Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Thermostaat

Alle Supra MKIV tech verzameld.
RHD, LHD, Turbo of niet, alle A80 supras horen hier!

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Thermostaat

Post by DannyD »

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn supra, (MKIV)
Afgelopen zaterdag was mij motor behoorlijk warm geworden en ik hoord iets en ging kijken, hij gooide bij overloop de koelvloeistof er uit,
Nouja.. ik weer bijgevult en gister was er niks aan de hand..
Maar nou wou ik vanmorge naar me werk rijden, en ik ben op een stukje van 10km 4keer moete stoppen omdat hij zo warm werd, (Tegen het rode/in het rode vlakje)
Verwarming werd ook niet warm, maar na de laatste keer gestopt te hebben, werd de verwarming wel warm en me temp. was gelijk weer goed.
Dus ik denk dat mijn thermostaat kapot is. Dus mijn vraag is, weet iemand mij te vertellen waar de thermostaat bij mijn supra (2JZ GE) zit?
Want dat wil ik gelijk na me werk even maken, en niet nog een paar uur moete zoeken waar dat ding zit.

B.v.d. Danny

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Thermostaat

Post by Tjabbo »

Ff via de foon korte reply:

http://home.student.utwente.nl/gombertm ... System.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Pag. 340
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Digital
Shoarma haler eerste klas
Posts: 350
Joined: Wednesday 14 October 2009 11:10

Re: Thermostaat

Post by Digital »

De onderste radiatorslang volgen richting motorblok. De pijp waar de slang op uit komt eraf schroeven(2 moeren) en daarachter vind je de th.staat. Nieuwe wel weer op de juiste manier monteren!
http://www.rhdsupra.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

Oke, Bedankt! [:D]
Heb net de thermostaat al laten klaarleggen, dus kan mooi gaan sleutelen na me werk haha
En met behulp van het PDF-je van Tjabbo er bij zal ik er denk ik wel uit komen [:D]

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Thermostaat

Post by Tjabbo »

^O^ Succes!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Thermostaat

Post by Rsoarer »

Thermostaat zit in de voorkant van de waterpompbehuizing, inderdaad gewoon de onderste radiateurslang volgen, let er wel op dat je onthoudt hoe die eruit komt en monteer hem op exact dezelfde manier terug. Check in de workshopmanual hoe de jiggle pin hoort te zitten, dat is dat kleine losse pinnetje. Wel prijzig origineel bij toyota, die van mijn 1jz was iets tussen de 40 en 50e. Moet ook een nieuwe rubbere o-ring in het aanzetstukje, meestal zitten deze bij de thermostaat geleverd.

Het kan zo zijn dat je een 3/8 ratel nodig hebt, een 1/2 en 1/4 komen meestal net niet bij de achterste bout. Althans bij mij, maar daar zaten de turbo's moeilijk erg in de weg. Probeer de thermostaat niet van boven los te halen want dat is echt haast niet te doen, even de onderbak eraf en je bent klaar om te gaan (niet vergeten de koelvloeistof weg te laten lopen:P).

Succes ^O^

BTW: Ik kom er net op dat ik nog een originele 2jzge toyota thermostaat heb liggen, nieuw in doos en daar hoef ik zeker niet de hoofdprijs voor. Mag weg voor een shoarmateam prijs, pm ff als je er baat bij hebt, alleen dan moet die wel per post denk ik...
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Thermostaat

Post by Tjabbo »

Om even te testen kan je ook gewoon de thermostaat er tussen vandaan laten. Motor wordt iets minder snel warm en je pomp loopt constant maar dat is niet zo heel erg. Zolang je maar wel een thermostaatje er tussen zet zodra je weet dat dat het probleem veroorzaakt.

Het kan namelijk ook nog zijn dat je radiator dop lek is.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

Ik heb direct na me werk een ander thermostaatje opgehaald bij de automaterialen zaak (ze wiste zeker dat ze m hadde)
Nouja ik gekeken, vond m al klein maargoed.. toch alles los getrokken, orginele was een stuk groter..
Gecontroleerd door m in n bak heet water te gooien, en hij ging wel mooi open..
Dus ik dacht even kijken of het aan de koppaking of waterpomp ligt (of misschien toch nog een hele kleine hoop misschien toch me thermostaat)
Alles weer in elkaar geschroeft, motor gestart, en werd wat warmer.. en gelijk bij de overloop gooide die water er uit,
Rondje gerede, bleef koud maar me verwarming deed t nie meer..
En elke keer als ik gas gaf gooide die water er uit..
Dusss.. Koppakking kapot verwacht ik, :( (De compressie in t koelvloeistof systeem perst)

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Thermostaat

Post by Tjabbo »

Ja als je motor stationair al gaat koken dan is je koppakking er waarschijnlijk door.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

Dit was dus de verkeerde Thermostaat:
Image

Had daar straks ook filmpje gemaakt.. Hier had ik het dus over:
dGQgHqp119Y&context=C34c6352ADOEgsToPDskJvitzbg5ujDV-00jACU_bB

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Thermostaat

Post by Rsoarer »

Even je olie drainen, kijken of het gemixt is met koelvloeistof. Nog beter is een compressietest uitvoeren (pff op 6 pitten waarvan 2/3 bougiegaten echt bijna onmogelijk zijn door de overhead intake).

