Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by kefke »

Het geluid etc heeft meer te maken met de dikte/ viscositeit van de olie dan van het merk denk ik.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by mmarkk »

Chau, hoeveel ltr. per 1000km verbruikt hij nou?
Olie verdwijnt of langs de zuigerveren, of de klepseals of de turboseals, of op de grond :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

harrie
Assistent shoarma haler
Posts: 104
Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by harrie »

Ik heb ook Motul 300V erin, we zullen morgen zien of dat een beetje helpt ;)
Hiervoor heeft er trouwens Silkolene pro R in gezeten maar dat kon ik niet vinden in NL.

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by ILLKIDD »

Bij olie wissel vandaag had ik rond iets boven de 5 liter in de lekbak & filter en op de grond. Ik heb niet bijgehouden maar ik heb zeker zo'n 8 a 9k mee gereden en had vorige maand 1 flesje bijgegooid. Er gaat 5.6~5.7 liter erin.
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by kefke »

ILLKIDD wrote:Bij olie wissel vandaag had ik rond iets boven de 5 liter in de lekbak & filter en op de grond. Ik heb niet bijgehouden maar ik heb zeker zo'n 8 a 9k mee gereden en had vorige maand 1 flesje bijgegooid. Er gaat 5.6~5.7 liter erin.
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?
Da's toch veel hoor... 1l is tussen min en max dacht ik...
Als dat 1l is dan verbruik ik 0,5l olie/7500km met mijn oude dieselboot...
En die van mij verbruikt de olie en zweet aan de krukasbourage.

lekbak=carterpan?
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

harrie
Assistent shoarma haler
Posts: 104
Joined: Wednesday 07 April 2010 11:54

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by harrie »

Nee kekfke, een lekbak is een lekbak, zo'n ding wat je onder het olieaftappunt plaatst omdat de vloer anders zo vies wordt :9

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by alexander strik »

Een oude wijsheid is, elk geluid dat met warme motor verdwijnt heeft geen betekenis, heeft te maken met de verschillende materialen en warmtegraden.
Alexander
kefke wrote:Het geluid etc heeft meer te maken met de dikte/ viscositeit van de olie dan van het merk denk ik.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by alexander strik »

Ik heb het gevoel dat jij meer een hypochonder bent op het gebied van olie/olieverbruik, 1ltr op 5000 is peanuts, iedere motor verbruikt olie, ik heb jaren met een Alfa 75 3.0 gereden die 1 ltr op 2000 (gelang rijstijl) gebruikt, hij rijdt nog steeds met dezelfde motor,
Alexander
ILLKIDD wrote:Bij olie wissel vandaag had ik rond iets boven de 5 liter in de lekbak & filter en op de grond. Ik heb niet bijgehouden maar ik heb zeker zo'n 8 a 9k mee gereden en had vorige maand 1 flesje bijgegooid. Er gaat 5.6~5.7 liter erin.
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by kefke »

Ja, dat is logisch.
Maar ik had begrepen dat hij zei dat met de nieuwe olie hij bij koude motor meer lawaai maakte en bij warme motor minder.
En dat hij "meer" lawaai maakt ligt toch aan de dikte van de olie? Het feit DAT hij lawaai maakt ligt natuurlijk aan de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de metalen denk ik...
Je zou mijn Rina eens moeten horen als die bij -20 heeft buiten gestaan :7

alexander strik wrote:Een oude wijsheid is, elk geluid dat met warme motor verdwijnt heeft geen betekenis, heeft te maken met de verschillende materialen en warmtegraden.
Alexander
kefke wrote:Het geluid etc heeft meer te maken met de dikte/ viscositeit van de olie dan van het merk denk ik.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by kefke »

harrie wrote:Nee kekfke, een lekbak is een lekbak, zo'n ding wat je onder het olieaftappunt plaatst omdat de vloer anders zo vies wordt :9
Ik dacht dat hij nieuwe olie had opgedaan en dat in de carter+oliefilter en wat hij gemorst had iets meer dan 5l had ingegooid.
Had niet begrepen dat hij had gemeten wat eruit gekomen was :9
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by kefke »

alexander strik wrote:Ik heb het gevoel dat jij meer een hypochonder bent op het gebied van olie/olieverbruik, 1ltr op 5000 is peanuts, iedere motor verbruikt olie, ik heb jaren met een Alfa 75 3.0 gereden die 1 ltr op 2000 (gelang rijstijl) gebruikt, hij rijdt nog steeds met dezelfde motor,
Alexander
ILLKIDD wrote:Bij olie wissel vandaag had ik rond iets boven de 5 liter in de lekbak & filter en op de grond. Ik heb niet bijgehouden maar ik heb zeker zo'n 8 a 9k mee gereden en had vorige maand 1 flesje bijgegooid. Er gaat 5.6~5.7 liter erin.
Dus ik gok gemiddeld 1 liter per 5000km. Good or Bad?
1l/2000km? Dus na 8000km=4l?
Dan moet je alleen maar bijkappen, dan moet je er geen nieuwe op doen, want dan zit er meer nieuw dan oud in de blok :9
Mijn pa zijn Carina II (2.0 3S-FE) zoop ook veel olie, zoveel dat we uiteindelijk olie van de Aldi erin kiepte want het werd te duur [:I] (auto had toen we 350.000km op de teller dacht ik...)
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by emveha »

