Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Aftermarket oliekoeler op MKIII 7M plaatsen.

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Aftermarket oliekoeler op MKIII 7M plaatsen.

Post by Tjabbo »

Al vorig jaar heb ik -min of meer in een opwelling- een greddy 16-row oliekoeler met filter relocatie kit overgenomen van iemand die hem op een 2jz-gte gebruikte. (deze kit: http://www.nengun.com/greddy/oil-cooler-kit-toyota" onclick="window.open(this.href);return false; )
Helaas net te laat want mijn oliedruk werd nogal laag, de temperatuur van de olie nogal hoog, en nu heb ik een drijfstang lager eruit liggen.

Anyway, ik ben vast aan het kijken hoe ik deze kit het best kan gebruiken voor de 7M. Foto's van mijn eigen kit heb ik niet bij de hand, maar ik heb online wel foto's gevonden van exact dezelfde kit dus die gebruik ik maar.
Mijn vraag is wat ik allemaal nodig heb om dit aan te passen aan de 7M.

In de kit zit een adapter die ik op het blok kan schroeven op de plek van het oliefilter.
Hier zitten 4 aansluitingen op, 2 voor het oliefilter relocation deel, en 2 voor slangen naar de koeler denk ik ?
Er zit ook nog een aansluiting aan de voorkant van de adapter.

Stock bij de 7M is het filter via het filterhuis op het blok gebout, met 1 leiding naar de koeler, en vanaf de koeler loopt een leiding de oliepan in.

Vraag:
Hoe krijg ik deze kit aangepast aan de 7M ?

Wat foto's:
2013-02-11_15-49-59_892_zps4ce1cf2d.jpg
2013-02-11_15-49-59_892_zps4ce1cf2d.jpg (189 KiB) Viewed 4771 times
moreoil.jpg
moreoil.jpg (136.32 KiB) Viewed 4771 times
index.jpg
index.jpg (119.42 KiB) Viewed 4771 times
2013-02-11_15-49-25_792_zpsdb7f15bf.jpg
2013-02-11_15-49-25_792_zpsdb7f15bf.jpg (149.56 KiB) Viewed 4771 times
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Tjabbo »

Vanavond nog ff goed gekeken en een groot deel van de vraag zelf opgelost.

Het kleine ronde ijzeren deel is de adapter die op het blok gaat. Het grote deel is het filter relocation deel (ik dacht dat het andersom was :') ).
Zoals op het laatste plaatje gaan de korte twee op het blok. De langere twee slangen gaan op de twee overige poorten.


Wat ik me nu afvraag is wat ik met de oil return van de karterpan moet doen.
Afdoppen ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Dude »

Welke olie return? Je hebt de adapter aan het blok, daarvandaan gaan 2 slangen naar de koeler en 2 naar de relocation adapter waar je je filter op schroeft. Thats it. Volgens mij moet je alleen opletten welke slangen je aan de filterkant doet, anders ga de olie via de verkeerde richting door het filter.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Tjabbo »

De oil return van het stock systeem. Bij de 7M loopt een leiding vanaf het oliefilterhuis naar de oliekoeler, en vanaf de oliekoeler naar de karterpan.
Ik moet denk ik dan die return afdoppen? Of moet ik een return leiding op de adapter afblokken en de return vanaf de oliekoeler naar de karterpan laten lopen (zoals stock bedoeld is) ?


En voor de duidelijkheid. Dat vierkante blok waar 4 slangen op kunnen, gaat die WEL aan het blok? of NIET?
Ik zie hier iemand die het andersom gedaan heeft namelijk: http://www.night-spirit.co.uk/ep82_blog/?p=31" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarom dacht ik juist dat het ronde deel op het blok ging.
Of maakt het gewoon niets uit welke kant je op het blok bout ?

