Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

olie keuze 1jz + vacuumschema

Hét forum voor de Toyota Soarer (Of lexus sc300 en sc400), Tourer en Chaser.
Deze geweldige auto's delen haast alle techniek met de supra. Op dit forum als eerste gecombineerd tot één community voor NL!

Moderators: Jos, mmarkk, Rsoarer

Post Reply
buddy
Sla blaadje
Posts: 38
kuchnie na wymiar
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by buddy »

zoals de titel al zegt

wil dit weekend een grote beurt aan mijn soarer gaan geven , heb alle spulen al liggen thuis behalve olie

wat raden jullie aan en waarom?
auto word gewoon gebruikt voor de funn, geen hardcore circuitgebruik ofzo
specs 1jzgte
fmic , boostcontroller op 0,9 bar , open intake.

ook ben ik op zoek naar een compleet vacuum schema voor mijn 1jz soarer, kan er online wel wat over vinden , maar niet geweldig duidelijk.
heb het idee dat er bij mij het 1 en ander niet goed zit.. ook het gemiddeld verbruik van 1 op 5 is niet best natuurlijk.

User avatar
Rsoarer
Shoarma kruider
Posts: 672
Joined: Friday 28 January 2011 12:45

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by Rsoarer »

olie 10w30, verbruik 1 op 5/6, get used to it (B)
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by Dude »

Castrol Edge 10W30 of Motul 300V

Verbruik bij mij ligt op de snelweg op 1:11 en in de stad al snel 1:6/7. Vooral korte ritjes waar de motor niet warm wordt zuipt ie. Maar beter dan mn 7m, die deed in de stad 1:3....
Image

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by knabbel »

buddy wrote:zoals de titel al zegt

wil dit weekend een grote beurt aan mijn soarer gaan geven , heb alle spulen al liggen thuis behalve olie

wat raden jullie aan en waarom?
auto word gewoon gebruikt voor de funn, geen hardcore circuitgebruik ofzo
specs 1jzgte
fmic , boostcontroller op 0,9 bar , open intake.

ook ben ik op zoek naar een compleet vacuum schema voor mijn 1jz soarer, kan er online wel wat over vinden , maar niet geweldig duidelijk.
heb het idee dat er bij mij het 1 en ander niet goed zit.. ook het gemiddeld verbruik van 1 op 5 is niet best natuurlijk.
Waarom heb je het idee dat er iets niet goed zit?

Image

Image

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by buddy »

hoi, bedankt voor de reacties...

@knabbel er liggen een 2 a 3 vacuum slangen los/open , nergens op aangesloten , 1 afgedopt en de ander niet.. er zit binnen in een vacuum meter en een boost meter, die werken wel, maar goed er ligt een hele wirwar aan slangetjes en ik heb er zo me bedenkingen bij of het wel goed aangesloten zit allemaal, het is nu een rommel.

ook me dumpvalve werk niet naar behoren heb ik het idee.. mede door vacuum denk ik?
hij beweegt wel dus zit niet vast ofzo, maar heb het idee dat hij niet ver genoeg open gaat aangezien hij zijn lucht grotendeels terug door de inlaat naar buiten gooit..

het verbuik, ik had 60 euro getankt , euro 98 ... en heb daarmee 128km gereden , veelal rustig nog.. best weg 80km en 100km wegen .
dat zou zeggen een 1op 4 ongeveer daar 60 euro ongeveer 32 of 33 liter is.

wat olie betreft thankx voor de info... zal eens gaan kijken waar ik dat kan scoren . hoeveel gaat er eigenlijk in ? 4,5 liter ofzo?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by Dude »

Nieuwe bougies, lucht filtertje etc. helpt ook al een beetje bij het verbruik.
Ik meen dat je 6 liter moet kopen, er ging dacht ik 5,2 liter op.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by Tjabbo »

Bij zo'n enorm slecht verbruik is dan niet gewoon je lambda sensor fubar ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by knabbel »

buddy wrote:hoi, bedankt voor de reacties...

@knabbel er liggen een 2 a 3 vacuum slangen los/open , nergens op aangesloten , 1 afgedopt en de ander niet.. er zit binnen in een vacuum meter en een boost meter, die werken wel, maar goed er ligt een hele wirwar aan slangetjes en ik heb er zo me bedenkingen bij of het wel goed aangesloten zit allemaal, het is nu een rommel.

ook me dumpvalve werk niet naar behoren heb ik het idee.. mede door vacuum denk ik?
hij beweegt wel dus zit niet vast ofzo, maar heb het idee dat hij niet ver genoeg open gaat aangezien hij zijn lucht grotendeels terug door de inlaat naar buiten gooit..

het verbuik, ik had 60 euro getankt , euro 98 ... en heb daarmee 128km gereden , veelal rustig nog.. best weg 80km en 100km wegen .
dat zou zeggen een 1op 4 ongeveer daar 60 euro ongeveer 32 of 33 liter is.

wat olie betreft thankx voor de info... zal eens gaan kijken waar ik dat kan scoren . hoeveel gaat er eigenlijk in ? 4,5 liter ofzo?
Dat verbruik is wel erg hoog ja.

