Page 1 of 2

hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Monday 26 September 2011 11:29
by Digital
Ik sta een beetje voor een raadsel gents.

Ik heb nu een Supra met 2JZGTE single turbo staan die onder deellast(cruisen) een olietemp. heeft van 100-110 graden met een oliedruk van +/- 6bar. Dit is volgens mij zo gek nog niet, er zit verder geen extra oliekoeler op, en de watertemperatuur is ook 100graden. De hoge watertemp. is wel te verklaren door de standaard thermostaat en de aluminium radiateur met electrische fans. Deze fans schieten pas aan bij 110graden dmv de standaard sensor onderin de rad. Maargoed, ik dwaal af.

Oliedruk:

- stationair oliedruk wanneer de motor warm is: 3bar
- bij cruisen: 6bar

Het gekke is zodra je gaat rev-en schiet de oliedruk richting de 9-10 bar!

Het is gemeten met Defi meters. Ik heb diverse(nieuwe) sensoren en meters uitgewisseld. Het is gemeten via een sandwich-plate.

Ik heb er een analoge oliedrukmeter aan gehangen(op dezelfde plek als de Defi) en deze geeft dezelfde waardes.

De auto heeft ook al een keer op de dyno gestaan, toen werd de olietemp. bij 4000rpm deellast 130 graden!

En als klap op de vuurpijl. Ik heb ook al een ander blok geprobeerd.(en ander blok betekend dus ook andere oliepomp/waterpomp etc etc)

Iemand een idee wat de standaard max. oliedruk is van een 2JZGTE, wanneer de plunjer opengaat zeg maar? Of iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Kan een sandwich-plate dit effect geven?

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Monday 26 September 2011 13:16
by Rich
Voor een stock 2jz-gte gelden de volgende waarden:
oliedruk stationair 0,5bar, mag iets meer zijn
oliedruk 4000t/min 3,3-5,9bar

Verder zijn er twee relief valves; eentje op de oliepomp en eentje bij het oliefilter. Je zou het even op supraforums oid moeten nazoeken, maar ik dacht dat de max. oliedruk 6bar was en dat dan die relief valves open gaan.

110-130C, gemeten bij het oliefilter zijn normale waardes voor een stock 2jz.

9 - 10bar is zeker te hoog! je knalt er zo de fms en rms uit. Fms is redelijk makkelijk bij te komen, maar de rms is een pain in the ass; bak en vliegwiel er af enzo.
Ik begrijp niet precies wat je nu bedoelt met dat andere blok, heb je die in dezelfde auto gelepeld en dan dezelfde hoge oliedruk? Of gewoon een andere suup die dezelfde hoge oliedruk heeft?

Net achter de stuurpomp zit de aansluiting van de oliedruk-switch op 't blok. Schroef deze er uit en meet daar de druk ook eens met al je verschillende opnemers en meters. Dan weet je of 't niet aan de sandwichplate ligt. Ik zou 't wel vreemd vinden, want de druk zou overal hetzelfde moeten zijn, mgoed, je weet maar nooit, beter ff checken dan weet je 't zeker.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Monday 26 September 2011 13:39
by Digital
Het verhaal is als volgt. Het gaat om mijn oude auto, en deze had bovenstaande problemen niet toen ik de auto nog had. Nu 2 eigenaren verder is de motor stuk gegaan in die auto. Ik heb dat longblock laatst vervangen voor een ander goed-werkend longblock, en deze had bovenstaand euvel. Na vrijwel alles getest te hebben heb ik DAT blok weer vervangen voor nog een ander longblock: precies hetzelfde gezeik! [:(!]

