Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Koppeling 7mgte

Because everything else is just transportation.

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
87Supra
Shoarma haler
Posts: 232
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 04 July 2012 11:22
Location: Eerbeek

Koppeling 7mgte

Post by 87Supra »

Hallo,
wat is een goede koppeling voor de 7mgte? Het moet in de toekomst wel geschikt zijn voor een 57trim ct26. Maar ik wil zeker geen aan / uit koppeling. Dus geen 6pucks of zo iets.
Is er in NL wat te vinden? Waar rijden jullie mee? En wat zijn jullie ervaringen?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koppeling 7mgte

Post by Tjabbo »

Ik rijd met een SPEC Stage3+ koppeling.
niets dan lof. Weinig zwaarder dan stock, goed te rijden in files etc en hield mijn 600nm perfect.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
87Supra
Shoarma haler
Posts: 232
Joined: Wednesday 04 July 2012 11:22
Location: Eerbeek

Re: Koppeling 7mgte

Post by 87Supra »

Ok ik had toevallig ook op de site van Spec gekeken. Ik had er veel goede ervaringen over gelezen.
Ik kan alleen niet vinden hoeveel vermogen de verschillende stages aan kunnen.
Is een stage 2+ voor mij misschien voldoende? Jij had geloof ik een 60 trim toch? En is er een leverancier in NL waar je het kan bestellen? Of heb je het uit de U.S besteld?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koppeling 7mgte

Post by Tjabbo »

ik had een 57 trim daar bankte ik 320 whp en 600nm mee
met de 62 trim waren er nog veel meer pk's en de koppeling hield het prima.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
87Supra
Shoarma haler
Posts: 232
Joined: Wednesday 04 July 2012 11:22
Location: Eerbeek

Re: Koppeling 7mgte

Post by 87Supra »

Dat lijkt mij een lekkere duw in de rug Marco *)

Ik heb gevonden hoeveel vermogen ze aankunnen. Op de site van Suprastore staat bij hoeveel koppel ze kunnen hebben in ft lbs.
Dat kun je makkelijk omrekenen naar nm.
De Spec stage 3+ is goed voor 620 ft lbs. Dus 840nm koppel! Echt heel sterk! Dus ik begrijp dat je daar geen problemen mee had :)
De Spec stage 2+ tot 500 ft lbs dat is afgerond 678nm. Dat lijkt mij voldoende voor wat mijn plannen zijn.
Maar misschien is het toch beter om het op veilig te spelen, en meteen voor de stage 3+ gaan.
Hoewel ik denk dat de stage 2+ ook flink wat abuse kan hebben. Daar zijn ze voor gemaakt lijkt mij.
Wat denken jullie? Maar waar bestellen? In NL?

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koppeling 7mgte

Post by Tjabbo »

op de site staat dat XT motorsport de nederlandse dealer is
http://www.xtmotorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nieuweweg 11, 2685 AP Poeldijk
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppeling 7mgte

Post by Dude »

Ik heb eventueel een clutch te koop, incl vliegwiel voor de 1jz (7m en 1jz clutch zijn hetzelfde)
Dit vliegwiel: http://www.driftmotion.com/11-5lb-1JZ-F ... -p/dm1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze pressure plate: http://www.driftmotion.com/Action-Press ... /dm674.htm" onclick="window.open(this.href);return false; De drukgroep komt incl druklager.
Maar de clutch plaat is gaar, de rest mankeert niks aan. Dus je kunt kiezen om een stock plaat te gebruiken, of een 6 puck. ligt aan je vermogensdoel.
De clutch plaat is gaar omdat een bepaalde tuner niet kan tunen, en blijkbaar niet in de gaten heeft wanneer een clutch slipt. Op een stock plaat is 420 pk de max, mijn setup maakte 440pk, en dat is te veel. Op een 6 puk plaat zou je hoger kunnen maar lever je in op rijgedrag.

Erg fijne clutch met standaard pedaal gevoel, persoonlijk vond ik hem fijner dan de 3+ maar die kan ook meer vermogen aan. Altijd een compromis wat je moet sluiten of je moet naar de Twin plate of triple plate clutchen gaan kijken, maar dan praat je over een heel andere prijs.
Een spec stage 2 is zwaar trappen, een 3+ is de beste keus voor veel vermogen maar is wel iets zwaarder dan stock. Die clutch heeft Tjabbo nu, en voor hem had ik hem.
Image

User avatar
87Supra
Shoarma haler
Posts: 232
Joined: Wednesday 04 July 2012 11:22
Location: Eerbeek

Re: Koppeling 7mgte

Post by 87Supra »

Ok bedankt Marco! Ik had al eens op de site gekeken maar zag alleen auto's uit de vag. Ik kan ze eens een mailtje sturen.

Bedankt voor de info Dude! Als ik het goed begrijp heb jij met beide koppelingen gereden? Vliegwiel gaat niet passen op een 7mgte denk ik.
En de action stage 3 die jij aanbied rijd dus fijner dan de Spec stage 3 +? Maar dan wel als ik een stock koppelingsplaat gebruik?
En dan is 425whp de grens las ik? Wat voor druklager zit er bij? Geschikt om mee te sprinten,driften en dat soort gein?
Ik heb dan wel interesse als de prijs goed is.

