Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
PMI-Europe & Innovate
- Rich
- Shoarma voorproever
- Posts: 1378
- kuchnie na wymiar
- Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
- Contact:
PMI-Europe & Innovate
Ik heb sinds kort het dealerschap: 'PMI Dealer Elektronica' verworven, wat inhoud dat ik alle elektronische producten van PMI Europe mag leveren.
Het meest interessante voor jullie zijn de producten van Innovate.
Het is teveel om hier allemaal neer te zetten, maar als je wat op hun website ziet, zowel PMI-Europe als Innovate, neem dan even contact met me op want ik kan het vast voor een mooi prijsje leveren.
PMI-Europe.nl
Innovatemotorsports.com
Het meest interessante voor jullie zijn de producten van Innovate.
Het is teveel om hier allemaal neer te zetten, maar als je wat op hun website ziet, zowel PMI-Europe als Innovate, neem dan even contact met me op want ik kan het vast voor een mooi prijsje leveren.
PMI-Europe.nl
Innovatemotorsports.com
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: PMI-Europe & Innovate
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: PMI-Europe & Innovate
Cool!
Rich, ben je ook in staat om bosch wideband o2 sensoren te calibreren, of dit eventueel te verzorgen?
Rich, ben je ook in staat om bosch wideband o2 sensoren te calibreren, of dit eventueel te verzorgen?
Re: PMI-Europe & Innovate
Wat bedoel je precies met het kalibreren van de sensor?
Een widebandsensor werkt altijd samen met een controller. Sommige controllers hebben een sensor met een aparte vaste weerstand nodig, anderen niet. De meeste controllers kunnen zelf mbv omgevingslucht of gas uit een aansteker gekalibreerd worden.
Een losse widebandsensor valt niks aan te kalibreren, de werking wordt na verloop van tijd wel minder, maar daar is de kalibreer functie van de controller voor; door de sensor in de vrij lucht te houden en de controller te vertellen dat dit zo is, weet deze bij welke sensorwaarde die specifieke sensor 100% lucht meet.
Een widebandsensor werkt altijd samen met een controller. Sommige controllers hebben een sensor met een aparte vaste weerstand nodig, anderen niet. De meeste controllers kunnen zelf mbv omgevingslucht of gas uit een aansteker gekalibreerd worden.
Een losse widebandsensor valt niks aan te kalibreren, de werking wordt na verloop van tijd wel minder, maar daar is de kalibreer functie van de controller voor; door de sensor in de vrij lucht te houden en de controller te vertellen dat dit zo is, weet deze bij welke sensorwaarde die specifieke sensor 100% lucht meet.
Re: PMI-Europe & Innovate
Hmm, duidelijk verhaal.
Blijkbaar hoeft idd de AEM UEGO niet te worden gekalibreerd, net ff de site gechecked, wel apart dat dezelfde sensor bij innovite wel moet worden gekalibreerd.
Blijkbaar hoeft idd de AEM UEGO niet te worden gekalibreerd, net ff de site gechecked, wel apart dat dezelfde sensor bij innovite wel moet worden gekalibreerd.
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: PMI-Europe & Innovate
verschillende controllers dan ?dave wrote:Hmm, duidelijk verhaal.
Blijkbaar hoeft idd de AEM UEGO niet te worden gekalibreerd, net ff de site gechecked, wel apart dat dezelfde sensor bij innovite wel moet worden gekalibreerd.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: PMI-Europe & Innovate
Waar heb je dat gelezen? Ik ben 't nog niet tegen gekomen.dave wrote:Hmm, duidelijk verhaal.
Blijkbaar hoeft idd de AEM UEGO niet te worden gekalibreerd, net ff de site gechecked, wel apart dat dezelfde sensor bij innovate wel moet worden gekalibreerd.
Re: PMI-Europe & Innovate
Kijk even op de volgende linkjes
http://www.innovatemotorsports.com/reso ... ibrate.php
en
http://www.aemelectronics.com/wideband- ... -gauge-25/
http://www.innovatemotorsports.com/reso ... ibrate.php
en
http://www.aemelectronics.com/wideband- ... -gauge-25/
Re: PMI-Europe & Innovate
dacht dat AEm een andere controler gebruikt dan innovate
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
Re: PMI-Europe & Innovate
Yep, is anders, maar daar word de lambda sonde niet meer of minder snel oud van! De vraag blijft dus, waarom bij innovite wel kalibreren en bij AEM nooit kalibreren. Is het dan toch een andere sonde?
