Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Tial Q BOV. Ervaringen ?

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Tjabbo »

Al sinds een hele tijd gebruik ik een HKS SSQV Type 2 (met de schroef om hem aan te kunnen passen) op de supra.
Het geluid vond ik altijd best gaaf, en de BOV is erg goed kwalitatief gezien. Alleen opent deze soms wat laat. (bekend bij de ssqv).

Nu heb ik altijd een specifiek BOV geluid mooi gevonden, en volgens mij is het specifieke geluid dat ik zoek van een Tial Q 50mm bov.
Ik heb op youtube wat filmpjes opgezocht en het lijkt er op dat mij vermoeden klopt, maar bij een enkele video klinkt de bov net alsof er iemand niest. dat geluid zoek ik niet.

Kan iemand me bevestigen of het geluid dat ik graag zou willen van een tial afkomstig is ?
het gaat om geluid zoals in de volgende videos

op 55seconden:
[BBvideo 560,340]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... GoTY#t=53s[/BBvideo]

rond de 6 minuten:
[BBvideo 560,340]http://www.youtube.com/watch?v=7Ncg4cerEl8[/BBvideo]

Heeft iemand ervaring met de tial bov? goed/slecht ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Tjabbo »

niemand wat te melden over een tial bov?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

STItjuhh
Assistent shoarma haler
Posts: 183
Joined: Sunday 26 August 2012 23:02

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by STItjuhh »

Tial is wel een bekend en super merk kwa screamerpipe's maar kwa bov kom je ze niet vaak tegen, wat niet zeggen wil dat t minder goed is, op t filmpje blaas ie idd af als ie niest, dat doet een Forge ook ( heb ik gehad op de GTT ) Wat je wel vaak hoort bij bov's die bij een lichtlijk getunede auto 'niesen' en je plaatst ze op een zwaarder getunede auto, dat die bov gaat 'fluiten'/ jutteren' ( geluid als compressorstall )

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Tjabbo »

Ja dat verschijnsel ken ik. Mijn eigen SSQ is een ander geluid gaan maken naarmate de flow vermeerderde. het geluid veranderde overigens alleen bij verandering in flow, niet echt bij druk. Bijv op een stock turbo op 0.8 bar of 1.3 bar is er nagenoeg geen verschil. Na het plaatsen van de 57mm turbo was er wél een verschil, en later met de 62mm alweer.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Dude »

Heb er 1 op mn project 1jz. Wotm gebruikt ze en Titan ook op hun dragrace wagens. Zoek de filmpjes maar op voor het geluid.
Image

User avatar
Mark
Shoarma haler
Posts: 255
Joined: Sunday 14 August 2011 19:19

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Mark »

http://www.youtube.com/watch?v=HJsDY1WiAAc" onclick="window.open(this.href);return false; Hier zit ie ook op (staat in de beschrijving)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Tjabbo »

Googlen en youtube afstruinen heb ik ook al gedaan maar thanks ;)

het gaat me in de eerste plaats natuurlijk om te betrouwbaarheid en snelheid, maar toch ook wel om het geluid.
De SSQV gaat op een supra duidelijk te laat open, en een Tial kost een lieve duit. Daarom wil ik (áls ik er al een ga kopen) wel in één keer halen wat ik graag hebben wil en voorkomen dat ik achteraf de verkeerde heb.

Daarom wil ik graag weten wat het verschil is in een "nies" en een "pjoefffff" geluid. Is dat de veerdruk en/of flow, of is het een andere bov?

Ik had gehoopt dat iemand hier een tial had. Maar goed,afgaande op alle filmpjes en wat ik op fora kon vinden ga ik er vanuit dat de tial q 50mm bov degene is die ik zoek.
Nu eens kijken waar ik deze goedkoop halen kan. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by dubversion »

Hi Tjabbo,

Had je post gemist. Ik heb toevallig een Tial BOV besteld voor mijn BMW, schijnt redelijk standaard aftermarket BOV te zijn voor de N54 335i.
En je weet, als het op een BMW wordt toegepast is het goed spul ! :neehe:

groetjes,
Jeroen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Tjabbo »

He Jeroen bedankt voor je reactie.

Waarom heb jij voor een tial gekozen ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by dubversion »

Tjabbo wrote:He Jeroen bedankt voor je reactie.

Waarom heb jij voor een tial gekozen ?
De standaard BOV is niet groot genoeg voor vermogens boven de 450 PK. Gezien we daar naar toe willen (en water alcohol injectie wil gaan gebruiken ) heb ik de combi van chargepipe + andere BOV gekozen, Ze verkopen het ook alszodanig.

groetjes,
Jeroen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Tjabbo »

Chargepipe is een rare/fancy naam voor een hardpipie ? dus een metalen buis ipv een rubber slang? :)


De veerdruk bij de tial bepalen gaat afhankelijk van je hoeveelheid vacuum. Een mooi systeem maar wel wat tricky.
Welke veer heb jij gekozen?

btw mijn videokaart sneuvelde eergister, een maand of 2 buiten de garantie...dus bye bye tial, welkom verplicht nieuwe aanschaf vidcard [V]
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by dubversion »

Hi Tjabbo,

Mijn Tial BOV is binnen. Dus ergens in Mei ga ik alles installeren bij Mmarkk. Moeten nog even een datum prikken. Zin om te komen ? Zo ja, pm even wat datums die jouw uitkomen, dan speel ik het weer door naar Mmarkk, kijken wat hem uitkomt.
Attachments
IMG_2061.jpg
IMG_2061.jpg (79.75 KiB) Viewed 5461 times

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Tjabbo »

Vet man ben benieuwd
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Dude »

Ik heb deze BOV nu getest, had hem hier al liggen voor mn project 1jz en besloten om deze voor mn mk3 te gebruiken. Voor mn project 1jz heb ik nu een andere binnen.
Geluid is nu minder, niet meer fluitend maar een 'harde' 'whoosh', niet te vergelijken met mn HKS. Hij zal vast meer geluid maken als mn mk3 een goede tune krijgt met meer turbodruk. Het geluid maakt me ook niet zoveel uit, het is gewoon een goed ding.

