Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Apexi AVC-R duty cycle

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

turbo's kapot.. ja het is een mogelijkheid, maar toen ik ze kreeg waren ze zo goed als nieuw, gewoon nieuw, let niet op de blauwe niet druk bestendige slangenrommel

Image

Image

we zijn nog geen 7dkm verder denk ik, maar dit zijn trouwens eu spec turbos, geen jdm.

de actuator heb ik getest door er druk op te zetten en deze gedraagde zich hetzelfde als de jdm wastegate actuator.

ik heb de AVC-R zo basic mogelijk ingesteld, dus niet versnellings afhankelijk enzo

Cyl op 6, Spd op 4, and Thr op UP

dan gewoon de target boost op 0.95 en langzaam omhoog tippen, die waardes heb ik hierboven beschreven.

gear ratio's zijn stnd r154,

3.250:1
1.955:1
1.310:1
1.00:1
0.753:1

mn final drive is 3.46 met bandenmaat 205 45 16

ik heb de avc ook meerdere keren gereset en alles opnieuw ingesteld. maar tevergeefs..

de wastegateklep van de US turbo's zijn groter dus dan heb je dat probleem ook niet dat je een restrictorring moet plaatsen.

uitlaat te klein hmm.. ik heb wel een ander uitlaatsysteem geplaatst maar of dat probleem nou daarvoor ook al was weet ik nie meer.. maar die demper is van een 330d, ook met turbo. dus zou goed moeten zijn denk ik.. maar tis wel een keer te proberen denk om ff zonder demper te rijden.

turbos staan ook in truetwin, omdat ze sequentieel meer op hun donder zouden kunnen krijgen met meer boost. maar of ik ze sequentieel schakel maakt voor de boost niet uit.

wat ik wel zie is dat ik WOT ga ik een kleine boost spike heb (minimaal) als je wastegate verrot is zou je dat dan ook nog gewoon hebben?

als die turbos rot zouden zijn zouden ze toch ook moeten roken denk ik? wat wijst op veel speling en dus verlies van boost.

thnx iig allemaal voor het meedenken :)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

wat is de veerdruk van je wastegates ?
zet de doeldruk eens op 1.2 bar en see what happens ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Brinky »

Als je uitlaat nu meer/minder tegendruk geeft zal je ook je wastegates opnieuw moeten afstellen... tenminste, ze zijn verstelbaar toch?
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

nee wastegates hebben een standaard druk (veerdruk). je gebruikt juist de boostcontroller icm de wetenschap van de vaste veerdruk om de uiteindelijke druk te bepalen/bereiken.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Brinky »

Ok, maar als je uitlaatsysteem dus teveel tegendruk heeft... of je standaard veerdruk is teruggelopen... dan heb je dus een probleem?

Wat gebeurt er als je de controller op 100% duty cycle zet? Dus dat betekent dat de wastegatekleppen dicht blijven zitten... dus de turbo vol aan de bak gaat? Dan moet je druk toch wel pittig oplopen... doet-ie dat niet heb je ofwel een heeeeel groot vacuumlek of je turbo's kunnen niet genoeg druk verplaatsen.
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

turbocharged motoren moeten zo weinig mogelijk tegendruk. daarom zeg ik....zet de target boost op 1.2 bar. dan weet je zeker dat de uitlaat de gassen kan verstouwen. anders is dat idd een probleem.
en dan weet je ook dat de turbo's geen probleem hebben met om boven die 0.98bar te komen. ik denk dat dat wat minimaal is. volgens mij haal je dat op de stock veerdruk haast.
dus ik vraag me af of die boostcontroller niet in de stress schiet want hij hoeft haast niets te doen?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Rich »

Gtech wrote:uitlaat te klein hmm.. ik heb wel een ander uitlaatsysteem geplaatst maar of dat probleem nou daarvoor ook al was weet ik nie meer.. maar die demper is van een 330d, ook met turbo. dus zou goed moeten zijn denk ik.. maar tis wel een keer te proberen denk om ff zonder demper te rijden.
Dit is een belangrijke, je zal dit moeten testen. De symptomen zouden wel verklaarbaar zijn door een te restrictieve uitlaat.
Je turbo's zien er fris uit en als ze die 7k km niet boven de 1,2bar zijn geweest dan zijn ze gewoon als nieuw.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

zaterdag eindelijk de avc-r omwisselen uit een scoobie, hoop dat ik hier wat wijzer van word.

dit zou toch geen kwaad kunnen op zijn instellingen als ik zijn ongebruikte map B gebruik?

hij heeft nml alleen map A in gebruik

ik stel hem gewoon simpel in, boost en duty cycle, vergelijkingswaardes heb ik al

ik moet natuurlijk wel even de Cyl op 6 zetten O-)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

cil op 6, throttle type op UP, target boost op 1.1 bar en duty cycle rond de 40% denk ik. dat kan idd op zijn B map zonder problemen
stock draai je als het goed is rond de 0.8 bar. dus dan is 1 bar te bereiken rond de 40%
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

