Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

MK3 spacers + info ?

Voor iedereen die denkt dat de shoarmaforum members spullen over hebben. :)
Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

MK3 spacers + info ?

Post by Tjabbo »

Zomaar ff een vraagje,

als ik de BBK ga monteren heb ik wellicht spacers nodig. Daarnaast vind ik het gaaf staan als de wielen wat meer naar buiten staan.
Ik denk dat ik aan 1cm, of max 1.5cm wel genoeg heb maar dat moet ik nog even opmeten.

Maar het is wel handig om vast te weten of iemand van hier spacers te koop heeft (liefst een set van 4 natuurlijk, maar 2 is eerst ook goed ) en zo ja, hoe breed zijn ze en wat moet je d'r dan voor hebben.

Ik zag spacers van H&R, en die zijn als een van de weinige 'hubcentric', er zit zo'n rand in zodat het perfect centreert op de wielhub en niet op de moeren.
Is dat echt veel beter?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Kenji »

Tjabbo wrote:Ik zag spacers van H&R, en die zijn als een van de weinige 'hubcentric', er zit zo'n rand in zodat het perfect centreert op de wielhub en niet op de moeren.
Is dat echt veel beter?
Ja. Nooit zonder hubcentrics, anders geheid trillingen.
Image

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by dave »

Het beste is natuurlijk om geen spacers te gebruiken, maar soms heb je nou eenmaal geen keus buiten andere wielen!

Tot 5 of 10mm zijn de meeste spacers niet hubcentric , dan is alleen nog het probleem van de te korte studs, deze zal je bijna altijd moeten vervangen door langere.

vanaf 15mm zie idd de spacers met center er aan, deze zijn natuurlijk stabieler dan zonder center.

Van 5 tot 10mm is t niet gebruikelijk om met center toe te passen, ga je groter dan is dit wel aan te raden, waarom? Omdat de velg in principe op de stud/moer centreert, hoe langer deze bouten worden hoe meer afwijking er kan ontstaan tov het center, het extra center houd de boel dan binnen spec.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Tjabbo »

Kenji en dave bedankt voor de info ^O^
Ik had al gezien dat het mooist is inderdaad een spacer die zelf over boutgaten en tapeinden beschikt, incl centreermoeren.

Nu even opmeten of 15mm past, dat zou super zijn.
Oh en iemand die ze te koop heeft, ik wil het liefst niet weer 4 weken wachten op shit van ebay :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by dave »

http://store.driftmotion.com/static/i-i ... scgsis.php

Driftmotion heeft ook wel een aardige set zo te zien!

Welke maat/et wielen zitten er onder eigenlijk?

Jelmar
2e Assistent shoarma haler
Posts: 61
Joined: Monday 19 September 2011 17:47

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Jelmar »

Ik kan je wel spacers leveren in de exacte maten dat je ze hebben wilt.
Stuur anders een pb ;)

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Rich »

@Dave, een velg centreert altijd op de centreer ring, nooit op de bouten/studs/moeren. Het kan wel, als je een velg met een te groot centreer gat gebruikt, maar dat is vragen om trillingsproblemen.
Bouten en moeren houden een velg op z'n plek, de centreer ring in de velg zorgt er voor dat het wiel correct gecentreerd wordt.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by dave »

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Rich.

De meeste velgen hebben losse centreer ringen die niet echt heel pas zijn, het is al snel 2X 0,1mm= 0,2mm ruimte met de centreer ringen.

De moeren zijn konisch, deze dirigeren waar de velg heen valt wanneer je de boel vast draait, bij mijn supra is het zo dat als de boel vast zit, dat ik de centreer ring rond kan draaien!!! Het zit dus heeeeel netjes op de bouten gecentreerd.

Wat ik al bij tjabbo geschreven heb, de center van de hub is wel wat het maximaal mag afwijken, dus als de studs of bouten niet helemaal netjes zijn, dan zorgt de center dat de boel goed staat. Daar ben ik t zeker mee eens. Nogmaals, de bouten staan echt heel netjes op steek bij de suup.

