Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Hoe goed zijn non-OEM onderdelen?

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Casper
Shoarma voorproever
Posts: 1143
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 12 September 2010 17:59

Hoe goed zijn non-OEM onderdelen?

Post by Casper »

Een tijdje terug heb ik mijn daily een kleine beurt gegeven. Tijdens het zoeken kwam ik op de website mijnautoonderdelen.nl.

In het verleden heb ik deze site ook al eens naar tevredenheid gebruikt en de prijzen zijn schappelijk. Echter ze hebben geen OEM onderdelen.

Mijn vraag is hoe goed zijn merken als Nipparts, AMC, Mahle, Blue Print en Febi nou? Aangezien Toyota ook vaak "non-oem" onderdelen van Denso, Nippondenso en Koyo gebruikt.

G-Tech heeft een keer een topic geweid aan een waterpomp met in principe hetzelfde verhaal.
viewtopic.php?f=7&t=3395" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn er echt merken die je moet vermeiden?
Ik heb het dan over oliefilters, pakkingen, d-riemen en luchtfilters.

Volgens mij heb ik nu een Blue Print of een AMC oliefilter op de Peugeot.

Casper
1996 Toyota Supra Turbo - BPU / HKS HM4 / Superpro / WORK wheels

User avatar
dave
Shoarma voorproever
Posts: 1056
Joined: Sunday 18 April 2010 18:39
Location: ppd
Contact:

Re: Hoe goed zijn non-OEM onderdelen?

Post by dave »

Om teleurstellingen te voorkomen kan je het beste de oem leveranciers gebruiken, vaak is na even speuren het goede vervangings nummer te vinden, en dan happy shopping op ebay.
Aisin
Denso
Koyo

Nippart kan goed zijn, maar ik heb er verschillende ervaringen mee, lagers ed ok, waterpomp gewoon krom? Kan pech zijn.

User avatar
reaper
Assistent shoarma kruider
Posts: 559
Joined: Tuesday 01 June 2010 20:33
Location: Vilvoorde (België)

Re: Hoe goed zijn non-OEM onderdelen?

Post by reaper »

dave wrote:Om teleurstellingen te voorkomen kan je het beste de oem leveranciers gebruiken, vaak is na even speuren het goede vervangings nummer te vinden, en dan happy shopping op ebay.
Aisin
Denso
Koyo

Nippart kan goed zijn, maar ik heb er verschillende ervaringen mee, lagers ed ok, waterpomp gewoon krom? Kan pech zijn.
AMC en nipparts weet ik alvast van dat die regelmatig inkopen bij verschillende leveranciers, maw een filter van amc is niet altijd identiek.
Febi is bv een betrouwbaar merk en mag geen problemen geven. Blueprint en dergelijke zijn de B merken, goedkoper maar daarvoor niet slecht. Het hangt er allemaal een beetje af welk onderdeel. Ik weet dat ik bij ons in de winkel regelmatig iets van febi vastheb waar er gewoon een OEM onderdeel inzit met het origineel nr weggeslepen.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Hoe goed zijn non-OEM onderdelen?

Post by kefke »

Om te beginnen, fabrikanten kopen ook het merendeel van de producten aan bij leveranciers.
Ik gebruik meestal Nipparts, meeste onderdelen zijn "made in japan" en haast identiek aan OEM Toyota parts. De Micra die in de UK gemaakt was had origineel EU-spec parts steken en door Nipparts onderdelen werd die beetje per beetje meer JDM. _O- Ik heb nooit problemen gehad met Nipparts onderdelen.
Daarnaast weiger ik ook om te betalen wat de stealert vraagt, bij Toyota is dat gewoonweg abnormaal. Een NIPPARTS verdeelkap voor de Micra 20euro, quasi identieke kap voor de 20V 4AGE 180euro bij de stealert. UIteindelijk heb ik het dan via amayama besteld (wat nog duur was voor wat het is)
Een kennis van me doet development bij Monroe (schokdempers) als je OEM VW schokdempers koopt of die bij de automaterialen zaak lopen de schokdempers van dezelfde band en komen ze in verschillende dozen terecht.
Wat wel blijkbaar is, is dat de olie van de VW schokdempers andere specs heeft dan de Monroe replacements parts. Op de fabricage van onderdelen voor fabrikanten maken ze amper winst en doen ze eigenlijk alleen maar voor werkzekerheid, ze maken vooral winst op de vervangonderdelen.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

Post Reply