Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Batch injection vs sequential injection

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Batch injection vs sequential injection

Post by Dude »

ook gelijk maar een vraag: Wat is nou beter qua aansturing; sequential of batch injectie?

Zoals ik het zo vlug even lees;
sequential injection zorgt ervoor dat de injectoren minder vaak, en efficienter per omw van de krukas inspuiten. Batch injection opent de injectoren vaker per omw.
Sequential zou wat beter zijn voor emissie/efficientie in lagere toeren, en je zou wat meer "vermogen" uit je injectoren kunnen halen bij dezelfde dutycycle. Batch injection zou wat meer vermogen kunnen leveren, maar daarbij moet je ervoor zorgen dat de brandstofdruk in de rail niet te ver daalt omdat je ze vaker per omw van de motor aanstuurd. Nou heb ik redelijk goede injectoren (als ik die gasten mag geloven, kun je ze zelfs op 96% dutycycle laten werken zonder problemen.
Nou ben ik een noob wat betreft engine management etc, dus wat hulp zou welkom zijn :Y)
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Rich »

Sequential = per cilinder gestuurde injectie
Batch = injectoren van meerdere cilinders worden tegelijkertijd aangestuurd
Vergelijkbaar dus met sequential- en batch ignition.

Bij sequentiële injectie wordt per cilinder en per aanzuigslag de hoeveelheid in te spuiten brandstof berekend en ingespoten door de ecu.
Bij batch firing zijn injectoren gekoppeld in paren en staan sommige injectoren dus tegen een gesloten inlaatklep te spuiten.
Voordelen van sequentiële injectie is lagere emissie en lager brandstofverbruik, qua performance nauwelijks voordelen t.o.v. batch, tenzij je de grens van de capaciteit van de injectoren aan het opzoeken bent, dan kom je idd iets verder met sequentiële- dan met batch injectie. Dit heeft met de belasting van de injectordrivers te maken in de ecu, niet de injector zelf.
Voordelen batch is dat je met minder injectordrivers in de ecu toe kan, alleen financieel voordeel dus, geen performance voordelen.

De stock 1JZ en 7M ecu hebben batch injectie (per twee paar) en de 2JZ ecu heeft sequentiële injectie. 1JZ en 2JZ hebben wel sequentiële ontsteking, 7M heeft ook batch ontsteking.

Ik weet trouwens niet wie je verteld heeft dat je injectoren op 96% dutycycle kunnen draaien, maar da's niet aan te raden. Hier speelt namelijk de koeling van de injector een rol; als de spoel zo'n beetje continu bekrachtigd wordt, loopt de temperatuur van de spoel op. Dit kan tot gevolg hebben dat ie vastslaat en dan permanent open of dicht komt te staan.
Injectoren niet verder belasten dan 80% dutycycle, heb je meer brandstof nodig, dan grotere injectoren gebruiken of additionele injectoren installeren.
Mocht je een stand-alone ecu gaan gebruiken die peak-hold injectoren kan aansturen, en je ook peak-hold injectoren gebruikt, dan kan de max. duty cucle wel wat hoger, maar ook geen 96%.

Voor de voordelen kan je beter de afweging maken tussen sequentieel of batch ontsteking en voor saturated of peak-hold drivers en injectoren. Verschil in performance tussen sequentieel en batch injectie is minimaal.

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Brinky »

Batch of sequentiele ontsteking... beetje rare benaming - vaak spreekt men over wel of geen wasted spark. Denk dat je het ontstekingssysteem even apart moet pakken - da's a different story tov de injectie.

Sequentiele ontsteking is preciezer en geavanceerder... moderner.
De oudere injectie systemen zijn bijna allemaal batch injectie. K-jet is misschien nog wel de meest barbare (maar voor die tijd toch vooruitstrevende) vorm.
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Dude »

Ok, goede uitleg ^O^ Er is dus niet 1 keus duidelijk de "betere"... Trws, bedoel je niet dat je met batch meer vermogen kunt krijgen?

Alleen nu wil ik een 2jzgte AEM op een 1jz gebruiken, dan is sequentieel de meest logische? De injectoren die ik heb zijn van Injector Dynamics en zijn 1000cc high impendance, ze hebben nu zelfs 2000 en 3000 cc high impendance:

•High Impedance, no need for injector drivers or injector resistors High pressure capability, All injectors will run comfortably at 100psi above 10v, flow will be increased by approximately 50% at 100psi High duty cycle, with a recovery time of only 1ms, all injectors will run up to 92.5% duty cycle at 9k rpm and 95% duty cycle at 6k rpm while maintaining linearity within 1% Excellent low pulsewidth response, linearity within 2% all the way down to 2ms, predictable response down to 1.5ms. Using a 3 dimensional battery comp table with Motec V3 software, low pulsewidth response can be linearized to practically zero flow. Good atomization, Droplet size of the 1000cc injector is comparable to the Siemens Mototron 60lb injector, and is far better than the Multec 95lb, Standard Motor Products (RC) 1000cc and Siemens 72 and 83lb injectors. Excellent consistency, no sets will require more than a 1% trim Ruler flat response, unmatched linearity means easy tuning and accurate compensations.

http://www.youtube.com/watch/v/RX1xIvOWcNk&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch/v/LZV6LvPI92E&feature=related
Image

User avatar
joep
Elite shoarma kruider
Posts: 814
Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
Location: Haarlem
Contact:

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by joep »

vergeet die duty cycle van boven de 90%, dat kan alleen bij een volledige 12Volt en dat kun je jezelf nooit garanderen onder elke omstandigheid.
met 1000 cc injectoren ben je heel wat van plan dus! zet die op 80% duty (word ik al nerveus..) en dan heb je vermogen genoeg en zeker met "gewone" benzine alleen..
Oedipus was de eerste 'motherfucker'

User avatar
Brinky
Assistent shoarma kruider
Posts: 546
Joined: Monday 31 July 2006 22:37
Location: Vjenne

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Brinky »

Als je motor draait (en dus je dynamo ook) zit je toch makkelijk BOVEN de 12volt? Maar misschien mis ik iets...
Een stuk of wat Saabjes...