Edit:
Plaatje gevonden van de installatie instructies.
Het lijkt er op dat dat blok met de 4 in/uitgangen inderdaad NIET op het blok gaat. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

Image


Dat de volgorde van de slangen aansluiten uitmaakt weet ik. Ik moet alles sowieso loshalen om schoon te maken, en dan kijk ik direct of er een thermostaat bij op zit. Ik dacht namelijk dat er een thermostaat bij in zat, maar dat moet ik nog ff controleren.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Dude »

Je hebt gelijk. Plaat met de 4 aansluitingen niet aan het blok. Maar ik denk dat het anders ook niet past.
Ik weet niet precies hoe het zit bij de 7m, maar er moet een veiligheidje in het filter zitten voorals deze verstopt raakt, dat blaast af naar het carter intern in het blok. Je kunt dus niet zomaar die return afdoppen en die van de koeler gebruiken. Je kunt de return van de koeler natuurlijk wel asnsluiten op het carter, let er wel op dat als je wat afblind het de juiste poort is anders blaas je wat op. Ik mern dat er in de tsrm wel een doorsnede tekening staat wasr je het goed kunt volgen
Last edited by Dude on Tuesday 19 March 2013 11:17, edited 1 time in total.
Image

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by dave »

De schematische weergave is juist Marco!

Betreft je 7M koelers. In principe hoef je die niet eens weg te halen, als de olie nu al veel te heet wordt dan het een beetje onlogisch om eerst 2? oliekoelertjes weg te halen of af te blokken en dan vervolgens een andere koeler terug te plaatsen, dat kan wel, maar dan moet je heel zeker weten dat de nieuwe koeler het vermogen van de stock koelers heeft en nog extra vermogen die je nog tekort komt!

Ik zou de greddy er gewoon bij plaatsen, en niets aan het stock systeem veranderen.

just my2ct

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Tjabbo »

Dave,

Jij suggereert dat ik de adapter plate op de plek van het huidige filter schroef ? op zich een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht.

Het stock systeem is wel goed op zich, maar de 16-row greddy ernaast zetten kon wel eens overkill zijn. ideaal is als olie rond de 102 graden zit volgens mij, en rond de tot 90 graden is wat aan de lage kant? of niet ?

Ik heb nu maar 1 olie koeler trouwens. Deze is wel een upgrade, maar veel minder goed dan de greddy. Die greddy ik nu heb gekocht wordt ook in de sunny states in usa gebruikt op 2jz's en 7m's waarmee ze flink gaan trappen. Het zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Anyway, ik het stock systeem is het zo dat er een thermostaat in het filterhuis zit. Die opent pas als de olie een bepaalde temperatuur bereikt heeft.
Is die temperatuur niet bereikt dan gaat de olie alléén door het filter en daarna door de karterpan in, dus via een bypass en NIET via de koeler.

Daarom is mijn gedachte dat de olie niet per sé via de karterpan terug moet het blok in ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by dave »

Nee, dat bedoel ik niet, deze kit is als relocation kit bedoeld, met de 2 extra aansluitingen, deze zou je kunnen afdoppen, maar ik zou dan een ring kopen bij efka import met thermostaat om direct achter het filter te plaatsen.

Als je zeker weet dat de nieuwe koeler genoeg koeling bied, dan kan je in principe gewoon de koeler monteren op de stock leidingen en alles zo laten, wist niet dat de 7M een thermostaat voor de oliekoeling heeft.

Een andere optie is om de stock leidingen af te blinden, en alleen met de ring te werken. Het mooiste is om met beide set-ups te testen en of er een verschil in zit, zoveel extra werk is het niet! Het kan nl zijn dat er een flow verschil is tussen de ring en de toyota outlet van het filter huis, en dus ook de koeling meer of minder is.

edit, hoe zit dat dan precies met de 7M, en de retour het carter in??? Er zit geen thermostaat klep in de stock set-up. Het is een relief valve, de overtollige olie gaat door de koeler terug het blok in!! Dit is volledig ruk! Dit gaat op druk en niet op flow, ik zou dit er af halen, zo koel je maar mondjesmaat, alleen bij hoge drukken en debiet!

Gewoon achter het filter plaatsen die handel!

Hmm, dit kan ook olie tekort verklaren van de 7M, niet zo gek als het systeem debiet dumpt door de koeler!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Tjabbo »

De relief valve in het oliefilterhuis gaat op druk inderdaad, maar deze druk hangt samen met de temperatuur van de olie volgens mij
Dat is de reden dat de relief valve dicht blijft wanneer de olie nog koud is.

