Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by Gtech »

ok, ik heb hier 1 olievlotter van een 1uz, (2jz is exact etzelfde alleen ander beugeltje, optisch verder identiek)

Image

in het bedradingsschema word hij aangegeven als een schakelaar, dus aan of uit.

maar als ik ga meten met een ohm meter, meet ik hoe dan ook een verbinding, of ik moet hem helemaal uit elkaar slopen, ik zie nergens een contactje lopen als die vlotter er tegenaandrukt of iets dergelijks

weet iemand toevallig hoe zo'n ding werkt? of ik moet toevallig 2 kapotte hebben want ze doen beide hetzelfde.

in het werkplaatshandboek staat dit:

Image

nou heb ik dat eerste gedaan, die continuiteit heb ik gemeten maar dat 2e heb ik wel met olie gedaan alleen geen 60 graden verhit, maar is dat echt nodig?? :?

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by toyota87 »

verhitten lijkt me wel verstandig om te doen.
viscositeit veranderd dan lijkt me.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by Dude »

Geen idee hoe die werkt, maar op de tekening staat die getekend als Bi-metaaltje? Dus dan zou de temperatuur toch van invloed moeten zijn, het is niet voor niets vermeld in de TSRM.
Image

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by Gtech »

ik vind het maar vreemd. je ziet ook nergens dat dat vlottertje in verbinding staat met een contactje of iets.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by Tjabbo »

Ook raar dat het alleen bimetaal zou zijn. Tenslotte zou dan de sensor constant aangeven dat er te weinig olie is tot op het moment dat de olie warm genoeg is.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by Gtech »

in principe doet hij altijd doorverbinden, dat is voor de ecu een signaal dat er genoeg olie inzit.

als de boordcomputer een onderbreking detecteerd zou het "low oil" lampje moeten gaan branden

maargoed, ik heb em aangesloten in de e30 en ik zie wel of het lampje gaat branden als het olie nivo lager word [:D]

gelukkig hebben die "ouderwetse" motoren nog gewoon een pijlstok, dus zo erg is het niet, maar als het er toch opzit is het wel leuk als het werkt.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by knabbel »

Als je goed leest in de manual, heb je in de koude toestand in beide posieties verbinding.

Pas na het verwarmen zit er verschil tussen hoog en laag niveau.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by emveha »

Klopt, het juiste olieniveau wordt pas aangegeven als de olie op minimaal 60 graden zit. Dit om bij koude starts, als de olie nog stroperig is en veelal bovenin het blok zit, een valse waarschuwing te voorkomen.

De TSRM beschrijft de juiste diagnose, dus om het ding 100% te testen zul je hem moeten verwarmen.

Niet alleen de toyota sensoren gebruiken deze truuk, eigenlijk alle olieniveausensoren die ik ben tegengekomen gebruiken eenzelfde soort systeem.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by Gtech »

okay, klinkt opzich logisch.

maar hoe ze dat dan precies doen blijft mij een raadsel, zelfs als je die vlotter in je handen heb en hem bekijkt is dat er niet aan af te zien

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by emveha »

Met een magneet een een REED sensor die in het steeltje/vlotter verwerkt zit. De magneet schakelt de sensor, maar wordt door een bimetaaltje "Overruled" als de olie nog niet op temperatuur is.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by Gtech »

okay, zit toch nog een hoop techniek in zon stomme vlotter.

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: olievlotter, hoe werkt zo'n ding?????

Post by babbel »

Gtech wrote:okay, zit toch nog een hoop techniek in zon stomme vlotter.
De nieuwprijs bij Toyota zal dan ook vast boven de 200 euro liggen :+
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

Post Reply