Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

Nog maar ff een topicje geopend O-)

Hoe zit het met carter ventilatie en oil catch cans? Ik lees her en der verhalen van ploffende krukas keerringen bij vooral JZ motoren. Vaak komt dit door slechte carterventilatie icm hoge toerentallen.
Nou is hoge carterdruk zowieso nergens goed voor, en voor de 2jz kun je daar mega dure setjes voor halen om problemen te voorkomen, zogenaamde Engine Breather Kit: http://www.powerhouseracing.com/Templat ... SearchYN=N Ook verkopen ze aangepaste klepdeksels met een 12AN fitting eraan gelast, voor veel te veel geld [B)]
Maar als ik het zo bij de 1jz kijk, lijken me de aansluitingen nou niet echt klein. Nou is zo'n fitting op de klepdeksels lassen een eitje, en eventueel de schotten bewerken in de klepdeksels is iets wat iedereen kan. Maar is het nodig? wie kan daar wat nuttigs over zeggen, remember dat mn blokkie straks wel naar de moon moet revven ;)

Hoe zit het met oil catch cans, er zijn volgens mij verschillende versies. De 1 heeft een luchtfiltertje erop (waardoor je dus weer olie gesmeer krijgt op het moment dat er een bepaalde hoeveelheid olie in zit), de ander laat die uitgang weer naar de inlaat v/d turbo lopen, of een 1-weg vacuum klep op de uitlaat monteren naar de klepdeksels (al lijkt me dat voor de CO meting niet echt ideaal)
Ik zit te denken om zelf een kannetje in elkaar te lassen, zodat die gelijk een pasvorm kan krijgen ergens in de motorruimte. Iemand goede input over hoe je zo'n ding het beste kunt maken, qua performance wise dan?
Dit DIY plaatje vondt ik ergens. Maar het lijkt me niet de ideale oplossing eigenlijk, omdat je als het potje wat voller wordt, je tegen de olie aan staat te drukken/zuigen.
Image

Nog ff foto van oil catch cans op een 1jz, iemand een idee waarom hij er 2 op heeft zitten? Behalve voor meer volume, maar waar gaan de slangen heen die naar beneden heeft lopen?
Image
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Andre »

Cheap oplossing

Nooit in verdiep eigenlijk maar zo zit het bij mij

Image

En dan twee slangen die gewoon naar de intake zuigkant van de Turbo gaat ^O^

Weet eigenlijk niet of dat de juiste oplossing is maar ik heb nooit problemen gehad met mijn oliekeering etc etc
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

lijkt me ook groot genoeg die aansluitingen, ik denk dat ik er nippels op ga lassen.
Maar ik wil dus die slangen eigenlijk niet meer naar de inlaat hebben lopen, omdat je dan alsnog de oliedampen gaat verbranden. Je krijgt er weer aanslag van in je inlaat traject etc.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Rich »

Zo had ik het voorheen gedaan:
Image
Image
Image
Image
Image

De ontluchting aan de intake kant had ik stock gehouden.
De heat-sink in de can is om het condensatieoppervlak te vergroten en het plaatje in het deksel om de gassen over die heat-sinks te geleiden.
Maar ik heb dit later veranderd. Nu geen catch-can meer en van beide kleppendekselaansluitingen rechtstreeks een dikke slang naar de intake voor de tubbie, niet ideaal, dat klopt en wil ik ooit nog eens veranderen, maar functioneert wel goed.


Hier kun je zien hoe 't nu zit; dikke staalomvlochten teflon slang (f*cking duur!) met hitteschild in de vorm van een stukje alu buis aan de uitlaat kant en een haakse aansluiting met dikke rubber slang aan de intake kant die achteraan onder het kleppendeksel-cover door eruit komt aan de uitlaatkant en met alu-tape is omwikkeld. Beide slangen zitten onderaan op de dikke intakebuis. Aan de uitlaatkant moet je bij een dikke tubbie echt teflon slangen gebruiken, rubber gaat vroeg of laat smelten; praktijkervaring.
Image

Het beste is om beide aansluitingen op de uitlaat aan te sluiten met zo'n klepje, voor CO meting maakt dit niet uit want die wordt bij stationair gemeten en dan gaat zo'n klepje nog lang niet open, die heeft meer vacuüm nodig om te werken. Klepjes zijn wel duur overigens want die moeten aardige temperaturen kunnen weerstaan.

