Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Fuel Upgrades

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
kuchnie na wymiar
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Fuel Upgrades

Post by Andre »

Bij mij moet er een pomp bij komen

Alhoewel ik geen fan bent van twee pompen denk ik dat ik toch twins pomp gaat gebruiken

De single pompen die er zijn die genoeg flow hebben zijn de weldon pompen of de aeromotive pompen
MAAR die dingen maken tiefes herry (buiten de tank) in de tank heb je geen single pomp die genoeg flow voor bv 720 of 780 Cc injectoren

Maar what about Fuel lines ?

Moet je nou als je twee pomps gebruikt ook twee fuelines naar voren halen tot je fuel rail of kan je gewoon je bestaande leidngen gebruiken ook voor twee pompen what dou you people think

Ik heb eigenlijk nooit op gelet maar er zijn mensen die beweren dat de return groter is dan de toevoer leiding bij een Mk3

En wat zeggen de kenners about Fuel pomps

Twin walbro in tank ? twin bosch 044

Ik gok dat je nu ook rekening moet houden met bv de grote van je injectoren als je bv ooit E85 wil gaan gebruiken

Ook zijn er mensen die eentje in line hebben en eentje in de tank

BTW maken die walbro pompen veel herrie

Mischien dat iemand ook de fuelpomp wiring upgrade can crossposten
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Fuel Upgrades

Post by Andre »

Kwam deze tegen op sm

Dus 1 toevoer leding zo te zien maar wel -AN8 niet -AN6

Image
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Fuel Upgrades

Post by Dude »

Ik ga zelf 2 walbro's gebruiken. Gewoon omdat dit al honderden keren gedaan is met high hp supras. Ik weet niet hoe ze het precies doen, maar ik zou 2 aanvoerleidingen naar elke kant van de fuel rail doen, en dan center return. Dus 1 walbro per kant van de fuel rail. Lijkt mij meest logisch. En dan idd 8-AN leidingen. Ik moet het nog even nakijken, maar dit zijn gewoon JIC maten en dus eenvoudig te krijgen bij de meeste hydrauliekboeren. Dan heb je stalen koppelingen in plaats van die dure aluminium.
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Fuel Upgrades

Post by Andre »

Dude wrote:Ik ga zelf 2 walbro's gebruiken. Gewoon omdat dit al honderden keren gedaan is met high hp supras. Ik weet niet hoe ze het precies doen, maar ik zou 2 aanvoerleidingen naar elke kant van de fuel rail doen, en dan center return. Dus 1 walbro per kant van de fuel rail. Lijkt mij meest logisch. En dan idd 8-AN leidingen. Ik moet het nog even nakijken, maar dit zijn gewoon JIC maten en dus eenvoudig te krijgen bij de meeste hydrauliekboeren. Dan heb je stalen koppelingen in plaats van die dure aluminium.

Kopt maar stalen koppeling zijn toch van die druk koppeling en niet van die screw type toch

Ook zou ik geen rubbere slang gebruiken voor de toevoer slangen onder mijn AUto maar op zijn minst van die staal gevlochten

Ik heb nog nooit gezien dat ze ook van de stalle gevlochten slagen gebruiken op een JIC koppeling

Ik weet de prijs verhouding niet van die Jic koppelingen maar
Uit mijn Hoofd

-8AN rechte stukken kosten iets van 12 euris
30/45/60/90 graden 22 euris
120/150/180 uit mijn hoofd 25 euris

Wat je wel rekening moet houden is dat je NIET de cast koppeling neemt want die zijn inderdaad duurder

Ik zou gewoon deze type gebruiken

Image

Kijk dit zijn de cast fittingen (de laatste niet)

Image
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Tjabbo »

^en gewoon in-tank pompen neem ik aan dude?
die walbro's maken wel wat geluid maar echt janken? (whinebro) nee. de mijne iig niet.

