Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

soarer 1,5jz

Hét forum voor de Toyota Soarer (Of lexus sc300 en sc400), Tourer en Chaser.
Deze geweldige auto's delen haast alle techniek met de supra. Op dit forum als eerste gecombineerd tot één community voor NL!

Moderators: Jos, mmarkk, Rsoarer

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

soarer 1,5jz

Post by buddy »

hallo,

ik ben nog nieuw hier op het forum.. heb al wel even rond zitten neuzen en er staan een hoop leuke wagens tussen
zelf ben ik echter op zoek naar nieuw speelgoed en nu kwam ik deze auto tegen

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyo ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

ik hoopte eigenlijk dat 1 van jullie hem kent/ of herkent en er me wat meer over kan vertellen daar de huidige eigenaar er niet echt veel verstand over heeft.
en dit leek mij HET forum waar ik het meeste kans zou kunnen maken denk ik.
het zou volgens de verkoper om een soarer gaan met 2jz onderblok en 1jz kop. omgebouwd naar handbak zoals je ziet.

wie kan me helpen aan wat meer info>?
alvast bedankt

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: soarer 1,5jz

Post by Dude »

Welkom, ben je op zoek naar een Soarer of maakt dat niet veel uit?
Volgens mij heeft Toyota87 eens naar deze wagen gekeken. Hij dacht dat het om een gewone 1jz ging, dus 2.5 liter. En voor die prijs zou ik kijken naar een mooie RHD MK4 supra.
Staar je niet blind op vermogen bij advertenties, 90% zijn mickey mouse pk's. 350 pk op de achterwielen op de standaard (1jz) turbo's is mijns inziens niet haalbaar. En als het al haalbaar is dan zijn ze binnen de kortste keren kapot.
Een 1jz/2jz is in standaard vorm al een snel motorblok, dus als je een auto wilt met dit type motor, zoek dan een mooie.
Last edited by Dude on Thursday 07 February 2013 16:11, edited 1 time in total.
Image

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

ok.. en waar is dat verschil in onderblok aan te zien dan ?
en idd de vraagprijs is vrij hoog, maar hij mag voor heel wat minder weg.....

en waarom zou toyota87 hem hebben laten staan dan ?

bedankt voor de info vast. ^O^

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: soarer 1,5jz

Post by Dude »

Dat is te zien aan de distributie riem. Een 2jz onderblok is iets hoger, en daardoor heb je een andere riem nodig. Dus met het nummer wat op de riem staat zou je kunnen zien welk onderblok je hebt. Maar het staat ook op het blok, onder de intake, in de buurt van de stuurbekrachtigingspomp, onder het oliefilter.
Image

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

ok dan zal ik daar zo en zo op letten .... maar vooralsnog geen bekende van hier of iemand die de auto kent,
wil er evt zaterdag heen rijden om te gaan kijken .290km vanuit tilburg :drive:

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: soarer 1,5jz

Post by Tjabbo »

Toyota87 heeft een foto gemaakt van het blok met daarbij de distributieriem duidelijk in beeld.
Daar stond het onderdeelnummer op te lezen, en dat was het onderdeelnummer van de 1JZ-gte distributie riem.

Omdat deze echt anders is dan die van de 2JZ-GTE, en je bij een "1.5JZ" (zo wordt dat genoemd met een 1jz kop en 2jz onderblok) een 2JZ riem nodig hebt vond toyota87 dat de verkoper er te weinig van wist (of de boel besodemieterde misschien) om hem mee te nemen.

Hier staat de info: viewtopic.php?f=24&t=1553&p=131799#p131795" onclick="window.open(this.href);return false;
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

heb het gelezen idd.

en jah het zou idd in twijfel getrokken kunnen worden of het een 1jz of 2jz onderblok is.
wat win je er precies mee door een 2jz onderblok te plaatsen ?

maar zeg dat deze auto rond de 4000euro weg man dan is het alsnog geen slechte deal lijkt me?

de distributie riem op de foto lijkt mij ook aan vervanging toe? of ben ik de enige die dat denk?

