Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Apexi AVC-R duty cycle

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

o.k, hier het probleem met mn AVC-R

eerst even de spec's

2jz-gte vvt-i zo goed als stock
US 2jz twin-turbos gemonteerd
AVC-R boostcontroller

nu heb ik een halfjaar terug mn avc-r afgesteld met een duty cycle van 52% wat resulteerd in 0.9bar dit werkte allemaal perfect.


nu had ik de laatste tijd het gevoel dat ik was vermogen miste, maar wat blijkt ik draai op 0.6bar op "full" boost!

ik dacht eerst dat mn avc-r naar de knoppen was, omdat dit exact de waarde is als ik mn avc uitzet

maar als ik mn duty nu op 70%! zet, kom ik op 0.8bar ongeveer, duidelijk is het dat er hier iets NIET klopt,

nu dacht ik zelf aan de map sensor van de AVC-R maar die werkt perfect,

turbo's zijn nog geen 5dkm oud, en ik rij de wagen altijd netjes warm voordat ik ga lopen trappen.

turbo slangen zien er allemaal o.k uit, en het klinkt er niet naar dat er ergens een luchtlek zit



als iemand nog een idee heeft..heel graag. [:(]

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Dude »

Heb je de accu een keer afgekoppeld? Je hebt de sensor rate ook goed staan, en het cilinder aantal? En hoe heb je hem aangesloten, je kunt namelijk ignition signaal en speed signaal aansluiten. Volgens mij mag dat niet allebei. Maar dat staat de handleiding. Gaat de AVCR ook in self learning mode bij jou? Dan staan er op een gegeven moment sterretjes ipv je duty cycle.

Btw, ik had 69% duty cycle bij 1.3 bar.
Image

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

Dude wrote:Heb je de accu een keer afgekoppeld? Je hebt de sensor rate ook goed staan, en het cilinder aantal? En hoe heb je hem aangesloten, je kunt namelijk ignition signaal en speed signaal aansluiten. Volgens mij mag dat niet allebei. Maar dat staat de handleiding. Gaat de AVCR ook in self learning mode bij jou? Dan staan er op een gegeven moment sterretjes ipv je duty cycle.

Btw, ik had 69% duty cycle bij 1.3 bar.
nee, de accu is niet losgeweest. cilinders en sensor rate staan ook goed. speed signaal heb ik niet aangesloten.

rare is dat het een maar maanden goed gewerkt heeft

het rare is toen ik er achter kwam dat die boost niet klopte, stond er bij mijn duty cycle EN bij mn boost sterretjes, terwijl er nogmaal alleen bij de duty cycle sterretjes staan. (hier heb ik nog niks over kunnen vinden)

toen heb ik de AVCR gereset (init. all) en hem helemaal opnieuw ingesteld en toen ben ik maar gestopt bij 70% duty, want er klopt gewoon iets niet.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Dude »

Denk dat je selenoid kapot is dan. Haal hem eens los, kijk of er vuil in zit oid.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Rich »

Ja, de solenoid, dat zou ook mijn eerste gedachte zijn. Dat EN bij de duty-cycle en *** bij de boost heb ik nog nooit gezien. Wellicht een error code?
Ik heb me daar nooit in verdiept want die van mij heeft het al die jaren foutloos gedaan.

Vertel ff welk schema je hebt aangehouden voor het aansluiten en welke poorten van de solenoid.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

ik heb de solenoid ff uit elkaar gehaald en schoongemaakt, kwam niet echt wat tegen. maar wie weet

ook heb ik alle slangenklemmen nog ff een slag gegeven, just in case.

ik heb et nog niet kunnen testen ivm baggerweer, misch morgen.

de AVC-r geeft dezelfde boost waardes aan als mn losse boost meter dus daarvan kan ik uitgaan dat het werkt.

anders ff zo'n solenoid of avc scoren om uit te wisselen, dan heb ik dat teminste uitgesloten

hieronder hoe ik het heb aangesloten.

Image

Image

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

heeft niks geholpen helaas

weet iemand hoeveel druk je moet halen als je AVC uitstaat?

dan zet hij gewoon de turbodruk direct op de wastegate.

dan haal ik 0.45-0.55 bar, is dat te weinig? het is wel stabiel voor mn idee.

ik zat ook nog te denken mischien dat mn dumpvalve verknetterd is,

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Rich »

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat een stock vvti turbo zou moeten leveren, maar dit klinkt wel wat aan de lage kant.
Heb je de turbo zelf al geïnspecteerd op scheuren bij de wastegate?

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

het zijn US twin's, met de bijbehorende wastegate maar dat is toch niet vanaf buitenaf te zien of die gescheurd is? ik neem aan dat je em dan compleet uit elkaar moet halen.

gaan die wastegate's actuators wel eens verrot? (gebroken veer of iets?)
Last edited by Gtech on Sunday 13 June 2010 17:09, edited 2 times in total.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by joep »

alle leidingen checken op scheuren.. ik heb ooit een scheurtje in een ic slang gehad, die was alleen zichtbaar onder druk...
je zag er verder niets van!
eventueel heb ik nog ergens een 2JZ BOV..die kan ook nog lekken
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by joep »

wastegate's gaan wel eens lekken, maar dan is je turbo uitaat kant gescheurt, ook wil de accurator wel afwijken.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

ok, morgen ga ik de BOV wel ff checken, ff testrondje rijden alstie afgedopt is. alleen ff langzaam gas los dan.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Rich »

Gtech wrote:het zijn US twin's, met de bijbehorende wastegate maar dat is toch niet vanaf buitenaf te zien of die gescheurd is? ik neem aan dat je em dan compleet uit elkaar moet halen.

gaan die wastegate's actuators wel eens verrot? (gebroken veer of iets?)
Uitlaatzijde van de turbo eraf, dan kijk je op de wastegateklep. Checken op scheuren in de klep of in de behuizing er omheen.