Ik zou ook nieuwe leidingen trekken of 1 extra daar heb je genoeg aan, aangezien de bestaande vanaf dan slechts 3 van de 6 injectoren gaat bedienen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Fuel Upgrades

Post by Andre »

Tjabbo wrote:^en gewoon in-tank pompen neem ik aan dude?
die walbro's maken wel wat geluid maar echt janken? (whinebro) nee. de mijne iig niet.

Ik zou ook nieuwe leidingen trekken (of 1 extra daar heb je genoeg aan, aangezien de bestaande vanaf dan slechts 3 van de 6 injectoren gaat bedienen). als je maar zorgt dat je dan ook 2 FPR's hebt.
Ik denk dat als je wwee pompen gaat gebruiken met 1 toevoer leidng moet je -8AN gebruiken maar met twee toevoer leidng kan je gewoon -AN6 gebruiken dan feed je je rail aan beide kanten met -6AN en retour in het midden

Maar Tjabs karbonads waarom twee FPR ????????
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Tjabbo »

nou dat bedacht ik me eigenlijk zo maar. hoe kan je het aansluiten met 1 fpr dan ?

ow wacht. die zit natuurlijk bij de afvoer kant. llalalalalala
niets gezegd O-)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Fuel Upgrades

Post by Dude »

ja gewoon in tank. Volgens mij heb je geen 2 AFPR's nodig, 1 is voldoende. En idd, walbro van mij hoor ik alleen als de motor uit is :Y) Hier kun je kant en klare setjes kopen: http://www.powerhouseracing.com/Templat ... SearchYN=N staat precies bij wat je nodig hebt.

en die stalen koppelingen zijn idd druk koppelingen (voor hydrauliek) Die kun je zelfs in rvs krijgen. Maar je kunt zo op elk type slang persen die je maar wilt. Alleen moet je ze laten krimpen, dus lengte opmeten en dan laten krimpen. Kan ook nooit meer los. Ik denk dat ik onder de auto hydraulische RVS leiding van rond 16 of 18mm knup. Heb ik nog een paar lengtes van liggen, van daar uit gewoon weer verder met slang.

Maar meer info is welkom over hoe je het precies aansluit.
Image

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Fuel Upgrades

Post by Dude »

hier wat pics over hoe het is aangesloten + tech info:

http://www.powerhouseracing.com/merchant/techfuel.shtml
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Fuel Upgrades

Post by Andre »

Als ik twee toevoer slangen gebruikt leg ik gewoon eentje ernaast denk ik en als ik 1 toevoer leidng gebruikt dan vervang ik de complete leidng voor -8AN

Elke euris die ik kan besparen is er 1 :p dus liever 1 leiding naar voren dan heb ik ook 1 filter en de helft minder aan aanlsuitingen :) maar kan alsnog de fuel feeden aan beide kanten

Mijn voorkeur gaat ook voor een leiding onder de auto en geen slang

toen ik de hydro slang heb latten maken met JIC koppeling heben zij het zo gedaan dus ziets moet het ook gaan worden denk ik

Image

Weet alleen niet meer of het nou gewoon dezelfde draad is als de -AN kopelingen

Image
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Fuel Upgrades

Post by Dude »

Die leiding lijken mij 8s of 12L daar in de buurt. Dat zijn metrische maten, en geen JIC (amerikaans). Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een JIC koppeling op laten krimpen. Ik ga het grootste gedeelte met leiding maken, kan het op mn werk zelf buigen en trompen dus das handig :9 De rest meet ik in en laat ik krimpen, hoef ik alleen materiaal te betalen. Bij de Hebu in Hengelo trws, of Heuver hydrauliek in Rijssen.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Rich »

Andre wrote:Bij mij moet er een pomp bij komen

Alhoewel ik geen fan bent van twee pompen denk ik dat ik toch twins pomp gaat gebruiken

De single pompen die er zijn die genoeg flow hebben zijn de weldon pompen of de aeromotive pompen
MAAR die dingen maken tiefes herry (buiten de tank) in de tank heb je geen single pomp die genoeg flow voor bv 720 of 780 Cc injectoren

Maar what about Fuel lines ?