De fms (front main seal) van JZ blokken ploppen er niet uit door teveel carterventilatie, als je zoveel carterdruk hebt dat dat gebeurd dan heb je mega blow-by en zijn je zuigerveren aan gort.
Die seals worden eruit gedrukt, of gaan lekken, doordat ze er iets te ver in worden geduwd tijdens montage. Er zit in de oliepomp een ietwat te klein gaatje waar de olie-overdruk van de pomp door afgevoerd moet worden, dit zit pal achter waar het seal ingedrukt zit. Als je het seal een mm, of nog meer, te ver erin drukt, wat mogelijk is, dan maak je de doorgang die al klein is nog kleiner en kan er op hogere toeren niet genoeg olie wegstromen en bouwt er daar druk op achter het seal. Die gaat lekken en de kans bestaat dat ie er op een extreem moment uit gedrukt wordt, maar dat hoeft niet.
Beste remedie is de pomp aanpassen door dat gaatje groter te boren en het seal zorgvuldig te monteren.
Last edited by Rich on Monday 28 December 2009 11:49, edited 1 time in total.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

mooie info ^O^ waarom heb je het later veranderd?

Dat van dat gaatje in de oliepomp weet ik, dat had ik in mn topic al eens gepost. Alleen komt dat gaatje dus rechtstreeks in het carter uit, dus een hogere carter druk icm wat jij beschrijft versterkt het natuurlijk extra.
Is het mogelijk om de twee slangen van de klepdeksels op een catch can aan te sluiten, en op die catch can op een of andere manier vacuum te zetten? Via de inlaat van de turbo bijv. Zodat de olie dampen toch achterblijven, en het liefst ook nog een onderdruk in je carter creeren. Je zou dan eventueel ook een goedkoper klepje op de catch can kunnen zetten en een vacuum slang naar de uitlaat. Maar eens even uitzoeken....
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by DeSchouten »

Ik dacht dat terug voeren naar de uitlaat alleen nut had bij hele hoge vermogens?

Ik had een catch-can met een breather filter op mn 7m.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

Nee, het heeft eigenlijk altijd nut. Je zou er heel iets vermogen mee winnen, maar dat is niet belangrijk. Alleen krijg je wat olie gesop uit je uitlaat, en hij zal wat meer roken.
Image

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

Hier heb je verschillende setjes, en helemaal niet duur: http://www.jegs.com/i/JEGS/555/52210/10002/-1
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Rich »

Dude wrote:mooie info ^O^ waarom heb je het later veranderd?

Dat van dat gaatje in de oliepomp weet ik, dat had ik in mn topic al eens gepost. Alleen komt dat gaatje dus rechtstreeks in het carter uit, dus een hogere carter druk icm wat jij beschrijft versterkt het natuurlijk extra.
Is het mogelijk om de twee slangen van de klepdeksels op een catch can aan te sluiten, en op die catch can op een of andere manier vacuum te zetten? Via de inlaat van de turbo bijv. Zodat de olie dampen toch achterblijven, en het liefst ook nog een onderdruk in je carter creeren. Je zou dan eventueel ook een goedkoper klepje op de catch can kunnen zetten en een vacuum slang naar de uitlaat. Maar eens even uitzoeken....
Ik heb 't veranderd omdat na een paar jaar rijden ik maar een minimaal bodempje olie in de can had. Nou, dat beetje vond ik niet erg om weer (als damp) het blok in te zuigen, dat vind je niet meer terug. Ik wou de luchtstroom verder vrijmaken voor de radiator en ook de carterafzuiging verbeteren, want de slangen en de catch-can waren niet echt optimaal.
Als je twee slangen op een can wil aansluiten zou dat met een Y aansluiting kunnen, maar als je er toch zelf eentje gaat maken, dan gewoon twee nippels erop. Ik zou een paar flinke diameter nippels en slangen nemen trouwens, bij mij is de diameter van het kleppendekselgat aan de uitlaatzijde ook de binnendiameter van de slangen en de nippels op de intakebuis. En het vacuüm komt altijd van de intake voor de tubbie, alles erachter komt op een gegeven moment druk op te staan en werkt de afzuiging niet meer (er vanuit gaande dat je ergens een terugslagklep gebruikt, net zoals de stock afzuiging aan de inlaatkleppendekselkant, anders krijg je zelfs de boel onder druk te staan).
Zorg ook dat in de can de oliedampen voldoende oppervlakte hebben om te condenseren en dat de route naar buiten lang genoeg duurt, anders zuig je het grootste deel van de dampen alsnog weer naar binnen (gebeurt hoe dan ook). De can moet op een koele plek staan, dus niet ergens in de motorruimte, want de dampen moeten kunnen condenseren, maar dat begrijp je denk ik nu wel.

