Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Welke luidsprekers

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

Supra99
Sla blaadje
Posts: 47
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 09 September 2012 10:01
Location: Noorderwijk

Welke luidsprekers

Post by Supra99 »

Welke luidsprekers hebben jullie vooraan.
Zijn er mensen onder jullie die een luidspreker rechtstreeks in dat deurpaneel hebben gemonteerd?
En hebben jullie dat verstevigd, en is daar wel genoeg plaats achter voor zo een joekel?
Wat er in dit doosje zat is stuk wel een grote doos voor die luidspreker.
Zou er nog iets in zitten?(kan het wel open wrikken maar dan is het stuk)
Image
Image
En ja er komt een 2din radio GPS of dergelijke in met de tijd.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Welke luidsprekers

Post by emveha »

Dat is de klankkast. Voordeel, geeft veel "Volume" uit een kleinere speaker, en het geluid komt ook voller over.

Nadeel, bij rigoreus tunen gaat er geen grotere speaker inpassen, en al zou dat wel gaan, heeft het ding geen enkel effect.

Mijn idee, koop een set HIGH END speakers die er in passen ( JBL kwaliteit, dus geen pioneer rommel.) en maak een verzwaarde pasring achter de speaker. ( 10mm staalplaten ring ofzo), hierdoor kun je nog meer volume uit die kast trekken, en komen ook de bassen goed over.
Let er na inbouw goed op dat de kast niet gaat resoneren, anders inpakken met noppenschuim of anti-denderplaat.

Succes.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Supra99
Sla blaadje
Posts: 47
Joined: Sunday 09 September 2012 10:01
Location: Noorderwijk

Re: Welke luidsprekers

Post by Supra99 »

emveha wrote:Dat is de klankkast. Voordeel, geeft veel "Volume" uit een kleinere speaker, en het geluid komt ook voller over.

Nadeel, bij rigoreus tunen gaat er geen grotere speaker inpassen, en al zou dat wel gaan, heeft het ding geen enkel effect.

Mijn idee, koop een set HIGH END speakers die er in passen ( JBL kwaliteit, dus geen pioneer rommel.) en maak een verzwaarde pasring achter de speaker. ( 10mm staalplaten ring ofzo), hierdoor kun je nog meer volume uit die kast trekken, en komen ook de bassen goed over.
Let er na inbouw goed op dat de kast niet gaat resoneren, anders inpakken met noppenschuim of anti-denderplaat.

Succes.
Awel ik zat daar ook aan te denken.(ik wou het volgende doen)
De spieker die er in zat is stuk, ik zaag die buitenste ring van de luidspreker en monteer een JBL(die ik nog heb liggen, eentje van 10 cm)en schroef deze op die ring.
(maar dan heb ik nog 1 probleempje hij past niet geheel in de ring staat een aantal mm open zou dit een slechte invloed hebben?)op de klank?

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Welke luidsprekers

Post by emveha »

Dat gaat zeker een negatieve invloed hebben.

Je moet ervoor zorgen dat de speaker in zijn gehele omtrek een deugdelijk draagvlak van voldoend gewicht heeft. Een en ander heeft te maken met de wet van de massatraagheid ( van een of andere Sir Isaac Newton). Truuk van het hele verhaal, op het moment dat de conus van de speaker naar buiten gedrukt wordt, probeert hij tegelijkertijd het chassis ( De buitenste ring van de speaker) naar achteren te drukken. Door hier nu een dik gewicht aan te hangen ( plaatstalen ring) blijft het chassis op zijn plek, en heb je dus een groter rendement van je speaker, zonder dat deze gaat vervormen.