Ik flikker momenteel gewoon afgewerkte olie in mijn civic. Dat kreng verbruikt momenteel 1l op ongeveer 300/400 Km, dus daar ga ik ECHT geen nieuwe olie meer inkappen.

Voordeel, ik hoef geen oude olie meer naar de milieustraat te brengen.
Nadeel, ik weet NOG STEEDS NIET waar dat kreng de olie laat. Onderkant blok is wel wat nat, maar zie nog steeds geen vuile plekken op zijn vaste parkeerstekkie., en roken doet ie eigenlijk ook nauwelijks ( Minder dan ik althans ).
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by mmarkk »

Wel man, hij walmt
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by emveha »

NEE MAN, DA WAS VERBRAND RUBBER :mrgreen:
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by Dude »

haha, die van mij rookt maar die van emveha rookt enorm. Btw je moet je burnout overdoen, er slipte maar 1 wiel :9
Image

User avatar
PimmeTjaaH
Elite shoarma voorproever
Posts: 2604
Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
Location: Heemskerk

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by PimmeTjaaH »

Hij walmt echt goed hoor :p

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by emveha »

Dude wrote:haha, die van mij rookt maar die van emveha rookt enorm. Btw je moet je burnout overdoen, er slipte maar 1 wiel :9
Oke, dus hij verbrand de olie, hmmmm dan zullen de kleprubbers er wel uitliggen na 19 jaar denk ik.

BTW, met een gewoon diff is het normaal dat je maar 1 wiel oprookt. :mrgreen:
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by ILLKIDD »

alexander strik wrote:Ik heb het gevoel dat jij meer een hypochonder bent op het gebied van olie/olieverbruik, 1ltr op 5000 is peanuts, iedere motor verbruikt olie, ik heb jaren met een Alfa 75 3.0 gereden die 1 ltr op 2000 (gelang rijstijl) gebruikt, hij rijdt nog steeds met dezelfde motor,
Alexander
Better safe then sorry. Ik hoor van verschillende monteur verschillende verhalen. Eentje zegt dat een goede motor verbruikt geen olie en de andere zegt dat olie verbruik normaal is. En een handje vol zeg dat olie verwisselen helemaal niet nodig is en dat het geldklopperij is.

Maar dit samen met uitleg van Mmarkk is alles duidelijk ^O^.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by Dude »

6 cilinders verbruiken altijd (een beetje) meer olie dan 4 cilinders. En 1 liter op 5000 km is niks.

De BMW 850 (12 cilinder) verbruikte zelfs 1 liter op 1000 km. Mn kameraad had er 1, en is er toen mee naar de bmw garage geweest. Daar zeiden ze dat het max verbruik van zo'n auto 1,5 liter op 1000 km lag. 1 liter op 1000 km was heel acceptabel voor dat blok.
Image

UndaGrwnD
2e Assistent shoarma haler
Posts: 78
Joined: Monday 05 April 2010 12:34
Location: Rotterdam

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by UndaGrwnD »

WTF !

dan ben ik blij met, net geen 1 liter op 10.000km :p
Image

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by kefke »

ILLKIDD wrote:
Better safe then sorry. Ik hoor van verschillende monteur verschillende verhalen. Eentje zegt dat een goede motor verbruikt geen olie en de andere zegt dat olie verbruik normaal is. En een handje vol zeg dat olie verwisselen helemaal niet nodig is en dat het geldklopperij is.

Maar dit samen met uitleg van Mmarkk is alles duidelijk ^O^.
Mij hebben ze wij gemaakt dat een goede motor "iets" moet verbruiken.
Want als de moter niets verbruikt wilt het zeggen dat er geen olie langs de klepdichtingen komt => klepdichten blijven droog => klepdichtingen lekken omdat ze droog waren :9
Maar de Saab thuis verbruikt niets olie (zakt tegen dat het onderhoud moet gedaan worden, en om de 20k moet dat zeker met die nieuwe auto's?) en ik kan me moeilijk inbeelden dat dat slecht is.

