Page 3 of 3

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Sunday 05 June 2011 23:34
by emveha
en waar blijft het water wat WEL op de goten komt ?????, misschien domme vraag van mij, maar zo te zien kan dat niet meer weg.

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Monday 06 June 2011 00:50
by joep
Zeker wel!! Als je kijkt op de foto zie je dat 1 kant dicht is en de andere kant open is, daar loopt het water uit. Heel simpel..

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Monday 06 June 2011 08:52
by Rich
Vanochtend geen water in 't aanvoerkanaal gezien, dus 't lijkt er op dat 't werkt :)

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Tuesday 07 June 2011 22:48
by Rich
Vandaag het 2e kanaaldoorvoer gemaakt, het is nog niet helemaal af, daar gaan we morgen mee verder. Het eindresultaat van vandaag heb ik verzuimd een foto van te maken, maar volgens de stelling van Joep is het voor 80% dicht.

2e gat in m'n dak
Image

Duimpje van Joep de daken-opentrekker.
Image

Gaatje in 't dak erbij.
Image

We hadden nog ff de 6 ventilatoren aangezet en met onze bakkes over de rand gehangen om te checken hoe hard 't waaide, en dat was best behoorlijk!
Image

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Wednesday 08 June 2011 09:11
by joep
Was ook best laat toen het dak weer bijna waterdicht was..

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Wednesday 08 June 2011 09:33
by Tjabbo
:jurk: gaaf man!

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Wednesday 08 June 2011 22:16
by eah88
cool yeah!

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Thursday 09 June 2011 09:32
by Rich
Kanalen gereed voor gebruik 8-)

Image
Image
Image
Image

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Thursday 09 June 2011 21:41
by Rich
Zo, de dyno room is nu 'luchtdicht'; de inrij deur hebben we vandaag geplaatst en de eerste laag glas zit er in. Natuurlijk ook meteen gecheckt hoe de ventilatie nu uiteindelijk met een gesloten ruimte werkt. Nou, als de afzuiging aanstaat moet je dus echt moeite doen om de loopdeur te openen en als ze aan 't opstarten zijn dan merk ik dat aan de druk in m'n oren.

Volgende klus is de muren afmaken met 't wol en de geperforeerde staalplaten, dan kunnen de stopcontacten die je nu nog ziet bungelen ook gemonteerd worden. Vervolgens de pc en 't scherm installeren en dan de kratjes verder uitpakken en installeren *O*

Image
Image
Image

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Thursday 09 June 2011 21:46
by Flow
Ziet erg echt netjes uit! 8-)

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Thursday 09 June 2011 23:51
by dave
Lekker bezig Rich en Joep! Ben benieuwd naar het resultaat!

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Tuesday 12 July 2011 21:01
by Rich
Eindelijk wat tijd gevonden om hier weer even een update te plaatsen.
De dynoruimte is van binnen nu zo goed als af. Er moesten nog heel wat kleine dingetjes gedaan worden om zover te komen dat de dyno-pc en de software geïnstalleerd konden worden.
De hubs staan op hun plek en bijna alle bekabeling is aangelegd. Ik moet alleen nog twee frequentieregelaars ophangen en aansluiten. Deze liggen rechts tussen de twee hubs op de grond. Deze zijn om de AC-motors van de ActiveSynch aan te sturen.
Aan het plafond zie je twee kunststof kabelgoten hangen waar de bekabeling in zit die de hubs per as elektronisch aan elkaar koppelen. Ik ga nog wel twee extra kabelgoten ophangen van metaal die geaard worden omdat nu de signaalbedrading en de voeding naast elkaar lopen en er is een kans dat dit storing geeft.

In het topic Technische info dyno staat meer info mbt de dyno.

Image
Image
Image
Image

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Tuesday 12 July 2011 21:40
by mmarkk
Gaaf!
Je gaat vast snel proefdraaien.
Waarom zetten de meeste bedrijven in de USA (SP bv.) maar een klein los vinnetje voor de auto tijdens het mappen/dyno'en eigenlijk?