Ook moet de klankkast een zo goed als luchtdichte aansluiting op de speaker hebben, dan heb je het meeste rendement hiervan. Dit is echter simpel op te lossen met een randje kit, of een strook dubbelzijdige foamtape.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Welke luidsprekers

Post by DeSchouten »

Die Isaac heb ik nog weleens een bacotje mee gedronken in 1932 ofzo, die wist er wel wat vanaf jah
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Welke luidsprekers

Post by emveha »

Da zal dan wel een andere Isaac zijn geweest denk ik, want in 1932 was ie al zo'n 200 jaar dood, en waren wij nog vloeibaar.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Welke luidsprekers

Post by DeSchouten »

Appart hij had het wel allemaal over massa's trage dingen
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Welke luidsprekers

Post by emveha »

Nee, ik weet wie je bedoeld, het was Einstein, en die murmelde iets over trage massa toen hij jouw schedeldak bekeek.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

STItjuhh
Assistent shoarma haler
Posts: 183
Joined: Sunday 26 August 2012 23:02

Re: Welke luidsprekers

Post by STItjuhh »

Waarom is Pioneer nu rommel? JBL is geen 'high end' kwa luidsprekers.... De subwoofers zijn wel goed!

Pioneer is gewoon goed ( Emotion reeks..) Herz is goed, Infinity is super maar niet meer verkrijgbaar.

Ik heb ervaring met Infinity en Pioneer, en die doen elkaar niet veel, alleen kheb t idee dat de Infinity's net iets zuiverder waren, met een boel RMS vermogen erachter..

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Welke luidsprekers

Post by emveha »

Je zegt het zelf, en je spreek jezelf tegelijk tegen

Infinity klinkt zuiverder dan de Pioneer, en dat ik ook het hele verhaal.

Sony, Pioneer, Kenwood, ik heb er maar zeldzaam gehad die echt waar voor hun geld gaven. Indien je deze gaat monteren moet je eigenlijk al ruim overbemeten maten hebben om er een vol klinkend geluid uit te kunnen halen. Wil je de max uit een speaker van 10cm halen scoren ze gewoon ruim onvoldoende.

Anders wordt het als je een hoedenplank gaat bouwen, en in plaats van een 13cm set, een set dikke ovalen in kunt bouwen waar je niet de max uit hoeft te trekken. Dan klinken ze ruimschoots voldoende.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Welke luidsprekers

Post by emveha »

En dan erbij, een echte Woofer ziet er zo uit.
DSCF3547.JPG
DSCF3547.JPG (133.35 KiB) Viewed 6160 times
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

Supra99
Sla blaadje
Posts: 47
Joined: Sunday 09 September 2012 10:01
Location: Noorderwijk

Re: Welke luidsprekers

Post by Supra99 »

emveha wrote:Dat gaat zeker een negatieve invloed hebben.

Je moet ervoor zorgen dat de speaker in zijn gehele omtrek een deugdelijk draagvlak van voldoend gewicht heeft. Een en ander heeft te maken met de wet van de massatraagheid ( van een of andere Sir Isaac Newton). Truuk van het hele verhaal, op het moment dat de conus van de speaker naar buiten gedrukt wordt, probeert hij tegelijkertijd het chassis ( De buitenste ring van de speaker) naar achteren te drukken. Door hier nu een dik gewicht aan te hangen ( plaatstalen ring) blijft het chassis op zijn plek, en heb je dus een groter rendement van je speaker, zonder dat deze gaat vervormen.

Ook moet de klankkast een zo goed als luchtdichte aansluiting op de speaker hebben, dan heb je het meeste rendement hiervan. Dit is echter simpel op te lossen met een randje kit, of een strook dubbelzijdige foamtape.
Ik dank u voor deze mooie uitleg. ;)
Alles is duidelijk!!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Welke luidsprekers

Post by knabbel »

emveha wrote:Je zegt het zelf, en je spreek jezelf tegelijk tegen

Infinity klinkt zuiverder dan de Pioneer, en dat ik ook het hele verhaal.

Sony, Pioneer, Kenwood, ik heb er maar zeldzaam gehad die echt waar voor hun geld gaven. Indien je deze gaat monteren moet je eigenlijk al ruim overbemeten maten hebben om er een vol klinkend geluid uit te kunnen halen. Wil je de max uit een speaker van 10cm halen scoren ze gewoon ruim onvoldoende.

