Cookiewet mededeling:
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.
Cryogenic treatment
- Dude
- Shoarma eter
- Posts: 3865
- kuchnie na wymiar
- Joined: Monday 01 January 2007 19:55
Cryogenic treatment
Ik las hier al eens over op hot rod sites, en het schijnt dat dit bedrijf in belgie het ook kan.
Het principe is het behandelen van metaal dmv stikstof. Hierdoor krijgt het metaal een andere (sterkere/slijtvaste) structuur. Kan bijv toegepast worden bij tandwielen van versnellingsbakken, zuigerveren, compleet motorblok etc. Ik weet zo niet wat het hier kost, in de usa kost het cryogenic behandelen van een supra onderblok zo'n 300 USD. Na de tijd kun je er met geen boortje een krasje opmaken. Resultaat is dus een veel sterker blok/versnellingsbak etc
http://www.nitrotechnics.com/text/fundver.htm
Het principe is het behandelen van metaal dmv stikstof. Hierdoor krijgt het metaal een andere (sterkere/slijtvaste) structuur. Kan bijv toegepast worden bij tandwielen van versnellingsbakken, zuigerveren, compleet motorblok etc. Ik weet zo niet wat het hier kost, in de usa kost het cryogenic behandelen van een supra onderblok zo'n 300 USD. Na de tijd kun je er met geen boortje een krasje opmaken. Resultaat is dus een veel sterker blok/versnellingsbak etc
http://www.nitrotechnics.com/text/fundver.htm
- DeSchouten
- Shoarma vreter
- Posts: 4562
- Joined: Monday 13 November 2006 22:27
Re: Cryogenic treatment
Arnout heeft mijn krukas ook laten nitreren,
Je hebt wel kans dat tijdens het proces de boel krom trekt en dus onbruikbaar word.
Je hebt wel kans dat tijdens het proces de boel krom trekt en dus onbruikbaar word.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Re: Cryogenic treatment
Alweer beter lezen DS
Dit is dus niet nitreren, daarom post ik het hier ook. Het is eigenlijk het tegenovergestelde, harden dmv extreme bevriezing.
Met nitreren verhit je de boel, en dus kans op kromtrekken. Arnout laat mijn krukas ook nitreren. Alleen is dit principe veel goedkoper, en als ik het zo lees zorgt het voor goede resultaten.
Dit is dus niet nitreren, daarom post ik het hier ook. Het is eigenlijk het tegenovergestelde, harden dmv extreme bevriezing.
Met nitreren verhit je de boel, en dus kans op kromtrekken. Arnout laat mijn krukas ook nitreren. Alleen is dit principe veel goedkoper, en als ik het zo lees zorgt het voor goede resultaten.
- DeSchouten
- Shoarma vreter
- Posts: 4562
- Joined: Monday 13 November 2006 22:27
Re: Cryogenic treatment
achjah, vmbo-er hèDude wrote:Alweer beter lezen DS
Dit is dus niet nitreren, daarom post ik het hier ook. Het is eigenlijk het tegenovergestelde, harden dmv extreme bevriezing.
Met nitreren verhit je de boel, en dus kans op kromtrekken. Arnout laat mijn krukas ook nitreren. Alleen is dit principe veel goedkoper, en als ik het zo lees zorgt het voor goede resultaten.
maar als het goedkoper is zal het wel kut zijn
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....
Re: Cryogenic treatment
Harder maken wordt metaal nooit sterker van (op drukkrachten na) maar zwakker, da's simpele natuurkunde. Aangezien er in een motorblok vele krachten tegelijk spelen zal metaal dat harder wordt gemaakt altijd zwakker worden; kans op breuk wordt groter. Daarom wordt alleen de oppervlakte harder gemaakt en de rest van 'het vlees' blijft hetzelfde om de sterkte te bewaren.
Harder maken van de oppervlakte doe je dus alleen voor betere slijtvastheid.
Het is gewoon het herschikken en/of veranderen van de verschijningsvorm van de koolstofatomen. Cryogene behandeling is een methode daarvoor en is blijkbaar tegenwoordig betaalbaar geworden, haha!
Gewoon doen zou ik zeggen.
Harder maken van de oppervlakte doe je dus alleen voor betere slijtvastheid.
Het is gewoon het herschikken en/of veranderen van de verschijningsvorm van de koolstofatomen. Cryogene behandeling is een methode daarvoor en is blijkbaar tegenwoordig betaalbaar geworden, haha!
Gewoon doen zou ik zeggen.
Re: Cryogenic treatment
Ik laat het niet doen, het was ter informatie. Als ik het zou laten doen, dan alleen de zuigerveren en de lagers. En eventueel het onderblok.
Re: Cryogenic treatment
zuigerveren?!?! dat gaat niet fietsen, hoe wil je die een goede seal laten maken na zo'n behandeling?
Re: Cryogenic treatment
Wat ik er zo van lees, doen ze het regelmatig bij hotrods etc. En dan met name de zuigerveren en lagerschalen. Er staat wel bij dat je dan wat langer in moet rijden.
Kheb zo geen link maar google eens zou ik zeggen
Kheb zo geen link maar google eens zou ik zeggen
Auto-onderhoud en racing
Performante remschijven, versnellingsbakken, cilinderbussen, zuigers, zuigerveren,...