Page 1 of 3

Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 18:10
by Tjabbo
:O!: :O!: :O!: :O!: :O!:

Al een tijdje denk ik er over om mijn MKIII in te ruilen/verkopen en een MKIV supra aan te schaffen.
’t Is een keer wat anders, en zou in meerdere opzichten een frisse nieuwe start zijn.
Uiteraard moest de basis zo goed mogelijk, dus liefst een 1998 (facelift) en handgeschakeld +twinturbo.
Het geval wil dat ik vlakbij Losser woon. In Losser zitten 2 relatief bekende MKIV importeurs te weten JapImports (Auto appie) en Theussing. Vooral bekend van marktplaats en ik had gezien dat ze daar wat auto’s hebben staan met potentie.
Bij Theussing was ik al eens in mijn eentje geweest kijken, en ik kreeg er niet zo goed hoogte van wat het nou voor bedrijfje was. Heb daar 5 minuten gekeken en ben weer weggegaan.
Jos gebeld en gezegd we gaan een dagje supras loeren.
‘s ochtends zijn we tegen half 10 op pad gegaan. Losser in en eerst maar bij ‘auto appie’ kijken.

Appie / japimports
( Nijverheidsstraat 29 7581 PV Losser )

Appie zit op het industrieterrein, in een heel aardig pand. Ziet er allemaal goed en solide uit.
Toen we aankwamen waren ze net wat supras en skylines naar buiten aan het rijden. Een machtig mooi gezicht en de meeste klonken goed.
Een enkele supra zag er ook daadwerkelijk goed uit, echter zat bij de meeste de bodykit hier en daar los, of was niet goed gemonteerd.
Nagenoeg alle supras hadden een mistlampje aan de bumper geboord zitten, een teken dat de auto uit de UK komt aangezien het daar verplicht is, en een handelaar als appie vast geen kosten gaat maken als dat niet nodig is dus appie heeft hem er niet op gezet.

Binnen aangekomen stonden daar best mooie auto’s. Dat moet gezegd worden, alle auto’s staan er strak bij. Auto appie zorgt ervoor de ze strak in de lak staan en dat ze gepoetst zijn.
Een kort praatje met de verkoper leert ons dat hij ons probeert voor te liegen want alle auto’s die daar staan komen ‘rechtstreeks uit japan’. Bij navraag naar het lelijke mistachterlichtje dat er opgebouwd is heeft hij even geen antwoord en ook de importpapieren blijven achter slot en grendel.
Terwijl ik sta te praten voelt Jos even bij een mooi ogende zwarte big single turbo supra onder de rand van de wielkasten. Overal roest.
Onze conclusie: Ze proberen je een auto te verkopen met de looks, en als je er geen verstand van hebt koop je wellicht een kat in de zak.

Waarom moet je geen auto uit de UK importeren die ooit in japan stond? Simpel: De JDM auto’s zijn niet of nagenoeg niet getectyleerd. In de UK is echter veel regen, zout en pekel prut op weg en zonder goede tectylbehandeling roesten ze als een Opel. Nagenoeg alle uit de UK geimporteerde auto’s zijn dan ook rot van onderen.

Jos heeft een buurjongen die bij Appie een skyline kocht “omdat hij er zo mooi uit zag” echter die auto is na een half jaar al naar de sloop gegaan omdat er niets meer aan te redden viel.


Na Appie zijn we doorgereden naar “Auto Theussing”, die zit iets verderop.

Auto Theussing.
(Smitsbreeweg 6A 7581 HE Losser)

We komen de straat inrijden en Jos merkt op “waar zijn we nu dan in ’s hemelsnaam aanbeland”.
En het ziet er inderdaad niet uit. Een achteraf straatje op het industrieterrein, en de loods ziet er haveloos uit.
Een aantal skylines en Evo’s staan buiten evenals een verdwaalde supra. Binnen aangekomen zien we heel veel supras en skylines strak naast elkaar staan.
Zo strak dat je er nauwelijks tussendoor kan lopen. Appie’s pand is een verademing vergeleken bij dit oorlogsgebied. De eigenaar (theussing zelf) komt naar ons toe en vraagt wat hij voor ons kan doen. Ik leg uit dat ik wellicht in de markt ben voor een RHD TwinTurbo supra. Hij heeft in de gaten dat we supra kenners zijn en vertelt direct wat meer.

