Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Wideband kit

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Wideband kit

Post by Tjabbo »

Originally posted by Tjabbo
[br]Deze wideband kit komt in de supra:

Zeitronix ZT-2:

Image


Zt-2 Specs

* 0.1 AFR accuracy
* Operating voltage 10V to 18V
* Switching power supply for oxygen sensor heater
* Precise sensor temperature control
* Reverse polarity protection
* Integrated fuse
* Flexible Plug and Play Sensor Harness with a small, easy to route through the fire wall, connector
* Wideband Oxygen Sensor included
* Easy to install plug and play kit

Inputs/Outputs:

* Bosch Wideband O2 sensor
* Analog Wideband Output (for your favorite standalone engine management system*)
* Serial data output to the Zeitronix Wideband LCD Display
* Serial data output for real time datalogging (PC laptop required)
* RPM Input ( tachometer or primary side ignition coil input).
The RPM input works in any car and any ignition system. No additional adapters needed!
* Simulated Narrowband Output to feed a stock ECU
* Throttle Position Input
* Boost Sensor Input
* EGT Probe Input
* User Input


Omschrijving:

New black anodized aluminum case. This is a very nice and deep shade of black, not cheap grayish black imitation anodizing.
Includes the Zt-2 Wideband Air/Fuel Ratio Meter, Wideband Oxygen Sensor, Sensor Harness, Signal Harness, Datalogging Software, Installation Instructions, 2 pin EGT connector to retrofit your EGT probe and Zeitronix LCD Display with peak and hold feature. High contrast LCD visible even in a direct sunlight.

Originally posted by Tjabbo
[br]Het is een soort lambda(O2) sensor, maar dan met een breder bereik. vandaar de benaming 'wideband'.
Je kan er je A/F ratio mee meten.
A/F = Air to Fuel ratio, dus hoeveel brandstof er per luchteenheid wordt geïnjecteerd.
Aan de hand daarvan kan je dus zien of je 'te rijk' of 'te arm' loopt.

Te arm houd in dat er teveel lucht ten opzichte van de brandstof word ingespoten, en hierdoor kan het nogal te heet worden in je motor, wat weer verbrande kleppen, gesmolten zuigers en/of gaten in je onderblok tot gevolg heeft.

Te rijk betekent een slecht (hoog) benzineverbruik, en je uitstoot is te hoog. (Onvolledige verbranding)
Daardoor kom je bijv. niet door de apk.

Een andere sensor is 'EGT', wat staat voor 'Exhaust gas temperature', oftewel uitlaatgastemperatuur meter.
Ook hieraan kan je dus zien/meten of het misschien te warm wordt in je motor wat bovengenoemnde consequenties tot gevolg kan hebben.

Al met al behoorlijk belangrijk als je serieus gaat tunen zoals wij doen.

'Vroegâh' werd er nog wel eens puur op 'EGT' de a/f ratio afgesteld.
Dit is niet betrouwbaar en daarom is beide veel beter. Op deze manier heb ik ook geen brandstofcomputer zoals een SAFC-2 nodig.

:)
Originally posted by Tjabbo
[br]Hij's binnen *O*

Maandag info gevraagd, dinsdag geld overgemaakt. Woensdagafgestuurd en vandaag op de mat.
Zo hoort het.
Besteld en geleverd via http://www.dutchpowertrading.nl ^O^

De levering:
Image

Image


De egt sensor:
Image

Manual:
Image
Image

Alles in doos:
Image

Het schermpje O+ (veel mooier in het zwart dan in een andere kleur!)
Image

Het hele setje:
Image

Image

Mmarkk's boostsensor voor zijn ZT2 setje. Meegekomen met mijn levering.
Houd het vol tot 3.5 Bar. _O_ (dat is 2.5 bar hoger dan ik ooit zal gaan denk ik)
Kostte over de 100 euro, en dat was het mij niet waard. Misschien ooit, maar ik heb nu een goede.

