Page 3 of 3

Re: Klant auto's

Posted: Thursday 03 May 2012 13:40
by Rich
Weer een klassieker op de dyno, een Alfa Romeo Giulia Bertone '71 in track specs.
Old-Skool tuning door Hennie van Tazman Autosport: Webers afstellen en nokkenassen klokken.
Nice!

Image
Image
Image
Image

Re: Klant auto's

Posted: Thursday 03 May 2012 14:51
by Tjabbo
Zo hey da's een ouwtje en niet eens twin-spark! Ik dacht dat al die oude dat hadden vroegah.
Ontsteking wel met een verdeler? of met sleepcontacten of zo ? kan het niet goed zien.
Om wat voor motorinhoud gaat het eigenlijk en wat moet dat nou opbrengen qua power?

Re: Klant auto's

Posted: Friday 04 May 2012 11:38
by kefke
Die wagens waren toch prachtig vroeger, check die achterruit...

Re: Klant auto's

Posted: Friday 04 May 2012 12:08
by antigram
prachtig!

Re: Klant auto's

Posted: Sunday 06 May 2012 10:57
by Rich
Tjabbo wrote:Zo hey da's een ouwtje en niet eens twin-spark! Ik dacht dat al die oude dat hadden vroegah.
Ontsteking wel met een verdeler? of met sleepcontacten of zo ? kan het niet goed zien.
Om wat voor motorinhoud gaat het eigenlijk en wat moet dat nou opbrengen qua power?
Het blok is een 2ltr en niet meer het originele blok, ik meende te begrijpen dat er een 1.3ltr met idd twinspark in zat, maar de klant heeft er al een stuk of drie verschillende blokken in gehad. Dit had te maken met de verschillende klassen waarin hij geracet heeft. In de ene klasse moet alles standaard, bij de ander mag wat getuned worden etc. In de klasse waar hij nu racet mag er een ander blok in, met andere internals, maar de bolt-ons moeten weer stock zijn.
De ontsteking is gewoon een verdeler.
In deze set-up maakte ie 156pk 180Nm beide ronde de 6000rpm, een echt race blokkie met nokken met 13mm(!) lift. Dit komt ongeveer uit op 200pk aan de kruk, oude aandrijflijnen geven wat meer verlies dan de huidige modernere, een respectabel resultaat voor die oude techniek!
Er zit nog meer in, maar dan moet er eerst even geshopt worden bij Weber voor weer andere mengbuisjes en sproeiertjes etc. want in het middengebied loopt ie nog wat te rijk en de onderdeeltjes die nodig waren had ie niet in z'n koffertje zitten.

Ik heb weer aardig wat bijgeleerd over carbs, toch fraaie techniek hoor!

Re: Klant auto's

Posted: Sunday 06 May 2012 11:59
by Tjabbo
156 pk op zo'n licht gestript bakkie dat moet wel als de brandweer vooruit gaan zeg!
Mag je een keer meeracen in dat ding? dat lijkt me heel cool, echt een heel andere beleving dan in min of meer moderne techniek racen zoals een supra, sky of evo.

en 13mm lift, pffff, hoe rauw loopt dat stationair? supergaaf zeg.
hoe werkt zoiets dan ongeveer met sproeiers? is dat 1 stand en that's it of draaien die met rpm mee ofzo zodat er iets meer gaatjes open gaan? man ik heb zelfs nog nooit een brommer gehad of wat mee gedaan dus ik heb geen idee :D

Re: Klant auto's

Posted: Sunday 06 May 2012 12:15
by Rich
Nou, zo licht was dat ding nou ook weer niet, rond de 900kg nog. En meerijden is niet mogelijk; zat maar 1 racekuip in lol!
Ik zou liever zelf ff een paar rondjes gaan in zoiets ;)

Stationair was gewoon ronduit kut, haha!
Zo'n sproeier bestaat uit 3 of 4 delen; hoofdlucht, stationairlucht, remlucht en nog iets, die buisjes kan je dan uitwisselen en verschillende combi's proberen op basis van de AFR in de dynografiek. En het geheel is dan ook nog weer af te stellen met een schroevendraaier. Was wel tricky want dubbele Webers en per Weber ook weer meerdere sproeiers. Echt Old-Skool hands-on tuning!

Re: Klant auto's

Posted: Sunday 06 May 2012 12:25
by Tjabbo
Klinkt supercool en volgens mij meer testen en meten dan vooraf wiskundig benaderen zodat je in 1x de goede setup hebt. Oldscool idd.
Dat het ding nog 900kg weegt had ik niet verwacht. Eerder 700 of zo. Maar goed, als er nog wat meer in zit in het middenbereik krijg je wel een scheurijzer dat als vergif uit elke bocht komt. Heb je nog meer aan dan top-end power denk ik.