Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Technische info dyno

Ludwig Performance. Supra of niet, tuning staat bovenaan.
Voor shoarmateam leden een goede manier om in contact te komen.

Moderators: mmarkk, Rich

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Technische info dyno

Post by Rich »

De dyno is de ‘2000 AWD axle-hub’ van Land & Sea. Dit systeem bestaat uit vier losse units die direct op de as gemonteerd worden. Het grote voordeel hiervan is dat je de problemen en gevaren met een band-op-roller niet hebt.
Het is een geremde bank waar door middel van eddycurrent retarders de load geregeld kan worden.

Natuurlijk willen jullie weten hoeveel pk’s er op losgelaten kunnen worden. Dat is 1000pk per as en dat kan continu, dus op bedrijfstemperatuur. Vele dyno fabrikanten roepen hoge getallen over hun dyno’s, maar dat is 9 van de 10 keer in koude toestand. Als een eddycurrent retarder namelijk warm wordt loopt het geremde vermogen enorm terug. In koude toestand kan deze bank meer dan 2000pk per as aan, maar dat loopt dus terug naar de genoemde 1000pk bij bedrijfstemperatuur.

Bang zijn dat een auto met een hoog vermogen de units kan omslaan hoef je niet te zijn want ze wegen bijna 500kg per stuk.

Er bestaan zo’n vijf merken axle-hub dyno’s en ik heb voor Land & Sea gekozen vanwege een aantal zaken:
- De portieren kunnen gewoon dicht tijdens het meten, zie onderstaande foto. Dit is een groot nadeel bij de DynaPack en een no-go voor mij omdat de ventilatie echt heel erg groot wordt in de dyno room. En ik wil niet 365 dagen per jaar met een snotneus rondlopen.
- De hub’s hebben geen schuivende bouten systeem, maar een aantal vaste patronen. De hub wordt dus net als het wiel trillingsvrij gemonteerd wat een grotere precisie geeft tijdens het meten. Het nadeel daarvan is dat ik moet investeren in meerdere adapters.
- Land & Sea heeft heel erg goede dyno-software. Dit is uiteindelijk waar je mee moet werken en ik heb gekozen voor de meest uitgebreide versie. Hier kan je alles mee, bijv. de lay-out van de interface naar eigen wens inrichten, een inloop procedure programmeren of een circuit nabootsen. Je kan ‘m zo simpel of ingewikkeld maken als je wil door opties aan of uit te zetten. De software is ook heel transparant, het is duidelijk wat elke optie doet en wat voor berekeningen erachter zitten.
- Bij tweewiel aangedreven auto’s is er de mogelijkheid om de niet aangedreven wielen door de dyno te laten draaien, het zogenaamde AC-motoring, dit was wel een extra optie en niet standaard. Moderne auto’s gaan vaak in noodloop als de niet aangedreven wielen stil blijven staan. ABS, ESP etc. snapt de situatie niet en als bescherming gooit ie de ecu’s in een noodloop waardoor je niet meer goed kan meten. Met dit AC-motoring systeem kan je ook bijv. een hill-decent systeem analyseren om fouten op te sporen.

Het is dus een uitgebreid meetinstrument. Je kan er niet alleen gewoon ff op meten hoeveel vermogen je hebt maar nog veel meer, het is echt een tool voor de mappers/tuners en om fouten op te sporen.

Image
Deze foto is een promo foto van Land & Sea, dit is niet mijn dyno ruimte.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

De ventilatie is van essentieel belang voor een dyno room. Als eerste om de opgewekte warmte af te voeren en als tweede om de uitlaatgassen af te voeren.
Zowel warme lucht als uitlaatgassen zijn killing voor de prestaties van een motor en je wil zo goed mogelijk de weg situatie nabootsen. Uitlaatgassen, en met name CO, zijn trouwens ook killing voor een mens, dus die wil je niet in een afgesloten ruimte houden.

In het afvoer kanaal van de ruimte worden 6 stuks axiaal ventilatoren geplaatst. Deze kunnen per stuk 15.000m3/hr afvoeren bij 400V en 50Hz. Overkill? Nee, je hebt wat restrictie in het uitblaaskanaal op ’t dak dus netto doen ze iets minder, maar je wil de ruimte minimaal 6x per minuut ververst hebben, liefst meer.

