Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Olie

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Olie

Post by babbel »

Interessant stukje, maar er is iets wat ik me altijd al afgevraagd heb:

Kun je gemakkelijk van olie-type wisselen ? Je hoort mensen altijd zeggen dat je moet proberen dezelfde olie te gebruiken als waar het blok altijd al mee liep (uiteraard geldt dit niet voor en na een blok revisie).
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Olie

Post by Dude »

leuk stukje, soms wat kort door de bocht.
Hoofdzakelijk is de kwaliteit van de olie bepalend voor een lange levensduur + interval van oliewissel stipt aanhouden.
Echt goede merken zoals Kendall, Castrol, Mobil etc worden niet voor niets in de industrie toegepast.
Daarbij is viscositeit niet mega belangrijk. Er moet wel rekening mee worden gehouden, dat zeker, maar dat je op een blok geen andere olie mag gooien is onzin. Mits de viscositeit range niet enorm afwijkt.
Wel is het verstandig om niet met ander soort/merk olie bij te vullen, omdat elk merk andere samenstelling/chemie heeft van olie. In warme landen gebruiken ze dezelfde motorblokken, maar met andere viscositeit omdat de omgevingstemp al anders is.
Een single grade olie heeft een bepaalde kwaliteit bij 1 temperatuur range, daaronder of boven is de olie niet geschikt. Een multigrade heeft een constantere viscositeit, waardoor deze olie bij verschillende temperaturen geschikt is.
Zo zijn er nog wel tig voorbeelden op te noemen. Maar komt er op neer; gewoon goede/vaak dure olie kopen, mijn favorieten zijn Kendall, Motul, mobil etc omdat die merken in de zware industrie zelfs uitstekend presteren. Maar het schijnt dat Amsoil in de USA veel gebruikt wordt voor high hp supra's, en Redline natuurlijk. Maar dat zijn weer merken die je hier niet op elke hoek van de straat koopt.
Image

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Olie

Post by MicHELLo »

Je had het ook gewoon aan Rich kunnen vragen of hij het nog een keer wilde overtypen, hoor! Pakt hij meteen de nachtkarbo mee [:D] Maar mooi stukje!
Image Shoarma god

User avatar
knabbel
Meat-team Member
Posts: 439
Joined: Sunday 18 May 2008 14:28

Re: Olie

Post by knabbel »

babbel wrote:Interessant stukje, maar er is iets wat ik me altijd al afgevraagd heb:

Kun je gemakkelijk van olie-type wisselen ? Je hoort mensen altijd zeggen dat je moet proberen dezelfde olie te gebruiken als waar het blok altijd al mee liep (uiteraard geldt dit niet voor en na een blok revisie).
Dit verhaal komt grotendeels uit de motorfiets hoek. Die rijden namelijk met een natte koppeling, dwz: de koppeling is ondergedompeld in de motor olie. Deze koppelingen willen nog wel eens problemen geven als je tussen twee verschillende types wisselt (bijvoorbeeld van volsyntheet naar mineraal). De koppeling gaat dan of slechter op pakken, of de koppeling kan zelfs gaan slippen.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Olie

Post by Rich »

Dude wrote:leuk stukje, soms wat kort door de bocht.
Hoofdzakelijk is de kwaliteit van de olie bepalend voor een lange levensduur + interval van oliewissel stipt aanhouden.
Echt goede merken zoals Kendall, Castrol, Mobil etc worden niet voor niets in de industrie toegepast.
Daarbij is viscositeit niet mega belangrijk. Er moet wel rekening mee worden gehouden, dat zeker, maar dat je op een blok geen andere olie mag gooien is onzin. Mits de viscositeit range niet enorm afwijkt.
Wel is het verstandig om niet met ander soort/merk olie bij te vullen, omdat elk merk andere samenstelling/chemie heeft van olie. In warme landen gebruiken ze dezelfde motorblokken, maar met andere viscositeit omdat de omgevingstemp al anders is.
Een single grade olie heeft een bepaalde kwaliteit bij 1 temperatuur range, daaronder of boven is de olie niet geschikt. Een multigrade heeft een constantere viscositeit, waardoor deze olie bij verschillende temperaturen geschikt is.
Zo zijn er nog wel tig voorbeelden op te noemen. Maar komt er op neer; gewoon goede/vaak dure olie kopen, mijn favorieten zijn Kendall, Motul, mobil etc omdat die merken in de zware industrie zelfs uitstekend presteren. Maar het schijnt dat Amsoil in de USA veel gebruikt wordt voor high hp supra's, en Redline natuurlijk. Maar dat zijn weer merken die je hier niet op elke hoek van de straat koopt.
Ja er valt veel over olie te vertellen en ik ben, zoals ik vermeldde in het stukje, niet ingegaan op de chemische aspecten die de kwaliteit en levensduur bepalen.
Maar je vergist je in het belang van de juiste viscositeit, helemaal als je hogere toeren gaat draaien wordt het steeds belangrijker. Te hoge viscositeit kan dan nml cavitatie veroorzaken in de lagers tijdens hoge toeren en zware belasting. Ook zal je eerder oliekoelingsproblemen krijgen bij te dikke olie want je beperkt daarmee het volume aan olie dat rondgepompt wordt en hoe kleiner het rondgepompte volume (= flow) hoe minder warmte er afgevoerd kan worden en hoe minder tijd het krijgt om af te koelen en dus hoe sneller het te heet zal worden.