Moet je nou als je twee pomps gebruikt ook twee fuelines naar voren halen tot je fuel rail of kan je gewoon je bestaande leidngen gebruiken ook voor twee pompen what dou you people think

Ik heb eigenlijk nooit op gelet maar er zijn mensen die beweren dat de return groter is dan de toevoer leiding bij een Mk3

En wat zeggen de kenners about Fuel pomps

Twin walbro in tank ? twin bosch 044

Ik gok dat je nu ook rekening moet houden met bv de grote van je injectoren als je bv ooit E85 wil gaan gebruiken

Ook zijn er mensen die eentje in line hebben en eentje in de tank

BTW maken die walbro pompen veel herrie

Mischien dat iemand ook de fuelpomp wiring upgrade can crossposten
Als eerste, hier de beschrijving van mijn set-up.
Verder wat antwoorden op je vragen.

"Alhoewel ik geen fan bent van twee pompen denk ik dat ik toch twins pomp gaat gebruiken " > bedenk wel dat als je twee walbro's of twee Bosch pompen gaat gebruiken en ze continu op 12V staan je in ong. 8 minuten een volle tank benzine rondpompt. Daar wordt de benzine warm van en dat is nadelig voor de klopvastheid.
Dat is de reden dat ik bij mijn set-up de 2e pomp boost-geschakeld heb.

"Moet je nou als je twee pomps gebruikt ook twee fuelines naar voren halen tot je fuel rail of kan je gewoon je bestaande leidngen gebruiken ook voor twee pompen what dou you people think" > de stock feedline is te klein voor grotere vermogens, dus ja, je moet een 2e feedline aanleggen.

"Ik heb eigenlijk nooit op gelet maar er zijn mensen die beweren dat de return groter is dan de toevoer leiding bij een Mk3" > klopt, return is ietsje groter, je kan de stock lines omwisselen en de grotere return als feed gebruiken, maar wel in combi met een 2e feedline. Is alleen nuttig bij erg grote vermogens, dus als je aan de max van de pomp zit en het laatste beetje meer eruit wil persen. Ik heb het gewoon stock gehouden en een extra feed gelegd.

"Ook zijn er mensen die eentje in line hebben en eentje in de tank" > Check! :)

"BTW maken die walbro pompen veel herrie" > herrie nee, je hoort ze wel, als ie herrie maakt is er ergens een verstopping in het traject

Qua wiring heb ik een 2e relais in de zekeringskast geplaatst. Ik heb echter wel een mkiv zekeringskast, daar zitten meer posities voor relais' in dan een stock mkiii kast. Mgoed, altijd een relais gebruiken iig.
Mijn 2e pomp wordt geschakeld door een Hobbs switch, dat zijn betrouwbare, simpele schakelaars en ik heb een controle lampje in de cabine die gaat branden wanneer die 2e pomp aangaat.

btw, als je het niet duur wil maken is mijn set-up zoals op SM beschreven stukken goedkoper dan al die mooie bling koppelingen en geperste leidingen die je noemt

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Fuel Upgrades

Post by Andre »

Kijk thanks voor de Info Rich

Ik dacht niet eens aan het verhaal van rondpompen van de benzine

Op die manier valt de optie single pomp ook weg (to much voor mijn setup) die dingen flowen meer dan twin walbros

Ik heb deze rail met top feedinjectors maar aan een kant toevoer en aan de andere kant return

Image

Ik denk dat ik een fuel pressure meter zal gebruiken in de Auto om te controleren of de tweede pomp mee doet

Na rich zijn post ga ik ook de tweede pomp laten draaien als het moet bij boost bv
Zal wel twin in tank gebruiken alleen about lines ben ik nog niet hellemaal uit ik gok gewoon een single dikke tuinslag diameter naar voren :)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Fuel Upgrades