En inderdaad daarom wil ik van dat hele systeem af.
In de GREX housing zit een thermostaat. dus ik ga van een druk gebaseerde koeling naar temperatuur gebaseerde koeling.

De 7M heeft dus in het oliefilterhuis de relief valve. als die dicht zit circuleert alle olie via het filter. Als de relief valve opent gaat de olie door de olie koeler.
Dat gebeurt door middel van een slang vanaf het oliefilterhuis (naast de relief valve). Die loopt naar de koeler. Vanaf de oliekoeler gaat een slang naar het carter, aan de zijkant zit een aansluiting met een banjo bout. Op dit plaatje: http://i43.photobucket.com/albums/e396/ ... a/jjjj.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; is zowel de toevoer te zien (op het plaatje rechts van waar het oliefilter zou zitten) en je ziet in de carterpan een gat zitten aan de zijkant. Daar gaat de gekoelde olie in.

ik ga de oliepomp 5mm shimmen, zodat er wat meer druk ontstaat.
intussen heb ik gevonden dat ik inderdaad de return op de carterpan kan afdoppen:
http://www.supramania.com/forums/showth ... ote-Filter" onclick="window.open(this.href);return false;


Het klopt inderdaad dat een deel van de problemen van olietoevoer van de 7M door het pressure relieve systeem komt, en de oliepomp die low pressure, high flow gebaseerd is, maar door wat restricties de high flow niet kan leveren. Door het stock systeem helemaal weg te halen los je dat gedeeltelijk op.

edit:
er gaat ook druk verloren doordat de olie na de koeler terugstroomt in het carter.
Zolang je die uitgang niet gebruikt maar via het filter/filterhuis de leidingen laat lopen blijft alles beter op druk.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by dave »

Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar tjabs.

De relief valve heeft niets met temperatuur of thermostaat te maken.

De retour in de carterpan heeft geen invloed op de druk, de relief valve dicteerd de druk, de pomp heeft ook nog een relief valve, maar dat maakt hier niet zoveel uit.

Volgens de tsrm moet standaard op 3000rpm 2,5Bar tot 5Bar druk zijn, van het shimmen van de pomp heb ik geen verstand, maar volgens mij word de druk al hoger als het originele koeler systeem afgesloten is, ook krijg je er een boel flow bij. Snap eigenlijk niet goed dat toyota de koeler aan de perskant gemonteerd heeft met een relief valve die eerder open moet gaan dan de relief valve van de pomp, dit kost direct flow bij juist de hogere toerentallen en belastingen.

Is er een artikel over het shimmen van de pomp met wat onderbouwing? Volgens mij ben je met een goede pomp en correct werkende relief valve (op de pomp) al goed onderweg. Zeker als je dat idiote koelsysteem verwijderd, ik zou verder die complete relief valve uit het filterhuis halen, dan heb je ook volledige flow over het filterhuis filter en aangehangen koeler.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Tjabbo »

^ dat laatste is precies wat ik wilde gaan doen en waar ik het topic voor opende.

1) pomp shimmen, op supramania zijn heel wat goede artikelen te vinden en de pomp zo'n 5mm shimmen geeft meer druk bij lage toeren, bij hoge toeren ook wel maar dan is er meestal al wel wat druk.
2) de relief valve en stock filterhuis weghalen, en vervangen door het greddy systeem
3) stock koeler en leidingen weghalen, carterpan dicht maken (plug er in).


Als je de relief valve bij het stock filter weg haalt is er minder druk in je systeem als het einde "open" is, zoals bij de oil return naar het carter. Misschien scheelt het niet veel, maar zoals ik het beredeneer heb je wel degelijk iets meer (en vooral constantere) druk als je alles via het gesloten (greddy) systeem laat lopen. correct?

thanks voor het meedenken trouwens. top ^O^
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by dave »

Bijna, de relief valve kan je alleen maar weghalen als de koeler ook weggehaald word en afgeblind.

Bij het stock systeem gaat de relief valve bij een bepaalde druk open, en weer dicht bij een fractie lagere druk. De `open` retour heeft hier geen invloed op, het gaat tegen een veerdruk. Wat ik niet kan vinden is bij welke druk de relief valve open gaat! En van de pomp ook niet.