Image
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Bond
Assistent shoarma haler
Posts: 182
Joined: Thursday 23 February 2006 00:01

Post by Bond »

inbouw pic's *O*
Geen commentaar

"auto" is vrouwelijk, want zij is prachtig gevormd, onbetrouwbaar en kost een bom geld.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Jos wrote:De eerste sensor zit al op zijn plek *O*
2 al!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Post by tse »

yo

1 - kan iemand mij uitleggen als ik zo'n ding zou kopen, wat ik dan met het display moet
het enigste wat ik zou willen zien is TO HOT MAN STOP IT. de rest doe ik wel met de craptop. ik vind die 120 ballen voor een display nogal als ie altijd in de dashkastje zit

dus een nette a pillar meter er op de output (gaat dit heeft iemand dat gedaan?) of dat gekke lampje van zeiktroniks

2 - zit er nu wel of geen k themokoppel bij voor de EGT in die goedkoopste kit.

3 - waar heb je die thermokoppel zitten, op 6 cylinder of 1?

4 - gebruik je die narrowband output voor je stock ecu?



marco erg coole foto's! je maakt betere reclame als zeiktroniks zelf, wat een klote site van hun!

thanks dudes

(ja komt in een onda :oops: )

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Post by STRNPCP »

tse wrote:yo
1 - kan iemand mij uitleggen als ik zo'n ding zou kopen, wat ik dan met het display moet
het enigste wat ik zou willen zien is TO HOT MAN STOP IT. de rest doe ik wel met de craptop. ik vind die 120 ballen voor een display nogal als ie altijd in de dashkastje zit
Yo, Wietse, Marco heeft e.e.a. hiervoor prima uiteengezet en ik ben een soort "flight simulator" piloot (theoreticus), daar ik de zaken nog niet heb ingebouwd.
Maar misschien heb je hier wat aan. Laten we beginnen met de twee onderdelen apart te benoemen.
1. De wideband meet de O2 in de uitlaatgassen en geeft daarmee een indicatie over de AFR.
(Ik heb een Innovate Motorsports LC-1 Wideband kit, zonder de standaard display).
Image
2. De EGT meet de temperatuur van de uitlaatgassen en zegt daarmee iets over,.... de AFR, timing e.d.
(Ik heb een lekker goedkope stage 6 EGT)
Image
Dit gezegd hebbende, heb je dus eigenlijk twee meters of displays (of een multifunct. display) nodig om de beide waardes te kunnen weergeven.
Voor het loggen en afstellen van de wideband waardes heb je enkel een laptop nodig en kun je daarna volstaan een leuke AF-meter "ter controle".
Ik heb hiervoor al LED displays gezien ter grootte van een rekenmachine display, die precies achter de cabine verlichting passen. Erg chique.
EGT-meter zijn er ook in allerlei smaken EN kwaliteiten.
tse wrote:2 - zit er nu wel of geen k themokoppel bij voor de EGT in die goedkoopste kit.
Die info staat volgens mij op de DPT site en geldt voor alle aangeboden kits: =>"2 pins EGT connector om een additionele EGT sensor aan te sluiten".
Een EGT sensor is dus een los onderdeel. Bij mijn EGT kit (display plus sensor en kabels, etc.) zat alles erbij.
tse wrote:3 - waar heb je die thermokoppel zitten, op 6 cylinder of 1?
Kun je vanalles over lezen, hier en op S.M. De meesten zeggen dat je de sensor op het uitlaatspruitstuk moet tappen, anderen pleiten voor de downpipe, net na de turbo. Eerste of zesde cilinder maakt niet zoveel uit. In feite geldt hiervoor: hoe verder van de verbrandingskamer hoe lager de temperatuur (en hoe lastiger de waardes te vergelijken zijn met anderen).
De echte tuners plaatsen zelfs 6 sensoren in het uitlaatspruitstuk, één per cilinder. Dit omdat je dan iedere cilnder afzonderlijk kunt uitlezen en z.n. afstellen.
tse wrote:4 - gebruik je die narrowband output voor je stock ecu?
Kan, zolang het maar voor de catalysator is (mocht je die nog hebben) en niet te dicht bij de turbo, want een O2 sensor kan niet goed tegen hitte.
tse wrote:marco erg coole foto's! je maakt betere reclame als zeiktroniks zelf, wat een klote site van hun!
_O- _O- Ik vraag me ook al tijden af: waar doet íe het van?
tse wrote:(ja komt in een onda :oops: )
:nono: (tenzij een NSX natuurlijk *) ) Maar een CRX zal ook wel gaan.