Een goede volsyntheet voldoet meer dan genoeg in onze blokken, je hoeft er echt niet het duurste van het duurste in te gooien. We zitten niet op 1000+ pk blokken, er wordt hier niet extreem gedragracet (onder de 10sec) en er worden ook geen zware races gereden, dus hele dure olie erin gooien is een beetje met de ferrari boodschappen gaan doen, helemaal als het 'slechts' een street-car is, (nog) niet nodig dus, als het maar een volsyntheet is met de juiste viscositeit.

@babbel, je vraag over het wisselen van olietype staat er in beschreven;
"En het maakt niet uit wat er voorheen in je blok gezeten heeft, dat zijn fabeltjes. Er zal bij een wissel naar een andere grade olie vast wel wat aangekoekte deeltjes loskomen, maar die worden gewoon ingekapseld, afgevoerd en eindigen in het filter. Ook zullen seals kunnen gaan lekken, maar dan had je ze sowieso moeten vervangen want een seal werkt niet omdat er aankoeksel op zit dat de afdichting verzorgde. Zolang er voldoende flow is zal elke olie zijn beschermende werk doen, je blok loopt niet opeens in de soep als je naar een andere grade overstapt."

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Olie

Post by Dude »

:{ Typ ik net een heel verhaal over viscositeit en alles wat erbij komt kijken, gaat mn comp opnieuw opstarten ivm update [:(!] Hate it.
Olie is echt zo'n verhaal waar je pagina's vol over kunt typen :X

Nja ff in het kort dan maar :9
Ik ben het helemaal met je eens Rich, alleen zou bij mij de viscositeits range op nr 2 staan als ik een oliesoort moest kiezen. Het is belangrijk dat wel. Vaak gewoon de range aanhouden die de autofabrikant opgeeft.
Fabrikanten maken hun oliën zo, dat ze bij een bepaalde viscositeit dus de beste smering hebben. Die smering is dus de oliefilmlaag tussen de lagers oftewel deze zorgt voor een hydrostatische lagering. Nou heeft de viscositeit er deels mee te maken hoe goed deze smeerfilm is, een te dunne olie heeft te weinig "draagkracht" waardoor de lagers in gaan vreten, te dikke olie zorgt o.a. voor teveel warmte ontwikkeling door wrijving etc, waardoor hetzelde fenomeen optreedt. Als je lagers onder een microscoop zou bekijken zien ze er uit als "bergen", waarbij eigenlijk alleen te "toppen" bijv, de krukas raken. De "dalen" moeten vol staan met olie. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Alleen wat voor mij nou echt belangrijk is, wanneer valt de olie uit elkaar/wordt de smeerfilm te dun. Om de oliemoleculen en alle additieven die ze door de olie gooien goed bij elkaar te houden, wordt een soort bindmiddel gebruikt. Dat "bindmiddel" maakt de olie vaak duur. Omdat hier een moeilijk proces achter zit om ervoor te zorgen dat alle additieven niet op de olie gaan drijven maar goed "gemengt" worden, op moleculair niveau. Ook de viscositeit wordt bepaald met additieven.
Olie alleen namelijk zorgt niet voor de smering, dat doen alle additieven die ze er door gooien. In goedkope olien worden goedkopere additieven/bindmiddel (proces) gebruikt. Nou zorgt dus een goede samenstelling ervoor dat de olie dus niet "uit elkaar valt" onder hoge belasting/vlaktedruk. En dat is vaak het probleem met een goedkopere olie. Die olie breekt erg snel af, de addetieven gaan zich "scheiden" waardoor er als het ware een "gat" valt in de oliefilm.
Vaak hebben de duurdere soorten dus een beter samenstelling waardoor ze hun smeerfilm langer behouden, zelfs bij extreme vervuiling.
En ook zorgt de temp. van de olie ervoor dat de olie sneller wordt afgebroken. Een hogere temperatuur breekt de olie sneller af, en dat gaat bij een paar graden verhoging al heel snel. Hierbij komt dus de viscositeit weer om de hoek kijken.