Eens kijken, je hebt een aantal basis aansluitingen die op de intake zitten:
Map sensor
Koolstof filter
Blowoff valve
Fuel pressure regulator
Throttle bypass voor de stuurbekrachtiging
Rembekrachtiger
Mk3 supra heeft ook cruise control en verwarming aangesloten ziten.

Controleer eest of de aansluitingen die van het blok afkomen allemaal dicht zijn.
Wat is er allemaal aangepast aan het blok? Alleen een bov en een boost meter?

Tjabbo wrote:Bij zo'n enorm slecht verbruik is dan niet gewoon je lambda sensor fubar ?
Het zou ook de coolant temp sensor voor de ecu kunnen zijn, als die rot is komt de auto nooit in closed loop.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by Dude »

Dat lijkt me waarschijnlijker dan. Als je lambda kapot is loopt de auto meestal beroerd.
Image

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by buddy »

ja ik begrijp wat jullie bedoelen .. als ik via de diagnose stekker nou foutcodes uitlees...geeft ie temp sensor en die soort dingen dan aan ?

verdere specs
fmic
3inch downpipe, voorpijp, wat over gaat in 2x2,5 naar achter met 2 japstyles.
gizzmo boost controller
hks fuelcutt def.
greddy boost meter
vacuum meter
olie temp, water temp en olie druk, meters maar die heb ik allemaal losgegooid omdat de kabelzooi een zootje was..
air fuel meter, maar die zat gewoon aan bekabeling van lambda geknoopt. ze hadden een stukje kabel ontmanteld en daar gewoon de kabel van de air fuel omheen gedraaid. :'( dus dat heb ik allemaal eruit gegooid nu, en komt er zodra alles fris is en beurt heeft gehad, en ik hem zo goed lopend heb , op een fatsoenlijke manier terug in.

de loshangende vacuum slangenetjes hangen aan de inlaat zijde van de motor. ga straks als ik tijd heb . of anders het weekend, jullie schema's eens uitprinten en de boel nalopen en alles vervangen voor nieuwe slangen .

tevens heeft een maatje van me nog een lieter of 25 aan castrol edge 10 w 60 staan , kan er dat ook in ? voor /nadelen ? of toch liever 10w30?

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by knabbel »

buddy wrote:ja ik begrijp wat jullie bedoelen .. als ik via de diagnose stekker nou foutcodes uitlees...geeft ie temp sensor en die soort dingen dan aan ?

verdere specs
fmic
3inch downpipe, voorpijp, wat over gaat in 2x2,5 naar achter met 2 japstyles.
gizzmo boost controller
hks fuelcutt def.
greddy boost meter
vacuum meter
olie temp, water temp en olie druk, meters maar die heb ik allemaal losgegooid omdat de kabelzooi een zootje was..
air fuel meter, maar die zat gewoon aan bekabeling van lambda geknoopt. ze hadden een stukje kabel ontmanteld en daar gewoon de kabel van de air fuel omheen gedraaid. :'( dus dat heb ik allemaal eruit gegooid nu, en komt er zodra alles fris is en beurt heeft gehad, en ik hem zo goed lopend heb , op een fatsoenlijke manier terug in.

de loshangende vacuum slangenetjes hangen aan de inlaat zijde van de motor. ga straks als ik tijd heb . of anders het weekend, jullie schema's eens uitprinten en de boel nalopen en alles vervangen voor nieuwe slangen .
Uitlezen van de ecu kan nooit kwaad, voorzover ik weet zijn de codes het zelfde als bij de 2jz: http://mkiv.supras.org.nz/articles/engine_1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Stationair is gewoon goed? Geen extreem hoge toerentallen?

De FCD zit in het MAP signaal naar de ECU toe en heeft daardoor indirect invloed op de inspuiting maar ik zou dan eerder minder brandstof verwachten dan meer. Ik zou hem toch eens uit zetten (stand 12) en zet ook de boost controller eens uit.

buddy
Sla blaadje
Posts: 38
Joined: Thursday 07 February 2013 15:26

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Post by buddy »

het stationair toerental is idd soms wel te hoog. de soarer loopt dan 1000-1200rpm

de sld zit er volgens de oude eigenaar in ... ik heb ook nog geen idee waar deze zit of ingebouwd is.zal die eens opzoeken en op stand 12 zetten idd
boostcontroller heb ik eigenlijk altijd op off staan daar ik geen enkel benut heb hoe deze gizzmo controller werkt... [8)]
ook op de stand off draait de soarer 0,9 bar.......

Post Reply