Na een kort gesprek blijkt als snel dat hij heel wat tijd kwijt is om aan klanten te vertellen wat het verschil is tussen hem en Auto appie. Wat dat betreft niets dan lof, hij zegt er geen kwaad woord over en gaat niet vertellen waarom hij veel beter is. Hij geeft tips a’la ‘ga maar naar appie en vraag hier en daar naar, en laat die auto’s even op de brug nakijken’.
Nou daar waren we zelf ook al achter en zijn verhaal strookt met wat wij zagen.
Theussing vertelt verder dat hij alleen werkt, en lang alle werk niet aankan. Hij verkoopt weinig in NL maar veel in Duitsland waar de keuringseissen veel strenger zijn dan in NL.
Hij laat importpapieren zien van een auto waar ik in geïnteresseerd ben en de KM stand klopt perfect, boekjes zitten bij de auto en de beurtjes zijn netjes opgeschreven.

Daarna zet hij een skyline op de brug en laat zien dat hij alles tectyleert, remmerij altijd vernieuwd indien nodig en zelf de koplampen ombouwt of vervangt al naar gelang de klant wil.
Waar auto Appie een plaatje in de koplampen zet om het lichtbeeld goed te krijgen (oogt voor geen meter) bouwt hij ze om en het ziet er inderdaad retestrak uit.

Dan de auto’s. De meeste zijn ‘niet klaar’ volgens hem. Ze moeten nog worden onderhouden, getectyleerd, schoongemaakt, gepoetst en bijgespoten. De auto’s staan onder het stof maar als je daar even doorheen kijkt dan zie je heel eerlijke auto’s. Een deukje hier en daar misschien, of ergens een klein krasje. Niets dat niet weggewerkt kan worden en geen belemmering om er nog jaren mee rond te rijden.

Bij het weggaan geeft hij ons een hand, en vertelt dat het pand waar hij in zit verwaarloosd is door zijn verhuurder en dat hij gaat verhuizen naar Duitsland, 5 minuutjes over de grens.
Hij nodigt ons van harte uit om eens langs te komen als we een meeting hebben. Hoe meer supras voor de deur hoe mooier.


Onze algemene indruk: Appie ziet er allemaal mooi uit, maar kijk goed uit wat je koopt.
Bij Theussing is het wat minder show and shine, maar wel allemaal aantoonbaar eerlijk en de auto wordt goed nagekeken, onderhouden en daarna met APK via een solide bedrijf afgeleverd bij de klant.

Ieder zijn meug sprak de boer en kuste te varkens...Ik weet echter wel waar ik mijn importjap zou kopen...

:O!: :O!: :O!: :O!: :O!:

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 18:23
by kolkie
Nooit geweten dat het verschillende bedrijven waren & goed om te weten aangezien ik nog niet overtuigd van de kwaliteiten van 'losser' was.


*wil nog steeds een keer een evo 3 of 6 hebben [:I] *

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 18:31
by tse
Vet verhaal. Auto's kieken is altijd vet. Er lopen heel wat maffe autohandelaars rond. :X :X :X Ik wist niet dat er nog zo veel handel voor rhd was in NL.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 19:09
by Casper
Leuk verhaal Tjabs :)

Maar heb je er nu ook werkelijk een op het oog, of ben je nog aan het rondneuzen?

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 19:21
by RotteTrollMK3
eindelijk duidelijkheid over auto appie. ik had zo al verhalen gehoord over die gast.
oud collega van mij heeft ooit een suup bij hem gekocht. had er geen slechte verhalen over, maar ik vertrouwde um al niet.

auto theussing vertrouwde ik eerst ook niet, maar m'n mening is daarover door dit onderzoek wel bijgeschaafd.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 19:21
by Tjabbo
Ik had er serieus 1 op het oog. Echter ben ik soms mijn MKIII zat om iets dat ik maar 'onderbuikgevoelens' zal noemen, en een MKIV staat zeker op mijn 'ooit te bezitten' lijstje echter als ik goed nadenk dan wil ik toch graag een LHD. Waarom? Veiligheid. Omdat ik geen peentjes wil zweten als mijn vriendin met de auto weg is terwijl het regent. Zo'n supra blijft bij mijn écht niet stock. 400 tot 500whp moet er zeker komen als ik zo'n ding heb. Maar het is wel een bezit dat je niet alleen hebt als je in een relatie zit. Ik wil niet dat mensen die dicht bij me staan 1x per maand in zo'n 500pk bak stappen en dan ook nog rechtsgestuurd.