Re: PMI-Europe & Innovate
De sensors zijn identiek; Bosch 4.2LSU sensors, alleen zijn hier veel verschillende versies van. Je hebt ze met een laser-gekalibreerde weerstand in de connector (ook nog verschillende waardes/curves) en ook zonder.
(Er zijn overigens maar twee producenten van wideband sensors; Bosch en NTK, waarbij Bosch veruit het grootste marktaandeel heeft.)
Je hebt twee manieren van kalibreren; met gebruik van de interne weerstand of met free-air.
- De interne weerstand wordt per sensor na productie en testen met een laser zo precies op maat gemaakt dat dit altijd een bepaalde vaste stroomsterkte oplevert bij een vastgestelde rijke lambda waarde. Dit gebeurt dus eenmalig in de fabriek en hoeft achteraf niet nog eens gedaan te worden. Een controller vergelijkt deze stroomsterkte met de stroomsterkte in de sensor en kalibreert zich daarmee. Deze sensors hebben op de connector 6 of 7 pinnen, maar er gaan maar 5 draden naar de sensor.
Op het plaatje van de sensor op de AEM pagina onderaan kan je op de connector aan de linkerkant die weerstand zien zitten; dat rechthoekige zwart plastic uitsteeksel.
- Met free-air kalibreren is de lambda 0 en daarmee kalibreert de controller zich. Deze sensors hebben op de connector 5 pinnen en ook 5 draden, maar ook worden de 6/7 pins connectors gebruikt waarbij het weerstand circuit niet gebruikt wordt.
De methode met de weerstand vereist een gecompliceerdere (en meestal dus duurdere) controller dan de free-air methode.
De methode met de weerstand gebeurt automatisch, free-air moet handmatig gedaan worden.
Men zegt dat de methode met de weerstand beter is omdat een wideband voornamelijk in het rijke gebied zijn nut heeft. De free-air methode kan in het rijke gebied wat afwijking geven omdat de kalibratie aan het andere uiterste van de schaal is gedaan.
Sommige controllers die met de weerstand werken kan je ook nog eens met free-air kalibreren.
AEM gebruikt de in de connector geplaatste weerstand dus wel en Innovate niet, da's het verschil.
Overigens is de claim van Innovate dat ze de enige zijn met free-air kalibratie onzin, de oude Motec en Autronic wideband en mijn eigen Land & Sea wideband controller gebruiken dit ook. De LC1 (van Innovate) gebruikt ook de weerstand om zich te kalibreren > "self-calibrating circuitry" en de 6 pins connector met weerstand.
Voor wat betreft kalibreren en het verouderen van de sensor (carbon build-up op de coating) maakt het qua methode niet uit; beide kalibreren met een vaste waarde (lucht of de lasergesneden weerstand), dus blijft de uitlezing correct totdat de sensor niet meer functioneert.
(Er zijn overigens maar twee producenten van wideband sensors; Bosch en NTK, waarbij Bosch veruit het grootste marktaandeel heeft.)
Je hebt twee manieren van kalibreren; met gebruik van de interne weerstand of met free-air.
- De interne weerstand wordt per sensor na productie en testen met een laser zo precies op maat gemaakt dat dit altijd een bepaalde vaste stroomsterkte oplevert bij een vastgestelde rijke lambda waarde. Dit gebeurt dus eenmalig in de fabriek en hoeft achteraf niet nog eens gedaan te worden. Een controller vergelijkt deze stroomsterkte met de stroomsterkte in de sensor en kalibreert zich daarmee. Deze sensors hebben op de connector 6 of 7 pinnen, maar er gaan maar 5 draden naar de sensor.
Op het plaatje van de sensor op de AEM pagina onderaan kan je op de connector aan de linkerkant die weerstand zien zitten; dat rechthoekige zwart plastic uitsteeksel.
