Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Moderators: Jos, mmarkk, Rsoarer
- Rsoarer
- Shoarma kruider
- Posts: 672
- kuchnie na wymiar
- Joined: Friday 28 January 2011 12:45
How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Hallo iedereen en welkom bij de how-to over het reviseren van je stuurbekrachtigingspomp. Deze how-to heeft betrekking tot JZZ30 soarers, chasers & tourers (1jzgte), ook kan het worden gebruikt bij het reviseren van een 2jz-ge/gte pomp (nihil verschil).
Daarnaast is deze how-to ook toepasbaar op ls400 pompen voor een specifieke ls400 how-to zie: http://www.lexls.com/tutorials/steering ... build.html
Na verloop van tijd willen deze pompen nog weleens gaan lekken waardoor sturen zwaar gaat, de motorruimte vies wordt en je airco-pomp kapot kan gaan (zit direct onder de pomp). Tijd om te reviseren dus!!!
Wat heb je nodig aan onderdelen verifieer de onderdelen voor jouw specifieke auto voordat je bestelt :
Power steering pump seal kit:
04446-24020 €58,60 (Soarer)
04446-30173 (LS400/SC400)

2x Straight pin:
90250-04071
ATF Dexron ll olie
Gereedschappen:
Bankschroef
1/2 ratel
dop 12
dop 17
dop 24
platte schroevendraaier
platbek-precisie-tang
haak
kunststof hamer
stofvrije omgeving
1x bus remmenreiniger
Ik ga ervan uit dat je weet hoe je de pomp moet uitbouwen.
1. Verwijder de pulley van de pomp.
2. Maak de pomp schoon met remmenreiniger/ontvetter.
3. Verwijder aanzuigpoort.


4. Verwijder hogedruk-aanvoerpoort compleet met regelventiel en veer.


5. Verwijder de achterhelft van het pomphuis door de 4 bouten los te halen (2JZ 2 bouten), tesamen met de relevante onderdelen.



6. Verwijder de metalen seal plaat.

7. Verwijder de gelagerde as door met een kunststof hamer voorzichtig te tikken op de as aan de spie-vertanding zijde.

8. Verwijder de achterplaat tesamen met veerring uit de achterhelft door voorzichtig met een haak te trekken aan de achterplaat.


9. Verwijder de oude oliekeerring uit de voorste helft van de pompbehuizing.


10. Tik een nieuwe oliekeerring in de voorste helft met behulp van een 24mm dop.



11. Coat de gelagerde as in stuurbekrachtigingsolie en tik hem met behulp van dop 28 in het pomphuis en monteer de snap ring.





12. Coat de straight pins in olie en tik ze er met een kunstof hamer in.


13. Pak de camring en olie hem in, monteer hem zo dat de inscriptie deze kant opwijst.


14. Olie de vane rotor in en monteer hem met de inscriptie in dezelfde richting, schuif vervolgens de 10 plaatjes met de bolle kant in de vane rotor.


15. Monteer de nieuwe plaatpakking.

16. Olie de bovenplaat en monteer hem zo.


17. Olie de veerring en monteer hem.

18. Pak de 2 keerringen en olie ze in en monteer ze daarna in het achterpomphuis.


19. Monteer de 2 delen, haal de schroeven kruislings aan en torque op 17N/m.




20. Olie hogedruk aanvoerpoort en monteer, olie o-ring en schuif over de union-bout heen. Torque 83N/m.






21. Olie de laatste o-ring en monteer op het suctionpoort gedeelte torque 13N/m.




22. Monteer pulley, torque 43N/m.

Thats all folks! veel succes!
Daarnaast is deze how-to ook toepasbaar op ls400 pompen voor een specifieke ls400 how-to zie: http://www.lexls.com/tutorials/steering ... build.html
Na verloop van tijd willen deze pompen nog weleens gaan lekken waardoor sturen zwaar gaat, de motorruimte vies wordt en je airco-pomp kapot kan gaan (zit direct onder de pomp). Tijd om te reviseren dus!!!
Wat heb je nodig aan onderdelen verifieer de onderdelen voor jouw specifieke auto voordat je bestelt :
Power steering pump seal kit:
04446-24020 €58,60 (Soarer)
04446-30173 (LS400/SC400)

