Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Radiator voor mk3

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Radiator voor mk3

Post by Dude »

Hier is ontzettend veel keuze in, vooral op ebay. Maar wat is nou een goede? Oke, fluidyne en koyo hebben zich al bewezen, maar ik kan me niet voorstellen dat andere (ebay) merken zoals; Mishimoto, Godspeed, XS power, UK performance etc nou zoveel slechter zijn. Natuurlijk zullen de duurdere merken vaak beter zijn, maar hoeveel merk je ervan? Zou het niet alleen al genoeg zijn om op je orginele radiator een set dual spal fans te monteren? Nou komt met meer vermogen ook veel meer warmte vrij, wat dus ook weer afgekoeld moet worden. Graag alle info posten over wat de beste radiator is :) Ik kan hier nou genoeg linkjes posten wat mij een goede radiator lijkt, maar graag hoor ik van ervaringen etc.
Past een mk4 radiator op een mk3 1jz? Passen de mk4 radiator slangen op een mk3 1jz (die van Samco, autobahn etc)?
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Radiator voor mk3

Post by mmarkk »

mk4 rad past niet in de mk3.
Volgens mij is een rad van koper nog het beste, Arnout laat die soms op maat maken.

Vaak is van de ebay rads de vindichtheid niet zo groot :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Radiator voor mk3

Post by Dude »

Oke, laat ik er dan gelijk even bij zetten; Prijs/technisch de beste :) Koperen radiator op maat laten maken is er duur..... En misschien leuk als je gaat dragracen waarbij 0.1 sec al genoeg is om te winnen, maar dat is voor mij totaal niet interessant.
Last edited by Dude on Thursday 03 December 2009 22:51, edited 1 time in total.
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Radiator voor mk3

Post by DeSchouten »

ik heb een Koyo besteld, Mishimoto is volgens mij de beste van de goedkopere rad's.

volgens Arnout heb je zeker wel een goede alu race rad, nodig bij hoge vermogen's.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Radiator voor mk3

Post by Dude »

Heb jij een Koyo R? of een "gewone"?
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Radiator voor mk3

Post by DeSchouten »

deze: http://www.horsepowerfreaks.com/ViewPar ... s&Details=

de thermoswitch fitting kun je afdoppen voor een 7m.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Radiator voor mk3

Post by Andre »

Ik zou in jou geval de beste what money can buy kopen omdat jouw blok gevuld wordt met cement

Niet nodig vind ik maar goed

En de Grootste rad voor de Mk3 met meer capaciteit is pwr of anders de koyo (iets cheaper)
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Radiator voor mk3

Post by Dude »

pwr is toch 38 mm? En koyo kun je volgens mij in 38 en 52 mm krijgen. Lijkt mij hoe dikker des te beter?
Image

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Radiator voor mk3

Post by Dude »

Hier nog iets over de elektric fans :
Since I already had the optimal coolant mix, there was really nothing I could do besides upgrading the hardware in the cooling system. Luckily, Powerhouse had just co-developed with Fluidyne a new, all-aluminum radiator upgrade that was significantly larger than stock (picture courtesy of Jeff Hood). I kept the stock pulley-driven fan, based on Jeff Hood et al's advice that the electric fan "upgrades" actually flow much less than the stock fans and increase the probability of overheating on the road course
Wie kan daar meer over vertellen?
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Radiator voor mk3

Post by mmarkk »

Yeah dat hoor je al jaren, stock fan zou het beste zijn, ik kan het me niet voorstellen maar goed :)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Radiator voor mk3

Post by knabbel »

mmarkk wrote:Yeah dat hoor je al jaren, stock fan zou het beste zijn, ik kan het me niet voorstellen maar goed :)
Dat snap ik ook niet.

Mijn Mk3 wordt warm bij file rijden/lang stationair, en op dat moment, werkt de standaard fan bijna niet, terwijl je de electrische fans vol aan kan zetten.

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Radiator voor mk3

Post by ILLKIDD »

Ik weet niet zeker maar ik dacht dat Power Enterprice ook radiators hadden voor de JZA70. Ze doen het wel goed in een JZX volgens getuigen. ¥73.290= +/- € 546,27 (jza80)

Verder heb je natuurlijk ARC. ¥99.445 = € 741,22

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Radiator voor mk3

Post by Dude »

http://www.supraforums.com/forum/showth ... p?t=563551

In deze post komt fluidyne niet zo goed meer naar voren omdat ze nu ergens in Taiwan worden gemaakt.
Dus dan blijft de Koyo of PWR over. De Koyo is het voordeligste, dus die zal het waarschijnlijk worden.
Het schijnt dat de Mishimoto ook niet slecht is.