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: soarer 1,5jz

Post by toyota87 »

welkom *O*

ik heb hem niet gekocht omdat er idd :7 een standaard 1jz in ligt gewoon.
niks geen speciale koppakking enz..
ik vraag me ook af hoe goed die turbo's nog zijn.
voor 4000 euro kun je wel een betere en mooiere kopen.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: soarer 1,5jz

Post by Dude »

1jz is 2.5 liter en een 2jz is een 3 liter. Door het onderblok van een 2jz te nemen en de kop van een 1jz krijg je een 3 liter, zogenaamd de 1.5JZ. Je wint dus een halve liter in slagvolume. Dit wordt wel eens gedaan omdat het ombouwen naar een volledige 2jz ook betekend dat de elektronica moet worden aangepast, een 2jz is complexer qua aansturing.
Je krijgt dus meer vermogen door een 1.5JZ.
Image

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

weet jij er meer te koop voor 4000 euro met handbak?? haha want dan hoor ik het graag.
maar als ik jou reactie nu lees is het een slechte auto omdat er geen 2jz in zou liggen en geen speciale koppaking?

waaromom vraag je je af hoe goed die turbo's nog zijn ?
hoe is de auto verder? kwa roest? lakwerk? heb je er mee gereden , hoe zijn de bak en diff? enz>?

want ik koop deze auto niet onmdat er een 1,5jz in ligt , dat zou voor mij een leuk extraatje zijn , gaat mij er meer omdat \WAT er nu in ligt goed loopt , netjes loopt en dat de koets verder hel netjes is......en geen roest enzo. *)

dus hoe is de auto buitenom het 1jz- 2jz verhaal

@dude.. ik ben wel een beetje bekend met 1jz en 2jz.. de aristo die ook in dat soort van gespot topic staat . die lichtblauwe , is mijn oude auto. ik heb die geimpoteert naar nederland haha de auto was toen zwart .
dat met de 2jz onderblok pk winst zou komen begrijp ik ook, maar waar praten we dan over? 10pk? 50pk? of vooral koppel?

thanjx voor de info.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: soarer 1,5jz

Post by toyota87 »

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 76520.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.2dehands.be/autos/autos/toyo ... ota+soarer" onclick="window.open(this.href);return false;

oke geen handbakken maar kun je zelf ombouwen.

als er gas mee is gegeven yeah!

zijn de turbo's/schoepjes meestal al aardig versleten :7

maar goed ik heb nog wel een goed setje liggen mocht je die nodig hebben.

de auto is wellicht wel goed dat weet ik niet.
ik heb hem niet gezien.
de eigenaar van wie hij was heb ik gesproken en zei dat hij wel netjes was verder.
maar ik koop altijd liever een 1 waar niet veel mee gerommelt is.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

ja met deze auto's is meestal gas gegeven daar zijn ze eigenlijk ook een beetje voor gemaakt haha.

die bovenste soarer die je linkte is dat niet deze
http://www.youtube.com/watch?v=_l-rW6nxsgY" onclick="window.open(this.href);return false;


lijkt me ook niet zuinig mee omgegaan haha
en beiden auto's staan nog op uk kenteken , dus komt nog invoer +kenteken bij koplamp ombouw en ombouw naar handbak.
wat volgens mij ook geen karweitje van een dagje hobbyen is .. en ook zomaar een 1000euro kost?

wat ik niet begrijp is dat je je info van de vorige eigenaar hebt... terwijl die volgens de huidige eigenaar degene is die de ombouw naar 1,5 jz heeft gedaan
en van wanneer is die foto van het motorblok,. waar je het nummer van die riem opgezocht hebt?? is het geen foto van 5 jaar terug bijvoorbeeld?>

maar goed je hebt dus de auto ook niet in het echt gezien .. :) dat zijn ook iet echt opschieters haha..
dan word het toch een ritje groningen denk a 290km.. om zelf te gaan kijken naar de auto.

en ik hoef de auto niet te kopen , maar kan een ruil maken met een 325i circuit hok wat ik thuis heb staan
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... mympSeller" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: soarer 1,5jz

Post by toyota87 »

onderste auto lijkt me ook een stuk beter :7
alleen gepost wat ik zo te koop zag staan.
onderste link staat al een poosje te koop.
die ziet eruit alsof er niet teveel aan gerommelt is.
en de krukaspoelie is ook vervangen en distributieriem spanner accu en mooie dubbel din autoradio.
weet je wat dat alleen bij elkaar kost :7
netjes papieren erbij/redelijke nette km stand.
iemand heeft er dus geld en energie in gestoken om hem netjes te houden [^]
de prijs is denk ik nog wel wat onderhandelbaar.

