Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Alle Supra MKIV tech verzameld.
RHD, LHD, Turbo of niet, alle A80 supras horen hier!

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by Digital »

Boyz and gals, heb een apart probleem bij een 2JZGTE.

Mijn oude auto(stock 2JZGTE met GT37 single-turbi) stond van de week op de dyno om te worden afgesteld met een ander blok. De auto heeft recent alleen een longblock-swap gehad, dus letterlijk alles overgezet van de ene motor naar de andere. Het enige verschil is dat er nu HKS 264 graden nokkenassen in zitten met verstelbare poulies in de 0-stand. (bij het oude blok waren de lagers gesneuveld om nog onbekende reden)

De sessie heeft maar heel kort geduurd want op de meters waren waardes te zien van +/- 120graden olietemp. en 7bar oliedruk bij deellast 4000-5000 toeren. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn of iemand die dit eerder mee heeft gemaakt?

Meters zijn nieuwe Defi's en de sensoren zitten in een sandwich-plate bij het oliefilter, precies hoe het al zat. Needless to say dat dit probleem eerder niet was. Hier en daar hoor ik dat ik de meters moet checken, maar vreemd genoeg geeft de oliedruk-meter bij stationair 900 toeren wel goed +/- 2bar aan. Moment dat je maar een beetje gas geeft schiet de oliedruk naar +/- 7bar. En die olietemp. is uiteraard veel te hoog!
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by mmarkk »

Pfoe, er zit iets verstopt?
Het probleem is er sinds de onderblok swap of heeft ie even met goede waardes gedraaid na de swap?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by Rsoarer »

Komt wel vaker voor bij 2JZ motoren, hoge oliedruk. Heeft dacht ik iets te maken met de 'valve relief bla bla bla' op de oliepomp. Heb ergens iets gelezen over deze boren naar 1mm overmaat of een gemodificeerde oliepomp aanschaffen. Meestal gooit de motor ook zn front & rear main seal eruit.

Anders koop je ff een midlock oliedruk tester en check je gewoon de oliedruk, lijkt me veel strakker plan. Kost dacht ik iets van €100,- en zo'n ding heb je voor je leven.

GreeeeeeeeeTZzzZzz
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by Digital »

Het probleem zat er gelijk na de swap. Het is een longblock-swap geweest, dus enkel de spruitstukken etc. overgezet. Van het "nieuwe" blok heb ik helaas geen waardes uit het verleden.

Iets verstopt heb ik ook al gehoord her en der, dat wordt dan een leuke klus dat zien te vinden :N
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by Tjabbo »

Rich postte hier een tijd terug dat je moet uitkijken bij (vooral) front main seals dacht ik.
Dit omdat het oliekanaal dat erachter loopt nogal klein/smal is. Let wel, dit is voor een 1jz maar het kan ook gelden voor de 2jz. Als die main seals te ver ingedruk zijn zorgen ze voor een verstopping.

Werkte het blok goed voor je ging swappen of is er niet getest ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by Digital »

Tjabbo wrote:Werkte het blok goed voor je ging swappen of is er niet getest ?
Tja dat is zoiets he, ik heb hem via een contact in de UK gekocht en in het verleden altijd goed spul gekregen. Volgens hem had het blok 60K miles gelopen en "run-de" hij "sweet".
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by Tjabbo »

ja runde sweet stationair buiten de auto op bokjes met een pompje in een fles benzine, en zonder oliedruk metertjes er aan zeker.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by Dude »

Even de oliepomp er voorheen trekken lijkt me de beste optie. De veer plus hoofdveiligheid eruit halen en nakijken. Misschien hebben ze hem wel geshimmed?? Als je de olie pomp er af hebt zie je vlak achter de keerring het gaatje naar het carter zitten, die zou je dan gelijk heel iets groter kunnen boren. Als je het goed wilt doen moet de carterpan er eigenlijk ook onderweg. Let er dan ook op dat je dat kleine gaatje niet vol smeert met kit van de carterpan.

Ik denk dat het in de veer zit, die misschien wat zwaar in het huisje loopt of verstopt zit.
Wat (theoretisch) ook nog zou kunnen is dat je oil pick up verstopt zit oid. Of iig het retour olie kanaal van de hoofdveiligheid (pressure relief valve). Deze olie komt weer in de aanzuigbuis van de pomp terecht. Als hier om wat voor een reden dan ook een restrictie in zit, werkt dit door op je max pompdruk.
Image

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by joep »

Tjabbo wrote:Rich postte hier een tijd terug dat je moet uitkijken bij (vooral) front main seals dacht ik.
Dit omdat het oliekanaal dat erachter loopt nogal klein/smal is. Let wel, dit is voor een 1jz maar het kan ook gelden voor de 2jz. Als die main seals te ver ingedruk zijn zorgen ze voor een verstopping.

Werkte het blok goed voor je ging swappen of is er niet getest ?

Rich is een 2JZ.. bij de Supra van Nick heb ik zelf de fms er uit geblazen op de snelweg en Yep! das ook een 2JZ :)
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: te hoge olietemp. en oliedruk bij deellast

Post by Rich »

Is 't zelfde bij zowel een 1jz als 2jz.
De tips van Dude zijn wel goed, zou ik 't zelf ook in zoeken. Wellicht nog ff het filter checken.

Post Reply