Anders wordt het als je een hoedenplank gaat bouwen, en in plaats van een 13cm set, een set dikke ovalen in kunt bouwen waar je niet de max uit hoeft te trekken. Dan klinken ze ruimschoots voldoende.
Persoonlijk vind ik dat je in je voordeuren voor een goed geluid op zijn minst aan een 16cm 2 weg set moet denken. Alleen maar speakers achter je is niet goed voor je geluids beeld.

De Pioneer speakers zijn inderdaad niet altijd super, hoewel de hogere range wel erg goed is. De subs van Pioneer waren altijd wel erg goed. JBL speakers vond ik altijd wat minder maar ze zijn wel wat beter geworden, vaak werd de grap gemaakt dat JBL stond voor Just Bloody Loud, ze kunnen hard maar vraag niet hoe ze klinken.

De beste speakers die ik ooit gehad heb in mijn astra waren speakers van Boston Acoustics, maar dan moet je rekenen op een 500 euro voor een goede (16cm) set voor in je voor deuren, en samen met 2 12" subs en een set ovale speakers in de hoedenplank goed voor zo'n 140 dB in mijn auto yeah!
Attachments
Astra-audio-2.jpg
Astra-audio-2.jpg (144.42 KiB) Viewed 6148 times
Astra-audio-1.jpg
Astra-audio-1.jpg (208.48 KiB) Viewed 6148 times

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Welke luidsprekers

Post by kefke »

Ik heb Boston Acoustics (als vervangers) in de Saab van mijn pa gestoken met originele HU. Maakte enorm verschil uit.

Heb eens meegereden in een Belgische MKIV en de muziekinstallatie was best goed van dat ding! Dus misschien ergens een originele speaker op de kop tikken?
Zo niet, een setje kopen wat past in de voorzienen ruimte door inderdaad een premium merk zoals Hertz, Focal, Boston,...
Ik heb Hertz steken en ben er SUPER tevreden van. Ik heb ook al Fusion en Focal gehoord en dat was ook goed.
Belangrijkste is geen cheap Auto5 stuff kopen EN dat correct past.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

Supra99
Sla blaadje
Posts: 47
Joined: Sunday 09 September 2012 10:01
Location: Noorderwijk

Re: Welke luidsprekers

Post by Supra99 »

In de MR2 zit Infiniti met gescheiden filter en achteraan JBL vind het aardig klinken.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Welke luidsprekers

Post by kefke »

Supra99 wrote:In de MR2 zit Infiniti met gescheiden filter en achteraan JBL vind het aardig klinken.
Dan weet ge wat ge moet doen [^]
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

Supra99
Sla blaadje
Posts: 47
Joined: Sunday 09 September 2012 10:01
Location: Noorderwijk

Re: Welke luidsprekers

Post by Supra99 »

Ik ging vandaag eens zien hoe ik de achterste speakers kon vervangen.
En dacht ik sloop gelijk de zetel uit de Supra viel dat tegen kan je die zitting er wel uit trekken?
Ik weet wel dat deze een beetje moet gelicht worden,maar dan trekken helpt niet echt.
De leuning is vast met 2 boutjes maar zelfs als deze los zijn krijg ik deze er niet uit. [V]
Hoe moet het wel???

Ik weet onder tussen dat je aan die speakers kan door dat kadertje met gaas kan verwijderen. [:I]

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Welke luidsprekers

Post by knabbel »

Supra99 wrote:Ik ging vandaag eens zien hoe ik de achterste speakers kon vervangen.
En dacht ik sloop gelijk de zetel uit de Supra viel dat tegen kan je die zitting er wel uit trekken?
Ik weet wel dat deze een beetje moet gelicht worden,maar dan trekken helpt niet echt.
De leuning is vast met 2 boutjes maar zelfs als deze los zijn krijg ik deze er niet uit. [V]
Hoe moet het wel???

