Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

hoge olietemp. en oliedruk!

Alle Supra MKIV tech verzameld.
RHD, LHD, Turbo of niet, alle A80 supras horen hier!

Moderators: Jos, mmarkk

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by mmarkk »

Emveha heeft niet goed gelese, het is kit, niet filtermateriaal :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by Rsoarer »

PS @ digi; hoe komt het dat jij regelmatig oliedruk problemen hebt?
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by Digital »

Ik heb denk ik veel druk op de pijp, Joop.
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by emveha »

mmarkk wrote:Emveha heeft niet goed gelese, het is kit, niet filtermateriaal :)
Hmm, stuk overgeslagen ja, oke, zag er anders wel uit als filterpapier.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by Rich »

Jongens, maak je nou niet druk over te weinig oliedruk bij stationair, de boel wordt dan nauwelijks belast. Een 0,5bar is meer dan voldoende en 2-3 bar is veel te hoog, dan is er iets niet goed. Ja, er staat in de tsrm 'or more' maar dat betekent niet 4 tot 6x zoveel druk!!

Oliedruk zegt vrij weinig. Het enige dat je weet is dat het smeersysteem een weerstand heeft die er voor zorgt dat je druk krijgt, want je probeert er meer olie in te douwen dan er door kan. Het zegt niets over de olie FLOW. Dat zie je maar weer met dat verstopte filter; 3 bar extra maar wel minder flow.
Een versleten pomp en een half dichtgeslibd smeersysteem geeft nog steeds een mooie druk maar een slechte flow en het is FLOW dat de smering verzorgt, niet de druk. Druk is een bijproduct, net als turbodruk.
Dikkere olie geeft een hogere druk ja, maar waarom? Omdat de olie er moeilijker door gaat, daardoor loopt de druk op, MAAR DE FLOW IS MINDER en dus de smering ook!!!

Ik heb een jaar of wat geleden een stuk over oliesmering geschreven op supras.nl en dat is volgens mij hier ook terecht gekomen, ga dat maar eens lezen.

@Digi, welke viscositeit olie gooi je er in? In een JZ blok hoort 5W30 full syntheet.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by Rsoarer »

Is het niet dat wanneer je ervan uit mag gaan dat wanneer het smeeringsgedeelte in goede staat is, de gespecificeerde oliedruk zorgt voor de beoogde flow van de olie? In dergelijk geval lijkt het mij dat de oliedruk geen bijproduct is daar zonder oliedruk er geen flow is.

In het boekje van mijn Soarer staat toch echt 10W30 gespecificeerd, misschien dat 5W30 voor de 2JZ is?
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by Rich »

De druk op zich is altijd een bijproduct, het gevolg van zeg maar.
Het probleem is dat je alleen bij een nieuw blok of een nieuw opgebouwd blok er zeker van weet dat alle onderdelen en kanaaltjes van het smeersysteem goed zijn. Dan is de druk bij de juiste olie een goede indicator.
Bij een gebruikt blok, en zeker van een gebruikt blok dat je niet vanaf 0km zelf hebt gebruikt, weet je niet of de druk komt door de pomp of door de vervuiling.
Als je een beter-dan-stock oliefilter gebruikt dan heeft dat vaak ook invloed op de oliedruk, de ene flowt meer dan de ander en daarmee varieert ook de oliedruk. Druk is dus een ruwe indicator en absoluut niet heilig. Als je, zoals Digi, 10bar hebt, dan weet je wel zeker dat er iets niet goed zit ;)

En jouw soarer is een JDM neem ik aan, daar gelden andere viscositeiten vanwege het andere klimaat ;) Het wordt hier gemiddeld gezien kouder dan daaro.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by Rsoarer »

Duidelijk! Kan een oliekanaal eigenlijk echt contaminated raken? Als er hete olie doorheenstroomt weekt het toch een hoop vuil los?
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Post by joep »

Olie koekt aan en dat gaat onderandere vast zitten in de kanalen, zeker de kleinere kunnen dicht slibben.
Het is echt meuk die olie!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

Post Reply