Klopt het 100% wat je zegt Rich, maar 0,5BAR oliedruk bij stationair? Ik vind dit erg laag. (als ik heel eerlijk ben is mijn enige referentiepunt wat dit betreft enkel de Impreza, deze hebben bij warme motor een oliedruk van 2-3BAR bij stationair)

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Monday 26 September 2011 14:10
by Tjabbo
stationair hoeft de druk niet hoog te zijn.
Hogere druk staat niet garant voor betere olie flow. Bijna alle toyota motoren hebben een lage oliedruk stationair.
De 3S-gte en de 7M-gte hebben dat ook.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Monday 26 September 2011 14:20
by Tjabbo
Maar met 'ander blok' bedoel je dat je je sandwich plate op een andere auto geschroefd hebt?
Als dat zo is, probeer voor de zekerheid nog een derde blok. Heeft die het ook dan zou ik toch de sensor ICM de sandwichplate gaan verdenken.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Monday 26 September 2011 14:28
by Digital
Dezelfde sandwich-plate op een ander blok in dezelfde auto. Je zou inderdaad zeggen dat het die plate moet zijn, maar het is enkel een aluminium tussenblokje..

Dat ding er maar eens tussenuit halen en de Defi oliedruk-sensor op de OEM-plaats zetten..

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Monday 26 September 2011 14:58
by Dredd
Digital wrote:Klopt het 100% wat je zegt Rich, maar 0,5BAR oliedruk bij stationair? Ik vind dit erg laag. (als ik heel eerlijk ben is mijn enige referentiepunt wat dit betreft enkel de Impreza, deze hebben bij warme motor een oliedruk van 2-3BAR bij stationair)
2-3bar oliedruk bij stationair voor warme 2JZ-GTE is inderdaad te hoog. Zoals Rich al zegt is de standaard druk ronde de 0.5bar.

De oliedruk van mijn Suup lag ook rond de 0.5bar bij stationair als ik vol in de remmen ging het controlelampje van de oliedruk wel eens branden (Blitz meter). Door andere iets dikkere olie te nemen is deze bij stationair lopen nu rond de 1.0bar.

Normaal gesproken loopt tijdens het rijden (WOT) de oliedruk eigenlijk aardig synchroon met het toerental/1000 (4K rpm = ong. 4bar oliedruk).

Succes!

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 09:43
by Digital
Nou ik trok gister het oliefilter eraf om de sandwich-plate te verwijderen, zaten enkel gaatjes van het oliefilter "afgedopt" met kit! Het is een VVTi-motor uit een Aristo en de verkoper van het blok had de Supra-carterpan erop overgezet en "royaal" afgekit..

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 10:11
by Rsoarer
Het zit je niet echt mee he met je 2jzgte blokken? BTW: een JZ carterpan wordt altijd 'afgekit'. Als het in je oliefilter terechtgekomen is dan is er waarschijnlijk olie afgevuld zonder de uithardingstijd in acht te nemen.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 10:20
by Digital
Rsoarer wrote:Het zit je niet echt mee he met je 2jzgte blokken?
Valt wel mee, in dit geval heeft die jongen zelf het blok geregeld.
Rsoarer wrote:Als het in je oliefilter terechtgekomen is dan is er waarschijnlijk olie afgevuld zonder de uithardingstijd in acht te nemen.
Lijkt me zeer sterk aangezien het blok al een maand of wat klaarstond.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 10:47
by Tjabbo
ik snap niet goed wat een carterpan afkitten met het oliefilter van doen heeft?
Dan heeft hij kit tussen het filter en het filterhuis gedaan ? dat is erg stom als dat zo is en moet je je afvragen hoe deskundig dat blok behandeld is.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 11:01
by Digital
Nee nee. De Aristo pan is vervangen voor de Supra pan. Ik heb bij inbouw een nieuw oliefilter gemonteerd. En gister vond ik kit in het oliefilter.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 11:17
by Tjabbo
nou dan zit die kit fijn in je hele olie systeem denk ik.
maak eerst de relief valves maar eens goed schoon en ook de oliepomp, wellicht zit de kit daar ook in.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 11:24
by Digital
Tjabbo wrote:nou dan zit die kit fijn in je hele olie systeem denk ik.
maak eerst de relief valves maar eens goed schoon en ook de oliepomp, wellicht zit de kit daar ook in.
Aardige kud-situatie ja..

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 11:38
by Tjabbo
Wellicht kan je het blok spoelen met atf ? ik weet niet of dat helpt...zou kunnen maar het kost je wel wat extra oliefilters.

werkt dat niet, tja...

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 11:41
by Digital
Het zijn ook nog eens best grote brokken kit die vastzaten in het oliefilter. Alles wat er aan olie door het blok moet worden gepompt moet toch eerst door de zeef van de oil-pickup? Hoe loopt die cyclus?

