Page 1 of 1

One of my favorites! (het supra tuning vs supercars topic )

Posted: Saturday 22 February 2014 17:26
by Casper
Kon het multimedia topic zo snel niet vinden, vandaar hier de filmpjes.

Ik ben altijd een grote fan geweest van: keep it super simple. Een tijd geleden kreeg ik een berichtje van iemand op SF.
Dit is een van de grote voorbeelden van wat mogelijk is met basic mods, vandaar dat ik het wel interessant vond om hier te delen.

Stock drivetrain, stock suspension, stock intake, stock block, stock head, stock cams, stock flywheel, stock diff etc etc.
Geen standalone, geen 2step, geen tractioncontrol en volledig gewicht + rolkooi.

Mods:
- single disk koppeling
- 76gts
- 1000cc injectoren
- piggyback (VPC/AFC)
- 2 intank fuelpumps
- Geen grote dragslicks, maar simpele 26'' op 16'' velgen

Dit was een daily driver en het block heeft 100k miles overleefd. Nu een complete overhaul gehad met extreme mods, alleen wil de eigenaar denk ik niet dat ik ze hier vrij geef ;)

https://www.youtube.com/watch?v=_qZNLQnvoU0

Yes 9 second car met een lekke band :D

https://www.youtube.com/watch?v=r1lDv9P53Qo

https://www.youtube.com/watch?v=6w0BtRwGRpc&list=UUqDXNShubIIeyuvmHXYTkRw

https://www.youtube.com/watch?v=ufT20Nj ... uvmHXYTkRw" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: One of my favorites!

Posted: Sunday 23 February 2014 11:21
by Dude
Nice ^O^

Geen cams? 1000cc injectoren? dat vindt ik vreemd gezien het vermogen wat er uit komt....
Welke brandstof? want er zal serieus turbo druk gedraaid moeten worden met deze turbo.

met 1000cc injectoren en deze turbo op normale brandstof en 1.1 bar turbodruk zit je op max ~620 pk.
op 2.4 bar maakt zon turbo ~920 pk, maar dan heb je echt niet genoeg aan 1000cc injectoren.
En als ik het filmpje zo bekijk, zit het vermogen aardig boven de 800 pk? zoveel vermogen op een piggyback zonder timing control etc is knap..

Het is allemaal erg op het randje en voor mijn idee er overheen, iig niet aan te bevelen :9
Maar wel genoeg vermogen iig, coole vids ^O^

Re: One of my favorites!

Posted: Sunday 23 February 2014 11:34
by Casper
Correct, stock cams. Net even nog mijn berichtje gecheckt, in de snelste runs (9,7) had die 272 cams.
Verder was alles identiek. Laatste filmpje werkt niet zie ik, maar wel als je op de titel klikt.

Met cams draaide deze auto ong. 870rwhp op race benzine (hoogste dyno, dus waarschijnlijk eerder richting de 850rwhp), komt overeen met de trapspeed. Turbodruk in de video's varieert tussen de 30-35 psi. De video's dateren uit 2003/2004, toen werd er nog amper E85 gebruikt.

Dit is alle info die ik heb gekregen. De nieuwe setup is maxed out...

Tsja zelf zou ik met een piggyback ook niet ZO ver gaan, maar vind het wel mooi dat het mogelijk is met wat ballen. Of het verstandig is is een tweede :p

Re: One of my favorites!

Posted: Sunday 23 February 2014 11:41
by Dude
Ik vindt het knap, iig niet iets wat ik zou proberen.
Hoewel ik dacht veilig te gaan zitten met een standalone....
Maar het bewijst wel dat deze blokken behoorlijk vermogen kunnen hebben zonder te ontploffen.
Iets waar een bepaalde tuner nog wat van kan leren.......

Re: One of my favorites!

Posted: Sunday 23 February 2014 11:43
by Casper
Dude hoe staat het verder met je nieuwe blok? Zit er al progressie in?

Casper

Re: One of my favorites!

Posted: Sunday 23 February 2014 12:04
by Dude
Het blok van de mk3 zit in elkaar, moet alleen nog een andere clutch hebben. De huidige heeft alleen een zwaardere drukgroep en dat is met het 3 liter onderblok net over het randje.

