Cookiewet mededeling:

Dit forum gebruikt cookies. Klik op het kruisje aan de rechterkant om akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
This forum uses cookies. Click the X icon on the right to agree using cookies.

Cryogenic treatment

Dit forum is bedoeld voor informatie over auto onderdelen. (Voorheen de informative database)

Moderators: Jos, mmarkk

Post Reply
User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
kuchnie na wymiar
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Cryogenic treatment

Post by Dude »

Ik las hier al eens over op hot rod sites, en het schijnt dat dit bedrijf in belgie het ook kan.
Het principe is het behandelen van metaal dmv stikstof. Hierdoor krijgt het metaal een andere (sterkere/slijtvaste) structuur. Kan bijv toegepast worden bij tandwielen van versnellingsbakken, zuigerveren, compleet motorblok etc. Ik weet zo niet wat het hier kost, in de usa kost het cryogenic behandelen van een supra onderblok zo'n 300 USD. Na de tijd kun je er met geen boortje een krasje opmaken. Resultaat is dus een veel sterker blok/versnellingsbak etc
http://www.nitrotechnics.com/text/fundver.htm
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Cryogenic treatment

Post by DeSchouten »

Arnout heeft mijn krukas ook laten nitreren,

Je hebt wel kans dat tijdens het proces de boel krom trekt en dus onbruikbaar word.
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Cryogenic treatment

Post by Dude »

Alweer beter lezen DS :'{ :9
Dit is dus niet nitreren, daarom post ik het hier ook. Het is eigenlijk het tegenovergestelde, harden dmv extreme bevriezing.
Met nitreren verhit je de boel, en dus kans op kromtrekken. Arnout laat mijn krukas ook nitreren. Alleen is dit principe veel goedkoper, en als ik het zo lees zorgt het voor goede resultaten.
Image

User avatar
DeSchouten
Shoarma vreter
Posts: 4562
Joined: Monday 13 November 2006 22:27

Re: Cryogenic treatment

Post by DeSchouten »

Dude wrote:Alweer beter lezen DS :'{ :9
Dit is dus niet nitreren, daarom post ik het hier ook. Het is eigenlijk het tegenovergestelde, harden dmv extreme bevriezing.
Met nitreren verhit je de boel, en dus kans op kromtrekken. Arnout laat mijn krukas ook nitreren. Alleen is dit principe veel goedkoper, en als ik het zo lees zorgt het voor goede resultaten.
achjah, vmbo-er hè [B)]

maar als het goedkoper is zal het wel kut zijn :mrgreen:
"The Ultimate 7M"
Greddy T88, 1000cc inj, E85, to be continued....

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Cryogenic treatment

Post by Rich »

Harder maken wordt metaal nooit sterker van (op drukkrachten na) maar zwakker, da's simpele natuurkunde. Aangezien er in een motorblok vele krachten tegelijk spelen zal metaal dat harder wordt gemaakt altijd zwakker worden; kans op breuk wordt groter. Daarom wordt alleen de oppervlakte harder gemaakt en de rest van 'het vlees' blijft hetzelfde om de sterkte te bewaren.

Harder maken van de oppervlakte doe je dus alleen voor betere slijtvastheid.

Het is gewoon het herschikken en/of veranderen van de verschijningsvorm van de koolstofatomen. Cryogene behandeling is een methode daarvoor en is blijkbaar tegenwoordig betaalbaar geworden, haha!
Gewoon doen zou ik zeggen.

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Cryogenic treatment

Post by Dude »

Ik laat het niet doen, het was ter informatie. Als ik het zou laten doen, dan alleen de zuigerveren en de lagers. En eventueel het onderblok.
Image

User avatar
Rich
Shoarma voorproever
Posts: 1378
Joined: Sunday 20 September 2009 13:02
Contact:

Re: Cryogenic treatment

Post by Rich »

zuigerveren?!?! dat gaat niet fietsen, hoe wil je die een goede seal laten maken na zo'n behandeling?

User avatar
Dude
Shoarma eter
Posts: 3865
Joined: Monday 01 January 2007 19:55

Re: Cryogenic treatment

Post by Dude »

Wat ik er zo van lees, doen ze het regelmatig bij hotrods etc. En dan met name de zuigerveren en lagerschalen. Er staat wel bij dat je dan wat langer in moet rijden.
Kheb zo geen link maar google eens zou ik zeggen :Y)
Auto-onderhoud en racing
Performante remschijven, versnellingsbakken, cilinderbussen, zuigers, zuigerveren,...
Image

Post Reply