Omdat een verbrandingsmotor slechts een rendement heeft van 50%, wordt een groot deel van de energie uit de brandstof omgezet in warmte. Denk aan radiator, koelers, uitlaatspruitstuk, turbo, uitlaatgassen, maar ook het blok zelf straalt warmte af. De warmteontwikkeling loopt ongeveer evenredig op met het vermogen, dus als je een auto met 600pk hebt, moet je ook 600pk aan warmte kunnen afvoeren. Daar zijn mooie formules voor om het te berekenen, maar dat laat ik hier achterwege. De warmte afvoer ventilatie zal op volle kracht bijna 10x per minuut de ruimte kunnen verversen en daarmee heb je ook op een warme zomerdag een goede afvoer voor continu bedrijf.

Image
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Voor de koeling van het voertuig op de dyno heb ik twee enorme blowers aangeschaft. Weer overkill? Nee. Hou je hand maar eens uit ’t raam als je 100km/u rijdt. Om alleen al diezelfde hoeveelheid lucht bij die snelheid in de dyno room te verplaatsen heb je al een enorme blower nodig. Dus als je wil meten en mappen tot nog hogere snelheden en je wil de weg situatie zo goed mogelijk nabootsen ontkom je niet aan een paar joekels van blowers. Ook om in de hogere toerentallen continu te kunnen mappen heb je veel koellucht nodig, anders moet je elk kwartier stoppen om de boel af te laten koelen en dat willen we voorkomen.

De blowers staan opgesteld achterin de ruimte, in het aanvoerkanaal. Dat is op de foto nog niet te zien, maar het kanaal zal doorlopen tot zo’n 1m boven de grond. Omdat het afvoerkanaal voorin de ruimte in het dak zit krijg je zo een mooie cross-flow door de ruimte zodat de hele ruimte geventileerd wordt.

Axiaal ventilatoren zijn goed in het verplaatsen van grote hoeveelheden lucht, maar minder goed om lucht veel snelheid te geven. We willen juist de koellucht een grote snelheid geven om de weg situatie na te bootsen. Radiaal ventilatoren (zoals een hamsterwiel) die in een slakkenhuis gemonteerd zitten kunnen wel grote luchtsnelheden opwekken. Deze twee grote jongens kunnen elk 50.000m3/hr verplaatsen bij 400V en 50Hz. Ik moet nog even de exacte afmetingen van de discharge opmeten, maar het komt ongeveer neer op een snelheid van 150km/u waarmee de lucht de ventilatormond verlaat.
Ze moeten nog ff wat opgeknapt worden, maar ze verdwijnen toch grotendeels achter het aanvoerkanaal.

Zowel de ventilatoren als de blowers worden elk met een frequentieregelaar aangestuurd. Ik moet het nog verder onderzoeken, maar zo op ’t eerste gezicht lijkt er de mogelijkheid te bestaan om via een com-poort met de dyno software de ventilatie aan te kunnen sturen, zodat bijvoorbeeld de blowers synchroon met de auto snelheid op kunnen lopen.
Ook kunnen de frequentieregelaars meer dan 50Hz genereren zodat we de ventilatie en blowers nog wat verder op kunnen voeren, maar daar zijn grenzen aan natuurlijk.

Image
Image

Deze blowers komen uit de tuinbouw en waren gebruikt om sla die net gewassen is te drogen in een grote hal.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Ik heb ook nog twee kleine blowers op 230V. Ook van het type radiaal ventilator. Deze zijn bedoeld om op hot-spots te richten, een oliekoeler of een radiator van een MR2 (die achterin zit) bijvoorbeeld. Als je op een rollende bureaustoel gaat zitten met deze units op je schoot zijn ze krachtig genoeg om je voort te bewegen [:D]

Image

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Technische info dyno

Post by Dredd »

Indrukwekkend Rich! Ziet er goed doordacht uit ^O^

Flinke investering, zijn er ook al afspraken gemaakt met "afnemers" (garages/tuners/...)?

Hou ons op de hoogte!

Dennis
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

User avatar
Fietsbel
Shoarma haler
Posts: 213
Joined: Sunday 02 September 2007 21:15
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Fietsbel »

Nice!!!