Hier nog 1 van een high hp texas mile supra: vanaf page 9 (trws nice build op draadje :9~ )
http://www.supraforums.com/forum/showth ... 94&page=10
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Radiator voor mk3

Post by Andre »

BTW nice to know

Een rad die zich al heeft bewezen en die niet in de categorie valt als bv Koyo en PWR en dat soort merken is die van rich volgens mij

Circuit proof met aardig wat mods

Alleen weet ik niet welke merk het is
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Radiator voor mk3

Post by Andre »

DeSchouten wrote:deze: http://www.horsepowerfreaks.com/ViewPar ... s&Details=

de thermoswitch fitting kun je afdoppen voor een 7m.

Dat is volgens mij gewoon stock size van Koyo
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Radiator voor mk3

Post by Rich »

Ik heb een radiator van UK-Performance en is zoals Dre zegt circuit-proven.
Ze maken deze zelf en de core is een wat zij noemen twin-core design, da's geen two row maar heeft te maken met de vorm van de waterkanalen.
Op dit moment hebben ze geen types voor de MKIII op voorraad zie ik, dus maar ff een voorbeeldje van eentje voor een lexus, zie link hieronder.

De pasvorm was niet zo best en moest hier en daar wat aangepast worden en de aftapplug is van kunststof en die heb ik vervangen voor een metalen exemplaar. Ik heb contact met ze gehad hierover en ze naderhand een tekening gemaild met wat er veranderd moet worden, dus als ze een nieuwe serie maken is ie wellicht wat beter qua pasvorm.

Grote voordeel vond ik de prijs ;) en dat 't van relatief dichtbij komt binnen de EU, volgens mij had ik 'm twee of drie dagen later al in huis. Kwaliteit is niet zoals Koyo en Fluidyne (althans zoals 't vroeger was, in m'n vorige suup had ik er eentje van Fluidyne en die was erg fraai en pastte perfect). Mgoed, het is wel netjes gelast en voldoet prima.
http://cgi.ebay.nl/LEXUS-RX300-3-0L-V6- ... 27a74dcb78

Verdere upgrades aan het koelsysteem:
- Koelwater dat tot 150gr bestand is, da's die roze troep van MPM.
- Flesje Super Radiator Cooler van Justice Brothers er aan toegevoegd (RC/22P).
- Radiator dop die bij 1,3bar opent (of was 't nou 1.5bar?)
- Thermostaat van HKS die bij 78gr opent
- 2 pusher fans
- 1 zuigende Spal fan
- de neus in de bumper is aangepast (brievenbus) voor meer koellucht
- overlooptankje van een 7M ipv die van een 1JZ (deze is net ff wat groter en heeft daardoor voldoende volume om het niveauverschil op te vangen)
- En destijds een nieuwe waterpomp van de dealer

Dus zoals je ziet is het niet alleen de radiator die 'de trick' doet maar het totaalpakketje. Deze set-up is in ieder geval goed om zo'n 500pk op een warme zomerdag op 't circuit koel te houden, ook in files en ritjes in de bergen in Italië geen problemen. Aangezien ik de meter nog nooit boven het midden heb zien komen denk ik dat er nog aardig wat meer koelcapaciteit in zit.

Voor wat betreft de stock mechanische fan, ja het klopt, deze verplaatst meer lucht dan de elektrische. Kijk maar eens hoe schuin de vinnen van een mechanische staan t.o.v. die van een elektrische. Bij de mechanische staan ze bijna op 45gr en bij de elektrische op zo'n 10 a 20gr. Een mechanische draait minder snel maar verplaatst desondanks meer lucht. De radiatorkap is trouwens een must om de mechanische fan optimaal te laten presteren.
Een mooie set-up is ook de hydraulische fan van een stock 1jz, die gaat pas aan wanneer het nodig is en verplaatst net zo veel als een mechanische die op de waterpomp zit en altijd meedraait; dat is voor (drag)racers trouwens ook een reden om bij de stock mechanische fan te blijven > hij doet het altijd dus bedrijfszekerheid.

En als je motor te heet wordt tijdens filerijden is je koelsysteem vervuild of je thermostaat kapot ofzo, want de stock fan die op stationair snelheid draait moet makkelijk een stationair lopende motor kunnen koelen, da's nauwelijks warmteontwikkeling om te koelen.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Radiator voor mk3

Post by Dude »

Oke thnx voor de uitleg.
Maar wat is wijsheid, een koyorad met electrische fans/stock fan of die UK-radiator met elektrische fans/stock fan? Of een koyorad met elektrische fan en stock fan (weet niet of dat gaat passen, denk het niet) Die thermostaat, waterwetter, radiator dop etc was ik zowieso van plan. Heb jij trws een part nummer van die thermostaat?
Remember dat Arnout waarschijnlijk ook mn blok gaat cementen, waardoor ik dus weer aan koeling inlever. Voor mezelf had ik nu in gedachten; Koyorad en flex a lite fans. Ik kan er voor een schappelijke prijs aankomen samen met mn nieuw clutch. Of is dit allemaal zonde van het geld?
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Radiator voor mk3

Post by Rich »

Als je iets meer wil betalen zou ik zelf voor zo'n Koyo gaan. Wel zorgen dat je een 3-row hebt dan, geen 2-row.
Qua fans, tja, dat hangt een beetje af van wat je met de suup van plan bent. Pittig straatgebruik, drag racen, circuit racen? De thermische belasting loopt op met dat rijtje.

