Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Wideband sensor en a/f metingen troubleshooten

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Wideband sensor en a/f metingen troubleshooten

Post by Rich »

emveha wrote:In afwijking van eerdere meldingen dat ik mijn "Voiture" zo origineel mogelijk wil houden, ben ik toch in overweging een wideband kit te monteren op een "Stealth" manier. Dus bijna onzichtbaar.

Dit omdat ik twijfels heb over de manier waarop hij met zijn brandstof omspringt. Het lijkt erop dat hij veel te rijk loopt, vanaf het moment dat het gaspedaal wordt ingetrapt. Hij ruikt gruwelijk naar brandstof in de uitlaat, en wordt hier ook regelmatig op attent gemaakt door medeweggebruikers. De co waarde bij de APK was dan welliswaar in orde, maar die wordt alleen stationair gemeten.

Welke set/kit is aan te bevelen, en wie heeft er eventueel nog iets op de plank liggen waar hij voor een mooie prijs vanaf wil. Liefst met een "emulator ??" als ik het goed zeg, zodat ik de breedband op de originele plek kan zetten, en de originele ecu met een signaal vanaf de breedband kan voeden. Een dataloggerfunctie zou er eigenlijk ook op moeten, voor diagnosedoeleinden.
Als je al kan ruiken dat ie te rijk loopt bij acceleratie, waarom wil je het dan nog eens meten? Waarschijnlijk gaat de wideband uit de schaal zo rijk dus weet je nog niks meer. Closed loop gaat goed blijkbaar dus moet je de fout zoeken waar het in de accel. verrijking fout gaat.
Ik zou beginnen de TPS sensor eens na te meten of die nog goed is en of ie goed ingesteld is, deze sensor is nml. de hoofdsensor waarmee accell. verrijking wordt getriggered. De ecu zelf is ook een verdachte trouwens.
Als je alleen maar een wideband wil aanschaffen om dit probleem op te lossen vind ik het weggegooid geld voor een verder stock motor. En ter info, een supra mk3 (en vele andere toyota's uit die tijd en daarvoor) staan qua acceleratie en hoge toeren nogal rijk afgesteld af fabriek, alleen niet zo rijk als je beschrijft ;)

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Wideband sensor

Post by emveha »

Jouw verhaal klopt Rich, maar ik ben ook niet helemaal op mijn achterhoofd gevallen.

TPS is 100% zuiver afgesteld volgens TSRM, Ignition staat 100% in orde, en als ik de Lambda nameet, pendelt die ook netjes in closed loop. Er is dus IETS aan de hand, maar wat precies weet ik nog niet. Dat hij rijkt loopt was ik ook wel achter, maar HOE rijk, en op welke punten. Mocht bijvoorbeeld de AFM kuren hebben, zou ik een bijna lineaire verrijking mogen verwachten op het moment van optoeren etc.

Ik hoop met een wideband, met loggerfunctie het probleem te kunnen achterhalen. Dan heb ik harde data, als ik iets verander WAT er dan gebeurt.

Bijkomend voordeel met het kastje van Knabbel, is dat ik zoals in de uitleg vermeld staat, ook de TPS kan loggen evenals boostdruk met een losse sensor. Allemaal handig om eventuele problemen vast te leggen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Wideband sensor

Post by Tjabbo »

je kan het Vf signaal eens in de gaten houden. Even een volt meter er op. Hij moet pendelen rond de 2.25v maar dat weet jij wel.
als je hem kan ruiken is dan niet je katalysator stuk of misschien je gewone O2 sensor? als je de katalysators niet hebt kan het kloppen dat je hem ruikt. Supras zonder katalysator ruik je op een halve kilometer afstand nog. bleh.

Maar om even op je opmerking over de zt2 in te gaan: daar kan je niets echt mee aanpassen hoor. alleen kijken (op het stoich punt na, maar dat is je ecu beduvelen en daar ben ik niet zo enorm fan van bij closed loop operations :) )
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Wideband sensor

Post by emveha »

Zoals ik al eerder zei. Het Vf signaal lijkt alleen op het Californische model te zitten, samen met de EGR temp sensor ( die hier in europa nergens gemonteerd zit.). Ik ben er nog niet helemaal ingedoken, maar zal dat binnenkort wel eens doen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Wideband sensor

Post by Tjabbo »

Hmm vertel maar even tegen mijn supra dan want die heeft het ook, evenals elke andere geleverde MKIII supra op deze aardkloot.
De MK2 had het ook geloof ik. Mijn starlet had het zelfs.
EGR temp sensor kan wel kloppen, die heb ik ook niet op de mijne gehad.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Wideband sensor

Post by Rich »

emveha wrote:Jouw verhaal klopt Rich, maar ik ben ook niet helemaal op mijn achterhoofd gevallen.

TPS is 100% zuiver afgesteld volgens TSRM, Ignition staat 100% in orde, en als ik de Lambda nameet, pendelt die ook netjes in closed loop. Er is dus IETS aan de hand, maar wat precies weet ik nog niet. Dat hij rijkt loopt was ik ook wel achter, maar HOE rijk, en op welke punten. Mocht bijvoorbeeld de AFM kuren hebben, zou ik een bijna lineaire verrijking mogen verwachten op het moment van optoeren etc.