User avatar
BroesWillems
Shoarma haler
Posts: 238
Joined: Monday 11 May 2009 12:00
Location: Almelo / Bornerbroek
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by BroesWillems »

:) Even meelezen.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Thx! Ja, de marketingmachine draait op volle toeren en de eerste klanten hebben we al ;)

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Alle topics zijn nu open en ik heb hier wat posts naar 'Introductie' verplaatst. Graag dit topic en 't bouw gedeelte technisch houden, algemene vragen kunnen hier gesteld worden.
Thx! ;)

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Technische info dyno

Post by toyota87 »

freq.regelaar kun je opchroeven tot max 60Hz :7

ik werk veel met freqregelaars vooral danfoss maar ook hitachi.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Ik heb voor de 6 ventilatie fans een Siemens midimaster eco, die heeft een input van 380-500V 32A en een output van 0-max inputV 30A en 0-150Hz ;)

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: Technische info dyno

Post by tse »

Erg goed voorbereid, maar heb je over delta T ook nagedacht. 9 van de 10 gevallen zal dit in nederland niet opgaan maar ik zal het proberen toe te lichten.

Eerste keer dat ik de Tesla aan een stopcontact zag geladen worden, viel me de tering herrie op. De fans van een van de radioators stonden constant aan. Beetje vreemd. Naar verdere onderzoek bleek dat de airco pomp ook constant liep. Ik vond dit maar vreemd destijds, beetje overdone voor waterkoeling op acculaden. Maar ik denk dat ik weet waarom ze dit doen.
Bij een verbrandingsmotor heb je ong 90 graden koelwater temperatuur, om deze te kunnen regelen heb je in het huidige koelwater systeem een flink temperatuur verschil nodig om een efficiente koeling te krijgen. De buitentemperatuur zal gemiddeld over de wereld iets van 30 graden zijn ofzo. Daar zijn dus de meeste autos prima voor uitontwikkeld.
Bij electrische auto wil je een temperatuur van ong max 40-50 graden houden om zo vol vermogen te kunnen gebruiken en alle electronica te koelen. 90 graden is echt dodelijk voor de meeste electronica. Eigenlijk hoe kouder hoe beter. Toen ik dit bij een test de eerste keer zag bij metingen aan een EV, was het me ook duidelijk waarom de airco toegepast was bij de Tesla. Lagere temperatuur kan de electronica veel meer leveren en dus sneller laden en de wage kan ook veel meer output leveren.

Zelfde geld met je rollenbank. Het is erg mooi spul wat je hebt aangeschaft. Ik denk alleen dat je op een zomerse dag niet wegkomt met luchtkoeling alleen. Je zal de omgevings temperatuur moeten verlagen. Je moet de wagen koelen en de rollenbanken ook komt er nog koeling van de freq regelaars bij etc.
Wij hebben zelf 2 rollenbanken en verschillende motorproefstanden. Deze worden gekoeld door grondwater en warmtewisselaars, maar ok wij doen ook Roadload simulations en geen vermogensmetingen. Vermogensmetingen zullen een iets kortere cyclus hebben als roadload i guess. We hebben langere cyclcussen dus ook efficientere koeling nodig voor nodig op lange termijn.

Penny for you thoughts. Verder goed uitgezocht, jammer dat zo ver weg is. Zou het graag zien werken. Mooi spul.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Thanks voor je input Wietse, kan ik altijd waarderen.
Ik heb idd nagedacht over koelen met grondwater, maar wil eerst eens in de praktijk zien in hoeverre het bij m'n installatie nu echt nodig is. Ik heb genoeg ruimte naast de room om zo'n koelinstallatie alsnog kwijt te kunnen.
Mijn dyno en met name de software is ook in staat om roadload simulaties te doen, ook automatische inloop-cyclussen voor nieuw gebouwde motoren, daar hoop ik ook klanten voor te kunnen vinden.