Olie wisselen geldklopperij? Haha, je olie wordt toch dunner als die verslijt? :9
Ik weet wel mensen die dat idd niet doen, omdat ze hun auto beu zijn ofzo (bv. Iemand met een Carina E die 500.000+ op de teller had en de auto zo beu was :9 ) en die dingen bleven ook rijden.
Hij heeft uiteindelijk toch verkocht, want hij ging niet stuk [B)]
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

emveha
Shoarma eter
Posts: 3170
Joined: Monday 16 November 2009 19:26
Location: Goirle-City

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by emveha »

Oliefeitjes.

Elke auto verbrukt olie, anders loopt hij vast. PUNT.
Dat feit zit hem inderdaad IETS in de kleprubbers, maar hoofdzakelijk in de ZUIGERVEREN. In de hoongroeven moet iets olie blijven staan ( daar zijn ze voor) om te zorgen dat ze gesmeerd worden, en niet in de cilinderwand gaan invreten.

Olie heeft naast smeren, nog meerdere taken, zoals koelen, geluiddempen, afdichten en vuil afvoeren, en laat deze laatse nou net de oorzaak zijn van de hele discussie hierboven.

In theorie zou huidige motorolie inderdaad gewoon een dikke 100.000 km kunnen blijven zitten. De smerende werking van olie komt door ketens van koolwaterstof, die door het gebruik afbreken, dus hoe langer de ketens, hoe beter/langduriger de smering. Laat van moderne synthetische olie deze ketens nou zo taai zijn dat deze moeilijk te breken zijn. Het duurt dus erg lang voordat deze olie zijn smerende werking verliest.

De tweede functie van olie is vuil afvoeren ( daarom heb je ook een oliefilter). Verbrandingsresten, brandstofresten, water(damp) etc worden allemaal door olie opgevangen, onschadelijk gemaakt, en in het filter opgevangen. ZET DIT FEIT AF TEGEN HET FEIT DAT ELKE MOTOR ALTIJD OLIE VERBRUIKT, en je ziet het peil NIET dalen. Pas als de olie wat verder verontreinigd is, worden de ketens afgebroken door brandstofresten ( blow-by gassen ) en verliest deze zijn taaiheid. Daardoor verliest de olie zijn plakkerige/taaie eigenschappen, en kan dan makkelijker meeverbranden.

Dit geheel leid tot een visueuze cirkel. meer verontreiniging --> verbrand makkelijker --> meer afval dat afgevoerd moet worden --> meer verontreiniging. Indien dit procces de kans krijgt om daar te gaan ( dus zonder verversen ) zal je op de lange duur de olie met een plamuurmes uit het motorblok kunnen steken, een verschijnsel ook wel gekend onder de naam "Black-sludge".

Dat is dus de reden, waarom je WEL olie moet verversen. De termijn is een beetje afhankelijk van de kwaliteit olie/filter en motor. Gooi daarom geen longlife olie meer in een versleten blok. Dat is een kansloze combinatie. Kwaliteit van de motorolie heeft NIETS met beter smeren te maken, dat is een fabeltje, maar ALLES met de duurzaamheid dat deze zijn smerende werking kan vasthouden, onder welke omstandigheden, en hoe groot het vuil opnemende en afvoerende vermogen is, en blijft bestaan.

Aldi olie smeert net zo goed als de duurste Castrol of Helix olie. Nieuw uit de fles, en bij 20 graden. Het verschil wordt gemaakt als de olie heet wordt, en vuil gaat opnemen.

Tot dusver.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!

Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by kefke »

Dus in een oude diesel waar je om 7500km nieuwe olie op doet, kan je beste het merk van de oliegroothandel (wit product) nemen? :Y)
Want de olie van een diesel wordt toch VEEL vuiler.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by knabbel »

Dude wrote:6 cilinders verbruiken altijd (een beetje) meer olie dan 4 cilinders. En 1 liter op 5000 km is niks.

De BMW 850 (12 cilinder) verbruikte zelfs 1 liter op 1000 km. Mn kameraad had er 1, en is er toen mee naar de bmw garage geweest. Daar zeiden ze dat het max verbruik van zo'n auto 1,5 liter op 1000 km lag. 1 liter op 1000 km was heel acceptabel voor dat blok.
Damn dan ben ik blij met mijn Golf diesel, nog geen liter op 30.000 km

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Castrol Edge VS Shell Helix Ultra

Post by kefke »

knabbel wrote:
Dude wrote:6 cilinders verbruiken altijd (een beetje) meer olie dan 4 cilinders. En 1 liter op 5000 km is niks.

De BMW 850 (12 cilinder) verbruikte zelfs 1 liter op 1000 km. Mn kameraad had er 1, en is er toen mee naar de bmw garage geweest. Daar zeiden ze dat het max verbruik van zo'n auto 1,5 liter op 1000 km lag. 1 liter op 1000 km was heel acceptabel voor dat blok.
Damn dan ben ik blij met mijn Golf diesel, nog geen liter op 30.000 km
Dat is volgens mij de normale waarde voor hedendaagse auto's...
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

Post Reply