Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Geen o2 sensoren 2jzge non turbo

Alle Supra MKIV tech verzameld.
RHD, LHD, Turbo of niet, alle A80 supras horen hier!

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
SandurRx
Sla blaadje
Posts: 13
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 30 October 2013 01:07

Geen o2 sensoren 2jzge non turbo

Post by SandurRx »

Na men motormanagement uit te hebben gelezen kreeg ik de code 25 om de oren, lean fuel mixture dus.
Meteen dacht ik aan de lambdas aangezien de supra zuipt als een gek!
Maar nou zijn die dus helemaal niet aanwezig! Mooi afgedopt met 2 plaatjes.

Nou vraag ik me dus af of dat met een reden is gedaan aangezien er geen catalysatoren meer aanwezig zijn.

Nu dus mijn vraag aan jullie: zal ik 2 nieuwe sensoren aanschaffen of ga ik daar nog meer problemen mee krijgen.
Ik zie namelijk anders geen reden waarom deze verwijderd zouden zijn.

Er moeten enkel draads sensoren in zijn die overigens gelijk aan een ander model auto omdat de meeste automaterialen zaken deze non turbo helemaal niet kennen.

Mvg Sander

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Geen o2 sensoren 2jzge non turbo

Post by Tjabbo »

De O2 sensoren hebben op zich weinig te maken met je katalysator.

Lean fuel mixture betekent juist dat de motor te arm loopt, dus hij zou in theorie nu minder moeten zuipen dan met de O2 sensoren werkend.
Veel mensen halen de katalysator er tussenuit. het motormanagement detecteert dat en geeft dan een foutcode op de O2 sensoren. Wellicht zijn ze daarom verwijderd, maar let op! Dit is echt niet de normale gang van zaken en een slechte hobbybob oplossing.
Op internet is makkelijk te vinden hoe je door middel van een weerstandje de ECU kan laten denken dat er wel een katalysator aanwezig is en je kan dan de O2 sensoren gewoon laten zitten volgens mij.

mmarkk op het forum heeft het ook gedaan en die kan je wel een eindje in de goede richting helpen. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

SandurRx
Sla blaadje
Posts: 13
Joined: Wednesday 30 October 2013 01:07

Re: Geen o2 sensoren 2jzge non turbo

Post by SandurRx »

Gaat dat ook wel werken met enkeldraads sensoren dan?

Ik denk trouwens dat hij toch wel de motor van extra brandstof gaat voorzien nu om hem te beschermen. Lambda verwijderen heeft eigenlijk altijd het effect dat hik rijker gaat lopen meen ik.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Geen o2 sensoren 2jzge non turbo

Post by Dude »

De ECU gaat nu in limp mode omdat hij geen lambda signaal meer binnen krijgt. Dus in een veilige mapping, waar hij extra brandstof in zal spuiten. Ik zou iig de voorste lambda monteren, daar regelt de ECU de inspuiting mee. De lambda na de katalysator controleert of je kat nog wel werkt, die zou je dan met een weerstand moeten doorverbinden denk ik.
Het verschil tussen een enkeldraad en bijv 3 draads lambda is dat er een verwarmingselementje in de 3 draads zit, dit omdat de lambda het beste meet bij 300 graden.

Je moet wel kijken of je zonder kat wel door de keuring komt. Nu zal die zeker afgekeurd worden.
Image

SandurRx
Sla blaadje
Posts: 13
Joined: Wednesday 30 October 2013 01:07

Re: Geen o2 sensoren 2jzge non turbo

Post by SandurRx »

Ja dat dacht ik dus ook al inderdaad.
Beter wel even wat aan doen dus. Ik heb alleen wel 2 stuks voor de kat (ook al zit die er niet meer) zitten dus ben bang dat ik er wel gewoon 2 moet gaan monteren.

Post Reply