Page 1 of 1

How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Tuesday 16 August 2011 22:33
by Rsoarer
Hallo iedereen en welkom bij de how-to over het reviseren van je stuurbekrachtigingspomp. Deze how-to heeft betrekking tot JZZ30 soarers, chasers & tourers (1jzgte), ook kan het worden gebruikt bij het reviseren van een 2jz-ge/gte pomp (nihil verschil).

Daarnaast is deze how-to ook toepasbaar op ls400 pompen voor een specifieke ls400 how-to zie: http://www.lexls.com/tutorials/steering ... build.html

Na verloop van tijd willen deze pompen nog weleens gaan lekken waardoor sturen zwaar gaat, de motorruimte vies wordt en je airco-pomp kapot kan gaan (zit direct onder de pomp). Tijd om te reviseren dus!!!

Wat heb je nodig aan onderdelen verifieer de onderdelen voor jouw specifieke auto voordat je bestelt :

Power steering pump seal kit:
04446-24020 €58,60 (Soarer)
04446-30173 (LS400/SC400)
Image

2x Straight pin:
90250-04071

ATF Dexron ll olie

Gereedschappen:
Bankschroef
1/2 ratel
dop 12
dop 17
dop 24
platte schroevendraaier
platbek-precisie-tang
haak
kunststof hamer
stofvrije omgeving
1x bus remmenreiniger

Ik ga ervan uit dat je weet hoe je de pomp moet uitbouwen.

1. Verwijder de pulley van de pomp.

2. Maak de pomp schoon met remmenreiniger/ontvetter.

3. Verwijder aanzuigpoort.
Image
Image

4. Verwijder hogedruk-aanvoerpoort compleet met regelventiel en veer.
Image
Image

5. Verwijder de achterhelft van het pomphuis door de 4 bouten los te halen (2JZ 2 bouten), tesamen met de relevante onderdelen.
Image
Image
Image

6. Verwijder de metalen seal plaat.
Image

7. Verwijder de gelagerde as door met een kunststof hamer voorzichtig te tikken op de as aan de spie-vertanding zijde.
Image

8. Verwijder de achterplaat tesamen met veerring uit de achterhelft door voorzichtig met een haak te trekken aan de achterplaat.
Image
Image

9. Verwijder de oude oliekeerring uit de voorste helft van de pompbehuizing.
Image
Image

10. Tik een nieuwe oliekeerring in de voorste helft met behulp van een 24mm dop.
Image
Image
Image

11. Coat de gelagerde as in stuurbekrachtigingsolie en tik hem met behulp van dop 28 in het pomphuis en monteer de snap ring.
Image
Image
Image
Image
Image

12. Coat de straight pins in olie en tik ze er met een kunstof hamer in.
Image
Image

13. Pak de camring en olie hem in, monteer hem zo dat de inscriptie deze kant opwijst.
Image
Image

14. Olie de vane rotor in en monteer hem met de inscriptie in dezelfde richting, schuif vervolgens de 10 plaatjes met de bolle kant in de vane rotor.
Image
Image

15. Monteer de nieuwe plaatpakking.
Image

16. Olie de bovenplaat en monteer hem zo.
Image
Image

17. Olie de veerring en monteer hem.
Image

18. Pak de 2 keerringen en olie ze in en monteer ze daarna in het achterpomphuis.
Image
Image

19. Monteer de 2 delen, haal de schroeven kruislings aan en torque op 17N/m.
Image
Image
Image
Image

20. Olie hogedruk aanvoerpoort en monteer, olie o-ring en schuif over de union-bout heen. Torque 83N/m.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

21. Olie de laatste o-ring en monteer op het suctionpoort gedeelte torque 13N/m.
Image
Image
Image
Image

22. Monteer pulley, torque 43N/m.
Image

Thats all folks! veel succes!

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Tuesday 16 August 2011 23:05
by joep
Goed bezig!

Naast mijn eigen serie kwam het type foto's kwamen me bekend voor door een andere write-up.. http://www.lexls.com/tutorials/steering ... build.html

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 17 August 2011 17:19
by joep
voor de LS was de set overigens: 04446-30173

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 17 August 2011 17:56
by toyota87
goede info ^O^

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 17 August 2011 20:10
by Rsoarer
Thanks Joep, neem het part. nr. mee in de how-to en de link ook.

GreetZzz

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 17 August 2011 22:26
by Tjabbo
vet man mooie info. keep up the good work ^O^

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 24 August 2011 20:38
by Rsoarer
Damn, die 2 pinnen moeten gewoon speciaal uit Japan komen. A.s. vrijdag binnen dus nog even wachten.. }:|

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 24 August 2011 21:53
by joep
Waar zitten die pins?

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 24 August 2011 21:54
by Rsoarer
foto 7 & 8 zie je uit het pomphuis steken 2 stuks

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 24 August 2011 22:46
by joep
Wat maakt het nodig om deze te vervangen?

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 24 August 2011 22:53
by Rsoarer
Volgens mij maakt het niets uit en is het overbodig, echter in de trsm staan de pinnen aangemerkt als 'non-reuseable part'. Daarnaast staat in de montage handleiding:

3. INSTALL STRAIGHT PINS
Using a plastic hammer, drive in 2 new straight pins to the
front housing.

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Thursday 25 August 2011 00:00
by joep
Ah! Oké.. Goed om te weten voor iedereen!

Re: How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie

Posted: Wednesday 31 August 2011 22:37
by Rsoarer
How to finished, succes iedereen!