De rhd is dan een complicatie. Ik wil eigenlijk gewoon een LHD en die kan ik niet betalen. een RHD wel natuurlijk anders ging ik niet quasi serieus kijken.
Maar na het zien van al die (prachtige!) auto's kwam ik er achter dat mijn hart ligt bij een mooie linksgestuurde supra. Dat is puur mijn eigen gevoel. een RHD is voor mij net zoveel supra als een LHD.
Persoonlijk vind ik het wat jammer dat de exclusiviteit er wat af gaat met al die RHD's maar het drukt de prijs van een LHD wel mooi. En dat is gunstig voor me ^O^

Plan is nu: MKIII houden en nog grotere turbo er op. gaat'ie kapot dan komt er óf een MKIV óf een 2jz blok in de MKIII.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 19:23
by Tjabbo
RotteTrollMK3 wrote:eindelijk duidelijkheid over auto appie. ik had zo al verhalen gehoord over die gast.
oud collega van mij heeft ooit een suup bij hem gekocht. had er geen slechte verhalen over, maar ik vertrouwde um al niet.

auto theussing vertrouwde ik eerst ook niet, maar m'n mening is daarover door dit onderzoek wel bijgeschaafd.

Het is niet zo dat je bij appie geen goede auto kan treffen. net zoals je bij theussing wel degelijk een slechte auto kan kopen.
Dat houd je altijd, en bij elke auto handelaar.

Persoonlijk houd ik er niet van als je op voorhand al voorgelogen wordt. Daarom zou ik niet snel daar wat kopen.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 22:20
by kefke
Tjabbo wrote:Ik had er serieus 1 op het oog. Echter ben ik soms mijn MKIII zat om iets dat ik maar 'onderbuikgevoelens' zal noemen, en een MKIV staat zeker op mijn 'ooit te bezitten' lijstje echter als ik goed nadenk dan wil ik toch graag een LHD. Waarom? Veiligheid. Omdat ik geen peentjes wil zweten als mijn vriendin met de auto weg is terwijl het regent. Zo'n supra blijft bij mijn écht niet stock. 400 tot 500whp moet er zeker komen als ik zo'n ding heb. Maar het is wel een bezit dat je niet alleen hebt als je in een relatie zit. Ik wil niet dat mensen die dicht bij me staan 1x per maand in zo'n 500pk bak stappen en dan ook nog rechtsgestuurd.

De rhd is dan een complicatie. Ik wil eigenlijk gewoon een LHD en die kan ik niet betalen. een RHD wel natuurlijk anders ging ik niet quasi serieus kijken.
Maar na het zien van al die (prachtige!) auto's kwam ik er achter dat mijn hart ligt bij een mooie linksgestuurde supra. Dat is puur mijn eigen gevoel. een RHD is voor mij net zoveel supra als een LHD.
Persoonlijk vind ik het wat jammer dat de exclusiviteit er wat af gaat met al die RHD's maar het drukt de prijs van een LHD wel mooi. En dat is gunstig voor me ^O^

Plan is nu: MKIII houden en nog grotere turbo er op. gaat'ie kapot dan komt er óf een MKIV óf een 2jz blok in de MKIII.
off-topic: Ik wist niet dat je een vriendin had. Cool :9

on-topic: Is het dan een vereiste dat je vriendin ermee rijdt? Er zijn bijvoorbeeld genoeg huishoudens die een moto hebben, en ik zie die vrouwen niet achter het stuur kruipen :D
Zoals je het hierboven vermeld is dat blijkbaar wel het geval. Ik heb eens een rondrit meegereden met een MKIV TT LHD stock, en dat ding voelde zich echt niet goed in de regen.
De eigenaar trouwens ook niet, want die had er net €30.000 voor neergeteld en had koud zweet nadat de suup met zijn staart ging kwispelen...
Mijn punt: Ik zou je vriendin(of eendere welke leek) gewoon niet in een suup zetten, zeker niet in de regen.

Als je hart bij een LHD ligt, dan mag je zoveel vriendinnen hebben als je wil, dat maakt eigenlijk geen zak uit. LHD zegt jouw hart, end of story.
Maar waarom dan nog geld steken in je MKIII? "Grotere Turbo steken als die kapot gaat dan is het zo"? Dat is toch echt geen uitspraak voor een liefhebber. -O-
Ik spreek ook zo over mijn Rina, maar dat ding begin ik eigenlijk beetje beu te worden O-) en is €1500 waard.
Maar wat is het nut om nog geld uit te geven aan een prachtige wagen om die dan uiteindelijk door die mod stuk te laten gaan :X

Ik zou doorsparen voor een LHD MKIV (die altijd TT zijn niet?) en geen kosten meer aan de MKIII doen.
Liefde is mooi, maar aan alles komt een eind, ook aan de liefde met een auto...

p.s. Welk onderbuik gevoel?