Olie in carter -> olie door de aanzuigbuis met filter door de oliepomp -> oliefilter -> rest van het blok

Of?

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 11:51
by Rsoarer
Als het in je oliefilter zit is dat in dit geval alleen maar goed nieuws, anders zat het door heel het blok. Kan ook zijn dat er gewoon een crappy soort vloeibare pakking is gebruik i.p.v. 'Toyota FIPG Black'. Waarschijnlijk zul je toch de carterpan eraf moeten halen, kun je gelijk de pickup nakijken.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 12:02
by Digital
Ok, maar kan misschien iemand me in kindertaal uitleggen hoe de olie-cyclus werkt bij een 2JZGTE gezien vanaf zeg de carterpan?

En het oliefilter, die heeft langs de buitenrand gaatjes, gaat de olie eerst door de gaatjes en daarna door dat filter binnenin, en valt het er dan weer door het grote gat in het midden uit? Of net andersom?

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 12:16
by Rsoarer
Image
Olie komt binnen via de kleine ronde gaten om het grote gat heen wordt gefilterd en gaat via het grote ronde gat weer terug het blok in.

Image

Ik vermoed dat de cyclus hetzelfde is als bij alle motoren daar de oliefilter een inline filter is, vanaf de pickup gaat de olie dus eerst naar het filter waarna het terug wordt gepompt in de gallerij, vanuit de gallerij gaat het veel kanten op en lekt het terug het carter in.

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Tuesday 27 September 2011 18:32
by mmarkk
Je zou voor de gein eens het filter moeten openknippen

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Wednesday 28 September 2011 09:16
by Digital
Zo trok ik het oliefilter eraf..

Image

Heb de sandwich-plate weggelaten en een nieuw oliefilter geplaatts. Daarna heb ik een analoge oliedrukmeter geplaatst waar normaal de standaard Toyota oliedruksensor zit.

Opgelost!(sort of)

Ik heb nu bij stationair 2-2,5bar en bij volgas tot 7000rpm max 7bar. (waarhij dus eerder echt richting de 10bar schoot!)

Toch vreemd vreemd vreemd dat meerdere mensen en zelfs het handboek zeggen dat bij stationair de oliedruk 0,5bar moet zijn. Ik heb namelijk al 3 of 4 volledig stock longblocks gezien die 2-3bar oliedruk hebben bij stationair..

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Wednesday 28 September 2011 11:05
by Tjabbo
Digital wrote:Zo trok ik het oliefilter eraf..



Toch vreemd vreemd vreemd dat meerdere mensen en zelfs het handboek zeggen dat bij stationair de oliedruk 0,5bar moet zijn. Ik heb namelijk al 3 of 4 volledig stock longblocks gezien die 2-3bar oliedruk hebben bij stationair..
beter lezen ;)

Dit staat in de tsrm
Oil pressure:

At idle
49 kPa (0.5 kgf/cm2, 7.1 psi) or more

Let op het vet gedrukte stukje. :)

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Wednesday 28 September 2011 11:57
by Dredd
Digital wrote:Ik heb nu bij stationair 2-2,5bar en bij volgas tot 7000rpm max 7bar.
(waarhij dus eerder echt richting de 10bar schoot!)
^O^ Opgelost!

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Wednesday 28 September 2011 17:53
by emveha
Lijkt wel of de oliestroom de verkeerde kant op is gelopen. Het filtermateriaal is er langs de ingang uitgekomen. Dat kan dan ook wel de hoge druk verklaren, omdat dan de bypass-valve in het oliefilter niet kan werken.

Met andere woorden........

JE HEBT JE OLIEFILTER OPGEBLAZEN.......JONGUH !!!!!!!

Re: hoge olietemp. en oliedruk!

Posted: Wednesday 28 September 2011 18:48
by Rsoarer
Oliestroom de verkeerde kant op gelopen, is dit mogelijk? Lijkt mij niet daar de pomp maar 1 kant op flowed en de olie kan niet vanuit de carterpan via de lek kanalen omhoog? Of begrijp ik je verkeerd?