En ik wil absoluut geen aan uit clutch meer hebben, dus waarschijnlijk wordt het een Carbonetics. Helaas zijn die erg prijzig maar ik denk dat ik weer ontzettend spijt krijg als ik een single disc neem die je in de file meer leed bezorgt dan je ooit in de fitness school kunt krijgen.

Ik ga de GT3076R turbo ruilen voor een GT3582R, dus brandstofsysteem moet er ook een beetje op aangepast worden.
Het wachten is nu tot arnout tijd heeft om het blok er in te lepelen en af te stellen.

Er zit iig meer schot in dan mn mk4 project ;)

Image

Re: One of my favorites!

Posted: Monday 24 February 2014 00:35
by Rsoarer
Super simple is in mijn optiek gewoon een blok dat zo goed als standaard is en die wordt aangestuurd vanaf het standaard motormanagement :9~

Tuurlijk kun je wel een mooie machine bouwen met +500pk maar hoevaak zie je zulke wagens die je zomaar op een zwoele vrijdagavond kunt starten en cruisen?! Die wagens zijn nooooit af (trust me I know). De 2jz die in mijn soarer komt blijft zo goed als standaard, zat vermogen en mooi vanaf de 2jz ecu. Als die sneller moet gaan kan ik beter gaan sparen voor een ferarri (B) want uiteindelijk ben je per saldo bijna net zoveel geld kwijt..

just my .5cents [:D] [:D]

Re: One of my favorites!

Posted: Monday 24 February 2014 09:54
by Dude
De auto in de filmpjes wordt aangestuurd door standaard motormanagement.....

Een leuke turbo kit plus (goede) ecu en wat cams ben je onder de 10K klaar. Dan heb je 500-600 pk, en kun je er elke dag mee naar het werk.
En met een staged injector setup (12 injectoren) kun je hem zo daily drive maken als maar kan. De oem injectoren voor cruisen en 6 grotere als je onder boost gaat. Zodoende zuipt je auto niks meer tov stock, behalve als je volgas gaat.

Een gemiddelde Ferrari kost meer dan 60K (met veel km en een instap modelletje) en heeft na 50K km een bakrevisie nodig.
Appels en peren.
Al ben ik het met je eens dat je vaak bezig blijft. En vooral komt dat omdat iedereen eerst de cheap way probeert en er daarna achter komt dat het beter iets meer geld uit had kunnen geven voor kwaliteit.

Re: One of my favorites!

Posted: Monday 24 February 2014 15:51
by Rsoarer
Goed dan verschillen we op dat punt van mening, ik heb zelf ondervonden dat de onderdelen + manuren + overige kosten veel hoger uitpakken dan in eerste instantie wordt gedacht. Tel dit geld bijelkaar op + de waarde van de auto die je aan het tunen bent en je komt zeker wel in de buurt van een ferarri :7

(B)

Re: One of my favorites!

Posted: Monday 24 February 2014 17:11
by Dredd
Rsoarer wrote:Goed dan verschillen we op dat punt van mening, ik heb zelf ondervonden dat de onderdelen + manuren + overige kosten veel hoger uitpakken dan in eerste instantie wordt gedacht. Tel dit geld bijelkaar op + de waarde van de auto die je aan het tunen bent en je komt zeker wel in de buurt van een ferarri :7

(B)
Het probleem is dat je het geld voor een Ferrari eerst compleet bij elkaar moet sparen... en dat lukt de meeste mensen niet. :N

Op je gemak ieder jaar een paar duizend euro in een Supra stoppen wil natuurlijk prima :9 Daarom is in een Supra rijden een hobby en in een Ferrari... euhhhh... een heeeeel andere wereld (B) (B)

Re: One of my favorites!

Posted: Monday 24 February 2014 17:58
by Dude
Ennuh voor 60K heb ik liever een mooie MK4 met 600 pk dan een opgevoerde fiat die nog wel eens kapot gaat. En daarvan zijn de reparaties erg prijzig :Y)

Re: One of my favorites!

