Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
- Rich
- Shoarma voorproever
- Posts: 1378
- kuchnie na wymiar
- Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
- Contact:
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Heb mijn catch can toch maar weer teruggeplaatst. Ik kwam er achter dat er toch nog wat teveel oliedampen de motor werden ingezogen. Toen ik destijds de catch can gebruikte kwam er maar een minimale hoeveelheid olie in terecht en ik denk dat dit te maken had met de te kleine doorlaat van de aansluitingen op de can. Deze heb ik nu aangepast, zie foto's. Op de 3e en 4e foto kan je het verschil in diameter zien van oude situatie en nieuwe. De doorlaat is nu 15mm over het gehele traject.
Ik ben creatief geweest met wat CV knietjes en T-stukje om de boel aan elkaar te knopen. De rubberslang is persluchtslang voor vrachtwagens en heeft een inwendige diameter van 15mm, kost nog geen 3 euri de meter. Het stuk slang boven de turbo is van staalomvlochten nylon en is erg duur, maar wel noodzakelijk.
De routing is:
- inlaatkleppendeksel en uitlaatkleppendeksel met een T-stuk aan elkaar geknoopt
- van T-stuk naar catch can op de aansluiting het dichtst bij de neus van de auto omdat dit de koudste kant is en dus goed voor de condensatie van de oliedamp
- van catch can naar aanzuigbuis voor de turbo
Voor foto's van de positie van de can zie vorige posts in dit topic.
Aftap zit via een kraantje met een slangetje naar de onderkant van de auto zodat je er ff een kannetje onder kan zetten en de can leeg kan laten lopen.
Ik ben creatief geweest met wat CV knietjes en T-stukje om de boel aan elkaar te knopen. De rubberslang is persluchtslang voor vrachtwagens en heeft een inwendige diameter van 15mm, kost nog geen 3 euri de meter. Het stuk slang boven de turbo is van staalomvlochten nylon en is erg duur, maar wel noodzakelijk.
De routing is:
- inlaatkleppendeksel en uitlaatkleppendeksel met een T-stuk aan elkaar geknoopt
- van T-stuk naar catch can op de aansluiting het dichtst bij de neus van de auto omdat dit de koudste kant is en dus goed voor de condensatie van de oliedamp
- van catch can naar aanzuigbuis voor de turbo
Voor foto's van de positie van de can zie vorige posts in dit topic.
Aftap zit via een kraantje met een slangetje naar de onderkant van de auto zodat je er ff een kannetje onder kan zetten en de can leeg kan laten lopen.
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
loodgieter-tuner!
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
- DeSchouten
- Shoarma vreter
- Posts: 4562
- Joined: Monday 13 November 2006 22:27
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Ziet er netjes uit!
De aansluiting waar normaal een filtertje op die catchcan zit heb jij terug gelijd naar de aanzuig buis van de turbo zie ik. Wat is daar het voordeel van tov een filtertje?
De aansluiting waar normaal een filtertje op die catchcan zit heb jij terug gelijd naar de aanzuig buis van de turbo zie ik. Wat is daar het voordeel van tov een filtertje?
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Op deze manier worden de cartergassen afgezogen en creëer je onderdruk in het carter, met een filtertje ben je alleen maar aan het ventileren.
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Een goede carterventilatie is zeer belangrijk, de ventilatie zoals ie stock is heeft 2 nadelen, het inlaattraject + koude start sproeier worden behoorlijk verontreinigd door smerige oliedampen, bij zware belasting zoals bij onze Suup is de stockventilatie te weinig heb ik laten uitzoeken door dymotrack. De plaatjes onder het kleppendeksel weghalen is absoluut af te raden, want door de nokkenas verplaatste olie is je catch tank in no time vol (eigen ervaring/dommigheid).
Alexander
Alexander
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Zeer slechte slangen gebruikt, de doorzichtige gebruiken wij om de tuin de sproeien, zit nu al een knik in
Alexander
Alexander
Dude wrote:Nog maar ff een topicje geopend
Hoe zit het met carter ventilatie en oil catch cans? Ik lees her en der verhalen van ploffende krukas keerringen bij vooral JZ motoren. Vaak komt dit door slechte carterventilatie icm hoge toerentallen.
Nou is hoge carterdruk zowieso nergens goed voor, en voor de 2jz kun je daar mega dure setjes voor halen om problemen te voorkomen, zogenaamde Engine Breather Kit: http://www.powerhouseracing.com/Templat ... SearchYN=N Ook verkopen ze aangepaste klepdeksels met een 12AN fitting eraan gelast, voor veel te veel geld
Maar als ik het zo bij de 1jz kijk, lijken me de aansluitingen nou niet echt klein. Nou is zo'n fitting op de klepdeksels lassen een eitje, en eventueel de schotten bewerken in de klepdeksels is iets wat iedereen kan. Maar is het nodig? wie kan daar wat nuttigs over zeggen, remember dat mn blokkie straks wel naar de moon moet revven ;)
Hoe zit het met oil catch cans, er zijn volgens mij verschillende versies. De 1 heeft een luchtfiltertje erop (waardoor je dus weer olie gesmeer krijgt op het moment dat er een bepaalde hoeveelheid olie in zit), de ander laat die uitgang weer naar de inlaat v/d turbo lopen, of een 1-weg vacuum klep op de uitlaat monteren naar de klepdeksels (al lijkt me dat voor de CO meting niet echt ideaal)
Ik zit te denken om zelf een kannetje in elkaar te lassen, zodat die gelijk een pasvorm kan krijgen ergens in de motorruimte. Iemand goede input over hoe je zo'n ding het beste kunt maken, qua performance wise dan?