Ps; als ik naar je koelvloeistof kijk die uit je slang komt heeft dat een beetje een mayo achtige look maar dat kan aan het filmpje liggen. Als het daadwerkelijk mayo achtig is dan is er olie in de kvs gekomen dus de koppakking door..
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Thermostaat

Post by Tjabbo »

Ja ff morgenvroeg in je 710 dop kijken of er ook mayo in zit.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

Nee dat is het filmpje denk ik want het zat geen motorolie bij de koelvloeistof, het leek meet op luchtbelletjes.. Net of de koelvloeistof aant koken was..
(Ook als ik het dopje er af haalde was het alleen olie.. maar ik zal morgen nog wel een keertje controleren omdat ik na dat filmpje nog wel een stukje heb gereden)
En ik had me oliepijlstok er wel al uit gehaald straks, maar daar zat helemaal geen water bij of niks.

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

Waar zou ik het beste een nieuwe koppakking kunnen halen/bestellen? Want ik merk dat op internet de pijzen varieren van 100euro tot 500euro voor alleen de koppakking, en ik weet niet hoe dik dr orginele koppakking is.. en die varieren ook van 1.2mm tot 2mm dik.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Thermostaat

Post by Rsoarer »

Toyota, diftmotion, Elmhurst Toyota USA

2jzge koppakking is 0.38mm dik, 2jzgte 1.2mm. Je zult ook nieuwe kopbouten nodig hebben en tig andere seals, beter ook maar meteen de distributieriem+waterpomp meenemen als die niet al gedaan waren.

Denk dat je het best scoort bij Elmhurst Toyota USA, je kunt hem contacteren via sf of op
'eparts at elmhursttoyota punt com'. Stuur hem gewoon een mailtje met wat je wilt doen en hij mailt je in no time terug met alle onderdelen die je nodig hebt.

Succes!
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Thermostaat

Post by Dude »

Zeg voor dat je koppakking gaat vervangen enzo, ik zou eerder kijken naar je waterpomp. Er zijn 2 types, 1 met plastic schoepen en 1 met stalen. Die met plastic schoepen willen nog wel eens weg slijten, waardoor je dus geen water meer rond pompt. Of je koel systeem is verstopt. Als je kachel niet warm wordt, duidt dat ook op bovenstaande punten.
Image

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

De verwarming wordt gewoon warm, niet heet maar wel gewoon goed warm..
Ben al bezig met me me kop er af te halen, (athans, een poging tot haha)

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Thermostaat

Post by Rsoarer »

Beste is altijd een compressietest/lektest uit te voeren, heb tal van keren gezien dat het toch geen kapotte koppakking bleek te zijn. Daarnaast heb ik eigenlijk niet vaak een GE gezien waar de koppakking kapot is gegaan, die motoren zijn bulletproof voor hun vermogen..

Heb je de kop er inmiddels af? Hou je wel de losmaakvolgorde in de gaten? ook voor de nokkenassen, de boel niet klakkeloos losmaken dat veroorzaakt alleen maar schade..

Succes!
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

Ik ben afgelopen vrijdag begonnen paar uurtjes aan gewerkt, Doe alles lekker op me gemak.. maak er een hoop foto's van zodat ik weet hoe het in elkaar heeft gezeten elke keer als ik er weer iets af gesleuteld heb.. en alles mooi markeren en in aparte bakjes weg leggen..
Auto ging maar net bij me oma in de schuur, en kan me met pijn en moeite net in de olie-put werken haha
Image
Net voor ik begonnen ben :
Image
Ben nu pas zo ver:
Image

En als ik morgen vroeg een beetje optijd uit me bed kan komen ga ik er morgen ook weer even 2uurtjes aan werken net voor ik moet gaan werken..

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Thermostaat

Post by Tjabbo »

Goed kijken, rustig werken. That's the key.
Heb je al nieuwe onderdelen besteld bij de stealer? €€€ -O-
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

Dat was wel de bedoeling, goed te kijken en rustig te werken..
Ja, heb ik al gedaan.. Koppakking set was ik 198euro voor kwijt, dus dat viel mee.. bij automat. zaken zat die rond de 630..
En gelijk distributie en spanrol, dus was bij de dealer 316euro kwijt..

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Thermostaat

Post by Tjabbo »

waterpomp ook direct doen ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Thermostaat

Post by Gtech »

heb je de drukdop van je radiateur ook goed bekeken? als die doorgeslagen is kan hij ook geen druk opbouwen en stroomt het ook meteen naar je overloop.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: Thermostaat

Post by Rsoarer »

Tjabbo wrote:waterpomp ook direct doen ?
Die gaat hij ook doen, heeft die van mij overkocht.. *)
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
DannyD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 54
Joined: Monday 12 December 2011 00:39

Re: Thermostaat

Post by DannyD »

Gtech wrote:heb je de drukdop van je radiateur ook goed bekeken? als die doorgeslagen is kan hij ook geen druk opbouwen en stroomt het ook meteen naar je overloop.
De dop die boven op de radiateur zit??
Wat zou ik er aan moete zien als die doorgeslagen is?
(In mijn ogen zag die er namenlijk nog normaal uit...)

Post Reply