Ik neem aan dat het shimmen van de pomp betekend dat je de veerdruk van de relief valve verhoogd met 5mm voorspanning?

Wanneer het via de greddy koeler loopt, heb je geen flow verlies met over de stock koeler idd. De maximale druk kun je aanpassen met de relief valve van de pomp.

Ik denk dat bij toyota gedacht is dat er voldoende flow is om een deel af te laten via een aparte relief valve. Het zou interessant zijn om te weten bij welke drukken deze kleppen open gaan om meer conclusies te trekken. Veel verder kom ik zo niet zonder te speculeren!

Staat er geen info bij het shimmen van de pomp relief valve wat de drukken voor en na zijn?

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by dave »

Net even gekeken op supramania, maar daar word ik niet veel wijzer.

Een 7M NA filterhuis is wel handig, deze heeft blijkbaar niet de koeler meuk erop.

Mijn bezwaar tegen het shimmen van een relief valve is het volgende, de maximale druk verhoog je hiermee. De maximale druk is de druk die allerlei componenten in het blok kunnen verdragen, seals ringen e.d. Als er wat fout gaat stort de pomp hier op over. Als je deze druk gaat verhogen kunnen er pakkingen en ringen sneuvelen! Voor de rest zou de klep niet moeten werken, de klep kan wel gaan lekken, of de veer kan slap worden.

Waar jij naar op zoek ben is een drukverhoging over het normale bereik, de druk op de meter word bereikt door de lagerspelingen en de olie viscositeit, niet door het verhogen van de.....safety valve, want zo kun je de relief valve ook noemen. Een slechte pomp komt niet aan zijn druk meer, en met te grote lager spelingen ook niet, en hou ook je turbo feed in de gaten, als de feed te groot is, zakt de druk ook! Vandaar de orifice die vaak in de oil feed bij single tubbies geplaats word. Met een stock CT26 cardridge zou je daar geen last van moeten hebben.

Ik vermoed dat de stock koeler met relief valve restrictief is en flow en druk verliest. Met het verwijderen hiervan en een nieuwe frisse pomp en relief valve zou het in orde moeten zijn!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Tjabbo »

He Dave,

Ben met je eens dat het verhogen van de druk over het hele bereik wat tricky kan zijn.
Velen vóór me hebben het echter gedaan, getuige de hoeveelheid er over te vinden is op supramania en supraforums, en de praktijk wijst uit dat 5mm echt met gemak kan, en de druk wordt niet veel te hoog terwijl bij rustig rijden/idle de druk iets meer wordt.

Ik ben het volgende van plan
- Nieuwe oliepomp, 5mm shimmen.
- complete turbo oliefilterhuis weghalen
- N/A holle stud plaatsen in oliefilterhuis aan het blok
- Greddy systeem aansluiten.
- Stock oliekoeler weghalen en de retour afdoppen in het carter.

Inderdaad heb ik een stock behuizing voor de ct26, die levert genoeg olie en voldoende druk, ik ga daar geen andere leidingen plaatsen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by dave »

Marco,

Het gaat nog niet helemaal goed, wat ik bedoel;

Het verhogen van de druk over het hele toeren gebied is juist wat je wil, en ook niet schadelijk is. Wat schadelijk kan zijn is de max druk waar de veiligheid zit vehogen.

Maar ik de klep nog eens bekeken, en er zit geen pilot valve op oid, daar zal ik verder niet op in gaan, maar het kan zijn dat bij de hogere drukken die nog onder de max zitten de stock relief valve op de pomp al gaat lekken of zweven zeg maar. Door het strakker zetten d.m.v. shimmen kun je dit gedeeltelijk oplossen, op zich geen verkeerde benadering, ik lees ook shimmen van 5mm tot wel 12mm, met 5mm zal er dan zo te lezen geen probleem zijn met het openen van de relief valve. (Bij 12mm lijkt het me dat de windingen erg dicht op elkaar komen en klep bijna niet meer open kan!) Verder is een normale veer vrij linieair, dus de max druk zal niet vreselijk veel op lopen. Alleen de max flow door de relief valve zal wat minder worden door het shimmen, maar dit kun je nog nameten als je gaat shimmen.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Dude »