Hier kun je nog veel meer over zeggen, maar over het algemeen voor een standaard blok zal het niet zoveel uitmaken. Wil je de beste olie hebben dan geldt gewoon, if you pay peanuts you get monkeys :9
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Olie

Post by Rich »

Je hebt de vraag aan het begin van het topic op supras.nl gemist. De vraag was daar nml welke viscositeit iemand nodig had voor z'n blok. Daar is mijn verhaal in de 1e post op gebaseerd. Het was geen algemeen olieverhaal maar waarom en hoe je de juiste viscositeit kiest. ;)

Je verhaal klopt over de oliefilmsterkte, die wordt grotendeels bepaald door de lengte van de moleculen en hoe sterk dat molecuul is. Die lange moleculen worden met allerlei additieven gebrouwen.

Deze uitspraak heb ik wat moeite mee:
"Fabrikanten maken hun oliën zo, dat ze bij een bepaalde viscositeit dus de beste smering hebben."

Ik zou zeggen; fabrikanten maken hun olie zo dat ze bij 100gr C een X viscositeit hebben, de juiste viscositeit voor een bepaald blok is de beste smering ;)

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Olie

Post by Dude »

oke die vraag had ik dus gemist :Y)

En idd ik had mn verhaal wat anders moeten formuleren.
Maar wat ik er mee wil aangeven dat olie niet zomaar olie is, zoals veel mensen denken en vervolgens bij de halfords een busje olie halen. Voor kwaliteit betaal je gewoon, en het ligt aan jezelf of je problemen wilt voorkomen of er voor kiest om ze tzt op te lossen :p
Image

ILLKIDD
Shoarma haler eerste klas
Posts: 347
Joined: Thursday 23 July 2009 19:23
Location: Rottedam

Re: Olie

Post by ILLKIDD »

Interesant, Wist ik allemaal niet. Handige info ^O^ . Zeker omdat ik toch voor de zekerheid olie druk en temp meter gaat installeren.

Ik heb toch gekozen voor 5w30 Castrol Edge (recommended op de sticker onder mijn dash, in ider geval de viscositeit). Wat ik voor heen had was, vermoed ik, 10w40. Nou weet ik niet of dit direct de boosdoener is in mijn verhaal. Ik was van plan (if all else fails) om terug te gaan naar 10w40. Maar als ik dit topic leest denk ik van niet.

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Olie

Post by Rich »

Je hebt een JZ blok toch? Dan is 5W30 de goede olie om in ieder geval mee te beginnen, het is (een van) de voorgeschreven viscositeit en een volsyntheet.
(Er zijn het laatste jaar trouwens een aantal viscositeiten bij gekomen in zowel semi- als volsyntheet. Nog niet zo lang geleden was bijv. 10W40 in volsyntheet niet verkrijgbaar, althans, het lag niet in de schappen, misschien dat het ergens op bestelling wel verkrijgbaar was, maar nu kan je het gewoon kopen bij de automaterialenhandel)

En Dude, helemaal mee eens hoor, ik vind dat je voor onze blokken volsyntheet moet gebruiken en dan heb je het al over minimaal de betere oliën, zeker geen halfrods of karwei huismerk ofzo.

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Olie

Post by babbel »

Funny... In mijn blok heeft Arnout altijd 15W50 Ester olie (Motul 300V Competitione) gegooid, wat dus relatief dik is als ik het zo lees.
Enig idee wat de reden voor die keuze is geweest?
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Olie

Post by DeSchouten »

op Supramania adviseren ze 5w30 in een build 7m.

Arnout "zweert" inderdaad bij die Ester olie, geen idee wat ie in mij blok gaat kieperen, maar hij zal wel weten waar die met bezig is.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Olie

Post by Rich »

Oliemerk is idd een goede, maar die 15w50 vind ik ook aan de dikke kant.
Ik zou zeggen vraag 't 'm waarom ie die keuze heeft gemaakt.

Wat zijn jouw drukken en temperaturen met die viscositeit babbel?

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Olie

Post by babbel »

Geen idee Rich, ik heb geen oil-pressure sensor.
Zit standaard niet in een mkIV, kon er niet meer af voor die prijs ;)
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Olie

Post by DeSchouten »

even een vraagje over differentieel olie,

Een maatje van mij heeft een Ford mustang, daar zit standaard 80w90 olie in het diff.
Nu had ie zn diff kapot, en heb ik een Limited slip diff van ford racing voor hem besteld en hebben we er vanavond ingebouwd.

volgens ford racing moet er de standaard olie in 80w90 dus, maar dan met 4oz. lsd toevoeging.

nu wou ik Ls friction modifier van redline bestellen, maar die was niet voorradig en ging tot ergens volgende week duren voordat die binnen zou zijn, maar hij wou nu alweer rijden.

nu hebben we er, LS80w90 van Kroon olie ingeknikkerd:

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -ls-80w90/

Dit is wel een minerale olie, nu heb ik een paar keer gelezen dat jullie minerale olie gebruiken om in te rijden.
Is deze olie nu alleen goed genoeg om in te rijden, of kan ie gewoon met deze olie blijven rijden?
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Olie

Post by Dude »

een dif hoef je niet echt in te rijden, er zitten geen synchro's oid in.
kroon olie gebruik je normaal voor je fietsketting [:D] gewoon die ford racing olie nemen met lsd toevoeging.
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Olie

Post by DeSchouten »

Dude wrote:een dif hoef je niet echt in te rijden, er zitten geen synchro's oid in.
kroon olie gebruik je normaal voor je fietsketting [:D] gewoon die ford racing olie nemen met lsd toevoeging.

Lol daar zal ie blij mee zijn dat ie niet ingereden hoeft te worden :mrgreen:

NOTES:
(1)Off-road use only!
(2)Will accept anti-lock exciter ring.
(3)Requires 4-ounces of CM-19546-A1 friction modifier with initial fill.


Dit is wat ze van ford racing zeggen.

dus dat kroonspul aan mn fiets ketting smeren, of kan het geen kwaad :mrgreen:
ding is verder niet echt getuned, is een 3.8 v6.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Olie

Post by Dude »

Ach hij zal er zeker niet om kapot lopen, maar bij een "race" diff gewoon de olie gebruiken van ford zelf. Ford maakt volgens mij wel goede olie. Net als je een TRD diff hebt, ook TRD olie in gooien.

En Kroon olie was vroeger voor de auto gewoon slechte olie, tegenwoordig is het een stuk beter maar toch....
Image

User avatar
Gtech
Elite shoarma kruider
Posts: 813
Joined: Tuesday 09 February 2010 20:02
Location: Zuid holland

Re: Olie

Post by Gtech »

Image

dit is wat autodata opgeeft, zelf rij ik nu met 5w40 castrol syntetic magnetic blabla,

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Olie

Post by babbel »

Na het lezen van vele pagina's over olie (dr. Haas @ Supramenia ook) en resultaten van olie-analyses na gebruik, besloten om voor Motul 300V 5W-40 te gaan. Vooral omdat mijn auto nogal wat koude starts meemaakt wordt 15W-xx toch vaak te dik gevonden.

Misschien niet zo'n gek idee om na 5000km ofzo ook eens zo'n olie analyse te laten uitvoeren. Heeft iemand hier misschien een adresje voor in NL?
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Olie

Post by Tjabbo »

ik heb ook 5w40 in de 7m :)
goede keus denk ik.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Olie

Post by mmarkk »

Volgens mij deden ze op Extreme-machines een keer een group olie anaalyse
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Olie

Post by Dude »

olie analyse kan ik ook regelen. 80 eurie voor 1 monster. Dan weet je hoeveel water, zink, koper, vervuiling etc. etc er in de olie zit.
Image

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Olie

Post by alexander strik »

helemaal mee eens, druk is idd minder belangrijker dan flow.
Jos wrote:Gejat van Supras.nl, maar past goed in de info databas imho:
Heb je een olietemp en oliedrukmeter?

Je kiest nml je olie viscositeit aan de hand van een bepaalde druk bij een zo hoog mogelijk toerental. Ook wil je bij stationair en lage toerentallen nog minimaal ongeveer 1 bar druk hebben op bedrijfstemp. Je zult altijd een compromis moeten maken, er is geen 1 olie perfect voor alle bedrijfsomstandigheden.

FF een stukje theorie.

Er zit een overdrukventiel in je oliesmeersysteem, dit ventiel behoedt je blok ervoor dat ie een te hoge druk voor z'n kiezen krijgt en zit dus op het punt vlak voordat de olie het blok in gaat, meestal bij het filter. Dit ventiel gaat dus open bij een bepaalde maximale druk en een deel van de olie gaat rechtstreeks en ongebruikt je oliepan weer in om de druk te verlagen, deze olie heeft je blok dus niets aan en je oliepomp heeft nutteloos energie verbruikt om dit te verpompen. Dit wil je dus niet.

Druk heeft te maken met viscositeit (= de getallen die op de verpakking staan; de 5W30 en 10W40 enzo). Hoe hoger de viscositeit hoe dikker de olie en hoe meer weerstand de pomp ondervind om dit door alle kanalen te pompen.
Kort door de bocht kan je zeggen dat het getal voor de 'W' staat voor de viscositeit bij koude temperatuur en achter de 'W' voor de viscositeit bij bedrijfstemperatuur. De bedrijfstemperatuur waar dat getal op de verpakking bij geldt is 100gr C.

De algemene gedachte is altijd dat hoge oliedruk goed is, maar dit is fout. Oliedruk is een bijverschijnsel omdat de oliekanalen een weerstand hebben. Maar druk is niet wat de lagers doet functioneren. Nee. Flow is wat lagers doet functioneren, hoe groter de flow, hoe beter de lagers gesmeerd worden. Een bijkomend voordeel van een hogere flow is dat deze een grotere capaciteit heeft om warmte af te voeren; na smering de 2e belangrijke taak die olie heeft in je blok.

Met de bovenstaande kennis wil je nu dus weten bij welke druk je overdrukventiel open gaat. Dit punt wil je nml net onder blijven op het punt waar het blok het meest een goede smering nodig heeft; juist, bij hoge toerentallen.
Stel dat dit bij 6 bar is (dit is de waarde voor een JZ blok) dan wil je dus een oliedruk op bedrijfstemperatuur van 6 bar bij zo'n 6000 a 7000 toeren. Dus kies je een olieviscositeit die deze waarde bij dat toerental geeft. Echter welke viscositeit je nodig hebt weet je niet van te voren, omdat je blok al wat km's achter de rug heeft of juist helemaal vers is kan dat best variëren van de voorgeschreven olie van de fabrikant. Dus neem je de voorgeschreven olie als uitgangspunt.

Zoals eerder genoemd wil je bij stationair nog minimaal 1 bar druk over hebben dus zal je daar mee moeten spelen. Je monitort de druk bij koude start, bij stationair op bedrijfstemperatuur, bij cruizen, bij max toerental enz. Zodat je een beeld krijgt van hoe de olie zich gedraagt. Zie je bijv. dat je bij bedrijfstemp op stationair 2 bar druk hebt, dan kan je dus best een stapje lager in viscositeit gaan. Zie je bijv. dat je bij 4000 toeren al 6 bar hebt, dan weet je dat de toerentallen daarboven er meer olie verpompt wordt, want de pomp gaat harder draaien naarmate de toerentallen stijgen, maar dat er niet meer olie het blok in gaat want de max. druk is al bereikt en het overdruk ventiel gaat open en alle meer verpompte olie bij de toerentallen boven de 4000 gaat zo weer de oliepan in. Je hebt daarmee dus ook de max flow bereikt dat je blok in gaat. En flow is juist waar het om gaat, je wil die maximaliseren, dus zo dun mogelijke olie, maar nog net genoeg druk overhouden bij stationairloop.

De factoren waar je rekening mee moet houden is hoe gebruik ik mijn auto, daily-drive of bijv. op het circuit. Is het zomer of is het winter? Dit soort factoren hebben invloed op de bedrijfstemperatuur van de olie en die wil je zo goed mogelijk rond die 100gr C houden waar alle motorolie op is ontworpen. Je kan ongeveer 10 gr eronder en 20gr erboven gaan zonder dat dit al te grote afwijkingen in viscositeit oplevert. (Let wel, er zijn dan wel degelijk verschillen in viscositeit!)

Dan nog iets over kwaliteit.
Je hebt in de basis 3 soorten motorolie; single grade en multi grade en die laatste is weer op te splitsen in semi-synthetisch en full-synthetisch.
Single grade is altijd minerale olie.
Multi grade kan een mix zijn van mineraal en syntheet; de semi-synthetische olie of de vol synthetische olie waar dus geen minerale olie bij is gebruikt. De belangrijkste verschillen in kenmerken van single grade tot full-syntheet zijn dat de oliefilmsterkte oploopt (mechanische belastbaarheid) en de thermische belastbaarheid oploopt. Een full-syntheet heeft dus de sterkste oliefilm (langste moleculen) en is het meest bestand tegen thermische belasting; de olie desintegreert langzamer dan een minerale olie onder belasting.
Ik ga verder niet in op de werking van allerlei additieven en chemische eigenschappen enzo.

Voor onze zwaar belaste motoren willen we eigenlijk dus alleen de full-syntheet. Welke viscositeit het beste is voor jouw blok is een kwestie van experimenteren, geen twee blokken zijn hetzelfde dus jouw blok kan best een andere olie nodig hebben dan hetzelfde blok van een ander. Mercedes en Ferrari bijvoorbeeld schrijven een andere viscositeit olie voor naarmate de kilometers op een blok hoger worden.

Waarom je een single grade olie moet gebruiken voor het inlopen van een blok is hiermee wellicht ook duidelijk; deze olie heeft de zwakste oliefilm en dat is gunstig voor het hoonpatroon op de cilinderwanden die zijn slijpende werking op de zuigerveren dan kan uitoefenen. Zou je een full syntheet gebruiken dan wordt het hoonpatroon te veel beschermd en kan het zijn werk niet doen op de zuigerveren. Wel opletten tijdens het inrijden dat de olietemp niet hoger komt dan 110gr C want zoals gezegd is de thermische belastbaarheid niet zo groot en bestaat de kans dat de olie desintegreert (de moleculen vallen uiteen) en zijn smerende werking verliest. Ga je nog wat stapjes verder dan verbrand de olie daadwerkelijk en hou je carbon over, dit smeert bijzonder slecht...

En het maakt niet uit wat er voorheen in je blok gezeten heeft, dat zijn fabeltjes. Er zal bij een wissel naar een andere grade olie vast wel wat aangekoekte deeltjes loskomen, maar die worden gewoon ingekapseld, afgevoerd en eindigen in het filter. Ook zullen seals kunnen gaan lekken, maar dan had je ze sowieso moeten vervangen want een seal werkt niet omdat er aankoeksel op zit dat de afdichting verzorgde. Zolang er voldoende flow is zal elke olie zijn beschermende werk doen, je blok loopt niet opeens in de soep als je naar een andere grade overstapt.

Conclusie; olietemp en druk monitoren in combinatie met de toeren want hiermee kan je de olieflow in je blok bepalen en experimenteren totdat je de best mogelijke viscositeit hebt gevonden voor jouw blok. Schroom niet om bijv. 0W30 ofzo te proberen als je ziet dat de druk te snel oploopt.

User avatar
alexander strik
Shoarma kruider
Posts: 605
Joined: Monday 17 September 2007 13:42
Location: nijverdal
Contact:

Re: Olie

Post by alexander strik »

keuze is goen kan ook rustig blijven zitten, die toevoeging van redline zit al standaard in de Ls olien.
DeSchouten wrote:even een vraagje over differentieel olie,

Een maatje van mij heeft een Ford mustang, daar zit standaard 80w90 olie in het diff.
Nu had ie zn diff kapot, en heb ik een Limited slip diff van ford racing voor hem besteld en hebben we er vanavond ingebouwd.

volgens ford racing moet er de standaard olie in 80w90 dus, maar dan met 4oz. lsd toevoeging.

nu wou ik Ls friction modifier van redline bestellen, maar die was niet voorradig en ging tot ergens volgende week duren voordat die binnen zou zijn, maar hij wou nu alweer rijden.

nu hebben we er, LS80w90 van Kroon olie ingeknikkerd:

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -ls-80w90/

Dit is wel een minerale olie, nu heb ik een paar keer gelezen dat jullie minerale olie gebruiken om in te rijden.
Is deze olie nu alleen goed genoeg om in te rijden, of kan ie gewoon met deze olie blijven rijden?

Post Reply