En er nog een reden voor de center, en dat is een extra zekerheid voor de afschuifkracht op de bouten.

Edit, en ik ben ook geen voorstander van monteren zonder center [:D]

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: MK3 spacers + info ?

Post by toyota87 »

ik heb nog wel extra lange studs als je intresse hebt nieuwe :7

ik heb zelf nu achter ook H&R 20mm.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Gerco
Shoarma haler eerste klas
Posts: 359
Joined: Sunday 10 May 2009 13:34

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Gerco »

ik heb nog wel paar aluminium spacers liggen;
met centrering rondom naafgat

moet ik fotootje maken?

User avatar
KX250
Meat-team Member
Posts: 1541
Joined: Thursday 24 December 2009 21:57
Location: Nijverdal

Re: MK3 spacers + info ?

Post by KX250 »

Rich wrote:@Dave, een velg centreert altijd op de centreer ring, nooit op de bouten/studs/moeren. Het kan wel, als je een velg met een te groot centreer gat gebruikt, maar dat is vragen om trillingsproblemen.
Bouten en moeren houden een velg op z'n plek, de centreer ring in de velg zorgt er voor dat het wiel correct gecentreerd wordt.
Met onze Mazda 6 hebben we links voor ook de hele winter zonder ring gereden. En ik kwam ook pa met het wisselen naar zomerbanden achter.
Maar ik ben met je eens dat een centreerring eigenlijk daarvoor bedoeld is.
Republica bananna

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Tjabbo »

Gerco wrote:ik heb nog wel paar aluminium spacers liggen;
met centrering rondom naafgat

moet ik fotootje maken?
graag.

en ff de maat opnemen ?


btw ik weet helemaal de et niet van mijn velgen. staat het er op normaal gesproken ?
maat band die erop hoort is vooraan 225x40x17 en achter 245x40x17 dacht ik.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Kenji
Assistent shoarma haler
Posts: 181
Joined: Friday 13 August 2010 01:33
Location: Rotterdam
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Kenji »

ET staat meestal aan de binnenkant van een van de spaken, of in het hart gestanst.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Rich »

dave wrote:Daar ben ik het niet helemaal mee eens Rich.

De meeste velgen hebben losse centreer ringen die niet echt heel pas zijn, het is al snel 2X 0,1mm= 0,2mm ruimte met de centreer ringen.

De moeren zijn konisch, deze dirigeren waar de velg heen valt wanneer je de boel vast draait, bij mijn supra is het zo dat als de boel vast zit, dat ik de centreer ring rond kan draaien!!! Het zit dus heeeeel netjes op de bouten gecentreerd.

Wat ik al bij tjabbo geschreven heb, de center van de hub is wel wat het maximaal mag afwijken, dus als de studs of bouten niet helemaal netjes zijn, dan zorgt de center dat de boel goed staat. Daar ben ik t zeker mee eens. Nogmaals, de bouten staan echt heel netjes op steek bij de suup.

En er nog een reden voor de center, en dat is een extra zekerheid voor de afschuifkracht op de bouten.

Edit, en ik ben ook geen voorstander van monteren zonder center [:D]
Uit ervaring met m'n dyno, waar de flens met de wielbouten gecentreerd wordt, weet ik dat er ALTIJD trilling is. Ik heb nog geen enkele auto gehad die helemaal trillingsvrij op de dyno stond. En ik monteer regelmatig de dyno opnieuw als ik niet tevreden ben met 't resultaat. Op 't oog zit de flens perfect gecentreerd, maar als ik ga rollen is er altijd een trilling.
De dyno werkt als vergrootglas en maakt alle afwijkingen zichtbaar en de banden poetsen dit juist op straat weg ;)
Als je de centreerring kan bewegen betekent dit nog niet dat je wiel goed gecentreerd zit, het betekent alleen dat je geen goede centreerringen hebt, lol! ;)

De grootste afschuifkrachten komen op de bouten; dat zijn nml de aandrijf- en afremkrachten. Deze zijn veel groter dan de afschuifkrachten die door het gewicht van de auto op de bouten komen.

