Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
kuchnie na wymiar
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by Rich »

emveha wrote:Oliefeitjes.

Elke auto verbrukt olie, anders loopt hij vast. PUNT.
Dat feit zit hem inderdaad IETS in de kleprubbers, maar hoofdzakelijk in de ZUIGERVEREN. In de hoongroeven moet iets olie blijven staan ( daar zijn ze voor) om te zorgen dat ze gesmeerd worden, en niet in de cilinderwand gaan invreten.

Olie heeft naast smeren, nog meerdere taken, zoals koelen, geluiddempen, afdichten en vuil afvoeren, en laat deze laatse nou net de oorzaak zijn van de hele discussie hierboven.

In theorie zou huidige motorolie inderdaad gewoon een dikke 100.000 km kunnen blijven zitten. De smerende werking van olie komt door ketens van koolwaterstof, die door het gebruik afbreken, dus hoe langer de ketens, hoe beter/langduriger de smering. Laat van moderne synthetische olie deze ketens nou zo taai zijn dat deze moeilijk te breken zijn. Het duurt dus erg lang voordat deze olie zijn smerende werking verliest.

De tweede functie van olie is vuil afvoeren ( daarom heb je ook een oliefilter). Verbrandingsresten, brandstofresten, water(damp) etc worden allemaal door olie opgevangen, onschadelijk gemaakt, en in het filter opgevangen. ZET DIT FEIT AF TEGEN HET FEIT DAT ELKE MOTOR ALTIJD OLIE VERBRUIKT, en je ziet het peil NIET dalen. Pas als de olie wat verder verontreinigd is, worden de ketens afgebroken door brandstofresten ( blow-by gassen ) en verliest deze zijn taaiheid. Daardoor verliest de olie zijn plakkerige/taaie eigenschappen, en kan dan makkelijker meeverbranden.

Dit geheel leid tot een visueuze cirkel. meer verontreiniging --> verbrand makkelijker --> meer afval dat afgevoerd moet worden --> meer verontreiniging. Indien dit procces de kans krijgt om daar te gaan ( dus zonder verversen ) zal je op de lange duur de olie met een plamuurmes uit het motorblok kunnen steken, een verschijnsel ook wel gekend onder de naam "Black-sludge".

Dat is dus de reden, waarom je WEL olie moet verversen. De termijn is een beetje afhankelijk van de kwaliteit olie/filter en motor. Gooi daarom geen longlife olie meer in een versleten blok. Dat is een kansloze combinatie. Kwaliteit van de motorolie heeft NIETS met beter smeren te maken, dat is een fabeltje, maar ALLES met de duurzaamheid dat deze zijn smerende werking kan vasthouden, onder welke omstandigheden, en hoe groot het vuil opnemende en afvoerende vermogen is, en blijft bestaan.

Aldi olie smeert net zo goed als de duurste Castrol of Helix olie. Nieuw uit de fles, en bij 20 graden. Het verschil wordt gemaakt als de olie heet wordt, en vuil gaat opnemen.

Tot dusver.
Goed verhaal
+1

Post Reply