Post by Dude »

goede write up ^O^
Maar is de inline GSS341 anders dan de normale? Ik heb namelijk net een gewone GSS341 er bij besteld. Is deze om te bouwen of heb je dan een andere pomp nodig? Ik was eigenlijk van plan om er 2 in de tank te monteren en dan met anti-magnetisch matje af te schermen, maar rich zn setup is makkelijker.
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Fuel Upgrades

Post by mmarkk »

Rich: bij hoeveel boost gaat de inline pomp aan?
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Rich »

Dude wrote:goede write up ^O^
Maar is de inline GSS341 anders dan de normale? Ik heb namelijk net een gewone GSS341 er bij besteld. Is deze om te bouwen of heb je dan een andere pomp nodig? Ik was eigenlijk van plan om er 2 in de tank te monteren en dan met anti-magnetisch matje af te schermen, maar rich zn setup is makkelijker.
Qua performance en afmetingen is ie exact hetzelfde. Alleen de zuig aansluiting is anders. Bij de in-tank kan je er een pick-up filter opduwen, bij de in-line zit er een tuutje met randje op waar je een slang overheen kan klemmen.
Dit is echter allemaal geperst dus niet uitwisselbaar.
mmarkk wrote:Rich: bij hoeveel boost gaat de inline pomp aan?
Is instelbaar dmv een inbus-stelschroef. Ik heb 'm op 0,6bar staan, ruim voor ik de 2e pomp nodig heb. Het druk traject is echter zeer kort, bij elkaar ongeveer een meter dus is er zo goed als direct extra brandstof aanwezig zodra de 2e pomp aangaat.

Da's trouwens ook nog een voordeel van een pomp voorin; minder drukverlies omdat je minder meters drukleiding en bochten hebt ;)

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Fuel Upgrades

Post by Andre »

Rich wrote:
Dude wrote:goede write up ^O^
Maar is de inline GSS341 anders dan de normale? Ik heb namelijk net een gewone GSS341 er bij besteld. Is deze om te bouwen of heb je dan een andere pomp nodig? Ik was eigenlijk van plan om er 2 in de tank te monteren en dan met anti-magnetisch matje af te schermen, maar rich zn setup is makkelijker.
Qua performance en afmetingen is ie exact hetzelfde. Alleen de zuig aansluiting is anders. Bij de in-tank kan je er een pick-up filter opduwen, bij de in-line zit er een tuutje met randje op waar je een slang overheen kan klemmen.
Dit is echter allemaal geperst dus niet uitwisselbaar.
mmarkk wrote:Rich: bij hoeveel boost gaat de inline pomp aan?
Is instelbaar dmv een inbus-stelschroef. Ik heb 'm op 0,6bar staan, ruim voor ik de 2e pomp nodig heb. Het druk traject is echter zeer kort, bij elkaar ongeveer een meter dus is er zo goed als direct extra brandstof aanwezig zodra de 2e pomp aangaat.

Da's trouwens ook nog een voordeel van een pomp voorin; minder drukverlies omdat je minder meters drukleiding en bochten hebt ;)
Somebody correct me iff i wrong

Voor de tweede pomp heb je een extra leiding getrokken aangelegd are whatever :)

Het verhaal van minder druk traject met een pomp voorin snap ik wel maar over de leiding die aan de zuigkant van de pomp zit die tevens naar de tank loop

daar zit toch geen terugslagklep of fliter tussen toch?

ALs ik de pics ziet zit de filter bij jou in de druk traject dus dan zou je zeggen dat wanneer de pomp niet loopt dan stroom toch de benzine terug de tank in ?

Volgens mij zit er dan geen benzine in de leidng en moet de pomp iedere keer bij 0.6 bar de benzine vanuit de tank pompen naar voren tot waar de pomp zit DENK IK
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Tjabbo »

^andre als ik me niet vergis is er sprake van een vacuum tussen de 2e pomp en de benzinetank en dan loopt de benzine hoogstwaarschijnlijk niet terug? kan dat kloppen ?
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Rich »

Nee, de leiding loopt niet leeg, dat kan niet, de pomp laat geen brandstof door in tegengestelde richting. Heb ik zelf ondervonden nadat ik geprobeerd had de pomp door te spoelen vanwege wat vervuiling aan de aanzuigkant. Kreeg dus een mooie spray in m'n smoel...

