Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Bak Revisie

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Bak Revisie

Post by Dude »

Zo, rebuild van de R154 bak is bijna klaar 8-)

Een paar marlin crawler onderdelen er bij in gestopt, nu moetie genoeg vermogen kunnen hebben. Ook alle synchro's en lagers vervangen. Er zitten nu iets andere synchro's in dan voorheen. Deze moeten iets soepeler kunnen schakelen, als ik de draairichting goed heb.... :9
Alleen was de nr2 clutch hub wat ingesleten, beter was om deze te vervangen, maar aangezien hij voor de achteruit is heb ik hem maar laten zitten. Ik wou er een write up van maken, maar met de handleiding erbij is het vrij simpel. Wel de onderdelen goed uit elkaar houden :p

Eerst alles in de wasmachien.
Image
Image

Nieuwe lagers even verwarmen en je schuift ze zo over de as.
Image

Andere synchro's, links een nieuwe rechts de oude. Als je goed kijkt zie je dat de nieuwe een wat schuinere oplooptandjes heeft, daarom even rekening houden met draairichting van de as.
Image

Image
Nieuwe thrust washer gemonteerd

Image

Speciale lagerplaat, past veel beter dan de orginele.
Image

Op zich redelijk wat werk en je hebt wat speciaal gereedschap nodig, met alleen een sleutelsetje red je het niet Maar dan het is goed te doen. Ik heb nog meer pics, maar het posten gaat raar vandaag :?
Image

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Dude's supra

Post by kefke »

Ik begin te duizelen als ik al die tandwielletjes zie [:I]

Leuk als je het gereedschap tot je beschikking hebt.
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

Goed gereedschap is het halve werk :Y

Je hebt hiervoor zowieso een hydraulische pers nodig, poulietrekkers, voelermaten en eventueel een pupitaster om speling op te meten.

Zie ik net op de site van marlin crawler versterkte schakelgaffels staan, de orginele schijnen nogal snel te breken. Maar even kijken hoe die van mij er uitzien, zover ligt de bak nog net uit elkaar.
Image

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Dude's supra

Post by toyota87 »

goed bezig man ^O^
bij zo'n klus heb je inderdaad wat extra gereedschap nodig :Y
mooi apparaat om de lagers te verwarmen.
wat kost dat [?]
waar kun je dat kopen [?]
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Dude's supra

Post by mmarkk »

Wow vet ^O^
Idd info&specs van het verwarm apparaat!
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
ta22lt
Shoarma kruider
Posts: 624
Joined: Tuesday 05 May 2009 21:05
Location: Brabant en/of Buenos Aires

Re: Dude's supra

Post by ta22lt »

Ziet er inderdaad als een handig hightech apparaatje uit...
Ik heb eens krimpringen om lagers op een steekas vast te zetten op de juiste temperatuur gestookt met ouwe olie in een frietpan... Ik wilde het absoluut niet doen zoals wat monteurs van onze plaatselijke dealer het me zeiden te doen, met een gasbrander of verfstripper...
Een andere kennis van me gebruikt voor zulke praktijken een oven waarbij hij de temperatuur netjes op de juiste waardes stookt... Stuk primitiever als jouw apparaat maar waarschijnlijk wel net iets goedkoper...

Verder een knap staaltje werk, ik ben benieuwd naar het eindresultaat...
Image

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

mmarkk wrote:Wow vet ^O^
Idd info&specs van het verwarm apparaat!
Dat apparaat steld weinig voor, tis gewoon een inductie verwarming. Die hadden we vroeger op school ook al :p Alleen niet handig als je een pacemaker hebt :9
Zoiets: http://www.bega.nl/Html/producten/produ ... em420.html
En verwarmen met olie doen wij nog steeds, alleen dan om hydraulische afdichtingen om een zuiger te monteren.

Voor mn werk gebruik ik inductie regelmatig, lager op 115 graden verwarmen en je schuift hem zo over een as heen. Een gasbrander is niet aan te bevelen omdat je met gesloten lagers zit.

De revisie van een toyota bak is niet echt moeilijk, de meeste bakken zitten ingewikkelder in elkaar. Het is alleen veel werk. Als iemand ooit nog z'n bak wil reviseren..... :) Voor een zacht prijsje.... :) :Y)
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Dude's supra

Post by Tjabbo »

Wat moet het kosten dan een bak revisie?
de mijne doet erg moeilijk over de 2e versnelling. ik hoef geen versterkte spullen. :)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
toyota87
Meat-team Member
Posts: 4299
Joined: Sunday 09 November 2008 22:17

Re: Dude's supra

Post by toyota87 »

Tjabbo wrote:Wat moet het kosten dan een bak revisie?
de mijne doet erg moeilijk over de 2e versnelling. ik hoef geen versterkte spullen. :)
kunnnen we ook samen bij mij doen als je wil.
ik heb een brug dus bak eronderuit niet zo'n probleem.
en op mijn werk een pers en andere shit :Y
sleutelen is pure noodzaak doel is rijden.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