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Tuesday 12 July 2011 22:12
by Rich
mmarkk wrote:Gaaf!
Je gaat vast snel proefdraaien.
Waarom zetten de meeste bedrijven in de USA (SP bv.) maar een klein los vinnetje voor de auto tijdens het mappen/dyno'en eigenlijk?
Omdat 'luchtmanagement' in een dynoruimte enorm onderschat wordt en er meestal geen budget hiervoor gecalculeerd wordt. Ik heb zelf zo'n 20% van het totale budget aan ventilatie besteed.

Verder kan je op zich best redelijk lang mappen zonder ventilator voordat de boel te warm wordt en je moet stoppen. Hoelang hangt van het motorvermogen en de capaciteit van de koeling af en in welk gebied van de map je werkt, het kan variëren van een uur tot enkele minuten.
Bij EFI-university, waar ik die training gevolgd heb, werd het grootste gedeelte van de praktijk zonder koeling en ook zonder afzuiging gedaan en trokken ze de roldeuren open wanneer het te erg werd en plaatsten ze zo'n lullig ventilatortje voor de auto's. Ook moest je zo nu en dan stoppen wanneer de boel te warm werd.
Het is dus behelpen, niet goed voor de mapping (heatsoak), niet goed voor je gezondheid en niet veilig (uitlaatsysteem dat in de fik vliegt) kortom niet professioneel als je met onderbemeten of zelfs zonder ventilatie op een dyno gaat werken.

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Tuesday 03 January 2012 13:28
by Rich
Door praktijkervaring het een en ander aangepast mbt de ventilatie en koeling.
Ik heb met een rookmachine een tijdje terug de ruimte helemaal volgepompt met rook en de ventilatie aangezet, zo wordt de stroming overal zichtbaar en dat was best leerzaam. Het bleek nml dat de blowers een deel van de lucht recirculeerde via de openingen aan de zijkant, deze heb ik nu dichtgemaakt, maar zijn nog wel uitneembaar om bij de blowers te kunnen komen. Ook bleek in de hoeken bij de afzuiging de lucht te turbuleren voordat het afgezogen werd. In de hoeken heb ik nu een driehoekige plaat gemonteerd om de flow te sturen en turbulentie te voorkomen.

Verder heb ik een uitblaasmond gemaakt voor de blowers om de auto's nog beter te koelen en deze later ook verstelbaar gemaakt omdat ik 'm ontworpen had op een achterwielaandrijver die dus met z'n voorwielen op de grond staat. Een voorwielaandrijver staat een stuk hoger wanneer deze gemonteerd is op de dyno en bleek de uitbaasmond te laag te zitten. :+

Uiteindelijk moet er nog een likje verf op komen voor 't nette.

Hier wat pics:
Zijkanten dichtgemaakt en de uitblaasmond.
Image

Uitblaasmond verstelbaar.
Image
Image

Hoeken aangepast voor betere flow.
Image

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Tuesday 03 January 2012 20:20
by dubversion
Rookmachine, kleine moeite groot plezier. Slim gedaan !

Kan me zo het fronzen van de verhuurder voostellen:

Verhuurder: Dus meneer, u wilt de rookmachine huren ? Wilt u er ook nog een versterker en wat monitors bij hebben ?
Rich: nee, het is voor een AWD land&Sea axle hub dyno ruimte.
Verhuurder: [B)] . o O ( als het geld opleverd, mag je hem ook bij je oma stallen. )

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Wednesday 04 January 2012 10:20
by Rich
Haha! Lol! [:D]
Nee, ik heb 'm niet gehuurd, heb wat vriendjes die dat soort spullen hebben en kon 'm dus lenen. ;)

Re: Bouw van de dyno room

Posted: Wednesday 04 January 2012 15:28
by eah88
heb je weer keurig gedaan rich :)