2x Straight pin:
90250-04071
ATF Dexron ll olie
Gereedschappen:
Bankschroef
1/2 ratel
dop 12
dop 17
dop 24
platte schroevendraaier
platbek-precisie-tang
haak
kunststof hamer
stofvrije omgeving
1x bus remmenreiniger
Ik ga ervan uit dat je weet hoe je de pomp moet uitbouwen.
1. Verwijder de pulley van de pomp.
2. Maak de pomp schoon met remmenreiniger/ontvetter.
3. Verwijder aanzuigpoort.


4. Verwijder hogedruk-aanvoerpoort compleet met regelventiel en veer.


5. Verwijder de achterhelft van het pomphuis door de 4 bouten los te halen (2JZ 2 bouten), tesamen met de relevante onderdelen.



6. Verwijder de metalen seal plaat.

7. Verwijder de gelagerde as door met een kunststof hamer voorzichtig te tikken op de as aan de spie-vertanding zijde.

8. Verwijder de achterplaat tesamen met veerring uit de achterhelft door voorzichtig met een haak te trekken aan de achterplaat.


9. Verwijder de oude oliekeerring uit de voorste helft van de pompbehuizing.


10. Tik een nieuwe oliekeerring in de voorste helft met behulp van een 24mm dop.



11. Coat de gelagerde as in stuurbekrachtigingsolie en tik hem met behulp van dop 28 in het pomphuis en monteer de snap ring.





12. Coat de straight pins in olie en tik ze er met een kunstof hamer in.


13. Pak de camring en olie hem in, monteer hem zo dat de inscriptie deze kant opwijst.


14. Olie de vane rotor in en monteer hem met de inscriptie in dezelfde richting, schuif vervolgens de 10 plaatjes met de bolle kant in de vane rotor.


15. Monteer de nieuwe plaatpakking.

16. Olie de bovenplaat en monteer hem zo.


17. Olie de veerring en monteer hem.

18. Pak de 2 keerringen en olie ze in en monteer ze daarna in het achterpomphuis.


19. Monteer de 2 delen, haal de schroeven kruislings aan en torque op 17N/m.




20. Olie hogedruk aanvoerpoort en monteer, olie o-ring en schuif over de union-bout heen. Torque 83N/m.






21. Olie de laatste o-ring en monteer op het suctionpoort gedeelte torque 13N/m.




22. Monteer pulley, torque 43N/m.

Thats all folks! veel succes!
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Goed bezig!
Naast mijn eigen serie kwam het type foto's kwamen me bekend voor door een andere write-up.. http://www.lexls.com/tutorials/steering ... build.html
Naast mijn eigen serie kwam het type foto's kwamen me bekend voor door een andere write-up.. http://www.lexls.com/tutorials/steering ... build.html
Last edited by joep on Friday 19 August 2011 08:26, edited 1 time in total.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
voor de LS was de set overigens: 04446-30173
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
goede info 

sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Thanks Joep, neem het part. nr. mee in de how-to en de link ook.
GreetZzz
GreetZzz
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24488
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
vet man mooie info. keep up the good work 

My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Damn, die 2 pinnen moeten gewoon speciaal uit Japan komen. A.s. vrijdag binnen dus nog even wachten.. 

Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Waar zitten die pins?
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
foto 7 & 8 zie je uit het pomphuis steken 2 stuks
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Wat maakt het nodig om deze te vervangen?
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Volgens mij maakt het niets uit en is het overbodig, echter in de trsm staan de pinnen aangemerkt als 'non-reuseable part'. Daarnaast staat in de montage handleiding:
3. INSTALL STRAIGHT PINS
Using a plastic hammer, drive in 2 new straight pins to the
front housing.
3. INSTALL STRAIGHT PINS
Using a plastic hammer, drive in 2 new straight pins to the
front housing.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Ah! Oké.. Goed om te weten voor iedereen!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
How to finished, succes iedereen!
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!