wat betreft de auto ik heb de eigenaar gesproken voor dat hij naar die handelaar ging.
hij vertelde me dat de eigenaar voor hem alles heeft gedaan 2jzge of 2jzgte onderblok en handbak.
hij wist mij niet te vertellen of het een 2jzgte of een 2jzge onderblok onder zat.
ik heb de foto's van hem gekregen hij heeft dus de foto's gemaakt :7
en op die foto kon ik het nr van de distributieriem zien en heb het nr op gezocht en is voor een 1jzgte :7 en niet een 1,5 jzgte.
de handelaar heeft hem van hem gekocht en opnieuw apk laten keuren.
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

ik ga zaterdag maar gewoon even kijken denk ik..
8-)

:drive:

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: soarer 1,5jz

Post by Tjabbo »

buddy wrote:ik ga zaterdag maar gewoon even kijken denk ik..
8-)

:drive:
Goed idee.
Als het blok goed loopt en je hebt er een goed gevoel bij, dan kan je altijd nog kijken hoeveel de auto je waard is.


Het is alleen dat als ik een stock motor zie waar de distributieriem kap af is (dat hoort niet! ), alles roestig is, met idd een slechte riem en wél klepdeksels gespoten in een opvallende kleur dan is het iemand die liever opvalt (sjonnie [:I] ) dan iemand die zuinig is op zijn auto.
Dus bied laag zodat je geld over houdt voor onverwacht onderhoud. :)
Je hebt denk ik veel aan de info van toyota87, hij weet waar hij op moet letten. Succes met kijken en ik ben benieuwd hoe de auto er bij staat!
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: soarer 1,5jz

Post by Rsoarer »

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom er uberhaupt aandacht is voor deze auto, waarom? Deze soarer is een afgetrapte beunhok waar niks bijzonders aan is. €4000,- kommop zeg ik geef er niet eens €400,- voor. Zoek gewoon lekker verder naar een goede auto, dit ding is echt je tijd niet waard. btw dit is idd een stock 1jz. Er zit daarnaast ook geen enkele vorm van fuelmanagement in, een 1.5jz met een stock 1jz ecu draait niet lekker (zeg maar gerust kl*te) en produceert al helemaal geen 350whp met stock turbos.

Voor de mensen die meer willen weten over deze auto:
http://www.driftworks.com/forum/drift-c ... anual.html" onclick="window.open(this.href);return false; , is geweest van ene Salto ook actief op andere fora.
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: soarer 1,5jz

Post by Dude »

+1
Image

User avatar
DJT88
Sla blaadje
Posts: 45
Joined: Sunday 13 January 2013 19:39

Re: soarer 1,5jz

Post by DJT88 »

uit de mp advertentie:

"Vermogen: 350 kW / 476 pk"

"de auto heeft 350 echte pktjes op de achter wielen"

Dat klopt dus ook al niet eens met elkaar. 476 is niet echt mogelijk met die stock turbo's lijkt me, 350 zou kunnen.
MkIV TT jspec - Recaro stoelen - actieve voorspoiler - HKS schroefset - en nog meer goodies

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

ik begrijp dat je kriktisch kunt zijn nar een auto...

maar ik denk dat alles wat te koop is in nederland met turbo, of beetje performance hok is, dat ddaar flink mee getrapt is. anders koop je zoiets niet.

ik ga vandaag NIET bij deze auto kijken. maar vind dat er wel erg naar over deze auto gedaan word. lijkt haast wel een persoonlijke kwestie hahaha..

verder heb je het over fueling..

de auto is geremapt. dan is neem ik aan ook de fuelling aangepast.
de druk. staat op 0,9 bar, daar waar 0.5? stock is?
fmic

dan zal hij idd de 350pk niet halen , maar 350krukas pk's zitten er dan wel in neem ik aan .

de advertentie ben ik met je eens die lijkt helemaal nergens op, maar na de eigenaar 3 keer gesproken te hebben snap ik dat wel.
deze man heeft geen enkel verstand van auto's, weet absoluut niet waar hij over praat...en denkt door het verhaal geweldig te maken zo zijn auto te kunnen verkopen .. typisch autohandelaar die geen verstand heeft van appart en mooi spul.

maar goed. ik laat hem voorlopig even staan. (B)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: soarer 1,5jz

Post by Dude »

Het is niet persoonlijk hoor, maar het is zonde dat je een kat in de zak zou kopen.
Goedbedoeld advies, wat je er mee doet moet je helemaal zelf weten :)

Een remap kan niet bij een toyota. Je kunt een 1jz/2jz niet chippen oid, daarvoor zijn ze de ECU's te gecompliceerd en zijn er maar weinig bedrijven in geslaagd de ECU te kraken.
Deze bedrijven bieden alleen een geupgrade ECU aan, zoals TOM's, Mines en Apexi.