Zo'n seal zit er in geklopt, dat ga je er met gasdrukken niet uitkrijgen, daar is hydraulische druk voor nodig, zelfs met turbodruk in je carter is die druk niet zo hoog dat ie iets met 't seal doet omdat 't via dat kleine gaatje gaat en er dus maar een hele kleine kracht kan worden uitgeoefend.
Bij dat gaatje moet je trouwens ook nog uitkijken dat die niet wordt belemmerd door de kit waarmee je de oliepan monteert, het zit allemaal vrij dicht bij de rand.

Zo'n evac-kit werkt pas bij voldoende uitlaatgassenstroom, het is nml een venturi principe. De oliedampen condenseren pas in de buitenlucht niet in je warme/hete uitlaat (geen gesop dus) en die oliedampen vind je ook niet terug bij de normale uitlaatgassen, tenzij je zuigerveren slecht zijn.
Good find trouwens dat kitje, toen ik er destijds naar heb gekeken waren ze incl shipping minstens 100 euri. Je moet wel speciale slangen gebruiken die behoorlijke hitte kunnen weerstaan want die ingelaste nippels worden net zo heet als de uitlaat net na de turbo en met de verkeerde slangen smelten ze er zo af. Beschermen tegen stralingswarmte helpt niet want het is contactwarmte.
Ik zat er zelf aan te denken om het met metalen buisjes te doen. (ik ben nml van plan om de caterventilatie ooit op die manier te maken)

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by DeSchouten »

Dude wrote:Hier heb je verschillende setjes, en helemaal niet duur: http://www.jegs.com/i/JEGS/555/52210/10002/-1
Mooi setje 8-) , daar ga ik mijn setup eens met maken denk.

Groupbuy? :mrgreen:

Er komen bij mij btw ook kleppendeksel op met van die grote -an aansluitingen erop, dus zou wel mooi zijn als die ook op die kleppen zitten.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

Ok even niet bij nagedacht, over het venturi principe van die kitjes...
Waar laat je dan de carterdruk op het moment dat je gewoon stationair draait?
Ik zie in alle systemen wel een nadeel(tje), maar wat zou het beste zijn? Een evac setje icm met catch can? Kan nu nog van alles fabriceren, dus gelijk maar in 1 keer goed doen. 12 AN lassen op klepdeksels, en dan met slang naar die evac setjes?
Arnout regelt al een oliepomp van Powerhouse racing, hij had er al 1 in bestelling staan voor fastfrankie. Deze oliepompen zijn al aangepast.
Als ik her en der op wat fora lees over die evac kitjes, kan het olie gesmeer opleveren. Maar net wat je zegt, zal dan komen door slechte zuigerveren (waren ook voornamelijk Honda sites :9 )
Trws rich, wat bedoel je precies met metalen buisjes? Om de stralingswarmteafvoer te verlengen oid? Dat zou dan ook weer van invloed kunnen zijn op je venturi principe.
En we kunnen idd wel een groupbuy doen, die verchroomde setjes zien er goed uit. Moroso schijnt wel het beste te zijn btw.

Edit: zou zo'n evac setje ivm met dit wat zijn?
Meer info: http://www.supraforums.com/forum/showth ... p?t=354009

nog een pic van een supra met een evac setje:
Image
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Rich »

Ja, zoals op die foto is hoe ik 't wil gaan doen.

Je hebt geen last met emissie tijdens apk, want er wordt weinig onderdruk gecreëerd in de downpipe tijdens stationairloop en dus wordt er weinig afgezogen.
Tijdens stationairloop wordt er ook maar minimaal carterdruk opgebouwd omdat er maar een minimale verbranding is en dus zo goed als geen lek langs de zuigerveren.
Mocht er wel druk opgebouwd worden (door gare zuigerveren) dan wordt de terugslagklep op een bepaald moment gewoon open geduwd en kunnen de gassen alsnog ontsnappen.
De leidingen moet je niet te groot maken qua diameter, want zo'n evac systeem kan een behoorlijke hoeveelheid afzuigen, zoveel zelfs dat je de olie van de nokkenassen kan zuigen. Dit gebeurde bij de auto van Marcus (dacht dat 't zijn ride was) in het begin, is daarna aangepast naar een kleinere diameter.

