How-to: Soarer stuurbekrachtigingspomp revisie
Posted: Tuesday 16 August 2011 22:33
Hallo iedereen en welkom bij de how-to over het reviseren van je stuurbekrachtigingspomp. Deze how-to heeft betrekking tot JZZ30 soarers, chasers & tourers (1jzgte), ook kan het worden gebruikt bij het reviseren van een 2jz-ge/gte pomp (nihil verschil).
Daarnaast is deze how-to ook toepasbaar op ls400 pompen voor een specifieke ls400 how-to zie: http://www.lexls.com/tutorials/steering ... build.html
Na verloop van tijd willen deze pompen nog weleens gaan lekken waardoor sturen zwaar gaat, de motorruimte vies wordt en je airco-pomp kapot kan gaan (zit direct onder de pomp). Tijd om te reviseren dus!!!
Wat heb je nodig aan onderdelen verifieer de onderdelen voor jouw specifieke auto voordat je bestelt :
Power steering pump seal kit:
04446-24020 €58,60 (Soarer)
04446-30173 (LS400/SC400)
2x Straight pin:
90250-04071
ATF Dexron ll olie
Gereedschappen:
Bankschroef
1/2 ratel
dop 12
dop 17
dop 24
platte schroevendraaier
platbek-precisie-tang
haak
kunststof hamer
stofvrije omgeving
1x bus remmenreiniger
Ik ga ervan uit dat je weet hoe je de pomp moet uitbouwen.
1. Verwijder de pulley van de pomp.
2. Maak de pomp schoon met remmenreiniger/ontvetter.
3. Verwijder aanzuigpoort.
4. Verwijder hogedruk-aanvoerpoort compleet met regelventiel en veer.
5. Verwijder de achterhelft van het pomphuis door de 4 bouten los te halen (2JZ 2 bouten), tesamen met de relevante onderdelen.
6. Verwijder de metalen seal plaat.
7. Verwijder de gelagerde as door met een kunststof hamer voorzichtig te tikken op de as aan de spie-vertanding zijde.
8. Verwijder de achterplaat tesamen met veerring uit de achterhelft door voorzichtig met een haak te trekken aan de achterplaat.
9. Verwijder de oude oliekeerring uit de voorste helft van de pompbehuizing.
10. Tik een nieuwe oliekeerring in de voorste helft met behulp van een 24mm dop.
11. Coat de gelagerde as in stuurbekrachtigingsolie en tik hem met behulp van dop 28 in het pomphuis en monteer de snap ring.
12. Coat de straight pins in olie en tik ze er met een kunstof hamer in.
13. Pak de camring en olie hem in, monteer hem zo dat de inscriptie deze kant opwijst.
14. Olie de vane rotor in en monteer hem met de inscriptie in dezelfde richting, schuif vervolgens de 10 plaatjes met de bolle kant in de vane rotor.
15. Monteer de nieuwe plaatpakking.
16. Olie de bovenplaat en monteer hem zo.
17. Olie de veerring en monteer hem.
18. Pak de 2 keerringen en olie ze in en monteer ze daarna in het achterpomphuis.
19. Monteer de 2 delen, haal de schroeven kruislings aan en torque op 17N/m.
20. Olie hogedruk aanvoerpoort en monteer, olie o-ring en schuif over de union-bout heen. Torque 83N/m.
21. Olie de laatste o-ring en monteer op het suctionpoort gedeelte torque 13N/m.
22. Monteer pulley, torque 43N/m.
Thats all folks! veel succes!
Daarnaast is deze how-to ook toepasbaar op ls400 pompen voor een specifieke ls400 how-to zie: http://www.lexls.com/tutorials/steering ... build.html
Na verloop van tijd willen deze pompen nog weleens gaan lekken waardoor sturen zwaar gaat, de motorruimte vies wordt en je airco-pomp kapot kan gaan (zit direct onder de pomp). Tijd om te reviseren dus!!!
Wat heb je nodig aan onderdelen verifieer de onderdelen voor jouw specifieke auto voordat je bestelt :
Power steering pump seal kit:
04446-24020 €58,60 (Soarer)
04446-30173 (LS400/SC400)
2x Straight pin:
90250-04071
ATF Dexron ll olie
Gereedschappen:
Bankschroef
1/2 ratel
dop 12
dop 17
dop 24
platte schroevendraaier
platbek-precisie-tang
haak
kunststof hamer
stofvrije omgeving
1x bus remmenreiniger
Ik ga ervan uit dat je weet hoe je de pomp moet uitbouwen.
1. Verwijder de pulley van de pomp.
2. Maak de pomp schoon met remmenreiniger/ontvetter.
3. Verwijder aanzuigpoort.
4. Verwijder hogedruk-aanvoerpoort compleet met regelventiel en veer.
5. Verwijder de achterhelft van het pomphuis door de 4 bouten los te halen (2JZ 2 bouten), tesamen met de relevante onderdelen.
6. Verwijder de metalen seal plaat.
7. Verwijder de gelagerde as door met een kunststof hamer voorzichtig te tikken op de as aan de spie-vertanding zijde.
8. Verwijder de achterplaat tesamen met veerring uit de achterhelft door voorzichtig met een haak te trekken aan de achterplaat.
9. Verwijder de oude oliekeerring uit de voorste helft van de pompbehuizing.
10. Tik een nieuwe oliekeerring in de voorste helft met behulp van een 24mm dop.
11. Coat de gelagerde as in stuurbekrachtigingsolie en tik hem met behulp van dop 28 in het pomphuis en monteer de snap ring.
12. Coat de straight pins in olie en tik ze er met een kunstof hamer in.
13. Pak de camring en olie hem in, monteer hem zo dat de inscriptie deze kant opwijst.
14. Olie de vane rotor in en monteer hem met de inscriptie in dezelfde richting, schuif vervolgens de 10 plaatjes met de bolle kant in de vane rotor.
15. Monteer de nieuwe plaatpakking.
16. Olie de bovenplaat en monteer hem zo.
17. Olie de veerring en monteer hem.
18. Pak de 2 keerringen en olie ze in en monteer ze daarna in het achterpomphuis.
19. Monteer de 2 delen, haal de schroeven kruislings aan en torque op 17N/m.
20. Olie hogedruk aanvoerpoort en monteer, olie o-ring en schuif over de union-bout heen. Torque 83N/m.
21. Olie de laatste o-ring en monteer op het suctionpoort gedeelte torque 13N/m.
22. Monteer pulley, torque 43N/m.
Thats all folks! veel succes!