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 22:36
by Tjabbo
Dit topic gaat eigenlijk niet over mijn zoektocht naar een mkiv die ik toch niet kan betalen maar goed...
Onderbuikgevoel praat ik niet over kef. Als er een auto door beide betaald wordt (aanschaf, belasting of benzine maakt niet uit) mogen beide 'eigenaren' er in rijden. Buiten dat, het is heel onhandig om in een gezinssituatie een 2e auto te hebben die maar door 1 persoon gebruikt kan worden.

De MKIII is haast 'af'. een grotere turbo wil ik misschien nog, en de upgrades die besteld zijn wil ik monteren. Dat zijn overigens upgrades die ook op een MKIV kunnen.
Alleen nog onderhoud aan het oude beestje, waar ik overigens nog lang geen afstand van kan doen. :'(
Over dat kapot gaan...liever niet. maar ik heb dat ding gekocht om hard te kunnen gaan en dat moet hij dan ook eindelijk eens gaan doen. 600NM koppel is niet genoeg :9

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Tuesday 08 March 2011 22:40
by Jeffryst182
Ik zeg: Big ass turbo op de 7M, Drive it like you stole it en dan alsnog een MKIV kopen. :Y)

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 09:50
by Digital
Leuk verhaal! :Y)

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoelang een auto in de UK heeft rondgereden. Ik ben ondertussen aan mijn 4e MKIV toe, allen kwamen ze via de UK uit Japan en enkel 1 van de 4 had aardig wat roest aan de onderkant.

Tuurlijk, in dit LHD-land rij ik ook liever een LHD-MKIV, het liefst een 2000-modelletje met V161 en de grote remklauwen.. Het spul is alleen zwaar overpriced, en eigenlijk zonder legit-reden. Maar het model auto is gewoon zo verschrikkelijk gaaf dat het me eigenlijk niet uit maakt wat er onder de kap ligt.

Tijdje geleden was er nog een discussie op supras.nl over de prijzen van LHD's. Goedkoopste die ik toen kon vinden was een rode TT AT in Duitsland voor ik meen 14/15K. Zag er aardig afgeleefd uit.

Als je de tijd hebt, en je bent zeker van een RHD MVIV aanschaffen, dan is een tour de UK ook altijd een optie, ze zijn daar stukken goedkoper. Met een zuinig autootje richting de trein in Calais sta je voor 100e in de UK en is de retour met de trein ook al betaald(dagretourtje is 60e voor 1 auto). Maak een routeplanning waarin je er 3/4 gaat bekijken en neem de beste mee.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 10:30
by kefke
Digital wrote:Leuk verhaal! :Y)

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoelang een auto in de UK heeft rondgereden. Ik ben ondertussen aan mijn 4e MKIV toe, allen kwamen ze via de UK uit Japan en enkel 1 van de 4 had aardig wat roest aan de onderkant.

Tuurlijk, in dit LHD-land rij ik ook liever een LHD-MKIV, het liefst een 2000-modelletje met V161 en de grote remklauwen.. Het spul is alleen zwaar overpriced, en eigenlijk zonder legit-reden. Maar het model auto is gewoon zo verschrikkelijk gaaf dat het me eigenlijk niet uit maakt wat er onder de kap ligt.

Tijdje geleden was er nog een discussie op supras.nl over de prijzen van LHD's. Goedkoopste die ik toen kon vinden was een rode TT AT in Duitsland voor ik meen 14/15K. Zag er aardig afgeleefd uit.

Als je de tijd hebt, en je bent zeker van een RHD MVIV aanschaffen, dan is een tour de UK ook altijd een optie, ze zijn daar stukken goedkoper. Met een zuinig autootje richting de trein in Calais sta je voor 100e in de UK en is de retour met de trein ook al betaald(dagretourtje is 60e voor 1 auto). Maak een routeplanning waarin je er 3/4 gaat bekijken en neem de beste mee.
Dat zuinig autootje gaat dan wel een trailer moeten trekken, waar je pak voor moet bijbetalen.
Want je kan niet met je nieuwe aankoop naar NL rijden...