350 krukas pk's kan op 1.1 bar turbodruk ofzo. Maar je moet met een 1jz niet boven de 1 bar komen met de stock turbo's, daarboven gaan ze erg snel kapot.

Je kunt beter kijken naar een compleet standaard Soarer/supra, met een goede historie qua onderhoud. Het is vrij makkelijk om er meer dan 300 pk uit te halen, dat kun je beter op een standaard blok doen dan met een blok waar al mee gerommeld is door iemand die er geen verstand van heeft.
En de stock turbo's gaan kapot, hoe dan ook! De rest van het blok kun je behoorlijk zonder problemen afraggen, mits je goed onderhoud doet.
Maar ongelimiteerd de turboduk opschroeven zonder de benodigde modificaties is vragen om problemen.
Image

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

ok..

nou jah ben ook niet gaan kijken voor de auto.
maar voordeel voor mij was dat ik thuis een 325i circuitauto heb staan , en ik deze kop op kop kon ruilen
daar ik nu zo even geen 4/5000euro heb liggen voor een soarer /supra te kopen.

dus waarschijnlijk zal een aankoop van zoiets nog even moeten wachten tot de bmw verkocht is. :{

maar als de stock turbo's overlijden .... wat dan ? wat is dan een goede vervanging of upgrade? en de bijkkomende kosten daarvan ?
en de ombouw naar handbak? is de w58 het meest geschikt of de r154 of wat? hoe doe je dat met de pendalen ? tussen as? enz? en wat zullen daar de kosten van zijn onmgeveer>? want automaar sucks O-)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: soarer 1,5jz

Post by Dude »

Stock turbo's zijn er genoeg te koop op ebay oid. Kosten voor een setje goede turbo's verschillen enorm, maar voor €200 moet je een aardig eind komen.
Dat is gewoon een zwak punt van de 1jz motor, en vooral bij hogere turbodruk gaan ze snel kapot. Maar met stock turbo's heb je ook een redelijk snelle auto, het ligt er aan wat je gewend bent :Y)

Het ligt er aan wat je wilt, de meeste gaan voor een upgrade turbo als de oude kapot gaan.
Ik zelf ben voor een GT3076R gegaan, goed voor 400+ pk maar met enorm snelle spool. Daar komt dan weer bij kijken dat je 550cc injectoren nodig hebt, en op zn minst een SAFC piggyback computer om het eea te optimaliseren. Plus benodigde intercooler/onderdelen en een goede brandstofpomp.
Kosten zit je als snel op de €2500-€3000.

De R154 is het meest geschikt. Je hebt dan de volgende onderdelen nodig:
-R154 (€300)
-1JZ vliegwiel (€350)
-1jz Bellhousing (€340)
-7MGTE koppeling, liefst geupgrade voor meer vermogen (€500)
-Pedalenset incl koppelings cilinder (€350)
-Aandrijfas (vaak erg goedkoop aan te komen)
-Voor een soarer moet je ook nog het schakelhuis/mechanisme van de bak verlengen (€250). Of een R154 van een Soarer scoren, maar die zijn bijna niet te vinden.
En dan komen er nog kleine dingen bij.
http://store.driftmotion.com/static/c-d ... brakes.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Prijzen zijn globaal voor nieuwe onderdelen, vaak kun je 2e hands behoorlijk goede deals scoren als je het internet af zoekt.
Image

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: soarer 1,5jz

Post by Rsoarer »

Om een soarer handgeschakeld te maken moet je ong. rekenen op €3000,- aan kosten, trust me I know *)
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: soarer 1,5jz

Post by Tjabbo »

Vet goeje info topic ^O^
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: soarer 1,5jz

Post by buddy »

als ik die prijzen zo eens bekijk.

dan was het nog niet zo'n slechte aankoop geweest die soarer hahaha...als de ombouw al 3000 kost.
een 1jz motor kost al gauw 1500 tot 2500 . dan had ik het geld er al lang en breed uit... haha

:rukker:

Post Reply