Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...
Posted: Tuesday 08 March 2011 18:10
Al een tijdje denk ik er over om mijn MKIII in te ruilen/verkopen en een MKIV supra aan te schaffen.
’t Is een keer wat anders, en zou in meerdere opzichten een frisse nieuwe start zijn.
Uiteraard moest de basis zo goed mogelijk, dus liefst een 1998 (facelift) en handgeschakeld +twinturbo.
Het geval wil dat ik vlakbij Losser woon. In Losser zitten 2 relatief bekende MKIV importeurs te weten JapImports (Auto appie) en Theussing. Vooral bekend van marktplaats en ik had gezien dat ze daar wat auto’s hebben staan met potentie.
Bij Theussing was ik al eens in mijn eentje geweest kijken, en ik kreeg er niet zo goed hoogte van wat het nou voor bedrijfje was. Heb daar 5 minuten gekeken en ben weer weggegaan.
Jos gebeld en gezegd we gaan een dagje supras loeren.
‘s ochtends zijn we tegen half 10 op pad gegaan. Losser in en eerst maar bij ‘auto appie’ kijken.
Appie / japimports
( Nijverheidsstraat 29 7581 PV Losser )
Appie zit op het industrieterrein, in een heel aardig pand. Ziet er allemaal goed en solide uit.
Toen we aankwamen waren ze net wat supras en skylines naar buiten aan het rijden. Een machtig mooi gezicht en de meeste klonken goed.
Een enkele supra zag er ook daadwerkelijk goed uit, echter zat bij de meeste de bodykit hier en daar los, of was niet goed gemonteerd.
Nagenoeg alle supras hadden een mistlampje aan de bumper geboord zitten, een teken dat de auto uit de UK komt aangezien het daar verplicht is, en een handelaar als appie vast geen kosten gaat maken als dat niet nodig is dus appie heeft hem er niet op gezet.
Binnen aangekomen stonden daar best mooie auto’s. Dat moet gezegd worden, alle auto’s staan er strak bij. Auto appie zorgt ervoor de ze strak in de lak staan en dat ze gepoetst zijn.
Een kort praatje met de verkoper leert ons dat hij ons probeert voor te liegen want alle auto’s die daar staan komen ‘rechtstreeks uit japan’. Bij navraag naar het lelijke mistachterlichtje dat er opgebouwd is heeft hij even geen antwoord en ook de importpapieren blijven achter slot en grendel.
Terwijl ik sta te praten voelt Jos even bij een mooi ogende zwarte big single turbo supra onder de rand van de wielkasten. Overal roest.
Onze conclusie: Ze proberen je een auto te verkopen met de looks, en als je er geen verstand van hebt koop je wellicht een kat in de zak.
Waarom moet je geen auto uit de UK importeren die ooit in japan stond? Simpel: De JDM auto’s zijn niet of nagenoeg niet getectyleerd. In de UK is echter veel regen, zout en pekel prut op weg en zonder goede tectylbehandeling roesten ze als een Opel. Nagenoeg alle uit de UK geimporteerde auto’s zijn dan ook rot van onderen.
Jos heeft een buurjongen die bij Appie een skyline kocht “omdat hij er zo mooi uit zag” echter die auto is na een half jaar al naar de sloop gegaan omdat er niets meer aan te redden viel.
Na Appie zijn we doorgereden naar “Auto Theussing”, die zit iets verderop.
Auto Theussing.
(Smitsbreeweg 6A 7581 HE Losser)
We komen de straat inrijden en Jos merkt op “waar zijn we nu dan in ’s hemelsnaam aanbeland”.
En het ziet er inderdaad niet uit. Een achteraf straatje op het industrieterrein, en de loods ziet er haveloos uit.
Een aantal skylines en Evo’s staan buiten evenals een verdwaalde supra. Binnen aangekomen zien we heel veel supras en skylines strak naast elkaar staan.
Zo strak dat je er nauwelijks tussendoor kan lopen. Appie’s pand is een verademing vergeleken bij dit oorlogsgebied. De eigenaar (theussing zelf) komt naar ons toe en vraagt wat hij voor ons kan doen. Ik leg uit dat ik wellicht in de markt ben voor een RHD TwinTurbo supra. Hij heeft in de gaten dat we supra kenners zijn en vertelt direct wat meer.
Na een kort gesprek blijkt als snel dat hij heel wat tijd kwijt is om aan klanten te vertellen wat het verschil is tussen hem en Auto appie. Wat dat betreft niets dan lof, hij zegt er geen kwaad woord over en gaat niet vertellen waarom hij veel beter is. Hij geeft tips a’la ‘ga maar naar appie en vraag hier en daar naar, en laat die auto’s even op de brug nakijken’.
Nou daar waren we zelf ook al achter en zijn verhaal strookt met wat wij zagen.
Theussing vertelt verder dat hij alleen werkt, en lang alle werk niet aankan. Hij verkoopt weinig in NL maar veel in Duitsland waar de keuringseissen veel strenger zijn dan in NL.
Hij laat importpapieren zien van een auto waar ik in geïnteresseerd ben en de KM stand klopt perfect, boekjes zitten bij de auto en de beurtjes zijn netjes opgeschreven.
Daarna zet hij een skyline op de brug en laat zien dat hij alles tectyleert, remmerij altijd vernieuwd indien nodig en zelf de koplampen ombouwt of vervangt al naar gelang de klant wil.
Waar auto Appie een plaatje in de koplampen zet om het lichtbeeld goed te krijgen (oogt voor geen meter) bouwt hij ze om en het ziet er inderdaad retestrak uit.
Dan de auto’s. De meeste zijn ‘niet klaar’ volgens hem. Ze moeten nog worden onderhouden, getectyleerd, schoongemaakt, gepoetst en bijgespoten. De auto’s staan onder het stof maar als je daar even doorheen kijkt dan zie je heel eerlijke auto’s. Een deukje hier en daar misschien, of ergens een klein krasje. Niets dat niet weggewerkt kan worden en geen belemmering om er nog jaren mee rond te rijden.
Bij het weggaan geeft hij ons een hand, en vertelt dat het pand waar hij in zit verwaarloosd is door zijn verhuurder en dat hij gaat verhuizen naar Duitsland, 5 minuutjes over de grens.
Hij nodigt ons van harte uit om eens langs te komen als we een meeting hebben. Hoe meer supras voor de deur hoe mooier.
Onze algemene indruk: Appie ziet er allemaal mooi uit, maar kijk goed uit wat je koopt.
Bij Theussing is het wat minder show and shine, maar wel allemaal aantoonbaar eerlijk en de auto wordt goed nagekeken, onderhouden en daarna met APK via een solide bedrijf afgeleverd bij de klant.
Ieder zijn meug sprak de boer en kuste te varkens...Ik weet echter wel waar ik mijn importjap zou kopen...