- Met free-air kalibreren is de lambda 0 en daarmee kalibreert de controller zich. Deze sensors hebben op de connector 5 pinnen en ook 5 draden, maar ook worden de 6/7 pins connectors gebruikt waarbij het weerstand circuit niet gebruikt wordt.
De methode met de weerstand vereist een gecompliceerdere (en meestal dus duurdere) controller dan de free-air methode.
De methode met de weerstand gebeurt automatisch, free-air moet handmatig gedaan worden.
Men zegt dat de methode met de weerstand beter is omdat een wideband voornamelijk in het rijke gebied zijn nut heeft. De free-air methode kan in het rijke gebied wat afwijking geven omdat de kalibratie aan het andere uiterste van de schaal is gedaan.
Sommige controllers die met de weerstand werken kan je ook nog eens met free-air kalibreren.
AEM gebruikt de in de connector geplaatste weerstand dus wel en Innovate niet, da's het verschil.
Overigens is de claim van Innovate dat ze de enige zijn met free-air kalibratie onzin, de oude Motec en Autronic wideband en mijn eigen Land & Sea wideband controller gebruiken dit ook. De LC1 (van Innovate) gebruikt ook de weerstand om zich te kalibreren > "self-calibrating circuitry" en de 6 pins connector met weerstand.
Voor wat betreft kalibreren en het verouderen van de sensor (carbon build-up op de coating) maakt het qua methode niet uit; beide kalibreren met een vaste waarde (lucht of de lasergesneden weerstand), dus blijft de uitlezing correct totdat de sensor niet meer functioneert.
Re: PMI-Europe & Innovate
Helemaal duidelijk, top!
-
- Shoarma kruider eerste klas
- Posts: 715
- Joined: Sunday 01 October 2006 22:21
- Location: eindhoveee
Re: PMI-Europe & Innovate
Ik heb een IM LC-1 wideband, XD-16 en een LMA-3 in me CRX. Als deze off cal is merk je dat meteen als de narrowband output niet meer goed regeld in samenhang met de ECU. Deze moet op je laptop "sinussen". Ik laat de auto 2 weken staan (of na de winterstop) en blaas dan gewoon wat perslucht er in om te zorgen dat deze free-air is. Met die dikke open uitlaat pijp kan dat ook wel. Heb het maar 1 keer MOETEN doen toe nu toe, toen kwam de crx niet door de keur zonder kat. Dat was na 1e jaar dat de LC-1 er op zat, nu moet ik ook wel zeggen dat ik vorig jaar maar 500km heb gereden maar heb niet meer gecalibreerd. Normaal is de uitstoot goed na koud 30 seconden! Probeer dat maar eens zonder heated lambda sensor en zonder kat.
Ik vind de LC-1 een fantastisch product. Erg degelijk gemaakt. Heb ook de LMA-3. Werkt erg leuk dat doorlus systeem. Nu moet ik wel zeggen dat ik de LMA-3 ooit "defect" heb gekregen. Ik heb zelf een labview interface voor geschreven, en waarschijnlijk iets fout gegaan via serieele communicatie. Toen moesten ze de LMA-3 toch even "hardware" flashen. Kostenloos. Mijn advies is wel netjes afsluiten en niet tijdens communicatie stekkers unpluggen.
Op het werk gebruiken we ook diverse LC-1 in de motorencellen. Robust is daar het toverwoord.
Calibreren zie ik juist als een voordeel, niet als een nadeel. Je weet dat je nauwkeurig meet.
Ik vind de LC-1 een fantastisch product. Erg degelijk gemaakt. Heb ook de LMA-3. Werkt erg leuk dat doorlus systeem. Nu moet ik wel zeggen dat ik de LMA-3 ooit "defect" heb gekregen. Ik heb zelf een labview interface voor geschreven, en waarschijnlijk iets fout gegaan via serieele communicatie. Toen moesten ze de LMA-3 toch even "hardware" flashen. Kostenloos. Mijn advies is wel netjes afsluiten en niet tijdens communicatie stekkers unpluggen.
Op het werk gebruiken we ook diverse LC-1 in de motorencellen. Robust is daar het toverwoord.
Calibreren zie ik juist als een voordeel, niet als een nadeel. Je weet dat je nauwkeurig meet.