Posted: Wednesday 26 February 2014 09:50
by Dredd
Dude wrote:Ennuh voor 60K heb ik liever een mooie MK4 met 600 pk dan een opgevoerde fiat die nog wel eens kapot gaat. En daarvan zijn de reparaties erg prijzig :Y)
_O- _O-

Re: One of my favorites!

Posted: Thursday 27 February 2014 01:39
by Rsoarer
Dude wrote:Ennuh voor 60K heb ik liever een mooie MK4 met 600 pk dan een opgevoerde fiat die nog wel eens kapot gaat. En daarvan zijn de reparaties erg prijzig :Y)
Tja, ieder zijn ding. Ik persoonlijk vind een supra met +500pk niet lekker rijden op de openbare weg, enerzijds logisch omdat de onderdelen die gebruikt worden om te tunen voor het circuit gemaakt zijn. Geen rijcomfort waar een ferarri dat wel biedt naast veel vermogen. Ik geloof niet in een daily 600pk supra, niet op korte en al helemaal niet op lange termijn.

Zie je het al voor je om met een aftermarket clutch en turbo lag (onvermijdbaar bij 600pk, onvermijdbaar niet zeggen dat ligt aan de tune oid onvermijdbaar uitgesloten klaar) door de stad te rijden? File rijden voor het stoplicht? Zware en irritante koppeling? Snel schakelen omdat je toerental inelkaar dondert omdat je een 'licht' vliegwiel hebt?
Of heb je liever een auto die wel gebouwd is voor de openbare weg met veel vermogen fabrieksaf? Voor mij is deze keuze snel gemaakt!

Machines werken het best als je ze gebruikt daar waar ze voor gemaakt zijn, een supra is niet gemaakt voor 600pk ongeacht of die het op korte termijn aankan of niet. Ferarri's (en andere supercars) zijn ontworpen voor veel vermogen, dat met kapotte versnellingsbakken en opgevoerde fiat's is alleen maar bash.

Van alle argumenten geleverd, vind ik die van de aanschafprijs op korte termijn vs de investering op lange termijn het beste ^O^

Re: One of my favorites!

Posted: Thursday 27 February 2014 12:10
by Dude
Tuulk ieder zn ding, maar zoals ik al zei; appels en peren. Ik vindt ferrari's super mooie auto's, begrijp me niet verkeerd.
Maar we hadden het over een daily drive, een ferrari gebruik je niet voor woon-werk verkeer.
500 pk op een mk4 is peanuts!

Heb je ooit eens in een ferrari gereden? Een betaalbare dan, want alles boven de 60K vindt ik veel te veel.
Laatste ferrari waar ik in heb gereden was een 360 modena. Een v8 met 'slechts' 400 pk. Sure, de looks en het geluid is vet en alles is fabrieks af. Maar problemen met drempels heb je ook met deze auto. En eerlijk gezegd vond ik het een mooie auto, maar het vermogen viel tegen.

Met een KW coilover setje heb je OEM rijcomfort, een compound turbo setup of sequential turbo setup heb je geen last van turbolag, met een dual of tripple carbon clutch koppelt het als OEM, met staged (12 injectors) rijdt het als OEM. Daarom, if you pay peanuts you get monkeys. Het is allemaal mogelijk, als je maar iets meer betaald. Doe er een compressor op (zoals zoveel auto's tegenwoordig), en je hebt power vanaf stationair. Check Anthony's oude supra :Y)
Een 600 Pk daily drive supra is erg goed mogelijk, en qua looks en qua performance heb ik hem liever dan een ferrari 360. Plus je betaald een stuk minder dan 60K.

Maar ik snap je punt, alleen heb ik dan veel liever een lamborghini of een pagani zonda. Of idd een Nissan GT-R ^O^

Re: One of my favorites!

Posted: Thursday 27 February 2014 12:10
by Renev
Als daily zou ik dan voor een Nissan GT-R gaan O-) O-)

Re: One of my favorites!

Posted: Thursday 27 February 2014 13:30
by Casper
Hahaha best leuke discussie om zo na te lezen. Was niet helemaal de bedoeling van dit topic [:D]

Anyhow, nu we toch bezig zijn.