-> My 5 cents. Succes! (en pics!!!)
Last edited by STRNPCP on Sunday 04 February 2007 13:43, edited 2 times in total.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Post by mmarkk »

STRNPCP wrote:Yo, Maxim
_O-

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Post by STRNPCP »

:oops: Sorry, nog niet helemaal wakker zie ik. Gauw FF editten
Last edited by STRNPCP on Sunday 04 February 2007 13:37, edited 1 time in total.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Post by mmarkk »

Yo Wietse,

Als je -to hot stop it man- wil weten neem dan het lampje/pieper
Er zit standaard geen egt sensor bij, kost $77
Thermokoppel zit bij mij waar de buizen van het spruitstuk samenkomen
Narrowband output hebben Marco en ik aangesloten op de ecu, werkt perfect

die nieuwe a/f meter is ook gaaf, wordt deze maand leverbaar staat er
display heb je niet echt nodig idd, zelf erop kijken is link en als je iemand anders vraagt ernaar te kijken doet ie het niet :)

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Post by STRNPCP »

mmarkk wrote:Yo Wietse,
Narrowband output hebben Marco en ik aangesloten op de ecu, werkt perfect
KAN echter ook tot storingen leiden, wanneer de ECU met twee signalen werkt (wideband en narrowband). Zie topics op SM en SF hierover.
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

Het display is gewoon handig voor wanneer je onderweg bent. Je kan direct zien als er iets niet goed gaat. Op het nieuweste type zeitronix zit een mogelijkheid om een AUX lampje aan te sluiten en dan kan je met de laptop een alarm lampje (of zoiets) aan laten gaan bij een bepaalde waarde.

Het scherm is niet strikt noodzakelijk.

in de goedkoopste kit zit geen egt :)

de thermokoppel voor een NA auto gaat waarschijnlijk op de eerste cilinder omdat de benzine het eerst bij de laatste cilinder komt. dan kan in theorie de eerste cilinder minder benzine krijgen bij te weinig druk.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

oh haha heel veel reacties al.
ik klikte op posten en pas 2 uur later kon ik de post afmaken :@
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Post by mmarkk »

STRNPCP wrote:
mmarkk wrote:Yo Wietse,
Narrowband output hebben Marco en ik aangesloten op de ecu, werkt perfect
KAN echter ook tot storingen leiden, wanneer de ECU met twee signalen werkt (wideband en narrowband). Zie topics op SM en SF hierover.
de stock o2 sensor haal je natuurlijk los en en de output van de zeitronix gaat naar de ecu
en die output is een narrowband signaal(de zeitronix faked hem)

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Post by STRNPCP »

Okay, ik wilde even zeker weten dat ook bij de Zeitronix de (narrowband) Lambda sonde dus wordt vervangen door de wideband O2 sensor. :Y)
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Post by tse »

cool goeie info, jullie zijn hier goed op dreef, jaar geleden werd er nog geen uitlaat ondergeschoeft hehe!