Ben wel benieuwd wat voor soort warmtewisselaars jullie gebruiken om de aanvoerlucht te koelen en welke refresh-rate jullie halen van de test ruimte.

tse
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 715
Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
Location: eindhoveee

Re: Technische info dyno

Post by tse »

Ok goed dat je er op voorbereid bent, dit voorkomt teleurstelling als je erg enthousiast bent.
Warmtewisselaars zijn voor het koelwater van de motorencellen gescheiden te houden van het grondwater. Ik heb er een gezien van VDL. Ik wist niet dat ze deze ook hadden, dacht dat ze alleen maar bussen maakte. Deze hebben een soort flowregeling anders komen de motoren niet op temperatuur wegens de overcapaciteit van de koeling. Als het koelwater rechtstreeks door het blok zou gaan werkt het ook niet, ook blijven ze dan te koud ondanks thermostaat. De ruimte koeling zou ik na moeten vragen, dit hoort bij de gebouwendienst denk ik.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Thx! Het gaat mij om de ruimte koeling, het koelen van de aanvoer lucht dus. Ik ben benieuwd naar wat voor soort koeler dat is, wat voor afmetingen, het rendement etc.

Ik ga geen motoren/blokken rechtstreeks koelen, de auto's mogen dat lekker zelf doen ;)

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Introductie Ludwig Performance

Post by DeSchouten »

Wat ik me eigenlijk af vroeg. hoe word de auto zelf eigenlijk ondersteund?

Ik neem aan dat de dyno units het gewicht van de auto niet kunnen dragen.
En simpel een paar bokken zal ook niet volstaan denk ik zo, vooral bij een high power bak niet.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Introductie Ludwig Performance

Post by eah88 »

volgens mij kunnen die dyno's het wel hebben. de units wegen 500 kilo de stuk ofzo. en ze worden direct op de hubs gemonteerd.

waar ik dan benieuwd naar ben is hoe die montage gaat. zijn daar filmpjes van? of wil je daar miss een keer een filmpje van maken?
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Ik heb even jullie vragen naar dit onderwerp verplaatst ;)

Als je in de 1e post kijkt kan je een foto zien van hoe een auto in de dyno hangt. Dit wordt op dezelfde manier gedaan zoals een wiel op de as wordt gemonteerd. De adapters hebben een aantal boutpatronen het is dus geen systeem met schuivende bouten. Beperking daarvan is dus dat je niet alle bestaande boutpatronen kan hebben.
De adapter past zich trouwens ook aan het camber aan; er zit een scharnierende constructie in.

De units zijn idd bijna 500kg per stuk en kunnen niet omslaan ofzo.

User avatar
Dredd
Shoarma kruider eerste klas
Posts: 780
Joined: Sunday 15 August 2010 11:37

Re: Bouw van de dyno room

Post by Dredd »

Rich wrote:Joep helpt me met het bouwen en hij heeft de laatste paar weken wat belangrijker zaken te doen gehad met z'n nieuwe dochtertje ;)
Joh, heeft ie een nieuwe gekocht? ;)

Is de gebruikte software (straks) plug & play, of moeten daar nog experts aan te pas komen voor het instellen van parameters ed?
Moet je zelf nog even in de schoolbanken of ben je al helemaal op de hoogte van de instellingen/werking/mogelijkheden?

Hou Joep kort heh, voor je het weet maakt hij er een extra garage van voor zijn slagschip...
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
Joinnnn ussssss!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

ff je post hier naartoe verplaatst aangezien 't over de dyno zelf gaat en niet de dyno room ;)

Het hele systeem is plug and play en zou out-of-the-box moeten werken. Het wordt voordat het verscheept wordt allemaal uitvoerig getest. Als 't hele spul hier staat en werkt krijg ik nog een training in de bediening van 't apparaat.

go4it
Shoarma noob
Posts: 1
Joined: Wednesday 09 March 2011 11:17

Re: Technische info dyno

Post by go4it »

Hey Rich mooi spul allemaal!

Spreek je snel weer!

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by joep »

Hè Henk, goed bericht! Haha je bent ook lekker bezig met de sky's die haarlemmer rijd ook weer zag ik..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Technische info dyno

Post by Rich »

Vandaag is er een groot schip met o.a. vier zware kratten aan boord in Rotterdam afgemeerd...
*O*
De planning is dat deze volgende week bij me binnen staan. :)

eah88
Shoarma voorproever
Posts: 1143
Joined: Sunday 18 April 2010 22:59
Location: zwolle

Re: Technische info dyno

Post by eah88 »

foto's maken als je de kratten uitpakt natuurlijk
Image
Street Legal Toyota CELICA ST182 WideBody GT2 - Kia Picanto 1.0 LX D-Light

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Technische info dyno

Post by mmarkk »

+1
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

Post Reply