En met metalen buisjes bedoel ik ter vervanging van die staalomvlochten slangen. Daar zit (meestal) rubber in. De nippels en kleppen zitten nml op de downpipe gelast, daardoor krijg je contact/geleidingswarmte en worden die dingen behoorlijk heet, dat komt boven de 100gr C. De meeste rubberslangen kunnen niet tegen +100gr C, die gaan verharden en als 't nog wat heter wordt gaat 't smelten.
Dus wil ik de verbinding van kleppendeksel naar evac nippels met een metalen buisje doen dat geen last heeft van hitte.
Als je nml een rondje of wat op een circuit aan 't blaffen bent dan wordt alles behoorlijk heet onder de kap. Zoals je ziet heb ik al aardig wat aangepast onder de kap om de hitte te managen, de kabelboom loopt bijv ook niet meer achter langs de downpipe, waar 't lekker heet wordt, maar gaat binnen door de cabine.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

Wat zou een goede maat zijn, 10AN of 8 AN? In de pic van die supra gebruikt hij niet de breathers die bij zo'n setje meekomen.
Ik kan even nakijken wat de slangen die we normaal gebruiken kunnen hebben qua temp. Volgens mij kan ik wel PTFE slangen krijgen die tot 260 gr C bestendig zijn.

Iemand intresse in een groupbuy?
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by DeSchouten »

i'm in :7
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Rich »

Als 't die set is zoals op die foto dan wil ik ook wel meedoen. Volgens mij is dat wel ietwat anders dan die in de link.
De maat die hij heeft gebruikt is trouwens een mooie maat.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

Als ik het zo bekijk gebruikt hij alleen de check valves, en niet de breathers (wat volgens mij gewoon filtertjes zijn). En volgens mij als je heel goed kijkt op de foto hierboven, zijn er AN koppelingen op de check valves gelast (ipv de push style nippels). Er lijkt mij weinig anders aan.
Image
Image

mmarkk
ShoarmaTeam Member
Posts: 8081
Joined: Wednesday 22 February 2006 22:24

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by mmarkk »

Zo vind ik het ook het coolst, zo weinig mogelijk slangen en geen catch can.
Ik weet dat Arnout dit ooit heeft toegepast maar dan in combinatie met vacuum van het inlaat mani, dat scheen idd te zuigen als een tierelier(was dat niet bij Nick's mk4?)
Image Image Image
http://WWW.SYSTEEMPLAFONDSBAARN.NL
Mk3 Supra 415 bhp
Mk4 Supra 400+ bhp
MB Vito 204 bhp
Eco-hippie!

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Andre »

mmarkk wrote:Zo vind ik het ook het coolst, zo weinig mogelijk slangen en geen catch can.
Ik weet dat Arnout dit ooit heeft toegepast maar dan in combinatie met vacuum van het inlaat mani, dat scheen idd te zuigen als een tierelier(was dat niet bij Nick's mk4?)
yep dat was op de PooPra van Nick toen
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

User avatar
babbel
Elite shoarma haler
Posts: 463
Joined: Monday 19 May 2008 12:44

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by babbel »

Ik ben ook wel in voor een groupbuy... Heb nu toch mn downpipe los liggen, dus mooie tijd om dit er eens op te lassen :)
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt

User avatar
Tjabbo
ShoarmaTeam Admin
Posts: 24489
Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
Location: Vroomshoop
Contact:

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Tjabbo »

wie wil d'r allemaal een setje dan?
het is idd niet erg duur op die link en een mooie oplossing. i'm in.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by DeSchouten »

Ik wil ze ook, maar ze moeten wel met an-fittings zijn.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

Summit verkoopt ze ook. Alleen allemaal zonder AN fitting. Ik denk dat die er zelf op gelast moeten worden. Ik las ergens dat Earl's of Aeroquip ze verkocht met AN fittingen, maar die waren dan een stuk duurder. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.
I'm ook in, wie gaat het regelen?
Image

MicHELLo
60K Post ShoarmaGod!
Posts: 3454
Joined: Monday 25 December 2006 02:40
Contact:

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by MicHELLo »

Wat gaat het kosten?
Image Shoarma god

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Dude »

De setjes kosten tussen de 40-60 usd, dat is zonder shipping naar NL. Je krijgt ze dan incl breathers, maar die worden normaal niet gebruikt. Losse check valve kost 17 usd p/st, zonder shipping (maar dan heb je nog weer de pijpjes nodig die je in de DP last, dus setje is voordeliger) Ik weet niet wat shipping cost, zou dat even na moeten vragen.
Image

User avatar
Andre
Elite shoarma voorproever
Posts: 2163
Joined: Tuesday 07 March 2006 20:08
Location: Hoofddorp

Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke

Post by Andre »

Deze had ik nog niet gezien

Image

Image
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"

ImageImage

Post Reply