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 11:16
by Tjabbo
kefke kefke jongen. Je gaat dan toch gewoon met z'n tweeën. :)

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 11:26
by Digital
Tjabbo wrote:kefke kefke jongen. Je gaat dan toch gewoon met z'n tweeën. :)
;)

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 14:24
by kefke
Tjabbo wrote:kefke kefke jongen. Je gaat dan toch gewoon met z'n tweeën. :)
Ja en dan?
Ga jij met een onverzekerde/ongekeurde wagen rijden?
Want dan wordt die wagen geschrapt uit het Engels systeem, dus eigenlijk is die wagen in niemandsland.

Enige legale manier is hem op de trailer zetten en naar huis rijden.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 15:22
by Tjabbo
In belgië misschien.
In NL kan je een eendagskenteken krijgen als je het chassisnummer doorgeeft en kan je naar NL rijden. De auto wordt uitgeschreven in de UK en je krijgt die papieren mee.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 16:26
by antigram
heb eens bij appie gekeken voor een duitse import ae86, die was wel netjes.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 17:25
by eah88
van het weekend heeft een jongen op celicas.eu nog een rhd ST205 vanuit engeland op gehaald. gewoon op eendags kenteken idd.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 17:48
by Flow
Eendagskenteken of gewoon kenteken er op houden en op kenteken of chassisnummer verzekeren.
Veel verzekeringen doen daar niet moeilijk over, vooral Centraal Beheer is makkelijk.
Heb ik al meerdere keren gedaan.

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 18:21
by kefke
Tjabbo wrote:In belgië misschien.
In NL kan je een eendagskenteken krijgen als je het chassisnummer doorgeeft en kan je naar NL rijden. De auto wordt uitgeschreven in de UK en je krijgt die papieren mee.
Ik wil verhuizen :X

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 18:22
by kefke
Deze ben ik ook tegengekomen:

http://www.bpoautomotive.nl/index.html

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 19:09
by eah88
kefke wrote:
Tjabbo wrote:In belgië misschien.
In NL kan je een eendagskenteken krijgen als je het chassisnummer doorgeeft en kan je naar NL rijden. De auto wordt uitgeschreven in de UK en je krijgt die papieren mee.
Ik wil verhuizen :X
ik ben verhuizer. dus daar kan ik je wel bij helpen [^] bel me baas maar ff voor een offerte :)

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 19:36
by kefke
eah88 wrote:
kefke wrote:
Tjabbo wrote:In belgië misschien.
In NL kan je een eendagskenteken krijgen als je het chassisnummer doorgeeft en kan je naar NL rijden. De auto wordt uitgeschreven in de UK en je krijgt die papieren mee.
Ik wil verhuizen :X
ik ben verhuizer. dus daar kan ik je wel bij helpen [^] bel me baas maar ff voor een offerte :)
Haha, het is hier gewoon beetje (20km) verder, dan ben ik al in NL :D
Maar dan zit je in Maastricht waar de gronden zo duur zijn, dus een verhuisdienst zou misschien wel handig zijn :D

Back OT O-)

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Wednesday 09 March 2011 21:18
by Jeffryst182
Hey Marco,

Ben je hier als is geweest? http://jdmports.nl/
Da's bij ons in Rijssen en heeft dezelfde rep als die anderen _O-

Re: Een ochtendje MKIV handelaren bezoeken...

Posted: Thursday 10 March 2011 00:14
by kefke
Jeffryst182 wrote:Hey Marco,

Ben je hier als is geweest? http://jdmports.nl/
Da's bij ons in Rijssen en heeft dezelfde rep als die anderen _O-
Wel duur, of is dat een gedacht?

Ik zou graag een RHD hebben. Ik heb nu 25GB aan MotoRing afleveringen afgehaald (japans autoprogramma)
Heb geleerd dat er een enorm verschil is tussen wagens voor japanse en europese wagens. (sportieve) japanse wagens zijn echt gemaakt voor trackdays mee te doen. De europese zijn meer op comfort gesteld. (Dat voorbeeld was het een Civic Type R, bij een Suup is dat nu helaas andersom om de japanse spec minder vermogen heeft)

Ok, het is wat onhandig maar camera+schermpje en dat is zo opgelost volgens mij. Als ze de dode hoek van vrachtwagens kunnen verhelpen zullen ze me ook kunnen helpen met voorbijsteken.