Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Supercharger of niet?

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply

Supercharger of niet?

Neh, op een supra hoort een (single) turbo.
15
37%
Als ik mn turbogat kwijt ben, waarom niet?
6
15%
Ja, the more it blows, the better it is!
7
17%
Nee, NA rocks!
7
17%
anders...(nml)
6
15%
 
Total votes: 41

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Supercharger of niet?

Post by Dude »

Iemand ooit nagedacht om een supercharger te monteren? Je zou er mooi het turbogat mee op kunnen vullen, vooral als je single gaat.
Ik heb even zitten kijken maar een Eaton supercharger, is 2e hands eigenlijk spotgoedkoop in vergelijk met een turbo. Dus als je goede info hebt mbt superchargers post het hier.....(eigenlijk omdat ik het stiekum wel een uitdaging vindt om op mn 1jz te monteren :p :Y)

Gelijk maar een poll van gemaakt.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supercharger of niet?

Post by Tjabbo »

gekozen voor optie 1 én voor 'anders'.

namelijk:

het is een leuk idee maar ik vind dat je setup dan te ingewikkeld wordt.
Niet dat het ondoenlijk is, maar als je voor dat geld andere mods doet zodat je motor makkelijker power maakt (lichgewicht pulleys', ball bearing turbo ect) en puur voor een big single setup gaat haal je veel makkelijker en meer power.

ik denk dat je voor het verkleinen van je turbo gat beter voor twee grotere turbo's kunt gaan om je stock twins mee te vervangen. Die weg gaat STRNPCP ook -ooit- met zijn blok. helaas zien we hem de laatste tijd hier niet veel meer maar lees zijn project topic maar eens door. twee greddy (mitsubatsu evo turbo's) turbootjes er op. ben benieuwd wat dat zou halen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Supercharger of niet?

Post by mmarkk »

Yeah vrij moelijk allemaal, even kijken hoe Arnie's supercharger+turbo projecten het gaan doen :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Supercharger of niet?

Post by Andre »

Als je goal big numbers zijn maar toch power onderin wil is het mischien een idee

Het is net wat jij eigenlijk met de Auto wil doen

Dyno king
Street king
1/4 mile king

Ik zou zelf niet voor charger gaan maar zou kiezen voor een nice street turbo setup

Verder heb ik nog geen enkele dyno grafiek gezien van een charger icm een single Turbo op een jz

Denk dat je pas echt goed kan zien of het wel spend money is geweest

Ik vind het een hoop gedoe met buizen flanges pijpen etc etc relocaten van spullen andere pulley Naaaaaah laat maar zitten dan maar een echte twin setup (heb ik meer vertrouwen in )

Denk dat je weinag lagg heb op 2.5 liter inhoud als je de right Turbo choice maakt en voor big numbers gooi wat stuffs in the head :)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Supercharger of niet?

Post by DeSchouten »

mmarkk wrote:Yeah vrij moelijk allemaal, even kijken hoe Arnie's supercharger+turbo projecten het gaan doen :)
jah ben ik ook benieuwd na.

ik zou eerder voor een twinturbo project gaan dan voor een supercharger+turbo
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Supercharger of niet?

Post by Dude »

ok maar een twinturbo project is gelijk een stuk duurder, een goede supercharger heb je al voor 400 euro
dual ball bearing turbo is wel leuk, alleen erg vuil-gevoelig + dat een eventuele revisie niet te doen is en de aanschaf is weer duurder.
Het is zo maar een ideetje, eerst het blok zelf maar eens klaar hebben :9
Image

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Supercharger of niet?

Post by MicHELLo »

Supercharger moet aangedreven worden door de motor en daar heb je een klein verlies in vermogen door, met de turbo is dat niet want die maakt gewoon gebruik van je uitlaatgassen.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er 2jz's zijn met enkel een charger erop.
Image Shoarma god

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Supercharger of niet?

Post by mmarkk »

Het wordt zelden gedaan, ik weet alleen van een twincharge 7m, maar die heeft in geen jaren gelopen :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supercharger of niet?

Post by Tjabbo »

Dude wrote:ok maar een twinturbo project is gelijk een stuk duurder, een goede supercharger heb je al voor 400 euro
dual ball bearing turbo is wel leuk, alleen erg vuil-gevoelig + dat een eventuele revisie niet te doen is en de aanschaf is weer duurder.
Het is zo maar een ideetje, eerst het blok zelf maar eens klaar hebben :9

Nou het is natuurlijk te doen want het is al eerder gedaan. maar het gaat niet zonder slag of stoot.
Het is vast een vet project maar koop er maar vast een supra bij want je gaat zeker 2 jaar stilstaan :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Supercharger of niet?

Post by kefke »

Ik rij geen supra, dus ik kan niet oordelen.

Maar ik vind eenderzijds de kick in de rug van een turbo vet, anderzijds is het gefluit van een compressor ook leuk.

Maar ik vind op een supra hoort een turbo, laar de kompressor maar aan de duitsers over.

(heb je niks aan natuurlijk, ma wou het even kwijt :D)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Supercharger of niet?

Post by PimmeTjaaH »

MicHELLo wrote:Supercharger moet aangedreven worden door de motor en daar heb je een klein verlies in vermogen door, met de turbo is dat niet want die maakt gewoon gebruik van je uitlaatgassen.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er 2jz's zijn met enkel een charger erop.
Met de turbo heb je ook verliezen, een turbo moet ook aangedreven worden, en gaat dan eerst uitlaatgassen tegenhouden. Maar met een turbo heb je wel minder verliezen.
Airco's slurpen al pittig vermogen, dus een supercharger zal dat ook wel doen.
Een airco slurpt al rond de 20 pk weg.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Supercharger of niet?