Ieder zijn ding natuurlijk, ik heb ook liever een 997/991 Porsche gt3. Maar ik had dit topic gestart om aan te tonen dat er vaak veel minder nodig is dan tegenwoordig wordt beweert. Ik hoor steeds vaker dat bpu supras standalones nodig hebben, yeah right... Totaal onnodig en voor vele single setups is een piggyback, stock block/head ook ruim voldoende. Don't get me wrong, als je de setup wilt pushen op pumpgas zou ik altijd voor een goede standalone met timing/knock control gaan, maar noodzakelijk is dit absoluut niet.

Turbotechnologie gaat tegenwoordig zo snel, de nieuwe precision 6266 turbos (deze zijn kleeeiiinnn), maken alles tussen de 500-800rwhp afhankelijk van de brandstof natuurlijk. Lag is in dit geval verwaarloosbaar. Er zijn genoeg koppelingen en coilovers op de markt die qua gevoel niets onder doen dan stock, alleen natuurlijk beter presteren.

Komt inderdaad nog bij de de 2jz extreem veel kan hebben. De oude suup van een maatje van me maakt nu ~840 RWHP all day everyday, ~200k miles op een stock block/head in Finland op E85. Yes dat is de rode van de sleutelmeet bij Ruurd een paar jaar terug. Dit was ook een daily driver voor 5 jaar, met 480 RWHP en piggyback. Reed stock op de koppeling na, deze was nogal aan/uit.

Om het verhaal af te maken, ben ik het met Dennis eens. Ferrari of Porsche in mijn geval is in 1x enorm veel geld :(
Maar als ik het had was de keuze zeer makkelijk voor mij en stond er een prachtige GT3 op de oprit....

Re: One of my favorites!

Posted: Thursday 27 February 2014 13:55
by Gallecgun
leuke discussie

ik kan me overal wel in vinden maar wat het voor mij het grootste verschil is tussen een "supercar' en een 'sportscar'
is het feit wat we allemaal nu doen aan de auto's en met de auto's

het is je eigen auto maken tunen stylen en wees eerlijk ik verspijker liever 2-3k sneller aan een mk3 suup - mk4 - GT-R dan dat ik zoveel cash neerleg voor een exotic als porsche lambo of whatever

ik vind ze zeker dik en als ik geld als drek had zou er echt wel 1 voor de deur staan.
het aanpassen en een auto 'persoonlijk' maken trekt mij gewoon veel meer dan een kant en klaar straat racertje *)

maar voor nu net als jullie ben ik best trots als ik naar buiten kijk en mijn lieve stock mk3 suupje zie staan [:I]

Re: One of my favorites!

Posted: Thursday 27 February 2014 15:46
by Dredd
Rsoarer wrote: Zie je het al voor je om met een aftermarket clutch en turbo lag (onvermijdbaar bij 600pk, onvermijdbaar niet zeggen dat ligt aan de tune oid onvermijdbaar uitgesloten klaar) door de stad te rijden? File rijden voor het stoplicht? Zware en irritante koppeling? Snel schakelen omdat je toerental inelkaar dondert omdat je een 'licht' vliegwiel hebt?
Zie ik levendig voor me, ik rij zelf met een 6262 en die levert een kleine 600PK en spoolt sneller dan de stock twins ;)
Turbo lag speelt alleen bij optrekken vanuit stilstand een rol.
Licht vliegwiel is overigens geen must met 600PK.

Koppeling is inderdaad niet ligt, maar dat ben je zo gewend. Heb je Clarckson wel eens horen vloeken over de flippers in supercars als je door de stad rijdt: schokken/stoten/slechte neutraal/klote achteruit. Same difference...
Rsoarer wrote:Of heb je liever een auto die wel gebouwd is voor de openbare weg met veel vermogen fabrieksaf? Voor mij is deze keuze snel gemaakt!