Ik weet onder tussen dat je aan die speakers kan door dat kadertje met gaas kan verwijderen. [:I]
Zitting moet je omhoog trekken, kost inderdaad best wat kracht maar het zit gewoon geklikt. Onder de zitting zitten de overige bouten voor de rugleuning. Achterbank kompleet verwijderen is 5 minuutjes werk. Bij de mk3 is het het zelfde, alleen die heeft twee beugeltjes om de zitting los te halen.

Als je het hele zijpaneel los wil halen, moet je beginnen door eerst alle plastic binnen panelen van de koffer bak los te halen :(
Ik heb vorrig jaar met babbel zijn kofferklep dempers vervangen en dat daarvoor moet echt het halve interieur er uit :(

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Welke luidsprekers

Post by Dredd »

knabbel wrote:Persoonlijk vind ik dat je in je voordeuren voor een goed geluid op zijn minst aan een 16cm 2 weg set moet denken. Alleen maar speakers achter je is niet goed voor je geluids beeld.
+1

Nou vooruit dan, ik zal me er ook mee bemoeien. [:D]

De eerste vragen: hoeveel wil je er voor uitgeven, wat is je budget en wat is je muzieksmaak??

Een set waarmee je hardcore draait is een andere set dan voor het luisteren naar jazz.

Simpel antwoord
Vergeet de achterspeakers en investeer in een goede compo set voor, een subwoofer en versterkers, meer heb je niet nodig.

Iets minder simpel antwoord
Merken laat ik me niet over uit, als 500 euro uitgeeft voor 16cm compo heb je gewoon een goeie set. Daarnaast is in een Supra een subwoofer aan te bevelen. Of de klankkleur jou bevalt weet je pas als je de set hoort. Er zit wel degelijk veel verschil in de verschillende merken, maar dat is ook weer afhankelijk van de gekozen versterker... :X

Achterspeakers zijn leuk voor rearfill, maar verkloten je geluidsbeeld: de muzikanten staan dan nl. ook achter je te spelen. Als je dat niet erg vindt, zou ik me ook niet al te druk maken over het merk. Voor een paar honderd euries heb je dan een leuke set.

Eigen ervaringen
Ik heb al heel veel merken gehad en zoals gezegd: als je voor een compo 500 eur uitgeeft heb je een goeie set onafhankelijk van het merk.

Ik heb momenteel een CDT 16cm composet voor. Daar komt volgend jaar een CDT subwoofer + CDT versterking bij, maar dan heb je het over heel andere bedragen.
Ik doe alles in overleg met Mobile Emotions uit Woerden. Ze hebben zelf verschillende wedstrijdauto's en veel verstand van zaken!
Ze hebben een demo auto die al verschillende wedstrijden gewonnen heeft in SQ. Kenwood headunit + Kicker speaker/versterking. Klinkt echt ge-wel-dig! Diana Krall zit echt midden op je dashboard te zingen ^O^

Ga eens bij een goede audio toko langs :Y

Succes jonguh! Keep it simpel: goeie headunit, 16cm compo, 10 inch sub, versterkers en gaan met die banaan yeah!
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

Supra99
Sla blaadje
Posts: 47
Joined: Sunday 09 September 2012 10:01
Location: Noorderwijk

Re: Welke luidsprekers

Post by Supra99 »

Nee een versterker en een subwoofer moet er niet in voor mij.
Ik ben van plan om met dat ding op reis te gaan en dan moet er bagage ge laden worden. O-)
Ik was van plan de achterste zetel er uit te gooien enkel het onderste deel.
Zo kan ik dat bovenste deel er op kantelen en zo zie je het ook niet echt liggen.
Dus nee geen versterker een iets krachtigere radio wel.

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Welke luidsprekers

Post by Dredd »

Je kunt een versterker en subwoofer prima kwijt in een Supra zonder bagageruimte in te leveren! Jij ziet waarschijnlijk zo een enorme subwooferkist voor je... Dat is helemaal niet nodig!