Post by Dude »

Tjabbo wrote: Nou het is natuurlijk te doen want het is al eerder gedaan. maar het gaat niet zonder slag of stoot.
Het is vast een vet project maar koop er maar vast een supra bij want je gaat zeker 2 jaar stilstaan :)
Het gaat zowieso al langer duren dan ik had verwacht, maar goed. Beter in een keer goed dan 3x overnieuw ;)

Over de twinturbo optie, ik heb een mailtje gekregen van precision turbo's. Dit is volgens hun een mooie combo en te vergelijken met de HKS units.
if you are looking for a turbo to compare to the HKS GT2835, I would recommend a pair of Precision GT2860rs's. They are T25 flange with internal wastegate already fitted on them. If you are truly looking for something that is non-ball bearing the only option I see us having is the Precision SC5031E which uses a 53.9mm inducer however it is T3 flange. The SC5031E is rated to make 450 crank hp each
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Supercharger of niet?

Post by Andre »

Dude lijkt Rob wel :9
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Supercharger of niet?

Post by Dude »

hehe ;) Ik post het omdat misschien iemand anders er wat aan heeft :Y) En ik wil niet de easy way gaan, maar iets doen wat niet iedereen heeft. Of iig uit te zoeken of iets mogelijk is, gewoon omdat ik het leuk vind 8-)

Wel jammer dat rob hier nooit meer post, ben benieuwd wanneer zn blok nou eindelijk bij Zomer op de testbank gaat.
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Supercharger of niet?

Post by mmarkk »

Triple turbo is de shizzle man B-)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Supercharger of niet?

Post by Dude »

of twins met supercharger
;)
Image

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Supercharger of niet?

Post by MicHELLo »

double chargers
Image Shoarma god

corollapowerrr
Sla blaadje
Posts: 43
Joined: Saturday 24 May 2008 19:31

Re: Supercharger of niet?

Post by corollapowerrr »

een charger kost vermoegn maar levert veeeel meer vermogen op. Voordeel van een charger is dat je meteen druk draait, hij hoeft niet op te spoelen. Waarmee hij dus vanaf pak em beet een 1000 rpm er al als een gek vandoor gaat.

Lijkt mij een hardstikke vet project!

Ik zeg dus doen

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Supercharger of niet?

Post by PimmeTjaaH »

corollapowerrr wrote:een charger kost vermoegn maar levert veeeel meer vermogen op. Voordeel van een charger is dat je meteen druk draait, hij hoeft niet op te spoelen. Waarmee hij dus vanaf pak em beet een 1000 rpm er al als een gek vandoor gaat.

Lijkt mij een hardstikke vet project!

Ik zeg dus doen
Wat zal een charger opleveren volgens jouw ? kost iig minstens 15-20 pk.
Dus in high rpm is turbo beter.

chargen totdat je turbo(s) spoelen, en dan charger uitschakelen, dat lijkt me het beste

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Supercharger of niet?

Post by DeSchouten »

gewoon een bigass turbo en een aem erin met 2 step launch control 8-)
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

corollapowerrr
Sla blaadje
Posts: 43
Joined: Saturday 24 May 2008 19:31

Re: Supercharger of niet?

Post by corollapowerrr »

PimmeTjaaH wrote:
corollapowerrr wrote:een charger kost vermoegn maar levert veeeel meer vermogen op. Voordeel van een charger is dat je meteen druk draait, hij hoeft niet op te spoelen. Waarmee hij dus vanaf pak em beet een 1000 rpm er al als een gek vandoor gaat.

Lijkt mij een hardstikke vet project!

Ik zeg dus doen
Wat zal een charger opleveren volgens jouw ? kost iig minstens 15-20 pk.
Dus in high rpm is turbo beter.

chargen totdat je turbo(s) spoelen, en dan charger uitschakelen, dat lijkt me het beste
twinchargen heeft idd het beste van twee werelden, maar is een ingewikkeld systeem zie hier

idd kost een supercharger zo'n 20 pk, maar kijk even naar de 4agze van toyota, dit is in basis een 1.6 16V met 124 pk en 140Nm, met de charger en intercooler levert hij 165 pk en 210Nm. Dus in dit geval als hij 20 pk kost levert hij zo'n 60 pk. Niet slecht lijkt me zo.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Supercharger of niet?

Post by Tjabbo »

DeSchouten wrote:gewoon een bigass turbo en een aem erin met 2 step launch control 8-)
2 step kan je ook al met RLTC als ik me niet vergis. dan hoef je geen buggy EMS te installeren die maar 2 mensen in europa kunnen programmeren tegen vette €€€ én je hebt een fatsoenlijk traction controle systeem.

lijkt me een leuk alternatief.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Supercharger of niet?

Post by DeSchouten »

Je kan ook gewoon een turbine motor van een helikopter oid gebruiken om de turbo opgang te houden (als ik het verhaal goed begrijp)

http://nl.youtube.com/watch?v=4KafnRQVgeg

dan heb je pas iets apparts :Y)
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Supercharger of niet?

Post by Dude »

wow ik vindt die puma erna beter, en gewoon twin turbo :Y)
Maar eigenlijk werkt het net als ALS.
Image

Post Reply