:W

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koppeling 7mgte

Post by Tjabbo »

vliegwiel hoef je niet te veranderen alleen als je van automaat naar handbak gaat.

je hebt maar 5 dingen nodig voor een clutch swap:
- bakolie
- koppelingsplaat
- drukgroep
- toplager (die hoeft niet maar is wel aan te raden aangezien ze nog wel eens stuk gaan)
- drukgroeplager
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
87Supra
Shoarma haler
Posts: 232
Joined: Wednesday 04 July 2012 11:22
Location: Eerbeek

Re: Koppeling 7mgte

Post by 87Supra »

Ja ik weet dat het vliegwiel niet nodig is Marco. Maar hij bood het aan, en een lichter vliegwiel is natuurlijk wel weer een upgrade.
Maar die voor een 1jz gaat niet passen. Ik ben niet zo bekend met het merk Action. En op de site van driftmotion wordt die aangeboden zonder druklager. Dus was benieuwd welk druklager Dude er bij heeft. En of deze drukgroep met stock platen veel misbruik kan hebben?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Koppeling 7mgte

Post by Dude »

Deze drukgroep rijdt als stock, en met een standaard plaat gewoon super.
Ik heb deze 4 jaar lang op mn 1JZ gehad, maar er slechts iets van 8K km mee gereden (300 + pk). De spec stage 3+ clutch die marco nu heeft was van mij. Ik heb deze op mijn 7m gehad met 57 trim turbo.
Maar zoals elke 7m gaf die van mij er ook de brui aan en toen heb ik een 1JZ er in gelegd. De clutch heb ik toen weg gedaan omdat mijn vermogensdoel niet zo hoog was, en ik graag een clutch wou hebben die stock aanvoelde. De stage 3+ is de fijnste single plate clutch die je kunt krijgen in zijn vermogens bereik, maar sta er maar eens een uur mee in de file, dan begin je toch aardig je beenspieren te vernemen. Nogmaals, ga je voor 500 pk is dat de ideale clutch als je niet te veel geld kwijt wilt, hoewel ze ook niet heel goedkoop zijn.

Ga je echt driften en drag racen, vergeet dan gewoon een single plate clutch!! Deze zijn simpel weg niet geschikt voor zulk intensief gebruik, wat er ook op de website staat. Het kan wel, maar hou dan maar een reserve clutch achter de hand.
Dat beantwoord ook gelijk je vraag denk ik. Deze drukgroep is leuk voor een 350-400 pk auto voor op de weg en af een toe eens een sprintje. Ideaal voor een 7M, want die gaat toch eerder kapot dan deze clutch B-) :Y) het drukgroep lager heb ik er toen nieuw in gezet en is OEM toyota, ik weet eerlijk gezegd de staat van het lager niet want alles ligt nog bij Arnout.
Je zou deze plaat er op kunnen doen voor iets meer vermogen en stock gevoel http://www.driftmotion.com/3000608-p/dm2393.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen voor de drukgroep + lager €150 euro.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Koppeling 7mgte

Post by Tjabbo »

Even vouchen voor dude...

Het scheelt behoorlijk als je alleen de plaat hoeft te halen in het buitenland, of zelfs in NL nieuw van een dealer.
Als Dude iets aanbied dan ga er maar vanuit dat het goed spul is, en exact in de staat is die hij beschrijft. Als het minder dan "gewoon goed" is dan zal zijn prijs daar ook naar zijn, maar ook dat zal je dan van tevoren horen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
87Supra
Shoarma haler
Posts: 232
Joined: Wednesday 04 July 2012 11:22
Location: Eerbeek

Re: Koppeling 7mgte

Post by 87Supra »

Dude wrote:Deze drukgroep rijdt als stock, en met een standaard plaat gewoon super.
Ik heb deze 4 jaar lang op mn 1JZ gehad, maar er slechts iets van 8K km mee gereden (300 + pk). De spec stage 3+ clutch die marco nu heeft was van mij. Ik heb deze op mijn 7m gehad met 57 trim turbo.
Maar zoals elke 7m gaf die van mij er ook de brui aan en toen heb ik een 1JZ er in gelegd. De clutch heb ik toen weg gedaan omdat mijn vermogensdoel niet zo hoog was, en ik graag een clutch wou hebben die stock aanvoelde. De stage 3+ is de fijnste single plate clutch die je kunt krijgen in zijn vermogens bereik, maar sta er maar eens een uur mee in de file, dan begin je toch aardig je beenspieren te vernemen. Nogmaals, ga je voor 500 pk is dat de ideale clutch als je niet te veel geld kwijt wilt, hoewel ze ook niet heel goedkoop zijn.

Ga je echt driften en drag racen, vergeet dan gewoon een single plate clutch!! Deze zijn simpel weg niet geschikt voor zulk intensief gebruik, wat er ook op de website staat. Het kan wel, maar hou dan maar een reserve clutch achter de hand.
Dat beantwoord ook gelijk je vraag denk ik. Deze drukgroep is leuk voor een 350-400 pk auto voor op de weg en af een toe eens een sprintje. Ideaal voor een 7M, want die gaat toch eerder kapot dan deze clutch B-) :Y) het drukgroep lager heb ik er toen nieuw in gezet en is OEM toyota, ik weet eerlijk gezegd de staat van het lager niet want alles ligt nog bij Arnout.
Je zou deze plaat er op kunnen doen voor iets meer vermogen en stock gevoel http://www.driftmotion.com/3000608-p/dm2393.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen voor de drukgroep + lager €150 euro.
Ok duidelijke taal ! Dan lijkt deze koppeling voor mij wel voldoende. Ik heb geen 500pk doel en wil de auto ook niet echt voor driften of drag gebruiken.
350-400pk is voldoende. Maar ik rij wel altijd sportief als de motor eenmaal warm is. Dus wil me geen zorgen maken als ik regelmatig een stoplicht sprintje trek of wat donuts maak met een 57trim. Dan is deze drukgroep met die plaat van act wel een goede combinatie denk ik. Ik stuur je wel even een pb.

Ok bedankt Marco!

Post Reply