De beste oplossing is een accumulator plaatsen (net zoals alexander gedaan heeft op zijn supra). Dan heb je altijd voldoende olie onder de meest extreme omstandigheden.
Iets shimmen kan bij een 7m geen kwaad maar normaal ben ik niet zo voor om de veiligheid te shimmen, de pomp krijgt dan ook meer interne huisdruk (door interne lekolie die ontstaat, door hogere druk, tussen de tanden van de pomp).
Want shimmen van de safety valve zorgt wel degelijk voor een hogere druk in je systeem. De openingsdruk van de veiligheid wordt hoger omdat je de veer harder in z'n zitting drukt. Vergelijk het maar met een ballon, hoe harder je die opblaast, hoe moelijker het wordt om hem in te knijpen.
Dat kan ervoor zorgen dat er bijv een seal uitblaast of als het extreem wordt gaat er wat kapot. Dat is ook de hoofdreden waarom een JZ motor wel eens de front main seal er uit blaast. Vaak gebeurt dit bij hoge toerentallen en een wat versleten pomp waardoor de huisdruk hoger wordt. Bij de JZ kun je het gaatje waar de lekolie van de pomp naar het carter gaat groter maken zodat die minder weerstand heeft. Maar dit kan bij de 7m niet omdat de pomp anders in elkaar zit.
Je kunt ook een geupgrade oliepomp kopen http://store.driftmotion.com/static/i-d ... ilpump.php" onclick="window.open(this.href);return false;. Al vraag ik me af of die coating op de tanden nou zoveel opbrengt of het moet echt minder tandspeling opleveren.

Ik vindt het ook vreemd dat je over de stock koeler afblaast via een veiligheid, dat is idioot en zelfs de omgekeerde wereld. Wij gebruiken in onze systemen soms een veiligheid als verwarming. Door olie af te blazen over een veiligheid ontstaat er juist warmte. Bij onze systemen kun je dan door over 250 bar over te storten enorm snel een tank van 10.000 liter opwarmen. Nu zal dat met 4 bar wel niet zoveel warmteontwikkeling zijn, maar toch. Je gaat het vervolgens weer af koelen. Dus die meuk kun je er gelijk af halen, ik denk dat dit al iets in druk zal schelen. Je kunt in de TSRM goed zien hoe de olie loopt http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... x?S=LU&P=2" onclick="window.open(this.href);return false;.
Als die Greddy een thermostaat heeft is het goed, dan koelt hij tot de waarde van de thermostaat. Je ziet ook in de link dat in het filter nog een veiligheid zit, die is ervoor om als het filter verstopt raakt, het filter te bypassen. Maar die zit in het filter zelf dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Ik denk dat je ook wel het eea kunt verbeteren aan het pick up filter (aanzuigbuisje groter maken bijvoorbeeld), volgens mij had alexander dit ook gedaan. Ik meen dat hij iets van een opel gebruikt had ofzo.

En goede olie is erg belangrijk. Ik ben voor Motul 300V gegaan omdat deze tegen extreme temperaturen kan en hij wordt vaak gebruikt in de rally.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Greddy oliekoeler van mkiv op mkiii help?

Post by Tjabbo »

Mannen bedankt voor de reacties. Het is me duidelijk wat de voors en tegens zijn.

Ik ga de trust/greddy (er staa GREX op de relocation kit, maar dat is een afkorting voor Greddy begreep ik) aansluiten.
Dit doe ik rechtstreeks aan het blok dmv een N/A stud, dus het hele originele filterhuis gaat weg, incl die relief valve die er bij in zit.
nieuwe oliepomp 5mm shimmen, voor íets meer druk. Originele koeling gaat helemaal weg, en ik draai een stop in het carter waar de return zat.

Dan heb ik goede koeling, en een betere druk/flow in het blok doordat wat restricties wegvallen.
Op basis van de ervaringen van anderen (op supramania) durf ik het shimmen wel aan, zeker 5mm zal geen groot gevaar opleveren, en wel een betere druk over het hele bereik.

Bedankt voor de goede input! Ik zal het topic hernoemen zodat het evt voor anderen goed te vinden is en als naslagwerk kan worden gebruikt :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply