Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Bouw van de dyno room

Ludwig Performance. Supra of niet, tuning staat bovenaan.
Voor shoarmateam leden een goede manier om in contact te komen.

Moderators: mmarkk, Rich

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Bouw van de dyno room

Post by emveha »

en waar blijft het water wat WEL op de goten komt ?????, misschien domme vraag van mij, maar zo te zien kan dat niet meer weg.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by joep »

Zeker wel!! Als je kijkt op de foto zie je dat 1 kant dicht is en de andere kant open is, daar loopt het water uit. Heel simpel..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Rich »

Vanochtend geen water in 't aanvoerkanaal gezien, dus 't lijkt er op dat 't werkt :)

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Rich »

Vandaag het 2e kanaaldoorvoer gemaakt, het is nog niet helemaal af, daar gaan we morgen mee verder. Het eindresultaat van vandaag heb ik verzuimd een foto van te maken, maar volgens de stelling van Joep is het voor 80% dicht.

2e gat in m'n dak
Image

Duimpje van Joep de daken-opentrekker.
Image

Gaatje in 't dak erbij.
Image

We hadden nog ff de 6 ventilatoren aangezet en met onze bakkes over de rand gehangen om te checken hoe hard 't waaide, en dat was best behoorlijk!
Image

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by joep »

Was ook best laat toen het dak weer bijna waterdicht was..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Tjabbo »

:jurk: gaaf man!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Bouw van de dyno room

Post by eah88 »

cool yeah!
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Rich »

Kanalen gereed voor gebruik 8-)

Image
Image
Image
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Rich »

Zo, de dyno room is nu 'luchtdicht'; de inrij deur hebben we vandaag geplaatst en de eerste laag glas zit er in. Natuurlijk ook meteen gecheckt hoe de ventilatie nu uiteindelijk met een gesloten ruimte werkt. Nou, als de afzuiging aanstaat moet je dus echt moeite doen om de loopdeur te openen en als ze aan 't opstarten zijn dan merk ik dat aan de druk in m'n oren.

Volgende klus is de muren afmaken met 't wol en de geperforeerde staalplaten, dan kunnen de stopcontacten die je nu nog ziet bungelen ook gemonteerd worden. Vervolgens de pc en 't scherm installeren en dan de kratjes verder uitpakken en installeren *O*

Image
Image
Image

User avatar
Flow
Shoarma kruider
Posts: 698
Joined: Monday 13 December 2010 12:12

Re: Bouw van de dyno room

Post by Flow »

Ziet erg echt netjes uit! 8-)

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by dave »

Lekker bezig Rich en Joep! Ben benieuwd naar het resultaat!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Rich »

Eindelijk wat tijd gevonden om hier weer even een update te plaatsen.
De dynoruimte is van binnen nu zo goed als af. Er moesten nog heel wat kleine dingetjes gedaan worden om zover te komen dat de dyno-pc en de software geïnstalleerd konden worden.
De hubs staan op hun plek en bijna alle bekabeling is aangelegd. Ik moet alleen nog twee frequentieregelaars ophangen en aansluiten. Deze liggen rechts tussen de twee hubs op de grond. Deze zijn om de AC-motors van de ActiveSynch aan te sturen.
Aan het plafond zie je twee kunststof kabelgoten hangen waar de bekabeling in zit die de hubs per as elektronisch aan elkaar koppelen. Ik ga nog wel twee extra kabelgoten ophangen van metaal die geaard worden omdat nu de signaalbedrading en de voeding naast elkaar lopen en er is een kans dat dit storing geeft.

In het topic Technische info dyno staat meer info mbt de dyno.

Image
Image
Image
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Bouw van de dyno room

Post by mmarkk »

Gaaf!
Je gaat vast snel proefdraaien.
Waarom zetten de meeste bedrijven in de USA (SP bv.) maar een klein los vinnetje voor de auto tijdens het mappen/dyno'en eigenlijk?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Rich »

mmarkk wrote:Gaaf!
Je gaat vast snel proefdraaien.
Waarom zetten de meeste bedrijven in de USA (SP bv.) maar een klein los vinnetje voor de auto tijdens het mappen/dyno'en eigenlijk?
Omdat 'luchtmanagement' in een dynoruimte enorm onderschat wordt en er meestal geen budget hiervoor gecalculeerd wordt. Ik heb zelf zo'n 20% van het totale budget aan ventilatie besteed.

Verder kan je op zich best redelijk lang mappen zonder ventilator voordat de boel te warm wordt en je moet stoppen. Hoelang hangt van het motorvermogen en de capaciteit van de koeling af en in welk gebied van de map je werkt, het kan variëren van een uur tot enkele minuten.
Bij EFI-university, waar ik die training gevolgd heb, werd het grootste gedeelte van de praktijk zonder koeling en ook zonder afzuiging gedaan en trokken ze de roldeuren open wanneer het te erg werd en plaatsten ze zo'n lullig ventilatortje voor de auto's. Ook moest je zo nu en dan stoppen wanneer de boel te warm werd.
Het is dus behelpen, niet goed voor de mapping (heatsoak), niet goed voor je gezondheid en niet veilig (uitlaatsysteem dat in de fik vliegt) kortom niet professioneel als je met onderbemeten of zelfs zonder ventilatie op een dyno gaat werken.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Rich »

Door praktijkervaring het een en ander aangepast mbt de ventilatie en koeling.
Ik heb met een rookmachine een tijdje terug de ruimte helemaal volgepompt met rook en de ventilatie aangezet, zo wordt de stroming overal zichtbaar en dat was best leerzaam. Het bleek nml dat de blowers een deel van de lucht recirculeerde via de openingen aan de zijkant, deze heb ik nu dichtgemaakt, maar zijn nog wel uitneembaar om bij de blowers te kunnen komen. Ook bleek in de hoeken bij de afzuiging de lucht te turbuleren voordat het afgezogen werd. In de hoeken heb ik nu een driehoekige plaat gemonteerd om de flow te sturen en turbulentie te voorkomen.

Verder heb ik een uitblaasmond gemaakt voor de blowers om de auto's nog beter te koelen en deze later ook verstelbaar gemaakt omdat ik 'm ontworpen had op een achterwielaandrijver die dus met z'n voorwielen op de grond staat. Een voorwielaandrijver staat een stuk hoger wanneer deze gemonteerd is op de dyno en bleek de uitbaasmond te laag te zitten. :+

Uiteindelijk moet er nog een likje verf op komen voor 't nette.

Hier wat pics:
Zijkanten dichtgemaakt en de uitblaasmond.
Image

Uitblaasmond verstelbaar.
Image
Image

Hoeken aangepast voor betere flow.
Image

User avatar
dubversion
Meat-team Member
Posts: 839
Joined: Thursday 29 July 2010 16:13
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by dubversion »

Rookmachine, kleine moeite groot plezier. Slim gedaan !

Kan me zo het fronzen van de verhuurder voostellen:

Verhuurder: Dus meneer, u wilt de rookmachine huren ? Wilt u er ook nog een versterker en wat monitors bij hebben ?
Rich: nee, het is voor een AWD land&Sea axle hub dyno ruimte.
Verhuurder: [B)] . o O ( als het geld opleverd, mag je hem ook bij je oma stallen. )

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Bouw van de dyno room

Post by Rich »

Haha! Lol! [:D]
Nee, ik heb 'm niet gehuurd, heb wat vriendjes die dat soort spullen hebben en kon 'm dus lenen. ;)

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Bouw van de dyno room

Post by eah88 »

heb je weer keurig gedaan rich :)
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

Post Reply