Wat wel erg van belang is is de veer die je er in doet. In de ene dumpvalve zat een zwarte veer (6 PSI) maar daarmee blijft de dumpvalve open staan op bij stationair toerental. In mn andere zit een roze veer (11 PSI) maar daarmee hoor je net heel iets turbo surge als je van het gas af gaat, wat opzich een gaaf geluid is 8-) En nu ik het filmpje zo zie van Tjabbo, is dit hetzelfde geluid. Dus dat is niet het geluid van de dumpvalve maar van de lucht die teruggaat door de turbo. Dit is niet rijdend getest, dus moet even kijken hoe die het doet als de auto getuned is. Maar ik denk dat een 10 PSI veer het beste is.
Image

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by dubversion »

Hi Tjabbo,

De Tial doet zijn werk. Hij niest echt, zoals het eerste filmpje. Dat stuiteren, zoals in je treede (Supra) filmpje, ken ik alleen van Supra's. Ik weet niet of dat een Tial BOV is.
Het eerste filmpje klinkt als mijn bolide nu.

VRRRROOOOOOM ... TSJSJJJJJJJJ Bless you !

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Dude »

Dat 'stuiteren' wat je bedoelt is turbo surge. Dat betekend eigenlijk dat er een verkeerde veer in de Tial zit, maar soms kan het gewoon niet anders met een Big Single omdat je zoveel lucht verplaatst dat de reactietijd van de BOV net te kort is om de overtollige lucht volledig af te blazen (de bov is nog niet open, maar je turbo pompt nog lucht door). Het geluid wat je dus hoort is de lucht die via de schoepen van de turbo weer naar buiten wil, ipv aangezogen wordt. Dit is voor oudere type turbo's vrij schadelijk. Tegenwoordig kunnen de meeste turbo's dit wel hebben, hoewel het beste is om turbo surge te voorkomen.
Image

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by dubversion »

Dude wrote: [..] Het geluid wat je dus hoort is de lucht die via de schoepen van de turbo weer naar buiten wil, ipv aangezogen wordt. Dit is voor oudere type turbo's vrij schadelijk.Tegenwoordig kunnen de meeste turbo's dit wel hebben, hoewel het beste is om turbo surge te voorkomen.
Ten eerste bedankt voor de uitleg. Als dit werkelijk het stuiterend geluid veroorzaakt, dan raad ik toch echt aan dit probleem vandaag nog op te lossen. In al mijn research naar turbo's heb ik vele verhalen gelezen van de makers van turbo's, maar nog nooit dat het okay is om een turbo buiten zijn surge gebied te gebruiken. Het plotsklapse stoppen van het compressorwiel doet dit ook aan turbinewiel kant. Met uitlaatgassen die daar nog tegen aan knallen veroorzaakt ALTIJD extreme torsiekrachten op het CHRA. Geen enkele turbo kan dit hebben, het is de snelste manier naar een afgeschreven turbo.

Mocht je het hier niet mee eens zijn lees ik graag de info waar turbo makers beweren dat hun turbo's ook buiten het surge gebied veilig te gebruiken zijn.

groetjes,
Jeroen

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by Dude »

Zoals ik al zei, je moet turbo surge voorkomen.
Ik bedoel dat de nieuwe turbo's dit beter kunnen hebben door DBB en inconel/titanium as/schoepenwiel etc, en dus iets meer abuse tolereren. Uiteraard gaan ze eerder kapot dan zonder surge.

De oudere Greddy en HKS turbo's bijvoorbeeld gaan heel erg snel kapot door turbo surge, wat zich uit in een gebroken as of geëxplodeerd turbine wiel.
Denk bij een extreme vorm van turbo surge eens aan ALS (anti lag system), dat gebruiken ze onder andere bij rally auto's om de turbo te blijven spoelen terwijl de gasklep dicht is. Dit is enorm slopend voor de turbo, maar hij gaat er niet na 1 keer van kapot.

Soms valt er bijna niet aan te ontkomen omdat je bij een high HP supra met een relatief kleine motorinhoud een enorme turbo gaat spoelen, die zoveel lucht verpompt dat je dat niet ineens kunt afblazen zonder een beetje surge.
Maar bij een Tial is het dus belangrijk dat je de juiste veer er in doet, te slap en hij staat open bij stationair toerental, te strak en je krijgt turbo surge.
Image

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Tial Q BOV. Ervaringen ?

Post by dubversion »

Dude wrote: [..]
Soms valt er bijna niet aan te ontkomen omdat je bij een high HP supra met een relatief kleine motorinhoud een enorme turbo gaat spoelen, die zoveel lucht verpompt dat je dat niet ineens kunt afblazen zonder een beetje surge.
Maar bij een Tial is het dus belangrijk dat je de juiste veer er in doet, te slap en hij staat open bij stationair toerental, te strak en je krijgt turbo surge.

Thanks voor je extra uitleg.
Misschiem moet je Twee BOV's installeren om het op te lossen ?

groetjes,
Jeroen

Post Reply