog veel minder.(en volgens mij heeft hij de turbo druk zo op gevoerd)
Dus dij spoelt nu enkel nog op de laatste turbo.
Toen ik er mee reed hoorde ik achteraan een krak als ik het gas loste iets met de versnellingsbak denk ik.
En het lampje van de airbag blijft branden.
Maar vind wel dat zo een Supra been hard is.(ben gewoon van MR2 turbo te rijden en moet zeggen bij de MR heb ik een beter gevoel. :X

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 19:49
by Supra99
Casper wrote:Als die uit '95 is dan heb je zeker een MK4 ;)

Celica Supra MK1 gemaakt van 1978-1981.

Celica Supra MK2 gemaakt van 1982-1985. Overschot van '85 is verkocht als '86 met een speciale spoiler in de USA.

Supra MK3 gemaakt van 1986-1992.

Supra MK4 gemaakt van 1993-1996 in Europa, tot 1998 in de USA en 2001 in Japan. Het overschot van 2001 is als 2002 verkocht.
Tevens zijn er nog 20 stuks van 1992 in de USA. Extreem zeldzaam, maar de Jasper drift Supra is er een van.

Casper
Ik dank u voor de verduidelijking. ^O^

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 21:35
by KX250
Welkom hier! *O*
pics!

Re: Even voorstellen.

Posted: Sunday 09 September 2012 22:14
by mmarkk
Hoi Peter, welkom!
foto's nu!
Airbag lampje kan komen doordat er wat stekkers zijn ontkoppeld (bv bij alarm inbouw)zonder de accu los te halen, op mkiv.com staat hoe het airbagsysteem te resetten.

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 07:30
by Supra99
Het zijn geen mooie foto's.
Omdat ik volop in de verbouwingen zit.(niet veel tijd gehad) [:I]
En was nog vuil bij de eerste foto's.
Mooiere foto's komen er ongetwijfeld nog aan.
Image
Image
Image
Image
Ik hoop dat jullie u hier een beetje mee kan leven.

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 08:36
by musli
nais!

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 09:56
by Tjabbo
Gaaf man. Mooi ding. :) Ik zou proberen niet te lang met een kapotte turbo rond te rijden maar even ergens een setje twins zien te scoren.

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 10:53
by Casper
Tjabbo wrote:Gaaf man. Mooi ding. :) Ik zou proberen niet te lang met een kapotte turbo rond te rijden maar even ergens een setje twins zien te scoren.
^^ Wat Marco zegt. Nieuw setje EU/USDM twins erop, Apexi kastje eruit, zeker als je niet weet wat die doet.
En dan lekker genieten.

Veder ziet die er mooi uit, even poetsen en klaar is kees :)

Casper

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 11:10
by toyota87
zo te zien helemaal stock.super vind dat nog maar eens 8-)

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 11:13
by mmarkk
Heeft ie nou 93k gelopen?

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 11:40
by Dude
Je hebt er idd een Apexi AVC-R boostcontroller in zitten, iig de selenoid ervan zit onder je motorkap.
Ik zou eerst eens kijken of er niets mankeert aan het sequentiële gebeuren van de turbo's. Er zitten een paar kleppen in die de turbo's moeten regelen, als dit niet werkt of goed wordt aangestuurd dan kan het zijn dat je turbo's niet mee doen. Er zitten wat terugslagklepjes in die het eea aan vacuum moeten regelen. Bij een kapotte turbo hoort vaak ook de nodige rookontwikkeling/lawaai.

Check anders het werkplaatshandboek hier op de site:http://www.shoarmateam.nl/upload/MKIVSu ... ir-Manual/
Hier nog wat betere uitleg: http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread ... o-problems" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 11:41
by toyota87
hij zegt toch nog geen 93.00km :7

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 18:43
by Supra99
Ik heb eigenlijk nog een vraag over het onderhoud.
Welke motor olie moet er op?
En wat moet er zoal vervangen worden bij een gewone en grote beurt?

Heb vandaag nog een paar foto's gaan nemen.
Zoals gezegd moet hij grondig gepoetst worden.

Image
Maar wat ik mij afvraag waarom zit daar geen turbo metertje in?(het is te zeggen heb er nog geen gezien. [V] )
Image

Het Apexi kastje
Image

Image

Image

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 18:47
by DeSchouten
Welkom,
Schitterende auto!! 8-)

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 18:57
by Supra99
Dude wrote:Je hebt er idd een Apexi AVC-R boostcontroller in zitten, iig de selenoid ervan zit onder je motorkap.
Ik zou eerst eens kijken of er niets mankeert aan het sequentiële gebeuren van de turbo's. Er zitten een paar kleppen in die de turbo's moeten regelen, als dit niet werkt of goed wordt aangestuurd dan kan het zijn dat je turbo's niet mee doen. Er zitten wat terugslagklepjes in die het eea aan vacuum moeten regelen. Bij een kapotte turbo hoort vaak ook de nodige rookontwikkeling/lawaai.

Check anders het werkplaatshandboek hier op de site:http://www.shoarmateam.nl/upload/MKIVSu ... ir-Manual/
Hier nog wat betere uitleg: http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread ... o-problems" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik het zo lees denk ik dat de turbo niet stuk is de motor loopt als een horloge trilt niet bij koud start.
Er is geen rookontwikkeling en lawaai.

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 19:48
by Casper
Peter, bookmark mkiv.com. Dit is de MKIV bijbel voor eigenlijk alle basic onderdelen.
Van onderhoud tot tuning en vele andere technische artikelen.

Hier heb je een linkje naar onderhoud (maintenance):

http://www.mkiv.com/manual/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder kan het zijn dat er iets mankeert aan de sequentiële werking van de turbos zoals Dude zegt. Het is ook mogelijk dat de vorige eigenaar een True Twin Conversie heeft gedaan.
Dit wil zeggen dat de turbo's gelijk opspoelen, hierdoor krijg je een turbogat zoals jij omschrijft. Dit is makkelijk te controleren.

Hier is een link naar hoe je een TTC doet. http://mkiv.com/techarticles/ttc/ttc.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun je op de Apexi zien hoeveel turbodruk (bar of psi) je hebt tijdens het rijden? Houd hem onder de 18psi oftewel 1,25 bar.
Standaard is 0,8 bar (11psi).

Voor onderdelen zou ik naar Elmhurt Toyota gaan (supraforums.com sponsor) vraag naar Curt Aigner. (Als je wilt kan ik je zijn email geven).
Super snelle service, veel ervaring met Supras, beantwoord vragen vrijwel meteen en ook niet onbelangrijk goedkoop vergeleken met de dealer hier.

Dus even voor jou op een rijtje wat belangrijke links.

mkiv.com
supraforums.com
mkivsupra.net (betreft vooral de Japanse uitvoeringen, maar prima voor info)

Casper

Re: Even voorstellen.

Posted: Monday 10 September 2012 23:19
by Jeffryst182
Welkom! Nice supra.