Ik hoop met een wideband, met loggerfunctie het probleem te kunnen achterhalen. Dan heb ik harde data, als ik iets verander WAT er dan gebeurt.

Bijkomend voordeel met het kastje van Knabbel, is dat ik zoals in de uitleg vermeld staat, ook de TPS kan loggen evenals boostdruk met een losse sensor. Allemaal handig om eventuele problemen vast te leggen.
Je zegt dat je de benzine kan ruiken zo rijk loopt ie, dan denk ik dat je op de wideband alleen maar ziet dat de meter strak in de hoek staat dus lijkt mij een wideband als diagnose tool geen goede optie, dat probeerde ik uit te leggen. ;)
Zijn er check-engine codes, heb je die al uitgelezen?
TPS is 100% zuiver afgesteld, maar heb je ook gecheckt of ie 100% goed is, dat ie dus de juiste weerstandswaarden geeft als je 'm verdraaid?
Verder zou je ook nog een boost lek kunnen hebben, check het hele inlaat traject vanaf turbo en vergeet de IC niet, daar kunnen ook scheurtjes in zitten.
Ik zou verder niet teveel boosten als ie zo rijk loopt, de katalysator (als je die (nog) hebt) en de O2 sensor kunnen daar niet goed tegen.

In de tsrm staan trouwens ook nog wat zaken die je kan checken bij erg rijk lopen: FI-20

Succes in 't vinden van de oorzaak!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Wideband sensor

Post by emveha »

Ik heb al menige test uitgevoerd, de TPS zou 100% in orde moeten zijn, opnieuw afgesteld, en alle waardes gemeten, komen overeen met de waardes in de TSRM, ook de AFM LIJKT in orde te zijn, maar de TSRM waardes zijn nogal wat ruim bemeten. Hij valt hier wel in, maar 100% zuiver durf ik niet te zeggen.

Lambda pendelt netjes, boostmeter gaat de hoek in als ik het gas intrap, dus lekkage lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Geen foutmeldingen, en afgezien van de backfire geen rare kuren ( op 1 keer na dat hij afsloeg bij het afremmen voor de verkeerslichten, maar dit was slechts eenmalig) Voor de rest loopt ie geweldig. Dus op het verbruik en de backfire's na geen rare dingen te melden.

Dat maakt ook het hele verhaal zo vreemd.

Katalysators heb ik niet meer, dus kapot gaan zullen ze nu niet doen. O2 sensor, tja, die misschien wel, maar dat zien we later dan wel weer. Het is ook niet zo dat ik elke keer optrek als een bezetene bij de verkeerslichten, dat zou het verbruik wel kunnen verklaren, ik probeer zoveel mogelijk rond de 2500 te blijven hangen. En achja, als er dan een 525 met veel bombarie naast me staat te blaffen bij de verkeerslichten, Dan moet ik wel effe laten zien dat hij de mindere is van ons twee.

Het enige wat ik ( Nog) niet heb kunnen testen is de brandstofdruk, bij gebrek aan goed ( Lees deugdelijk) meetgereedschap, maar in mijn mening zou het daar niet aan mogen liggen, omdat hij tijdens boost alles op alles gaat zetten om de druk te verhogen.( Pomp gaat hoger toerental draaien, en VSV wordt geschakeld om drukregelaar naar boven bij te stellen) Mijn twijfels liggen dus bij de AFM, en de originele O2 sensor. Voor de prijs wat ik aan Knabbel voor de wideband moet afrekenen, kan ik het me zelfs niet veroorloven een nieuwe lambda aan te schaffen, dus ik denk dat dit wel een uitkomst is.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Wideband sensor

Post by emveha »

Hmmm, als ik dit nu zo teruglees, begint het meer op een topic te lijken wat in Tech Info ofzo thuishoort.

Kun je dat effe fixen Tjabs ??
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Wideband sensor en a/f metingen troubleshooten

Post by PimmeTjaaH »

Is je verwarmings element in orde van je lambda sonde ?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Wideband sensor en a/f metingen troubleshooten

Post by Dude »

Brandstofdruk wel goed? Misschien zijn je injectoren gewoon slecht. Ik heb bij marco z'n GTX zijn injectoren gewisseld voor mijn originele 7m injectoren, en dat ding loopt ten eerste beter en ten tweede zuipt die een stuk minder.
Image

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Wideband sensor en a/f metingen troubleshooten

Post by emveha »

Zoals gezegd heb ik de brandstofdrukken niet gemeten bij gebrek aan Deugdelijk meetspul. De injectoren die er bij mij inzitten komen uit de oude motor, origineel 7M spul. Deze heb ik niet laten testen, omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat ze in orde zouden moeten zijn. Dit omdat de koppakking er aantoonbaar uit lag. Ik heb dus verder van het oude blok niets in twijfel getrokken.

Misschien toch eens verstandig ze te laten reinigen/testen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Post Reply