Machines werken het best als je ze gebruikt daar waar ze voor gemaakt zijn, een supra is niet gemaakt voor 600pk ongeacht of die het op korte termijn aankan of niet. Ferarri's (en andere supercars) zijn ontworpen voor veel vermogen, dat met kapotte versnellingsbakken en opgevoerde fiat's is alleen maar bash.
Ik ken eerlijk gezegd weinig Ferrari's met 600PK die ook maar enigszins betaalbaar zijn. Een kennis heeft een Ferrari F430, maar daar zit ong 450PK in. Het geld wat je daar voor een beurt neer moet tellen [:O]
Een andere kennis van mij heeft een R8 met V8-blok, vette shizzle! Maar ja, das maar 400PK. Daar rij je dus met een 6262 heel makkelijk van weg :W

Supercars zijn gewoon een heel andere wereld, waarbij het om heel andere bedragen gaat. Tuurlijk, als ik genoeg geld zou hebben stond er een Lamborghini voor de deur.

Samengevat denk ik dat je voor een auto met 600PK altijd concessies moet doen. Of het nou een single Supra is of een Lambo met 600PK. Daarbij is de Supra voor meer mensen betaalbaar dan een supercar.

@Casper: Een Porsche is cool, maar een GT3 kon ik al bijhouden met BPU ;) Dan liever een Lambo :drive:

Re: One of my favorites!

Posted: Thursday 27 February 2014 20:26
by Tjabbo
^Wat dredd zegt.

Supercars zijn een heel andere wereld en daar draait het niet louter om pk's maar vooral de hoeveelheid centen die je uitgegeven hebt voor je ride.
Met alle respect voor een snelle supra (welk type dan ook) maar aan de buitenkant zie je er echt niet aan af dat je er 50k in gestopt hebt en dat vanaf 1500rpm 800pk beschikbaar is.
Een kenner hoort het misschien, maar de meeste supercar rijders zullen je geen blik waardig gunnen tenzij het echte auto liefhebbers zijn misschien.misschien.

Ik heb eens een porsche gt3 zoek gereden met mijn mk3, en die gast maande me tot stoppen en bekeek mijn oude bak van onder tot boven en was onder de indruk. omgekeerd was ik onder de indruk van de 996 porsche. maar je kon zien dat die kerel bulkte van het geld, en de porsche was een van de langzaamste auto's die hij had. _O-

anyhow, misschien is het ook iets met wortels in het verleden. vroeger was het veel moeilijker om zelf je auto te tunen. minder kennis, minder middelen, minder grote beschikbare databank (internet anyone?) dan nu. Een turbo en spruitstukje is vrij simpel op te halen uit china. een ander motormanagement systeem is ook geen probleem tegenwoordig. daarbij gaan blokken minder snel stuk. vroegah kocht je een ferrari of lambo en niemand hield je bij. tegenwoordig kan je je eigen auto upgraden en de dure jongens bijhouden en daarmee is er in mijn ogen een heel andere tak van autosport gegroeid.

Want in the end gaan de ferrari jongens terug naar hun vrijstaande landhuis omdat hun 2-daagse werkweek erop zit, en wij gaan met een even snelle supra naar onze tussenwoning zuchtend omdat we nog de rest van de week moeten werken, en met een beetje pech zaterdag ook nog beunen voor wat carparts.
Wie lacht er dan het laatst? geen idee. iets met tevreden zijn met je leven maar daar gaat het hier niet om.
want zou ik van auto willen ruilen ? nee. maar met de rest van hun bankrekening...mwah...dacht het wel.

Appels en peren.

Re: One of my favorites! (het supra tuning vs supercars topi

Posted: Thursday 27 February 2014 20:44
by Tjabbo
topictitel even aangepast dan kunnen we het later nog terugvinden :)

Re: One of my favorites!

Posted: Friday 28 February 2014 10:40
by Dredd
Tjabbo wrote: Want in the end gaan de ferrari jongens terug naar hun vrijstaande landhuis omdat hun 2-daagse werkweek erop zit, en wij gaan met een even snelle supra naar onze tussenwoning zuchtend omdat we nog de rest van de week moeten werken, en met een beetje pech zaterdag ook nog beunen voor wat carparts.
'2-daagse werkweek' _O- _O-

Die kennisen waar ik het over had (R8 + Ferrari) hebben overeigens beide een eigen toko en werken errug hard. Zou ik met mijn 9-5 baantje niet willen ruilen O-)