Gtech wrote:zaterdag eindelijk de avc-r omwisselen uit een scoobie, hoop dat ik hier wat wijzer van word.
vies pishok, iemand een 2jz kopen? :')

had geen effect dus, nog steeds 0.69bar bij 43% duty en 0.95bar bij 73%

de avc-r kan ik dus van mn ideen lijst afschrappen, de map sensor waardes kloppen exact met mijn eige losse drukmeter, en de actuator zit al een nieuwe van in.

kan hem wel op 70% laten staan voor 0.95bar, maarja voor het zelfde geld loop je iets keihard te forceren. -O-

kan niet anders dan dat er ergens uitlaatgassen wegvloeien, hetzij langs de wastegate of mischien wel uitlaatspruitstukpakking, maar lijkt me dat laatste dat je dat moet kunnen horen.

over de uitlaat heb ik nog nagedacht, ik heb 0.95bar bij 40% duty gehaald met deze uitlaat, deze is er tegelijk met de verse turbos onder gegaan, daarna heb ik de avc-r gemonteerd,
de jspec turbos heb ik nooit icm de avc-r gehad, was uiteraard ook niet nodig.

heb even gekeken bij mn jspec turbo's maar als je de wastegate openzet en de uitlaat eraf schroeft bij de 3punts flens zou je met een cameratje de wastegatezitting kunnen controleren. lijkt me een betere oplossing dan volledig demonteren.

over die 0.55bar bij uitgeschakelde avc-r, opzich is dat toch wel te verklaren, STEL dat je ecu in noodprogramma loopt door het 1 of het ander,dan zet hij toch gewoon de actuator dicht? anders zou je in limp mode nooit op lagere boost kunnen rijden als dat hij stock doet. of zit ik nu mezelf op een dwaalspoor?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Dude »

De ECU kan geen turbodruk regelen zover ik weet.
Standaard wastegate setting moet rond de 0,8 bar liggen. Dit is een directe verbinding van je inlaat (compressorkant) naar de wastegate actuator. Eerder zou ik denken aan een kapotte wategate actuator of een lek slangetje. Of je uitlaat moet ontzettend restrictief zijn, wat het opspoelen van de turbo's belemmerd. Ik heb niet de hele post doorgelezen, maar heb je getest bij welke druk de actuators open gaan? Kun je doen dmv luchtdruk en een reduceer rechtstreeks op de actuator aan te sluiten. En heb je de selenoid van de AVCR zelf al getest? Des noods kun je die selenoid er even tussen uit halen, en gewoon de slangen doorverbinden.
Image

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

die actuator heb ik getest, die gaf dezelfde openingswaarde als die van mn jspec twin's, iets van 0.95 of iets dergelijks, neem aan als hij stuk is dat het membraan lek moet zijn?

orgineel zit er toch een solenoid die de druk afvloeit? (op de foto de blauwe plek) die vervalt zn functie door de actuator van de avc-r

Image

de AVC-R solenoid heb ik vervangen door een splinternieuwe

je kan de avc-r ook uitzetten, dan kan je de uitgangen van de avc-r actuator doorblazen, dan heb je hetzelfde als direct inlaatdruk op de wastegate actuator. en dan doetie 0.55bar.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

stock 0.55 bar is te weinig.
de ecu kan geen turbodruk regelen. de actuator wordt aangestuurd op basis van vacuum/overdruk en niet electronisch.

Als je stock 0.55 bar hebt zou ik eerst alles terugbouwen naar stock, dus de avcr er vanaf. is het dan nog steeds k*t dan is er iets anders mis.
Ecu in noodloop moet je simpel kunnen resetten door de efi fuse even los te halen of een accupool eraf te leggen. dat is wel een heel snelle test om te zien of iets in noodloop staat want na resetten zou de ecu in eerste instantie goed moeten zijn.

in noodloop kan de ecu niet de wastegates aansturen maar wel zorgen dat de motor zo weinig vermogen maakt dat er domweg geen druk op komt. Dat doet'ie door timing te verklooien.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

er zit toch standaard zo'n soort elektrische bleedvalve tussen die de wastegate actuator aanstuurd?

maar ik zal hem indd eens terugbouwen naar stock, kijken wat ik dan voor druk heb.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Rich »

De turbodruk wordt stock bij 7M, 1jz en 2jz mechanisch geregeld door veerdruk er is geen boost control door de ecu.
Het verschil met de 2jz en de andere twee is dat deze middels allerlei vacuüm gestuurde kleppen eerst de voorste turbo opspoolt en bij zo'n 3200t/min de achterste turbo erbij betrekt.

Post Reply