Page 1 of 1

olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Tuesday 12 March 2013 16:36
by buddy
zoals de titel al zegt

wil dit weekend een grote beurt aan mijn soarer gaan geven , heb alle spulen al liggen thuis behalve olie

wat raden jullie aan en waarom?
auto word gewoon gebruikt voor de funn, geen hardcore circuitgebruik ofzo
specs 1jzgte
fmic , boostcontroller op 0,9 bar , open intake.

ook ben ik op zoek naar een compleet vacuum schema voor mijn 1jz soarer, kan er online wel wat over vinden , maar niet geweldig duidelijk.
heb het idee dat er bij mij het 1 en ander niet goed zit.. ook het gemiddeld verbruik van 1 op 5 is niet best natuurlijk.

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Tuesday 12 March 2013 19:05
by Rsoarer
olie 10w30, verbruik 1 op 5/6, get used to it (B)

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Tuesday 12 March 2013 19:55
by Dude
Castrol Edge 10W30 of Motul 300V

Verbruik bij mij ligt op de snelweg op 1:11 en in de stad al snel 1:6/7. Vooral korte ritjes waar de motor niet warm wordt zuipt ie. Maar beter dan mn 7m, die deed in de stad 1:3....

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Wednesday 13 March 2013 11:53
by knabbel
buddy wrote:zoals de titel al zegt

wil dit weekend een grote beurt aan mijn soarer gaan geven , heb alle spulen al liggen thuis behalve olie

wat raden jullie aan en waarom?
auto word gewoon gebruikt voor de funn, geen hardcore circuitgebruik ofzo
specs 1jzgte
fmic , boostcontroller op 0,9 bar , open intake.

ook ben ik op zoek naar een compleet vacuum schema voor mijn 1jz soarer, kan er online wel wat over vinden , maar niet geweldig duidelijk.
heb het idee dat er bij mij het 1 en ander niet goed zit.. ook het gemiddeld verbruik van 1 op 5 is niet best natuurlijk.
Waarom heb je het idee dat er iets niet goed zit?

Image

Image

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Thursday 14 March 2013 10:03
by buddy
hoi, bedankt voor de reacties...

@knabbel er liggen een 2 a 3 vacuum slangen los/open , nergens op aangesloten , 1 afgedopt en de ander niet.. er zit binnen in een vacuum meter en een boost meter, die werken wel, maar goed er ligt een hele wirwar aan slangetjes en ik heb er zo me bedenkingen bij of het wel goed aangesloten zit allemaal, het is nu een rommel.

ook me dumpvalve werk niet naar behoren heb ik het idee.. mede door vacuum denk ik?
hij beweegt wel dus zit niet vast ofzo, maar heb het idee dat hij niet ver genoeg open gaat aangezien hij zijn lucht grotendeels terug door de inlaat naar buiten gooit..

het verbuik, ik had 60 euro getankt , euro 98 ... en heb daarmee 128km gereden , veelal rustig nog.. best weg 80km en 100km wegen .
dat zou zeggen een 1op 4 ongeveer daar 60 euro ongeveer 32 of 33 liter is.

wat olie betreft thankx voor de info... zal eens gaan kijken waar ik dat kan scoren . hoeveel gaat er eigenlijk in ? 4,5 liter ofzo?

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Thursday 14 March 2013 11:34
by Dude
Nieuwe bougies, lucht filtertje etc. helpt ook al een beetje bij het verbruik.
Ik meen dat je 6 liter moet kopen, er ging dacht ik 5,2 liter op.

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Thursday 14 March 2013 11:43
by Tjabbo
Bij zo'n enorm slecht verbruik is dan niet gewoon je lambda sensor fubar ?

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Thursday 14 March 2013 13:04
by knabbel
buddy wrote:hoi, bedankt voor de reacties...

@knabbel er liggen een 2 a 3 vacuum slangen los/open , nergens op aangesloten , 1 afgedopt en de ander niet.. er zit binnen in een vacuum meter en een boost meter, die werken wel, maar goed er ligt een hele wirwar aan slangetjes en ik heb er zo me bedenkingen bij of het wel goed aangesloten zit allemaal, het is nu een rommel.

ook me dumpvalve werk niet naar behoren heb ik het idee.. mede door vacuum denk ik?
hij beweegt wel dus zit niet vast ofzo, maar heb het idee dat hij niet ver genoeg open gaat aangezien hij zijn lucht grotendeels terug door de inlaat naar buiten gooit..

het verbuik, ik had 60 euro getankt , euro 98 ... en heb daarmee 128km gereden , veelal rustig nog.. best weg 80km en 100km wegen .
dat zou zeggen een 1op 4 ongeveer daar 60 euro ongeveer 32 of 33 liter is.

wat olie betreft thankx voor de info... zal eens gaan kijken waar ik dat kan scoren . hoeveel gaat er eigenlijk in ? 4,5 liter ofzo?
Dat verbruik is wel erg hoog ja.