Maar wat Joep zegt is ook mogelijk. Je kan dat testen door perslucht op de aanzuigbuis te zetten, ff creatief zijn met een plastic kapje op maat maken en dicht tapen enzo.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

turbo's zijn nog zo goed als nieuw, laat ik dat even tot het laatst bewaren.

dat met perslucht is n goeie, ga ik wel ffn proberen!

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

ok. BOV werkt perfect, hij laat enkel lucht door als je van het gas afgaat, slangen voelen als hij druk draaid redelijk hard. alle slangen heb ik gechecked en de intercooler ook

ik denk dat ik gewoon ff een andere solenoid moet proberen

heeft iemand hier in de buurd toevallig nog 1 liggen om ff te proberen?
Last edited by Gtech on Monday 14 June 2010 18:45, edited 1 time in total.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

Heb je nu de BOV verward met de wastegate ?
wastegate opent als je OP het gas stampt en wanneer er teveel turbo druk is.

Dat ding dat opent wanneer je van het gas af gaat is de BOV :P
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

sorrie, ik haal het indd door de war. ik ben met teveel dingen bezig.

post aangepast

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by joep »

Rich wrote:
Gtech wrote:het zijn US twin's, met de bijbehorende wastegate maar dat is toch niet vanaf buitenaf te zien of die gescheurd is? ik neem aan dat je em dan compleet uit elkaar moet halen.

gaan die wastegate's actuators wel eens verrot? (gebroken veer of iets?)
Uitlaatzijde van de turbo eraf, dan kijk je op de wastegateklep. Checken op scheuren in de klep of in de behuizing er omheen.

Maar wat Joep zegt is ook mogelijk. Je kan dat testen door perslucht op de aanzuigbuis te zetten, ff creatief zijn met een plastic kapje op maat maken en dicht tapen enzo.
gaat een beetje lastig bij een twin-turbo...
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

Kan die Y pijp er dan niet tussenuit? dan kan je toch op de uitlaatzijde van de turbo's kijken en de wastegate(s?) zien?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by joep »

kan er wel tussenuit, maar doe je niet 'ff'
het gaat het makkelijkst als je de beide turbo's er af hebt en op de werkbank die Y-pijp er tussen vandaan haalt
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Dude »

Y-pipe er tussen uithalen is meer werk dan de motor er ff uit halen. Net als de actuator vervangen van de achterste turbo, die krijg je er dus gewoon niet tussen uit zonder de turbo's er af te halen. Heb ik weer.... -O-
Image

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Gtech »

bah, ik ben weer verder gegaan met "het" probleem.

ik heb vandaag even wat gegevens verzameld.

overdruk / Duty cycle AVC-R
0.55 / 0% oftewel uit.
0.75 / 45%
0.76 / 48%
0.77 / 51%
0.77 / 54%
0.78 / 57%
0.82 / 60%
0.86 / 63%
0.86 / 66%
0.87 / 69%
0.89 / 72%
0.96 / 75%

als ik naar waardes kijk van bijv mkiv.com, hebben hun bij 45% 0.85bar druk en 1.2bar bij 72%

vreemde is dat ik bij 43% 0.9bar haalde, en dat om 1 of andere reden, dag op dag ik die druk nevernooit meer haalde.

Intercooler systeem tot aan de gasklep is gecontroleerd tot 2bar en lekvrij,

turbos roken niet, spoelen vrij vlot, pakken goed op.

map sensor van de AVC-R geeft dezelfde waardes als mijn losse boost meter dus die is ook in orde.

solenoid is vervangen, maar geeft geen (verbeterd) resultaat

nou wil ik volgende week een andere AVC-R unit proberen om ff uit te wisselen.

als dat geen verschil geeft, dan toch mischien de wastegatezitting controleren?

lijkt me dat je met 20% meer duty wel meer dan 0.1bar overboost moet kunnen draaien?

het vreemde blijft gewoon dat dit zomaar dag op dag gekomen is,

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

klinkt wellicht gek, maar mijn eerste gedachte is dat je turbo's kapot zijn ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Rich »

Het is idd vaag dat dit van de ene op de andere dag is gekomen. Weet je zeker dat je niet ergens per ongeluk een setting hebt gewijzigd?
Je spring-pressure is ook erg laag, zonder boostcontroller zou je toch minstens 0,7bar moeten hebben.

Post anders hier alle settings die je hebt ingevuld en aangevinkt:
- target boost
- feedback speed en welke versnellingen heb je aangevinkt
- gear ratio's
- etc etc

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Apexi AVC-R duty cycle

Post by Tjabbo »

^precies rich
normaal voor een jspec supra is dat je de uitlaat moet restricten omdat je met alleen grote intake en uitlaat al op 1.2 bar moet zitten. en dat is ZONDER boost controller. daarbij kan een boostcontroller nooit je boost beneden de veer/wastegate boost stellen.

dus a) je wastegate(s) zijn stuk of (b) je turbo's zijn stuk.

of maak ik nu een enorme denkfout ?


edit:
je uitlaat kan ook gewoon veel en veel te klein zijn ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply