Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
baszwolle
Sla blaadje
Posts: 31
kuchnie na wymiar
Joined: Wednesday 29 October 2008 20:30

aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Post by baszwolle »

daar is ie weer en ik heb een vraag voor de achterwielaandrijf-heren hier, voor mij onbekend terrein.
zoals een aantal misschien weten knutsel ik een Saab V6 in een oude Saab 99 met supra bak erachter.
inmiddels zijn we zover:
Image
Image
let niet op de remschijven op de shocks ed...tis en voorbeeld:
Image


de bekende "slip yoke" spleen-as koppeling is ook binnen uit the usa. deze schuif ik uiteraard achterin deze W58 bak...maar dan..ik moet dan van deze koppeling naar de ford diff toe. Dit is ongeveer een meter.
moet ik nu nog een steunlager halverwege maken en een hardyschijf gebruiken of kan ik zo rechtdoor van bak naar diff? (diff is een vaste aan de body dus niet aan de achteras vastzittende.

totaal onbekend dit voor mij en jullie weten dat vast beter.

thnx

Bas

baszwolle
Sla blaadje
Posts: 31
Joined: Wednesday 29 October 2008 20:30

Re: aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Post by baszwolle »

de spleen is verschuifbaar he, stukje opschuiven richting bak en je kunt de flens van het diff halen. het is namelijk maar een meter en de bak zit recht voor de diff...vandaar mijn vraag, kort en rechte opstelling.

zal nog even een foto uploaden.
Last edited by baszwolle on Tuesday 03 November 2009 20:34, edited 1 time in total.

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Post by Tjabbo »

je kan er 1 maken zoals jij dat voorstelt inderdaad. het zit eigenlijk haast bij elke achterwiel aangedreven auto zo.

van supras weet ik dat er ook gewoon starre cardanassen gemaakt zijn (aftermarket dus). die zijn lichter. mmarkk heeft er ook 1 op zijn supra zitten. het scheelt gewicht (roterende massa) en dus minder aandrijfverlies.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Post by mmarkk »

Je laat een as op maat maken toch? Zullen ze ws uit één stuk maken, zonder rubber, zonder steun in het midden
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

baszwolle
Sla blaadje
Posts: 31
Joined: Wednesday 29 October 2008 20:30

Re: aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Post by baszwolle »

oke dus rechtstreeks van bak naar diff zonder Hardyschijf? er zit een kruiskoppeling direct na de spleen en er zal er dan nog een komen voor de diff.

de as die er nu aan zit (stukje nog) is 65 mm in diameter en 1.5 wanddikte, is dat voldoende? 300 pk en 400 Nm op zn allergunstigst.

edit: ja ik laat een as maken idd, zoiets ligt vast nergens op schap.
hier nog een plaatje van de slip yoke.
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Post by mmarkk »

Yeah zo zal het worden.
Bij mij heb ik er wel een veiligheidsplaatje om gemaakt zodat de as niet kan vallen mocht ie breken, maar dat is omdat hij van alu is
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Post by Andre »

Gewoon de as uit 1 stuk maken dus van de bak naar de diff thats it

Als alles gemonteerd zit dus de motor en de aandrijving achter moet je wel wat ruimte hebben op de as voor in en uitveren van de Auto

Dus de as moet de lengte verandering kunnen opvangen tijdens in en uit veren zodat de diff en de bak niet onder spanning komt te staan wat anders gaat 1 van die twee kapot (eerder de bak )
Dus goed meten en verder moet de as GOED gebalanceerd zijn

Succes met het project
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

baszwolle
Sla blaadje
Posts: 31
Joined: Wednesday 29 October 2008 20:30

Re: aandrijfas met of zonder steunlager? projectauto

Post by baszwolle »

de diff zit vast aan subframe dus die gaat niet op en neer als mede de motor en bak zitten uiteraard vast dus er is geen (weinig) geweging.
enige waar ik rekening mee moet houden is voor demontage en uiteindelijk niet de spleen helemaal erin drukken om iets slag op te vangen.

thnx allen.

Bas

Post Reply