Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Aftermarket brandstofdrukregelaars

Voor wanneer je geen specifiek forum kunt vinden voor je onderwerp.

Moderators: Ann, Jos

Post Reply
User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Aftermarket brandstofdrukregelaars

Post by kmartinu »

Hallo ,
Is het verstandig om een aftermarket brandstofdrukregelaar te kopen ? En hoe bepaal je precies op hoeveel bar of psi deze ingesteld moet worden ?
Groetjes Ken

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Aftermarket brandstofdrukregelaars

Post by Tjabbo »

een AFPR (adjustable fuel pressure regulator) zet je meestal in wanneer je (veel) grotere injectoren monteert.

Als je grotere injectoren hebt dan kan het handig zijn om een afpr te installeren zodat je ecu (stock of aftermarket) makkelijker een goede/stabiele stationairloop krijgen.
Zet je er geen afpr tussen, dan spuit de ecu namelijk teveel brandstof in wanneer je grotere injectoren hebt. de ecu kan tot 25% maximaal compenseren. daarbuiten heeft hij wat hulp nodig en dat doe je met een afpr (onder andere).

instellen gaat ongeveer als volgt:

- let erop dat de minimale base pressure op 32psi staat of meer.
- let erop dat je een afpr neemt waar de brandstof druk 1:1 toeneemt met de luchtdruk. dus elke psi boost die je erbij krijgt is ook een psi brandstofdruk erbij.
- de 1:1 verhoging wordt gedaan middels een vacuum slangetje die van je inlaatspruitstuk naar je afpr loopt.
- base pressure zet je met het vacuum slangetje NIET aangekoppeld.

eerst zet je voor de zekerheid de druk vrij hoog (37-39 psi). Dat doe je door de brandstofpomp laten draaien zonder de motor te starten.
laat het vacuum slangetje afgekoppeld en controleer je systeem op lekken.

start de auto. Als alles goed werkt, plug het vacuum slangetje aan de afpr en merk op dat de druk wat afneemt. je zet de brandstofdruk terug door eerst het vacuum slangetje er weer af te halen en dan pas de druk te verminderen. je kan verlagen om een betere idle te krijgen, de motor gaat wat minder zoeken en compenseren. je kan het Vf signaal monitoren om te zien of je verandering wat effect heeft en of je ecu niet te schraal loopt.
Zorg dat je niet onder de 32 psi komt (fabrieksvoorwaarde) zonder de slang erop. meestal zakt de druk nog ongeveer 4 psi na het aansluiten van de vacuum slang.

Op internet is heel veel te lezen over dit onderwerp, en ik ben absoluut geen expert. ik heb uitsluitend ervaring met AFPR's op 3sgte's, 7Mgte's en 1JZgte's. ik ken geen andere motoren en bovenstaand verhaaltje slaat dan ook op die motoren die een fuel/pressure raise van 1:1 hebben.

Succes!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
kmartinu
Shoarma haler
Posts: 238
Joined: Thursday 01 January 2015 20:14

Re: Aftermarket brandstofdrukregelaars

Post by kmartinu »

Bedankt voor de info Marco !
Duidelijk verhaal , hiermee zal het wel moeten lukken .
Groetjes Ken

Post Reply