Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
standalone ecu info topique
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- kuchnie na wymiar
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: standalone ecu info topique
Brinky wrote:Mappen kun je zelf doen...
Support kan via de nederlandse importeur.
Er zit een stukje software bij waarmee je zelf de instellingen kunt doen.
Hogere wiskunde is natuurlijk onzin om te kunnen, maar je moet wel wat van EFI weten, voordat je aan zo'n project moet beginnen. Maar dat is met elke stand-alone het geval.
voor een goede map wel wat meer dat 'wel wat van EFI' weten. je praat niet alleen over een benzine en timing map.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: standalone ecu info topique
Ik ben toch heel benieuwd hoe jullie zelf de ontstekingstiming gaan mappen...
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: standalone ecu info topique
Daarom waag ik me er ook niet aan.joep wrote: voor een goede map wel wat meer dat 'wel wat van EFI' weten. je praat niet alleen over een benzine en timing map.
Als ik er al aan begin (ooit) dan wil ik beginnen met een bestaande goede map en die zelf aanpassen. Er verandert anders te veel bij elkaar en dat is haast niet te troubleshooten. (zie ook pimmetjaaah en zijn supra die al 3 jaar stil staan).
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: standalone ecu info topique
Gokken, en blind vertrouwen op de knock sensoren..... [:(!]Rich wrote:Ik ben toch heel benieuwd hoe jullie zelf de ontstekingstiming gaan mappen...
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: standalone ecu info topique
... 3 onderblokken later, op naar Rich...
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: standalone ecu info topique
...die ook al heel wat onderblokken gemold heeft...
[spoiler]THERE ARE NO OIL HOLES IN THE CAMS. DO YOU SEE HOLES ANYWHERE!!!???[/spoiler]
geintje rich ;)
[spoiler]THERE ARE NO OIL HOLES IN THE CAMS. DO YOU SEE HOLES ANYWHERE!!!???[/spoiler]
geintje rich ;)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: standalone ecu info topique
Precies!joep wrote:... 3 onderblokken later, op naar Rich...
Re: standalone ecu info topique
Neuh, is geen geintje. Hierdoor weet ik wel wat de grenzen zijn voordat een onderblok 't begeeft, da's waardevolle (en dure) kennis. ;)Tjabbo wrote:...die ook al heel wat onderblokken gemold heeft...
geintje rich ;)
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: standalone ecu info topique
Nee dat is waar. ik heb het over de tekst in de spoiler ;)Rich wrote:Neuh, is geen geintje. Hierdoor weet ik wel wat de grenzen zijn voordat een onderblok 't begeeft, da's waardevolle (en dure) kennis. ;)Tjabbo wrote:...die ook al heel wat onderblokken gemold heeft...
geintje rich ;)
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: standalone ecu info topique
Ontstekingsmap kun je aanvankelijk gewoonweg de fabriekswaardes kopieren en van daaruit verder werken... als je echt die allerlaatste pk eruit wilt persen zul je idd op de bank moeten, maar als je ietwat veilig speelt kun je 't op de weg prima afstellen.
En je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles zelf te installeren... rijdend maken en dan uiteindelijk een afstelsessie met een specialist te doen.
En je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles zelf te installeren... rijdend maken en dan uiteindelijk een afstelsessie met een specialist te doen.
Een stuk of wat Saabjes...
"Saab, the car nice people drive..."
"Saab, the car nice people drive..."
Re: standalone ecu info topique
De standaard waarden die AEM gebruikt voor de base maps zijn echt niet goed genoeg! Die kloppen echt voor geen meter.Brinky wrote:Ontstekingsmap kun je aanvankelijk gewoonweg de fabriekswaardes kopieren en van daaruit verder werken... als je echt die allerlaatste pk eruit wilt persen zul je idd op de bank moeten, maar als je ietwat veilig speelt kun je 't op de weg prima afstellen.
En je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles zelf te installeren... rijdend maken en dan uiteindelijk een afstelsessie met een specialist te doen.
Re: standalone ecu info topique
Goed is een subjectief begrip... en vooral afhankelijk van je eisen en doel.
Wat is volgens jou een 'goede' ontstekingsmap, knabbel?
PS: ik heb niet voor niets het woord aanvankelijk gebruikt.
Wat is volgens jou een 'goede' ontstekingsmap, knabbel?
PS: ik heb niet voor niets het woord aanvankelijk gebruikt.
Een stuk of wat Saabjes...
"Saab, the car nice people drive..."
"Saab, the car nice people drive..."
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: standalone ecu info topique
Als je setup al zo anders is dan de originele setup, kun je de standaard meegeleverde mappen zo in de prullenmand gooien.. Dan start ie er niet eens mee, laat staan stationair lopen.
Als je kleine dingetjes hebt gewijzigd gaat het op wat je zegt, maar als je een compleet build blok hebt met andere nokken, grote turbo en weet ik al niet meer, moet je op 0 beginnen met de stand alone.
Als je kleine dingetjes hebt gewijzigd gaat het op wat je zegt, maar als je een compleet build blok hebt met andere nokken, grote turbo en weet ik al niet meer, moet je op 0 beginnen met de stand alone.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: standalone ecu info topique
Goed is natuurlijk een optimaal koppel zonder knock.Brinky wrote:Goed is een subjectief begrip... en vooral afhankelijk van je eisen en doel.
Wat is volgens jou een 'goede' ontstekingsmap, knabbel?
PS: ik heb niet voor niets het woord aanvankelijk gebruikt.
Kijk, je gebruikt natuurlijk geen stand-alone als je alleen maar een andere eind demper onder je auto heb hangen, je gebruikt hem alleen als je veel modificaties hebt gedaan. En dan wil je natuurlijk niet dat er alleen al aan timing 100 pk in het blok blijft hangen. En als je eerst zelf gaat klooien en later breng je hem als nog naar een tuner, waarom breng je hem dan niet meteen weg?
Precies, heb in mij garage een goed voorbeeld staan, de 2jz van babbel heeft 820cc injectoren, en die van mij 650, dat verschil zou in theorie moeten compenseren voor de extra halve liter van de 2JZ. Maar mijn blok start niet eens op zijin map laat staan dat ie idled.joep wrote:Als je setup al zo anders is dan de originele setup, kun je de standaard meegeleverde mappen zo in de prullenmand gooien.. Dan start ie er niet eens mee, laat staan stationair lopen.
Als je kleine dingetjes hebt gewijzigd gaat het op wat je zegt, maar als je een compleet build blok hebt met andere nokken, grote turbo en weet ik al niet meer, moet je op 0 beginnen met de stand alone.
Re: standalone ecu info topique
Ontstekingstiming kan je niet goed op de weg instellen, op basis van wat voor info maak je dan wijzigingen? Voor ontsteking afstellen heb je echt een geremde bank nodig om feedback te krijgen over wat je aan het doen bent. En ontsteking afstellen op basis van knock...
Knabbels opmerking klopt; waarom ga je standalone? Om de stock ecu te gaan kopiëren? Nee, het is juist de ontsteking waar je met een stock ecu geen grip op hebt en wat je juist goed wilt controleren. Met een basismap krijg je een blok best aan de praat en zal ie redelijk presteren, ook zal ie wel starten en stationair lopen, het is soms verbazingwekkend hoeveel crappy timing motoren slikken en toch stationair lopen (brandstof is vaak de reden dat een blok niet start en stationair wil lopen). Maar juist om de meerwaarde van je set-up te benutten en ook goede driveability te hebben zal je de timing goed moeten instellen anders heb je er nog niks aan en kan je zelfs zonder dat je er erg in hebt potentieel gevaarlijke zone's voor je blok creëren.
En onder een goede ontstekingsmap versta ik dat onder elk belastingsgebied er het optimale koppel beschikbaar is met voldoende veiligheid in acht nemende mocht er ooit mindere kwaliteit brandstof getankt worden.
@Knabbel, injectoren worden niet bepaald op basis van slagvolume, dus je redenatie dat ie moet compenseren voor dat verschil gaat niet op. ;)
Knabbels opmerking klopt; waarom ga je standalone? Om de stock ecu te gaan kopiëren? Nee, het is juist de ontsteking waar je met een stock ecu geen grip op hebt en wat je juist goed wilt controleren. Met een basismap krijg je een blok best aan de praat en zal ie redelijk presteren, ook zal ie wel starten en stationair lopen, het is soms verbazingwekkend hoeveel crappy timing motoren slikken en toch stationair lopen (brandstof is vaak de reden dat een blok niet start en stationair wil lopen). Maar juist om de meerwaarde van je set-up te benutten en ook goede driveability te hebben zal je de timing goed moeten instellen anders heb je er nog niks aan en kan je zelfs zonder dat je er erg in hebt potentieel gevaarlijke zone's voor je blok creëren.
En onder een goede ontstekingsmap versta ik dat onder elk belastingsgebied er het optimale koppel beschikbaar is met voldoende veiligheid in acht nemende mocht er ooit mindere kwaliteit brandstof getankt worden.
@Knabbel, injectoren worden niet bepaald op basis van slagvolume, dus je redenatie dat ie moet compenseren voor dat verschil gaat niet op. ;)
Re: standalone ecu info topique
Even verplaatst naar hier om mijn dynosheet topic schoon te houden.
Ik zoek gewoon iets simpels dat de basiszaken om een blok goed te kunnen laten lopen omvat that's it.
Mijn eisen:
must:
- brandstof sequentieel (voor 6 cilinder)
- ontsteking sequentieel (voor 6 cilinder)
- voldoende correctiemappen
- goede ontstekingsdrivers
- log functie
nice to have:
- peak hold injectordrivers (ipv saturated)
- boostcontrol
- dwell time fijn-instelbaar voor de ontstekingsunit (vaak kan je alleen maar bepaalde stappen instellen en niet zelf een waarde invullen)
Rich wrote:Tijd voor een stand-alone!
mmarkk wrote:Welke?
Rich wrote:Goede vraag!
Zal niet dit jaar worden, suupie is geschorst en eerst maar eens ff uitpluizen wat ik geschikt vind voor mij.
Ik zoek een simpele oplossing; full control over brandstof en ontsteking, correctie mappen en dash moet blijven functioneren. Geen traction control, launch control, flatshifting en dat soort grappen. Mooiste zou sequentieel control zijn over zowel brandstof als ontsteking.
Maar hier hebben we al een mooi topicje over ;)
standalone ecu info topique
Nee, geen AEM. Dan zou ik juist maar een deel van de potentie gebruiken want daar zitten juist al die gadgets in die ik niet nodig heb. Overigens een prima unit.mmarkk wrote:AEM dus?
Ik zoek gewoon iets simpels dat de basiszaken om een blok goed te kunnen laten lopen omvat that's it.
Mijn eisen:
must:
- brandstof sequentieel (voor 6 cilinder)
- ontsteking sequentieel (voor 6 cilinder)
- voldoende correctiemappen
- goede ontstekingsdrivers
- log functie
nice to have:
- peak hold injectordrivers (ipv saturated)
- boostcontrol
- dwell time fijn-instelbaar voor de ontstekingsunit (vaak kan je alleen maar bepaalde stappen instellen en niet zelf een waarde invullen)
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: standalone ecu info topique
KDFI !!!
- PimmeTjaaH
- Elite shoarma voorproever
- Posts: 2604
- Joined: Sunday 13 April 2008 21:03
- Location: Heemskerk
Re: standalone ecu info topique
Als je er meer info over wilt, kan je kijken op http://www.bsautotune.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik deze er ook in zitten, en ik wil best een keertje langs rijden bij je hoor. Ben ook wel benieuwd hoe mijne het op de testbank doet En mn ontsteking moet dan mooi bijgeregeld worden
Zelf heb ik deze er ook in zitten, en ik wil best een keertje langs rijden bij je hoor. Ben ook wel benieuwd hoe mijne het op de testbank doet En mn ontsteking moet dan mooi bijgeregeld worden
Re: standalone ecu info topique
Bestaat er zoiets als een standalone waarbij je:
1. stock idle
2. airco
3. cruise control
hebt, en waar je niet aan moet sleutelen/rommelen elke keer als je ermee wilt rijden...
Zo ja, welke? Of moet je dan echt gaan zoeken naar een piggyback?
1. stock idle
2. airco
3. cruise control
hebt, en waar je niet aan moet sleutelen/rommelen elke keer als je ermee wilt rijden...
Zo ja, welke? Of moet je dan echt gaan zoeken naar een piggyback?
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
Re: standalone ecu info topique
Dat kan bijna met elke stand alone.Rsoarer wrote:Bestaat er zoiets als een standalone waarbij je:
1. stock idle
2. airco
3. cruise control
hebt, en waar je niet aan moet sleutelen/rommelen elke keer als je ermee wilt rijden...
Zo ja, welke? Of moet je dan echt gaan zoeken naar een piggyback?
Stock idle is met de meeste ECU's gewoon goed te doen, maar omdat de motoren niet meer standaard zijn is de idle vaak een stuk onrustiger. Dat komt onder andere door bijvoorbeeld grotere injectoren, agresievere nokkenassen, of minder draaiende massa door bijvoorbeeld een lichter vliegwiel.
Mijn 1JZ met AEM idled ook bijna stock. Maar er zit bij mij wel verschil tussen mijn idle en standaard. Bij mij heeft dat 2 reden:
Ten eerste komt dat door mijn 650cc injectoren en ten tweede door mijn lichte vliegwiel. Vooral door dat vliegwiel heb ik een met 950 rpm mijn idle nog wat hoger staan dan standaard.
Maar ook voor idle en start setup geldt gewoon dat je daar een hoop tijd in moet steken.
Airco control is gewoon een toeren gebaseerde aan/uit uitgang, en dat is een functie die eigenlijk op elke standalone wel te vinden is.
Cruise control is meestal geen functie van de ECU, maar vaak een aparte computer. Ten minste dat is het geval bij de 1JZ en de 2JZ. Alleen van de voor de 2JZ vvti weet ik dat niet zeker want die is drive by-wire.
Als je genoeg tijd in je setup steekt hoef je echt niet elke keer te klooien. Babbel heeft met zijn vorige single turbo setup met zijn AEM iets van 70.000 km gereden zonder ook maar iets aan de tune te veranderen.
Re: standalone ecu info topique
Nou Joepske, "vroegah" misschien, maar Arnout gaf (voor mijn toekomstige build) aan dat er meerder opties waren! Dus zeker niet alleen AEM!joep wrote:Arnout is " AEM or bust!"Dude wrote:Ik heb al eens eerder wat bij Tweakit besteld, geen problemen mee gehad. Ik bestel eigenlijk alles via internet Maar ik denk dat Arnout zo'n EMS ook kan tunen toch? Hoe goed zijn die lui bij Proimport?
De AEM V2 levert Arnout ook de nodige hoofdpijn op [:D]
Ik weet niet of Arnout zelf een Haltech mapped of het uitbesteedt.
PS3 + PS4 ------- PSN: DutchSupra
“Joinnnn ussssss!”
“Joinnnn ussssss!”
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: standalone ecu info topique
Yo Dredd... Haal jij ff een ouwe koe uit de put die al gedempt is!
joep
Berichttitel: Re: standalone ecu info topiqueGeplaatst: maandag 26 oktober 2009 20:47
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: standalone ecu info topique
PimmeTjaaH wrote:KDFI !!!
Ja, die ken ik wel, is een klant van me ;) Check 'Tuning en dyno services' maar eens, dat gaat over mijn bank.PimmeTjaaH wrote:Als je er meer info over wilt, kan je kijken op http://www.bsautotune.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik deze er ook in zitten, en ik wil best een keertje langs rijden bij je hoor. Ben ook wel benieuwd hoe mijne het op de testbank doet En mn ontsteking moet dan mooi bijgeregeld worden
KDFI is wel mooi spul, maar heeft niet de zaken die ik zoek; sequentieel voor 6 cil (gaat tot 4 cil) en de resolutie vind ik te laag voor mijn applicatie.
Bel of mail me maar voor een afspraak, dan gaan we de ontsteking optimaliseren.
Re: standalone ecu info topique
haha ik dacht echt dat dit met libie te maken hadPimmeTjaaH wrote:KDFI !!!
Soarer, Tourer en Chaser subforum nu op shoarmateam!!!!!!
Re: standalone ecu info topique
Lol
Pro Efi niet wat voor je Rich? Of Vipec.
Pro Efi niet wat voor je Rich? Of Vipec.