Eens kijken, je hebt een aantal basis aansluitingen die op de intake zitten:
Map sensor
Koolstof filter
Blowoff valve
Fuel pressure regulator
Throttle bypass voor de stuurbekrachtiging
Rembekrachtiger
Mk3 supra heeft ook cruise control en verwarming aangesloten ziten.

Controleer eest of de aansluitingen die van het blok afkomen allemaal dicht zijn.
Wat is er allemaal aangepast aan het blok? Alleen een bov en een boost meter?

Tjabbo wrote:Bij zo'n enorm slecht verbruik is dan niet gewoon je lambda sensor fubar ?
Het zou ook de coolant temp sensor voor de ecu kunnen zijn, als die rot is komt de auto nooit in closed loop.

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Thursday 14 March 2013 13:18
by Dude
Dat lijkt me waarschijnlijker dan. Als je lambda kapot is loopt de auto meestal beroerd.

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Thursday 14 March 2013 14:26
by buddy
ja ik begrijp wat jullie bedoelen .. als ik via de diagnose stekker nou foutcodes uitlees...geeft ie temp sensor en die soort dingen dan aan ?

verdere specs
fmic
3inch downpipe, voorpijp, wat over gaat in 2x2,5 naar achter met 2 japstyles.
gizzmo boost controller
hks fuelcutt def.
greddy boost meter
vacuum meter
olie temp, water temp en olie druk, meters maar die heb ik allemaal losgegooid omdat de kabelzooi een zootje was..
air fuel meter, maar die zat gewoon aan bekabeling van lambda geknoopt. ze hadden een stukje kabel ontmanteld en daar gewoon de kabel van de air fuel omheen gedraaid. :'( dus dat heb ik allemaal eruit gegooid nu, en komt er zodra alles fris is en beurt heeft gehad, en ik hem zo goed lopend heb , op een fatsoenlijke manier terug in.

de loshangende vacuum slangenetjes hangen aan de inlaat zijde van de motor. ga straks als ik tijd heb . of anders het weekend, jullie schema's eens uitprinten en de boel nalopen en alles vervangen voor nieuwe slangen .

tevens heeft een maatje van me nog een lieter of 25 aan castrol edge 10 w 60 staan , kan er dat ook in ? voor /nadelen ? of toch liever 10w30?

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Thursday 14 March 2013 15:07
by knabbel
buddy wrote:ja ik begrijp wat jullie bedoelen .. als ik via de diagnose stekker nou foutcodes uitlees...geeft ie temp sensor en die soort dingen dan aan ?

verdere specs
fmic
3inch downpipe, voorpijp, wat over gaat in 2x2,5 naar achter met 2 japstyles.
gizzmo boost controller
hks fuelcutt def.
greddy boost meter
vacuum meter
olie temp, water temp en olie druk, meters maar die heb ik allemaal losgegooid omdat de kabelzooi een zootje was..
air fuel meter, maar die zat gewoon aan bekabeling van lambda geknoopt. ze hadden een stukje kabel ontmanteld en daar gewoon de kabel van de air fuel omheen gedraaid. :'( dus dat heb ik allemaal eruit gegooid nu, en komt er zodra alles fris is en beurt heeft gehad, en ik hem zo goed lopend heb , op een fatsoenlijke manier terug in.

de loshangende vacuum slangenetjes hangen aan de inlaat zijde van de motor. ga straks als ik tijd heb . of anders het weekend, jullie schema's eens uitprinten en de boel nalopen en alles vervangen voor nieuwe slangen .
Uitlezen van de ecu kan nooit kwaad, voorzover ik weet zijn de codes het zelfde als bij de 2jz: http://mkiv.supras.org.nz/articles/engine_1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Stationair is gewoon goed? Geen extreem hoge toerentallen?

De FCD zit in het MAP signaal naar de ECU toe en heeft daardoor indirect invloed op de inspuiting maar ik zou dan eerder minder brandstof verwachten dan meer. Ik zou hem toch eens uit zetten (stand 12) en zet ook de boost controller eens uit.

Re: olie keuze 1jz + vacuumschema

Posted: Thursday 14 March 2013 17:15
by buddy
het stationair toerental is idd soms wel te hoog. de soarer loopt dan 1000-1200rpm

de sld zit er volgens de oude eigenaar in ... ik heb ook nog geen idee waar deze zit of ingebouwd is.zal die eens opzoeken en op stand 12 zetten idd
boostcontroller heb ik eigenlijk altijd op off staan daar ik geen enkel benut heb hoe deze gizzmo controller werkt... [8)]
ook op de stand off draait de soarer 0,9 bar.......