Ik ben juist bezig om een soort conische centreerring te maken die ik tijdens het monteren van de flenzen kan gebruiken op verschillende naaf maten.

Dus altijd centreerringen gebruiken (en ook zorgen dat ze goed en netjes passen Dave ;))

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by dave »

Precies, uit ervaring met de dyno, hele verschillende situaties. De dyno is in principe een statisch dynamische opstelling, die geen uitlijnings fout kan opvangen.

Normaal vangt de band, schokbrekers en de rubbers in de ophanging allerlei onregelmatigheden op. De dyno elimineert al deze eigenschappen door direct op de aandrijflijn vast te zitten.

Er is ook helemaal niets mis met de centreer ringen op mijn supra, dus die vlieger gaat niet op. Er is een gecombineerde speling van 0,2mm.

Verder is de afschuifkracht op de bouten niet de volledige kracht, de frictie tussen de flenzen doet het meeste. Vandaar dat er ook GEEN vet tussen mag. Dit principe word ook op de aandrijfas toegepast, vandaar dat er ook maar 4 kleine boutjes in zitten.

Goed, ik denk dat jouw dynobank het beste werkt als je onder de 0,05mm klokwaarde meet op je flenzen. Niet heel moeilijk te realiseren trouwens. Maak auto specifieke ringen met de inwendige diameter voor de auto en aan de buitenkant een tapse draad (vaste maat) maak een zaagsnede in deze ring. Dan draai je daar op een ring met inwendige tapse draad en een vaste buiten diameter. Hier schuif je dan de montage flens oveheen met een schuifpassing kleiner dan 0,05 et voila.

Gerco
Shoarma haler eerste klas
Posts: 359
Joined: Sunday 10 May 2009 13:34

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Gerco »

de spacers die ik heb liggen zijn 15 mm dik
foto gewhatsappt!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Tjabbo »

he gerco ziet er goed uit.
had je er 2 of 4 ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Tjabbo »

Schopje :)


Via Gerco heb ik nu 2 mooie H&R spacers, 10mm en die wil ik aan de achterkant gaan maken.
De tapeinden voor de wielen zijn wat te kort volgens mij en ik wil dus graag 10mm langere erin hebben.

Welke moet ik nemen?
Ik wil ze graag snel gaan monteren, dus geen linkjes naar ebay oid het liefst. Biesheuvel? NLPower?
M12 x1.5 heb ik begrepen hier en daar, maar is dat de goede maat?

En het moeten pers bouten zijn ipv gewone centrische tapeinden toch ?
Hier heb ik een pictorial gevonden voor het monteren van die dingen (bij een nissan maar dat maakt niet uit).
Als iemand kan bevestigen dat dit de goede methode is dan neem ik hem ff over op deze site: http://www.nicoclub.com/archives/maxima ... acers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: MK3 spacers + info ?

Post by Tjabbo »

Ok heb ff in mijn pauze wat dingetjes opgezocht.
Kloppen deze specs?

lengte: 50mm of meer
grootte : M12x1.5
Knop grootte (splain): 14,2mm

zo ja, dan wil ik deze bestellen. 67mm is dat genoeg?
http://biesheuvel.nl/store/product/358/ ... gte__67_mm" onclick="window.open(this.href);return false;

En belangrijker: Kan ik dan mijn eigen wielmoeren blijven gebruiken?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: MK3 spacers + info ?

Post by toyota87 »

je moet de dikte van de spacer die je gebruikt(10mm)bij de orginele stud erbij tellen en dan weet je welke lengte bout je nodig hebt.
ja je kan je eigen wielmoeren gebruiken.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

Post Reply