Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

1jz: Welk vliegwiel?

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

1jz: Welk vliegwiel?

Post by Tjabbo »

Omdat ik nog een 1jz vliegwiel moet hebben, en een stock toyota vliegwiel evenveel kost als een upgraded wiel zit ik wat rond te kijken.
Er is naast de stock toyota ook een fidanza beschikbaar maar daar hoor je wisselende verhalen over, en ik kom op meerdere sites de chromoly vliegwielen tegen.

Als je verschilende prijzen inclusief de verzendkosten en importkosten naast elkaar zet kom ik uit op een paar goede kandidaten, waarvan de beste "driftworks" lijkt.
Dit vliegwiel: http://www.driftworks.com/driftworks-1j ... 39609.html" onclick="window.open(this.href);return false;

F1 Racing flywheel voor 1jz-gte is te krijgen via ebay, en mensen lijken ook daar goede prestaties en langdurig goede resultaten mee te hebben.
http://www.ebay.com/itm/F1-RACING-CHROM ... 01&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

De Fidanza's zijn duurder dan de chromoly en van aluminium gemaakt.
Er schijnt een slechte batch bij te hebben gezeten voor de 1jz waarbij scheuren onstaan rond de boutgaten.

Driftworks.com staat goed bekend bij mijn weten, en heeft een mooi en goed uitziend product. Weegt veel minder en omdat het in de EU is betaal je geen importkosten.
Shipping is haast nihil, en dat maakt het dan net zo duur als een veel goedkoper ebay product dat uit de usa moet komen.


Bigass question:
Is de driftmotion geschikt voor mijn toepassing, namelijk gewoon lekker sportief toeren en af en toe wat roadracing of een circuit ?
Of is een ander product misschien echt veel beter? Welk vliegwiel gebruiken jullie en waarom ?

ik hoor het graag. ^O^
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by Rsoarer »

Ik heb een stock vliegwiel en heb er nog niets op aan te merken, een lichter vliegwiel heeft voor mij weinig zin. Volgens mij als je een lichter vliegwiel hebt dondert je toerental (bij een onbelaste motor bijv. tussen schakelen door) ook sneller in elkaar wat misschien vervelend kan zijn bij normaal gebruik.

Als je de auto voor normaal gebruik klaarmaakt adviseer ik je zeker om een stock originele vliegwiel te gebruiken.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by Dude »

Ik heb een lichter vliegwiel en ik wil niks anders. Echt een aanrader, word je motorblok helemaal rev happy van.
Niks geen last van het zakken in toeren of afslaan (wat bij een te licht vliegwiel zeker kan gebeuren).

Ik had een JUN (kwalitatief echt een mooi ding) maar die heb ik verkocht aan Ruurd omdat ik een compleet uitgebalanceerd set kon krijgen (koppeling en vliegwiel).
Die komt van driftmotion vandaan en is van aluminium met stalen insert en weegt maar 5,2 KG. http://store.driftmotion.com/static/i-1 ... ywheel.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar die van driftworks ziet er zeker goed uit, ik zou die nemen als ik jou was. Wel zou ik koppeling en vliegwiel samen laten uitbalanceren, kost ongeveer 75 euro maar dan heb je geen last van trillingen in je motorblok.
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by mmarkk »

op mijn mk3 vond ik het lichte vliegwiel idd prettig qua rev happy, maar had wel het idee dat erg lage snelheden meer schokkerig ging
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by knabbel »

Ik heb er een Alu Fidanza er in zitten, erg licht en in combinatie met mijn 6 pucks ACT, en in mijn ogen zelfs te licht voor straat gebruik. Ik ga daarom waarschijnlijk ook weer terug naar een stock koppeling met de ACT drukgroep,

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by Tjabbo »

Ok thanks voor de informatie allemaal ^O^

Denk dat ik toch voor de driftworks ga. Een lichtgewicht vliegwiel lijkt me echt super voor het toeren maken, en ik heb een plaat koppeling, geen puck dus hopelijk gaat het meevallen bij gewoon rijden.


Dude, waar heb jij alles laten balanceren ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by dave »

Ik heb ook de Driftmotion lightweight flywheel, mooi ding en komt met speciale ring om de bouten te borgen

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by Tjabbo »

heb de driftworks besteld!

Klopt het dat ik gewoon de 4age vliegwiel bouten er bij kan bestellen via bij biesheuvel ?
dan kan alles er volgende week nog aan 8-)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by Dude »

Ja je kunt de 4AGE bouten gebruiken, past perfect. Let er wel op dat je de bouten met hydrauliek loctite vatzet (bijv Loctite 545).
De gaten van de 1jz krukas zijn doorgeboord, en anders gaat er olie langs je bouten lekken met alle gevolgen van dien.
OMR kan je vliegwiel en drukgroep wel op elkaar uitbalanceren denk ik.
Image

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by Rsoarer »

Loctite 242 gebruik ik altijd. Heeft niets te houden enkel sealen. Ik zou de arp bouten gebruiken voor de 1jz/2 dan heb je meteen het goede aantal.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
rataplan
Sla blaadje
Posts: 20
Joined: Friday 01 February 2008 18:05

Re: 1jz: Welk vliegwiel?

Post by rataplan »

^O^

Post Reply