- fucking is dat die EGT sensor gewoon een K thermokoppel is ofthewel kost POOP ergens anders, effe kijke wat ik er mee doe.
- ik heb een gat in me linkse cylinder "headers" en in me "collector" stuk, ik wil de orginale narrowband ditchen en de wideband er in zetten. en in een cylinder (weet effe niet welke) komt dan egt

- waarom koop je de zeiktroniks in NL als je um laat overvliegen scheelt een bomb duiten

goed werk dudes!!!

ohja als je pic wil http://tsurf.no-ip.com/crx/

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

ik heb hem in nl gekocht omdat het in NL hetzelfde kost(te) als in de usa.
het scheelde dus des shipping en invoerrechten.

misschien is het veranderd nu?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Post by tse »

o natuurlijk invoerrechten vergeten

koop veel in mofrika scheelt veul, maar was al een beetje aan het wennen aan het feit dat je geen invoerrechten betaald
Last edited by tse on Sunday 04 February 2007 15:12, edited 1 time in total.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

tse wrote:cool goeie info, jullie zijn hier goed op dreef, jaar geleden werd er nog geen uitlaat ondergeschoeft hehe!
he een jaar geleden lag mijn motorblok uit elkaar en bestond de site nog niet hehehe ;)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

STRNPCP
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1674
Joined: Sunday 18 June 2006 23:51
Location: Zwolle

Post by STRNPCP »

tse wrote:o natuurlijk invoerrechten vergeten

koop veel in mofrika scheelt veul, maar was al een beetje aan het wennen aan het feit dat je geen invoerrechten betaald
Ook daarom heb ik voor de Innovate LC-1 gekozen. Scheelt zelfs plus de BTW en invoerrechten nog ruim 50 euri :)
"Simplicity is a prerequisite voor reliability"

"Lag is that short period of time when 'the cars' next to you think they are going to win".

(Originally by buckshotglass:)

User avatar
TTE
Shoarma voorproever eerste klas
Posts: 1807
Joined: Wednesday 17 May 2006 16:13
Location: West-Vlaanderen(BE)

Post by TTE »

mmarkk wrote:
STRNPCP wrote:Yo, Maxim
_O-
:W
1JZ? Lol... I have a 3.0 liter Supra ;)

There goes nothing above a Supra...

Supraristocracy

Getting high while you 're flying low. They call the phenomenon "Supra".

Only one can beat them all... Only one can be the best... Supra!

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Post by tse »

STRNPCP wrote:
tse wrote:o natuurlijk invoerrechten vergeten

koop veel in mofrika scheelt veul, maar was al een beetje aan het wennen aan het feit dat je geen invoerrechten betaald
Ook daarom heb ik voor de Innovate LC-1 gekozen. Scheelt zelfs plus de BTW en invoerrechten nog ruim 50 euri :)

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

cool

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Post by DeSchouten »

spam is wat duitse sites waar je auto stuffs kan bestellen :Y)
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Post by tse »

ebay.de van daaruit kom je aan referenties (je ziet de URL van die gasten staan en dan kijk je op hun site)

markplatz.de
goedkaufetuningssheiBe.de
chick.de

zorg jij nu maar eerst dat die frikandel mechanisch fit is. :mrgreen:

ik heb effe die Innovate Motorsports zitten bekijken, erg mooi spul. 1 maar
het word echt veel duurder als je het zelfde wilt doen als met die zeiktronics

je moet dan die lc-1 hebbe + themokoppel module + rpm module zit ik al over 1000 ero

die zeiktronics ruleert toch wel voor de toepassing. jammer dat het allemaal een beetje hobby bob overkomt

ga toch nog even de zeiktronic goed bestuderen

is het mogelijk die handleiding inscand te krigen VRIENDEN???? :9~

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

he dude kijk eens in het begin van het topic.
Dat is een hele duidelijke foto van de manual van de zeitronix.
meer dan die 2 blaadjes is het niet :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Post by tse »

kee

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Post by Tjabbo »

of moet het scherper/groter?

ik heb misschien nog wel een grotere versie voor je op mijn pc staan
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply