Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Dyno dag - napraat en foto topic

Een leuke meeting in het vooruitzicht? Post hem hier.

Moderator: Meat-team Member

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Tjabbo »

cool video!
maar dat geluid man! :x

Bij -toeval- had ik ruisonderdrukking aan staan omdat ik vanuit de auto wat wilde filmen op de heenweg en ik had vergeten het weer uit te schakelen. da's denk ik een reden dat mijn camera wel het geluid van de auto maar niet dat irritante wind geruis opnam
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Brinky »

Mooie filmpjes, Tjabbo.

@Babbel: heb je ook een fotootje van jouw resultaat? Ik vind dat je die als winnaar toch wel ff hier mag posten. ;)
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by MicHELLo »

We hadden ook beter naar een gaybar kunnen gaan dan de lokale cafetaria daar. Jos was zelfs ook wel een beetje triest, iedereen nam een shoarmaschotel en hij een kindermenu (frikandel mayo met patat)
Image Shoarma god

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Tjabbo »

Heb wat webruimte gemaakt

hier staan de hi-res versies van de gepostte filmpjes.

http://home.student.utwente.nl/supradyno/
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by MicHELLo »

Zonder screamer pipe komen de vlammen juist weer uit je uitlaat O-)
Image Shoarma god

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by babbel »

Ik zit nu op mn werk, maar ik zal vanavond wel ff het resultaat inscannen.

Zo'n screamerpipe is af en toe best leuk, maar ben toch van plan hem weer terug naar de downpipe te laten lopen. Mensen om je heen schrikken zich echt kapot als je op het gas gaat. Jammer alleen dat het best nog wel een klus is, anders had ik het al gedaan.

@ Tjabbo, thanks voor de hi-res versie ^O^
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

micker
Shoarma haler
Posts: 209
Joined: Saturday 22 September 2007 21:07

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by micker »

fuck ey ik heb er nu zo de balen in dat ik er niet bij kon zijn!! [V]
nu ik al die filmpjes en fotos ziet, leek me echt helemaal goud!
beter next time (B)

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by mmarkk »

Michel, ga jij nou zaterdag dyno'en?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Brinky »

Trouwens, Tjabbo, ik weet niet waarom er RWHP in mijn filmpje staat... heb helaas m'n aandrijving op de voorwielen.

Filmpje niet meer veranderen hoor... veel te veel werk voor zulke details.
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Tjabbo »

hmmm rwhp?
shit zeg ik heb bijna overal -expres- whp neergezet. slip of the tongue.. ehhh... keyboard.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by MicHELLo »

mmarkk wrote:Michel, ga jij nou zaterdag dyno'en?
Eerst de supra terug krijgen van de spuitert, hé? En dan kijken of het kan daar eventueel
Image Shoarma god

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Andre »

Pabien

Voor ale mensen die naar de dyno meeting zijn gegaan

Nice John en mmark ^O^

Ik vindt dat beide Autos nice numbers hebben gebankt als je de modlist van beide autos bekijkt

Ik dacht stiekum dat de twins het niet zouden overleven :9

Jammer dat Tjabbo niet kon banken [V]

Verder had ik verwacht dat de RSP boven de 450 zou banken

Jammer dat de Mk3 niet op de eertse plaats is gebleven

Mmark kon je niet de boost omhoog schroeven :9

Nice numbers people

leuke indicatie voor mijn ride :)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by babbel »

@ Brinky
Hier de uitdraai van Verhoeven. Bij gebrek aan een scanner heb ik met mn telefoon maar even een foto geschoten :)

Image

Image
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Tjabbo »

Hoeveel rpm gaf je aem log nu aan dan weet je dat ?

Misschien kunnen we wel regelen dat we een keer met maximaal 10 man heen gaan en dan wél een a/f + goede rpm sync kunnen krijgen?

Ik ben zelf ook wel erg benieuwd naar een a/f grafiekje afgezet tegen mijn pk aantal wanneer ik eindelijk kan banken. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by knabbel »

Tjabbo wrote:Hoeveel rpm gaf je aem log nu aan dan weet je dat ?

Misschien kunnen we wel regelen dat we een keer met maximaal 10 man heen gaan en dan wél een a/f + goede rpm sync kunnen krijgen?

Ik ben zelf ook wel erg benieuwd naar een a/f grafiekje afgezet tegen mijn pk aantal wanneer ik eindelijk kan banken. :)
De AEM log gaf gewoon 7500 rpm aan.

Voor de meeste is het meten van het vermogen meer dan voldoende, maar door het missen van een juiste RPM en AF waardes zijn de gegevens niet goed te interpreteren. Ik snap dat het voor de gemiddelde auto club (even generaliseren: bijvoorbeeld de CRX club ;) ) ook meer dan voldoende is, maar de meesten van ons willen niet alleen weten hoeveel ze nu hebben, maar we willen ook graag weten waar we wat vermogen laten liggen.

Verder was het wel erg gezellig, en de sfeer was erg relaxed. De volgende keer wil ik ook op de bank, en dan uiteraard niet met de Golf.

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Brinky »

RPM wordt op de bank gecalibreerd aan de hand van je toerenteller. Visueel dus... 3000 toeren gaan rijden en dan op een knopje drukken zodat de banksoftware weet welk toerental van de bank overeenkomt met 3000 toeren. De rest is gewoon extrapoleren.

Ik zou dus niet blind van de op de bank gemeten rpm's uit gaan. Bovendien 100 rpm verschil bij 3000 toeren is al 200rpm bij 6000.
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Brinky »

@Marcel: 213km/h... en dan kun je nog doorschakelen naar de 5... 8-)

@Tjabbo: vond het idd ook erg jammer dat er geen A/F meting gedaan werd. Was dat 'part of the deal' en is dit dus eigenlijk een soort van budget-meting? Kan me goed voorstellen. Vond de bank wel erg professioneel... heb weleens engere verhalen gehoord.
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by mmarkk »

Hey bij mij staat er 6700 als max rpm terwijl ik makkelijk 6900 haal
Heb ik nu ook meer pk's :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by knabbel »

Brinky wrote:@Marcel: 213km/h... en dan kun je nog doorschakelen naar de 5... 8-)
En 6 ..... _O_

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Brinky »

mmarkk wrote:Hey bij mij staat er 6700 als max rpm terwijl ik makkelijk 6900 haal
Heb ik nu ook meer pk's :)
PK's is toch niet afhankelijk van toerental? Koppel wel...
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by knabbel »

Brinky wrote:
mmarkk wrote:Hey bij mij staat er 6700 als max rpm terwijl ik makkelijk 6900 haal
Heb ik nu ook meer pk's :)
PK's is toch niet afhankelijk van toerental? Koppel wel...
Nee het is anders om. Even een crosspost van supras:
knabbel@supras.nl wrote:Ze hebben de Mk4 van babbel tot in begrenzer getrokken, de begrenzer staat hard op 7500 rpm. Het blok draaide tijdens de dyno dus zeker 7500 rpm. De bank wist dus niet goed welk toerental het blok draaide, aangezien de bank niet het toerental meet, maar deze wordt met de hand geëikt op de toeren teller. (Persoonlijk vind ik dit een van de grootste minpunten van deze bank, een incorrect toeren tal = verkeerde uitkomsten!!!)

Het enige wat ik nog niet echt kan vinden is of de bank koppel of vermogen meet. Aangezien de een vanuit de ander berekend kan worden. Je kan namelijk ruw weg zeggen dat koppel X rpm = vermogen.

Als de bank vermogen meet dan is het koppel dus verkeerd berekent, het koppel moet dan een factor 1/(7500/500) = 1/15 lager zijn.
En als de bank koppel meet dan is het vermogen dus verkeerd berekent, het vermogen moet dan een factor 1/(7500/500) = 1/15 hoger zijn.

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Brinky »

Ik heb ook ff met de medewerker bij Verhoeven gebabbeld. Hij liet weten dat ijking van toerental met toerenteller een betere methode was dan signaal pakken vanaf bijvoorbeeld bobine. Met dit laatste zijn altijd problemen wat betreft signaal.

Ook heeft de beste man me verteld dat het koppel afhankelijk was van toerental.
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by Tjabbo »

Brinky wrote:Ik heb ook ff met de medewerker bij Verhoeven gebabbeld. Hij liet weten dat ijking van toerental met toerenteller een betere methode was dan signaal pakken vanaf bijvoorbeeld bobine. Met dit laatste zijn altijd problemen wat betreft signaal.
Het kan ook wel zijn dat dat beter is.

Het probleem is hier dat het toerental alsnog van de toerenteller afgelezen wordt. dat is altijd onnauwkeurig.
daarbij komt dat babbel een andere schaalverdeling heeft dan het origineel dus er is een beetje tellerafwijking.

Maar die afwijking doet er niet echt toe. je krijgt hem zo uit je losse pols never nooit exact op 3000 rpm.
Dan moet je het rpm signaal van je ecu af halen. Dat werkt wél goed :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

martien
Assistent shoarma kruider
Posts: 572
Joined: Tuesday 11 April 2006 01:31
Location: Veenendaal

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by martien »

Erg jammer dat ik dit gemist heb maar..., mooie cijfers allemaal, erg 8-) .

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Dyno dag - napraat en foto topic

Post by babbel »

Brinky wrote:Ook heeft de beste man me verteld dat het koppel afhankelijk was van toerental.
Dan ben ik dat niet met hem eens ;)
Koppel zou je eigenlijk kunnen zien als hoe "effectief" een enkele ontploffing is (vullingsgraad van de cilinder), vermogen is de som van alle ontploffingen per seconde.

In formule:
vermogen = toerental * draaimoment * 6.28 / 60 (waarbij die laatste een constante is, hoeksnelheid genaamd)

Hij heeft trouwens wel gelijk dat het lastig is om een goed signaal van de bobine/ignitor af te krijgen, omdat die draden nogal vaak goed verstopt zitten. Maar als je een signaal hebt gevonden, werkt het op zeker nauwkeuriger. Maar het doet er allemaal niet toe, het was gewoon een leuke dag met een aantal gave rides :)
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

Post Reply