Wat heb je er voor over :9

Tja wat is reëel? Ik moet even kijken hoe lang ik er ongeveer over gedaan heb als ik die van mij af heb. Ik pm je dan wel even.
Maar ik neem aan dat je dan zelf voor de onderdelen zorgt? Neem dan gelijk het revisieset met versterkte lagers (standaard bij driftmotion) Ik zou er dan wel een nieuwe thrust washer in doen als ik jou was en zowiezo een nieuwe shifter bushing, die zijn 9 van de 10 keer kapot.
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Dude's supra

Post by DeSchouten »

jou bak ruilen tegen de mijne? :mrgreen:

ziet er super uit! ^O^
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

neuh ;)

Nog geen tijd gehad om hem helemaal in elkaar te zetten :{
Trws DS, ga jij je diff veranderen of laat je die orgineel?
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Dude's supra

Post by DeSchouten »

er zit een stock turbo LSD diff onder dus dat is voorlopig goed genoeg.
en de bak blijft voorlopig ook origineel die is ook nog goed genoeg.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

Wat voor bakolie gebruiken jullie? Ik wil eigenlijk Redline MTL90 en voor de diff Redline shockproof hebben, maar dat is hier in NL bijna nergens te krijgen. Verschepen doet bijna niemand omdat je met "hazardous fluids" zit. Weet iemand of dat hier ergens te krijgen is?
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Dude's supra

Post by mmarkk »

Redline bakolie hier, gehaald bij een motorzaak
Het adres staat op de website van redline :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

Waar dan? Gebruik je MTL of MT90?
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Dude's supra

Post by mmarkk »

MT-90
Gehaald bij http://www.bikehospital.nl/
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

Thanks ^O^ Ik zie dat ze in Ommen een dealert hebben van Redline, daar maar eens langs.
Image

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

Ik zit een beetje rond te kijken naar een andere oliekoeler en relocation kit.
Kwam ik dit tegen: http://www.summitracing.com/parts/TRD-1220/?image=large
Voor gebruik met dubbele filters. Nou zal dat natuurlijk beter filteren, maar het lijkt mij dat het ook voor een hogere weerstand zorgt omdat de olie door 2 filters moet. Is het de moeite waard of gewoon een enkele nemen? Ze zijn er in alle soorten en maten. Ook heeft Summit een gigantische keus aan oliekoelers, check: http://www.summitracing.com/search/Depa ... s=Rank|Asc Wat zou ongeveer de maat zijn die je max. kwijt kunt achter de bumper, ik heb zelf nog niks opgemeten oid.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Dude's supra

Post by Tjabbo »

vraag john eens
die heeft een mooie grote olie koeler. gekocht in NL bij biesheuvel
die hadden ook alle slangen en aansluitingen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

Aansluitingen en slangen heb ik zo op mn werk, ging mij om die relocation kit.
Summit heeft mooie shrouded olie koelers van B&M 8-) incl. fan, thermostaat en schakelaar.
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Dude's supra

Post by Andre »

Ik zou gewoon eentje nemen met enkele filter (heb ik ook)

Mijn oliefilter zit achter mijn bumper links voor en de koeler op de plaats van de aircocondensor
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Dude's supra

Post by Dude »

Pfff eindelijk tijd gehad om de bak er onder te zetten, gewoon #@$@% in je eentje. De bak weegt een ton en ik had natuurlijk geen goed steuntje om hem op te laten rusten. Maar het is gefixed, gelijk maar de Spec 3+ koppeling er in 8-) .Nu nog wachten op de Redline olie :{
Image

kefke
Shoarma machine
Posts: 5830
Joined: Monday 20 August 2007 20:14
Location: Tongeren(België)

Re: Dude's supra

Post by kefke »

Da's balen zeg!

Kan me inbeelden dat die suupbakken pokke zwaar zijn!

Wel super dat je het klusje alleen geklaard hebt!
Mijn thuis is waar mijn Rina staat!
emveha wrote:Oude liefde roest dat het verrekt.

User avatar
Jeffryst182
ShoarmaTeam Member
Posts: 1658
Joined: Thursday 23 February 2006 14:29
Location: Riessen!!!
Contact:

Re: Dude's supra

Post by Jeffryst182 »

Dude wrote:Pfff eindelijk tijd gehad om de bak er onder te zetten, gewoon #@$@% in je eentje. De bak weegt een ton en ik had natuurlijk geen goed steuntje om hem op te laten rusten. Maar het is gefixed, gelijk maar de Spec 3+ koppeling er in 8-) .Nu nog wachten op de Redline olie :{
Had dat dan gezegd! Ik had je gerust ff willen helpen vandaag in ruil voor (B)
Image

269.3 WhP / 302 CrankHP @ 1.05 Bar

Original licenceplate number PMB 839

Post Reply