Je kan trouwens prima de mechanische fan combineren met elektrische, dan gebruik je twee pushers die voor de radiator zitten ;)

De Koyo met twee flex-a-lite's zal op 't randje zijn met je gecementeerde blok als je 't circuit op gaat denk ik, zoveel blazen die dingen niet.

Partnr van die thermostaat zou ik niet weten, ik heb 'm jaren geleden van arnout gekocht, wellicht dat hij 't nog ergens kan vinden.

Wat ik in m'n vorige post nog vergeten te vermelden was is dat ik alle zooi in de ruimte voor de radiator heb verplaatst of weggehaald; claxon, overlooptankje, airco radiator en aanverwante zooi en wat daar al nog meer rondspookt. De lucht kan nu ongehinderd richting radiator stromen.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Radiator voor mk3

Post by Dude »

Het wordt zowieso de Koyo, maar volgens mij is die er alleen in 2 row? Het is het racing type, 53mm dik.
Ik heb net een TRD thermostaat besteld, ik meen 71 graden.
En misschien de fex-a-lite's icm met de mechanische fan, maar dat moet ik nog bekijken. Koeling is wel een belangrijk onderdeel van het geheel, en het is niet verstandig lijkt me om hier nou op te bezuinigen (als ik naar mn 7m kijk..... :X )
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Radiator voor mk3

Post by DeSchouten »

Ik heb trouwens een nogal groot IC die zit ook wel voor de radiateur, en haalt dus een hoop rijwind weg, hoe zit dat bij jou Rich?

En je zegt
- 2 pusher fans
- 1 zuigende Spal fan

heb je dan ook een 1 fan (zuigende) voorop de radiateur zitten?
Last edited by DeSchouten on Monday 07 December 2009 02:22, edited 1 time in total.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Radiator voor mk3

Post by Dude »

? grot is?? wasda :')

Rich bedoeld denk ik dat je 2 electrische fans voor de radiator zet (dus tussen de intercooler en radiator in), die dan koude lucht door de radiator heen drukt. En dan de mechanische fan houden, die lucht door de radiator zuigt.
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Radiator voor mk3

Post by DeSchouten »

Dude wrote:? grot is?? wasda :')

Rich bedoeld denk ik dat je 2 electrische fans voor de radiator zet (dus tussen de intercooler en radiator in), die dan koude lucht door de radiator heen drukt. En dan de mechanische fan houden, die lucht door de radiator zuigt.
een typ fout [B)]

owjah op die manier, en electrische fans aan beide kanten van de radiator kan dat ook of heet dat geen nut?
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Radiator voor mk3

Post by Rich »

@schouten, wat is een 'is' waarvan jij een nogal grote voor je radiator hebt?

En ja, ik heb idd 2 pushers tussen de radiator en de IC in. Die zitten in een frame-pje dat vlak voor de radiator zit en achterop de radiator zit 1 grote. Ze gaan alledrie tegelijk aan trouwens.

Ik dacht dat die Koyo's er ook in twee smaken waren.

Ik zit trouwens te twijfelen of ik niet ook een trd thermostaat heb ipv een hks. Anyways, hij gaat aardig vroeg open.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Radiator voor mk3

Post by DeSchouten »

Gaat goed dat typen vanavond [:(] ik bedoel de Intercooler, IC dus haha
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Radiator voor mk3

Post by Rich »

DeSchouten wrote:Ik heb trouwens een nogal grote IC die zit ook wel voor de radiateur, en haalt dus een hoop rijwind weg, hoe zit dat bij jou Rich?
Bij die van mij gaat een groot deel van de lucht door de IC heen [:D]

En ik heb de neus opengemaakt, dat zit boven de IC en daar kan ongehinderd lucht richting radiator stromen.
Op deze foto's kan je zien hoe de bumper is aangepast, op 't circuit gaat de kentekenplaat eraf en kan er extra lucht door de IC stromen. Beetje veel foto's misschien, maar plaatjes zeggen meer dan woorden.
Op sommige foto's hangt er nog zooi achter de IC en voor de radiator, dat is inmiddels weg en hier en daar mist ook een boutje. De foto's zijn nml niet gelijktijdig gemaakt, sommige zijn tijdens het passen/monteren gemaakt, andere weer een paar maand later.
Het racegaas is puur functioneel; ter bescherming van de koelers mochten we in de grindbak terecht komen, daarom is het ook zwart zodat 't bijna niet opvalt.
Image
Image
Image
Image
Image

Post Reply