In mijn Supra komt een 8" subwoofer en die heeft slechts 7 liter aan volume nodig... Er zijn ook versterkers genoeg die zeer klein van formaat zijn.

Overigens zal een losse versterker altijd beter klinken als een radio van 4x50 watt...

Succes in ieder geval!
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Welke luidsprekers

Post by kefke »

Een composet van €500 is niet nodig hoor, (bijvoorbeeld, mijn ervaring) een composetje van €250 klinkt ook leuk.
Volgens mij past dat beter bij jou profiel. Als "beter dan standaard maar toch binnen budget"

Ik heb gelukgehad met een uitverkoop en een Hert composetje van Hertz twv €500 voor €250 kunnen kopen. En dat klinkt zo goed! :jurk:

Ik heb trouwens alleen composet en ovals, geen subwoofer. Tenzij je echte elektro luistert mis ik geen subwoofer. Voor betere 80's muziek bijvoorbeeld is dit meer dan voldoende.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Welke luidsprekers

Post by Dredd »

kefke wrote:Een composet van €500 is niet nodig hoor, (bijvoorbeeld, mijn ervaring) een composetje van €250 klinkt ook leuk.
Volgens mij past dat beter bij jou profiel. Als "beter dan standaard maar toch binnen budget"

Ik heb gelukgehad met een uitverkoop en een Hert composetje van Hertz twv €500 voor €250 kunnen kopen. En dat klinkt zo goed! :jurk:

Ik heb trouwens alleen composet en ovals, geen subwoofer. Tenzij je echte elektro luistert mis ik geen subwoofer. Voor betere 80's muziek bijvoorbeeld is dit meer dan voldoende.
Klopt, 250,- klinkt ook prima! Ik nog niet gehoord wat het budget is... dan is het lastig advies geven! (B)

Uit een 16cm compo krijg je nooit sub-laag, hoogstens slag (kickbas). Daarnaast onlast een subwoofer je compo set, waardoor je compo beter klinkt.

Zoals gezegd, kun je een subwoofer prima wegwerken zonder dat je daar ruimte voor moet inleveren! Een goede audio shop kan je daarbij helpen en hoeft niet gelijk 1000,- euro te kosten :)
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Welke luidsprekers

Post by kefke »

Dredd wrote:
kefke wrote:Een composet van €500 is niet nodig hoor, (bijvoorbeeld, mijn ervaring) een composetje van €250 klinkt ook leuk.
Volgens mij past dat beter bij jou profiel. Als "beter dan standaard maar toch binnen budget"

Ik heb gelukgehad met een uitverkoop en een Hert composetje van Hertz twv €500 voor €250 kunnen kopen. En dat klinkt zo goed! :jurk:

Ik heb trouwens alleen composet en ovals, geen subwoofer. Tenzij je echte elektro luistert mis ik geen subwoofer. Voor betere 80's muziek bijvoorbeeld is dit meer dan voldoende.
Klopt, 250,- klinkt ook prima! Ik nog niet gehoord wat het budget is... dan is het lastig advies geven! (B)

Uit een 16cm compo krijg je nooit sub-laag, hoogstens slag (kickbas). Daarnaast onlast een subwoofer je compo set, waardoor je compo beter klinkt.

Zoals gezegd, kun je een subwoofer prima wegwerken zonder dat je daar ruimte voor moet inleveren! Een goede audio shop kan je daarbij helpen en hoeft niet gelijk 1000,- euro te kosten :)
Die sub-laag heb je toch ook met een setje Ovals niet?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Welke luidsprekers

Post by Dredd »

Er zijn inderdaad speciale ovale subwoofer speakers! Meestal voor free air installatie (hoedenplank), je zult de specs moeten bekijken waar ze nog fatsoenlijk (-3db) laag weergeven.

Een sub in een (gepoorte) behuizing zal toch de beste resultaten geven, maar twee ovalen klappen ook lekker [:D]
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

Post Reply