Aan de voorkant staat er dus brandstof in de leidingen van de fuelrail via 't filter naar de pomp. De leidingen zijn dicht dus daar kan geen lucht bijkomen, de brandstof blijft dus in de leiding staan tot aan de pomp. De pomp werkt als een terugslagklep omdat ie geen brandstof doorlaat in tegengestelde richting. Als ie dat wel deed dan zou de in-tank pomp de brandstof via dat traject terug de tank inpompen vanwege de weg van de minste weerstand. Vanaf de aanzuigkant van de 2e pomp loopt de leiding naar de achterkant van de auto en daar gaat de leiding van de onderkant van de auto omhoog naar de bovenkant van de tank en kan dus daar ook niet weglopen. Nu zou theoretisch het deel van de aanzuigleiding in de tank leeg kunnen lopen, maar alleen als het aanzuigpunt niet meer ondergedompeld is en dat laat je zelf niet gebeuren door op tijd te tanken. Zolang het aanzuigpunt is ondergedompeld heb je dezelfde vloeistofkolom in de aanzuigleiding in de tank als in de leiding die van de bovenkant van de tank naar onder de auto loopt, dan geldt de wet van de communicerende vaten en zal het stuk aanzuigleiding in de tank ook niet leeglopen (onderkant tank is ongeveer de hoogte waar de leidingen onder de auto lopen).

Dus: er is altijd brandstof in het hele traject van aanzuigpunt in de tank tot aan de fuelrail ;)

En er zit een stock-7M-pomp-pick-up filter op de aanzuigbuis in de tank die op dezelfde hoogte hangt als de in-tank walbro pick-up. zie pic:

Image

(Ja, het stock pick-up filter van de walbro heb ik ook vervangen door eentje van een 7M pomp, die van de walbro was vervuild geraakt door troep in de tank.)
Last edited by Rich on Wednesday 30 September 2009 12:31, edited 1 time in total.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Tjabbo »

Even om de mogelijke oplossingen van een andere kant te bekijken he:
Als je nu de return afdopt en de FPR in de tank maakt (zoals bij veel nieuwere types auto het geval is), dan heb je ook geen last van warm wordende benzine en kan je vrij eenvoudig alsnog 1 grote pomp gebruiken eventueel in combinatie met een nieuwe grotere leiding.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Rich »

Ik snap je gedachte, metertje kan je nog ergens met een bung op de fuelrail monteren, maar het instellen van de druk wil je toch wel makkelijk bij kunnen tijdens inregelen en om eventueel aan te passen nadat je een upgrade gedaan hebt, lijkt me niet handig als ie in-tank zit.

Ik heb er een aardig tijdje over gedaan om m'n stationairloop met de 800's goed te krijgen door te spelen met de greddy blue, de gasklep en de FPR, moet er niet aan denken om elke keer in of bij de tank te klooien.

Verder denk ik dat je ook een vertraging introduceert in de reaktie van de FPR als ie achterin zit door de weerstand van het leidingtraject; tijdens boost wordt nml de brandstofdruk dmv manifolddruk omhoog geregeld door de FPR. Hoe ga je die manifolddruk achterin bij de tank krijgen? Vloeistof is niet samendrukbaar, maar lucht wel, daar blijft weinig druk van over eer 't achterin de auto is.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Tjabbo »

ja luchtdruk en instelbaarheid zijn wellicht een probleem.
Maar voor de retour zou het een super oplossing zijn.

Eventueel een FPR buiten de tank (en nog voor het fuel filter) zodat je een retour hebt van een paar centimeter zou kunnen werken maar dan heb je wel nog steeds het vacuum probleem. Ik ben niet goed thuis in systemen die dat voor je oplossen.