"Saab, the car nice people drive..."

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Tjabbo »

Ik vraag me het 12v ook even af. Ben benieuwd. Of vraagt de motor zoveel extra energie bij hoge belasting dat het voltage kan zakken?

Daarbij komt dat side-feed injectoren iets meer in de brandstof flow zitten en daardoor langer koel gehouden worden dan topfeed en in theorie dus een langere tijd hogere belasting aan kunnen, of dat ze voor een kortere tijd een veel hogere duty cycle kunnen draaien. Tenminste dat is de theorie voor zover ik hem begreep. geen idee hoeveel dat nou in de praktijk zal schelen. Iemand input daarop ?
(dit begreep ik uit een post van arnout een tijdje terug)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Dude »

Hier nog wat info over injectoren in het algemeen, en ergens onderaan wordt voltage uitgelegd. Als je de moeite neemt om het door te lezen, zie je dat er aardig wat factoren meespelen :Y) : http://www.injectordynamics.com/dynamic ... ation.html
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Rich »

Brinky wrote:Batch of sequentiele ontsteking... beetje rare benaming - vaak spreekt men over wel of geen wasted spark. Denk dat je het ontstekingssysteem even apart moet pakken - da's a different story tov de injectie.

Sequentiele ontsteking is preciezer en geavanceerder... moderner.
De oudere injectie systemen zijn bijna allemaal batch injectie. K-jet is misschien nog wel de meest barbare (maar voor die tijd toch vooruitstrevende) vorm.
Ja, qua benaming heb je gelijk, dan spreek je idd over wasted spark. Aangezien bij de meesten het ontstekingsverhaal bekender is en het principe hetzelfde is; enkele cilinder aansturing of per paar heb ik het gebruikt om het een en ander te verduidelijken ;)
Dude wrote:Ok, goede uitleg ^O^ Er is dus niet 1 keus duidelijk de "betere"... Trws, bedoel je niet dat je met batch meer vermogen kunt krijgen?

Alleen nu wil ik een 2jzgte AEM op een 1jz gebruiken, dan is sequentieel de meest logische? De injectoren die ik heb zijn van Injector Dynamics en zijn 1000cc high impendance, ze hebben nu zelfs 2000 en 3000 cc high impendance:
Zoals ik al zei is er zo goed als geen verschil in performance, alleen stationairloop en milieueisen bij apk zal makkelijker te regelen zijn met sequentiële injectie. Op de limiet zal je uiteindelijk iets meer uit een sequentiële set-up kunnen halen dan bij een batch-fire set-up, maar da's minimaal.

Als je sequentiële injectie met een 2jzgte AEM op een 1jz wil gebruiken, moet je de 2e generatie AEM hebben, die heeft nml 8 injectordrivers. De 1e generatie heeft er slechts 4 en dan kan je dus alleen maar batch-fire injectie toepassen.
Tjabbo wrote:Ik vraag me het 12v ook even af. Ben benieuwd. Of vraagt de motor zoveel extra energie bij hoge belasting dat het voltage kan zakken?

Daarbij komt dat side-feed injectoren iets meer in de brandstof flow zitten en daardoor langer koel gehouden worden dan topfeed en in theorie dus een langere tijd hogere belasting aan kunnen, of dat ze voor een kortere tijd een veel hogere duty cycle kunnen draaien. Tenminste dat is de theorie voor zover ik hem begreep. geen idee hoeveel dat nou in de praktijk zal schelen. Iemand input daarop ?
(dit begreep ik uit een post van arnout een tijdje terug)
Ja, de theorie is ook praktijk ;) hoeveel het exact scheelt en hoeveel meer je side-feeds kan belasten zou ik niet durven zeggen.

Joeps opmerking over de boordspanning is zeer terecht mbt de injectoren.
De dynamo genereert zo'n 14V voor het electrische systeem als je motor draait, echter door allerlei verliezen en door de tand des tijds aangetaste elektrische verbindingen kan het voltage op sommige punten onder de 12V zakken. Ook is het zeker niet constant maar fluctueert het behoorlijk. Meet maar eens het voltage op je brandstofpomp als je lekker op 't gas gaat, niet verbaasd zijn als je maar 11V ziet ofzo ;)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Dude »

Duidelijk verhaal :)

een vraag mbt kabelboom, gebruikt de AEM alle sensoren die op de 1jz zitten, of kan ik de kabelboom "opruimen" en alle onnodige bekabeling verwijderen? Ik denk dat het zowieso niet onverstandig is om de kabelboom even te strippen, en alle kabels door te meten. Ivm eventuele slechte contacten/kabelbreuk.
Image

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Batch injection vs sequential injection

Post by Tjabbo »

topic over standalones afgesplitst. zie : viewtopic.php?f=7&t=1590&start=0

dan kunnen we hier weer verder over injectie discussies ^O^
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

Post Reply