Dit DIY plaatje vondt ik ergens. Maar het lijkt me niet de ideale oplossing eigenlijk, omdat je als het potje wat voller wordt, je tegen de olie aan staat te drukken/zuigen.
Nog ff foto van oil catch cans op een 1jz, iemand een idee waarom hij er 2 op heeft zitten? Behalve voor meer volume, maar waar gaan de slangen heen die naar beneden heeft lopen?
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Yep die gast heeft cheap slangen gubruikt
Check bv de waterslang avn de ard naar de motor die gaat gewoon scheuren denk ik veel te slap
Check bv de waterslang avn de ard naar de motor die gaat gewoon scheuren denk ik veel te slap
"It's not about what car you have,it's about what you can do to it..........yourself !!!"
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Maar wel zn klepdeksels geairbrushed
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Wat zijn de nadelen/problemen wanneer je meteen een breather-filter op de kleppendeksels zet (behalve dat je die filters elke maand schoon moet maken)?
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
- Tjabbo
- ShoarmaTeam Admin
- Posts: 24489
- Joined: Tuesday 21 February 2006 17:31
- Location: Vroomshoop
- Contact:
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
ik dacht dat het nadeel van te weinig onderdruk was dat je je FMS er makkelijker uit kon blazen.
My blue manual 1989 1JZ Supra twin turbo
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
My grey automatic 1991 Supra turbo
Whenever a bird shits on my car I eat a plate of scrambled eggs on my front porch, just to show them what I'm capable of.
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Je wilt eigenlijk een onderdruk in je carter hebben, dat is gunstiger voor de afdichtingen en het zorgt er zelfs voor dat je meer vermogen hebt (al is dat niet veel). Bij drag racers wordt er vaak een apart vacuum pompje op de carterontluchting gezet. In sommige gevallen kan dit zelfs 3% aan vermogen schelen.
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Als je door teveel carterdruk je fms eruit blaast dan is je probleem blow-by van de zuigerveren, niet een slechte carterventilatie. ;)Tjabbo wrote:ik dacht dat het nadeel van te weinig onderdruk was dat je je FMS er makkelijker uit kon blazen.
- joep
- Elite shoarma kruider
- Posts: 814
- Joined: Wednesday 22 July 2009 22:24
- Location: Haarlem
- Contact:
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
hmm.. geen gek idee!Dude wrote:Je wilt eigenlijk een onderdruk in je carter hebben, dat is gunstiger voor de afdichtingen en het zorgt er zelfs voor dat je meer vermogen hebt (al is dat niet veel). Bij drag racers wordt er vaak een apart vacuum pompje op de carterontluchting gezet. In sommige gevallen kan dit zelfs 3% aan vermogen schelen.
Oedipus was de eerste 'motherfucker'
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Top! Stuk voor stuk antwoorden die precies op mn vraag slaan ;)
Over onderdruk: wanneer je een catch can hebt die gewoon aan de buitenlucht hangt dmv een breather dan creëer je ook geen onderdruk. Aangezien dat een veel voorkomende setup is, vroeg ik me af waarom je die catch can er in die gevallen eigenlijk tussen wilt hebben.
Over onderdruk: wanneer je een catch can hebt die gewoon aan de buitenlucht hangt dmv een breather dan creëer je ook geen onderdruk. Aangezien dat een veel voorkomende setup is, vroeg ik me af waarom je die catch can er in die gevallen eigenlijk tussen wilt hebben.
Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Tegen gesop in je engine bay. Als je alleen een breather op je klepdeksel monteert, dan smeert dat nogal. Een catch can vangt een groot deel van die dampen op, alleen niet alles. Wat je dan nog zou kunnen doen is vanaf de catch can naar de inlaat van je turbo.
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
hee mensen, ik heb nog een catch can liggen die ik ff tijdelijk op de 7m wil zetten. Ik snap dat ik die dan op de aansluitingen van de kleppendeksels wil zetten, maar wat moet ik doen met die andere twee aansluitingen van het pcv systeem?
- alexander strik
- Shoarma kruider
- Posts: 605
- Joined: Monday 17 September 2007 13:42
- Location: nijverdal
- Contact:
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Gewoon afsluiten lijkt me
antigram wrote:hee mensen, ik heb nog een catch can liggen die ik ff tijdelijk op de 7m wil zetten. Ik snap dat ik die dan op de aansluitingen van de kleppendeksels wil zetten, maar wat moet ik doen met die andere twee aansluitingen van het pcv systeem?
Re: Carter ventilatie, oil catch can en dergelijke
Heb jij die pijp dan over die over de klepdeksel loopt ?????, ik hou mezelf warm aanbevolen.
Een gyneacoloog is feitelijk ook maar een kutmonteur !!!!!!
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.
Haynes-Manual............Manual.
- Unscrew bolt.
---> Looking at it for an hour, and realising there is no way in hell you can ever reach it, without removing 4 other parts.