Ach en instellen is initieel idd even niet geweldig. Maar het moet toch al vlot een keer goed staan dunkt me.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Fuel Upgrades

Post by Dude »

Tjabbo wrote:Even om de mogelijke oplossingen van een andere kant te bekijken he:
Als je nu de return afdopt en de FPR in de tank maakt (zoals bij veel nieuwere types auto het geval is), dan heb je ook geen last van warm wordende benzine en kan je vrij eenvoudig alsnog 1 grote pomp gebruiken eventueel in combinatie met een nieuwe grotere leiding.
Voor de warmte hoef je het niet te doen. De pomp heeft namelijk een vaste opbrengst (liters/uur). Dus al die liters die je niet nodig hebt moeten toch over een overdrukventiel (AFPR) heen om weg te kunnen. Dat veroorzaakt de warmte, niet de weg naar het motorblok toe (motorwarmte even niet meegerekend) Het kan wel met een drukgeregelde pomp, alleen is dat met een auto niet handig. Ik meen dat Aeromotive een kastje heeft die het voltage naar de brandstofpomp regelt, aan de hand van turbodruk oid.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Fuel Upgrades

Post by Rich »

Het is een optelsommetje; de pomp zelf, de leidingen, de bochten en de afpr die warmte veroorzaken. Elke weerstand kost energie en die energie wordt afgevoerd in warmte zoals bijna alle energie die verbruikt wordt. Het traject dichtbij het blok en met name de fuelrail die door contactwarmte lekker heet wordt worden door de motorwarmte nog eens extra opgewarmd. Maar de pomp is de grootste warmtebron.

En het vaste opbrengst verhaal klopt niet hoor. De opbrengst gaat behoorlijk achteruit naarmate de brandstofdruk oploopt. En hoe zwaarder de pomp moet werken, hoe meer warmte er geproduceerd wordt. Dus zal de brandstof warmer worden als 't van achter uit de tank wordt gepompt dan van voor uit de tank wordt gezogen omdat de pomp er harder voor moet werken.

Nog een voorbeeldje over opbrengst. Een mkiv pomp en een walbro hebben ongeveer dezelfde opbrengst, een mkiv pomp zelfs wat meer bij lage drukken. Echter een walbro zakt veel minder in qua opbrengst dan een mkiv pomp als de druk oploopt. En naarmate de turbodruk oploopt is de opbrengst van een walbro op een gegeven moment meer dan een mkiv pomp, daarom wordt er vaak voor een walbro gekozen. Ook omdat ze lekker betaalbaar zijn, goede prijs/prestatie verhouding. Er zijn natuurlijk veel betere pompen dan de walbro op de markt, maar die kosten ook een veelvoud.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Fuel Upgrades

Post by Dude »

Klopt, alle weerstand in het traject veroorzaakt warmte. AFPR in de tank zal iets schelen maar niet veel.
Met vaste opbrengst bedoel ik, per omwenteling heeft de pomp een vast slagvolume. Hoger in druk heeft de pomp gewoon mechanische verliezen, dat is logisch. Wat ik ermee bedoel, dat hoe dan ook de brandstof over een overdruk ventiel weg moet, om druk in je systeem te houden. Wil je geen (zo weinig mogelijk warmte/energie) verlies moet je een drukgeregelde pomp pakken. Dat houd in dat de pomp voldoende benzine levert om de druk te handhaven, maar niks meer. Je hebt dus een pomp nodig met regelbaar volume, die dmv een regelaar reageert op de vraag naar benzine. Zoiets als een dieselpomp, alleen loopt die mee op het toerental. Die zijn er denk ik niet voor benzine brandstofsystemen. Dat zou de ultieme oplossing zijn tegen warmte ontwikkeling in de benzine. Het Aeromotive kastje begint er op te lijken : http://www.aeromotiveinc.com/products.php?prod=281
Image

Post Reply